ساره بیات: از این به بعد كارم سخت می‌شود


بازیگری حرفه‌ای، همیشه تنها چیزی بود که دوست داشتم و راضی‌ام می‌کرد. با عشق جلوی دوربین می‌روم و تمام خستگی‌ها و سختی‌هایش را می‌پذیرم. موفقیت‌هایی که در هر مرحله داشتم، به من انگیزه می‌داد ‌این حرفه را دنبال کنم. همیشه به موفقیت خودم امیدوار بودم و البته تلاش می‌کردم به آرزوهایم برسم.

از اولین  حضور ساره بیات در قاب تصویر چند سالی می‌گذرد، زمانی كه به عوامل سریال یك مشت پر عقاب معرفی شد و بعد از دو سال كار سنگین كه این سریال از تلویزیون پخش شد، می‌شد حدس زد كه اتفاقات خوبی برایش در پیش است، در طول این چند سال کمابیش حضور او را در تلویزیون و سریال‌ها شاهد بودیم؛ «بی‌گناهان»، «بانو»، «مرگ یک شاعر» و سال گذشته برای بازی در فیلم «مقلد شیطان» که سال 85 ساخته شده بود، در جشن خانه سینما تندیس گرفت‌. ساره خیلی آرام و گزیده آغاز کرد، اما مسیر بلندی را سپری کرد و پس از چند موفقیت، به دیپلم افتخار جشنواره فجر و خرس نقره‌ای جشنواره برلین رسید. «جدایی نادر از سیمین»، نقطه عطف بزرگی در زندگی او ‌به‌حساب می‌آید، بازی‌اش واقعا درخشان و تحسین‌برانگیز بود و توانست در قالب زنی که مشکلات زندگی از هر سو به او فشار آورده و ناچارش کرده‌ برای حمایت از همسرش حتی برای کار به منزل نادر برود، کاملا باورپذیر باشد.
ساره بیات از کارنامه کاری‌اش تا امروز می‌گوید: «در این سال‌ها در سینما واقعا کم‌کار بودم‌، اما در عوض در سریال‌های «یک مشت‌ پر عقاب»، «بی‌گناهان» و «بانو» در کنار پیشکسوتان بازیگری و کارگردانان مطرحی حضور داشتم، ‌اولین‌با‌ر توسط‌ «حبیب رضایی» برای بازی در سریال «یک مشت پرعقاب» معرفی شدم. با بازی در تئاتر «روی بوم»‌ صحنه را هم تجربه کردم و اولین تجربه سینمایی‌ام «مقلد شیطان» بود.»





ما جدایی را زندگی كردیم

توسط ‌حبیب رضایی به گروه و دستیاران آقای فرهادی معرفی شدم. جلسه‌های متعددی داشتیم تا به آنچه مد‌نظر ایشان بود برسم و در نهایت وقتی انتخاب شدم، خیلی خوشحال بودم، چون به نظرم تمام روزهای کار با ایشان مثل یک کلاس درس مهم بود.وسواس در پرداختن به جزئیات، یکی از مهم‌ترین خصوصیات اصغر فرهادی است، شاید بزرگ‌ترین برگ برنده نباشد، اما قطعا یکی از شاخصه‌های کارگردانی ایشان است. بارها و بارها به کوچک‌ترین مسائل می‌پرداخت‌ تا آنچه می‌خواهد درست از آب در‌بیاید. تمام تلاشم را کردم تا به آنچه آقای فرهادی می‌خواهد نزدیک شوم‌، اگرچه واضح بود ‌این کار سختی‌های خودش را دارد، اما با تمرین زیاد و تا جایی که امکان داشت، سعی كردم رضایت کارگردان را جلب كنم.‌ بازی در کنار کسانی مثل شهاب حسینی و پیمان معادی، کار را برایم راحت‌تر کرد؛ صبوری‌شان در کار برایم قابل‌ تحسین است و به وضوح می‌دیدم ‌تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا کار من راحت‌تر باشد، ارتباطم با تک‌تک بچه‌ها خوب بود و فکر نمی‌کردیم قرار است فیلم بازی کنیم‌، در روزهای تمرین انگار به نوعی کنار هم زندگی کردیم. هر روز جوری تمرین می‌کردیم که پس از اتمام کار، کاملا راضی بودیم. تمام روزها آقای فرهادی با تمرینات میدانی تلاش می‌کرد ‌به من در خلق شخصیت راضیه کمک کند و همه سختی‌ها را برای باورپذیر‌تر شدن نقش پذیرفتم و خوشحالم ‌بازتاب آن هم‌ بین مردم خوب بوده. از حمایت تک‌تک این بزرگواران سپاسگزارم. بازی خیره‌کننده آنها گاهی من را به اشتباه می‌‌انداخت که همه چیز واقعی است. واقعا خوشحالم‌ توانستم درکنارشان باشم.



كار من سخت شد

در مورد کار با آقای فرهادی باید بگویم هر چقدر بیشتر می گذرد، بیشتر متوجه می‌شوم با چه کسی کار کرده‌ام و به این دلیل بهتر است ‌کمتر در موردش صحبت کنم. نتیجه کار را بر پرده سینما دیدید که در واقع حاصل تعهد کاری آقای فرهادی، تمرین‌ها و برنامه‌ریزی دقیقی بود که از قبل برای ما انجام داده بودند‌. تمام حرف آقای فرهادی را در طول فیلم قبول کردم، چون می‌دانستم نتیجه کار قطعا خوب خواهد بود، برای این‌که ایشان را به خوبی می‌شناختم. بعد از «جدایی نادر از سیمین»، قطعا کار من خیلی بیشتر از گذشته سخت خواهد شد و‌ تعهد بیشتری نسبت به انتخاب‌های آینده خواهم داشت‌. به‌دلیل تمام زحمات‌شان و چیز‌هایی که از آقای فرهادی یاد گرفتم،سپاسگزارم.



برای درك شخصیت راضیه و باورپذیرشدن آن به توصیه آقای فرهادی به محله‌های مختلف جنوب شهر می‌رفتم، سوار مترو می‌شدم و سعی می‌كردم در رفتار آدم‌ها و جزئیات‌شان دقیق شوم، مدت‌ها سوار ماشین خودم نمی‌شدم و با تاكسی و اتوبوس رفت‌وآمد می‌كردم حتی توی كیفم پول نمی‌گذاشتم، به مسجد می‌رفتم و نماز جماعت می‌خواندم، در جلسات قرآن شركت می‌كردم كه همین به آرامشم خیلی كمك می‌كرد. این اتفاقات یكی،‌‌دوماهی طول كشید اما همه سختی‌ها را برای موفقیت كل گروه پذیرفتم و خوشحالم كه راضیه را به درستی بازی كردم.



ساره بیات از علاقه فراوانش برای همکاری با «بنیاد کودک» گفت و برای هرگونه کمک به کودکان نیازمند اعلام آمادگی كرد



این روزها...‌

ساره بیات روزهای شلوغی را پشت‌سر می‌گذارد؛ شب اکران فیلم «جدایی نادر از سیمین» در ایوان شمس، از علاقه فراوانش برای همکاری با «بنیاد کودک» گفت و اعلام آمادگی برای هرگونه کمک به کودکان نیازمند کرد. قرار است برای یک پروژه جدید که به گفته خودش خیلی سنگین است، قرارداد امضا کند، خستگی را از چشمانش می‌شد حس کرد و می‌گفت ‌مدت‌هاست نتوانسته سفری شخصی داشته باشد ‌یا حتی خانواده‌اش را که خارج از کشور زندگی می‌کنند، ببیند. اما عشق به بازیگری؛ چیزی است که باعث شده ‌همه این سختی‌ها را با جان و دل بپذیرد. به شدت متین و مهربان است و در مدتی که در سالن با کودکان بنیاد مشغول خوش‌و‌بش بود و با آنها عکس می‌گرفت می‌شد مهربانی‌اش را حس كرد. از آن‌دسته کسانی است که موفقیت چشمگیری که در این فیلم داشت هرگز باعث تغییر در اخلاق و رفتارش نشد، او هم مانند «پیمان معادی» بسیار خوش‌برخورد و دوستانه با همه حرف می‌زند و معتقد است، این لطف خداست که این‌چنین موفقیتی را به دست آورده و نباید به خودش مغرور شود. ساره بیات، بازیگری است که مزد تلاش پیوسته خود را در طول این سال‌ها با حضور در نقش راضیه گرفت و مطمئنا افق‌های روشنی در پیش دارد.

باز نشر اختصاصی: Bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
پارتی صابر ابر و ساره بیات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گفت‌و‌گو با ساره بیات



 

 

 

در شب‌های محرم سریالی تاریخی مربوط به برهه‌ای حساس از تاریخ معاصر ایران به نمایش در می‌آید ؛ به‌نام بانو. بانو داستان زنی است كه پس از سال‌ها به شهری بر‌می‌گردد كه روزی به اجبار و به‌واسطه برخی سوء‌ظن‌ها آنجا را ترك كرده بود. با بازگشت بانو حالا برخی رازهای مهم كه تا آن زمان زیر روزمرگی زندگی پنهان شده بودند یك‌به‌یك از هم گسسته می‌شوند.


فرید سجادی‌حسینی، كارگردان سریالی است كه پیش از این قرار بود حسن هدایت خالق كارآگاه علوی در تلویزیون آن را بسازد. در این سریال بازیگران سرشناسی مثل داریوش ارج


▪ خانم بیات، چه شد كه در سریال بانو بازی كردید؟

 


ـ كارگردانی سریال بانو را در ابتدا حسن هدایت بر عهده داشتند و ایشان از من برای بازی دعوت كردند.

 


▪ یعنی حضور هدایت یكی از دلایل انتخاب‌تان بود؟

 


ـ بله، من از اینكه می‌توانستم در كار ایشان بازی كنم خیلی خوشحال بودم و این برایم اتفاق خوبی بود.

 


▪ البته فرید سجادی حسینی این سریال را كارگردانی كردند؟

 


‌ـ بله و همین‌كه ایشان اولین كارشان را می‌ساختند و انرژی زیادی هم داشتند این اشتیاق را در من به‌وجود آورد ضمن اینكه جذابیت‌های سناریو و خود نقش سحرناز نیز در این میان خیلی موثر بود.

 


▪ ‌از جذابیت‌های نقش سحر‌ناز بگویید؟

 


‌ـ سحر‌ناز كاراكتری بود كه در طول كار و در لحظاتی، ابعاد خاصی از خود نشان می‌داد. در واقع یك شخصیت واقعی بود كه به لحاظ روحی و احساسی خوب پرداخته شده. به قول معروف شخصیت واقعی و دارای روح و احساس بود. این موضوع ناخودآگاه به بازی من نیز خیلی كمك می‌كرد.

 


▪ كار فیلمبرداری سریال بانو چقدر طول كشید؟

 


ـ در حدود شش ماه درگیر این كار بودیم.

 


▪ از شما تا الان سریال بی‌گناهان و یك مشت پر عقاب پخش شده؟ درست است؟

 


ـ بله، كارهایی كه تا الان پخش شده همین‌هاست اما من سال‌های قبل كارم را با تئاتر شروع كردم...


▪ به موضوع جالبی اشاره كردید! اینكه خیلی وقت پیش كارتان را از تئاتر شروع كردید؟

 


ـ (می‌خندد) بله سال‌ها قبل كارم را با تئاتر آغاز كردم و رشته تحصیلی‌ام هنر بوده است. در سال ۷۹ و در جشنواره پلیس جایزه بهترین بازیگری زن را بردم.

 


▪ اما چه شد یكباره ناپدید شدید؟

 


ـ بله، یكسری مسائل شخصی باعث شد مدتی دور باشم اما ان‌شاءالله جبران می‌كنم.

 


▪ سینما چه خبر؟

 


ـ سینما! برای جشنواره امسال فیلمی دارم به‌نام «مقلد شیطان» كه امیدوارم مورد توجه قرار بگیرد.

 


یك سوال. گاهی بازیگران در میان انتخاب‌هایی كه دارند از آنجایی كه پیشنهاد خوبی ندارند مجبور به انتخاب كار متوسط‌ می‌شوند. شما در مورد

 


▪ بانو چگونه انتخاب كردید؟

 


بانو را دوست داشتم و به نظرم كار خوبی بود. كارگردانی، سناریو و عوامل خوب بودند. حتی وقتی آقای سجادی‌حسینی بعد از مدتی كار را شروع كردند نیز همان علاقه وجود داشت.

 


▪ از انتخاب‌تان راضی هستید؟

 


ـ بله من هیچ‌گاه بین بد و بدتر انتخاب نكرده‌ام و آن كاری را انتخاب كردم كه فكر می‌كردم كار خوبی است. دوست دارم در كارهای شسته و رفته و آبرومند بازی كنم. نظر مخاطبان برایم خیلی مهم است.

 


▪ نظر منتقدان چطور؟

 


ـ نظر تك‌تك منتقدان و كارگردانان چه خوب و چه بد حائز اهمیت است؛ به خاطر انسانی بودنش خیلی مهم است.

 


▪ بازتاب‌ها نسبت به بانو سحر ناز چگونه بوده است؟

 


ـ مردم واقعا به من لطف دارند و خیلی خوشحال می‌شوم وقتی می‌بینم از كار راضی هستند.

 


▪ در حال حاضر كاری آماده پخش دارید؟

 


ـ یك تله فیلم به كارگردانی آقای هدایت به‌نام مرگ یك شاعر، یك تله فیلم هم در خدمت آقای مهدی كرم‌پور بودم به‌نام شیفت شب البته تله فیلمی به كارگردانی بهمن زرین‌پور به‌نام ترانه پاییزی.

 


▪ با این‌حال به‌زودی باید شاهد پخش چند كار پشت سر هم از شما باشیم. آیا كاری در مرحله پیشنهاد دارید؟

 


ـ بله چند كار هم هست كه در مرحله خواندن سناریو است.

 


▪ اینكه گزیده كار می‌كنید دلیل خاصی دارد؟

 


ـ اتفاقا دوستان زیادی این سوال را از من می‌پرسند كه چرا كم كار می‌كنم اما بزرگ‌ترین دلیلم این است كه من كارهای خوب را دوست دارم. در این چهار سالی كه دارم كار می‌كنم كارهای زیادی انجام نداده‌ام و به‌این فكر می‌كنم دلیل محكمی باشد بر اینكه دنبال كار‌های خوب هستم.