زندگی عشقولانه شقایق دهقان و محراب قاسم خانی


خانواده نویسنده و بازیگر، همان‌ها كه سال‌هاست به ما خنده هدیه می‌دهند. خانواده‌ای با داستان‌های مخصوص؛ به ویژه قصه عروس جوان و دختر همسر اول آقای نویسنده. شاید اول رویمان نمی‌شد بپرسیم، اما صمیمیت محراب و شقایق این جرات را به ما داد.


ویدیو مرتبط :
شقایق دهقان، محراب قاسم خوانی در 3 ستاره

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نمایی از زندگی خصوصی شقایق دهقان و محراب قاسم خانی


بی اغراق باید آنها را از خوش اخلاق ترین زوج های هنری دانست. زوجی که اگر سر کار نباشند تقریبا همه وقتشان را در خانه کنار همدیگر می گذرانند. محراب قاسم خانی و شقایق دهقان به معنی واقعی کلمه در و تخته هستند که با هم جور درآمده اند.

تماشا: بی اغراق باید آنها را از خوش اخلاق ترین زوج های هنری دانست. زوجی که اگر سر کار نباشند تقریبا همه وقتشان را در خانه کنار همدیگر می گذرانند. محراب قاسم خانی و شقایق دهقان به معنی واقعی کلمه در و تخته هستند که با هم جور درآمده اند.

بهانه این گفت و گو پخش سریال «دزد و پلیس» و کارهای دیگر آنها نیست، بهانه ما برنامه تماشای فیلم با این خانواده خوشبخت در پردیس سینمایی قلهک است.

این مجموعه مدت کوتاهی در ایام تابستان فیلم های مطرح روز دنیا را در سانس های مشخصی نمایش می داد. در یکی از این شب ها خانواده دوست داشتنی قاسم خانی را به تماشای فیلم «تن تن» استیون اسپیلبرگ دعوت کردم.

تجربه شیرینی که بهانه اصلی این گفت و گو شد. گفت و گویی که در آن از هر دری صحبت کردیم. از سریال «دزد و پلیس» تا «شام ایرانی»، مهران مدیری، پیمان قاسم خانی و ... با ما در این گفت و گوی متفاوت همراه باشید:

نمایی از زندگی خصوصی شقایق دهقان و محراب قاسم خانی

از تجربه تماشای یک فیلم روز دنیا بر پرده سینمایی در تهران بگویید.

- محراب قاسم خانی: خیلی هیجان انگیز بود. واقعا لذت بردم. من خود فیلم «تن تن» را چندان دوست نداشتم به لحاظ تکنیکی خوب بود ولی این ایده که چند تا قصه «تن تن» را تلفیق کرده بودند نپسندیدم، کار بی خودی بود اما تجربه تماشای یک فیلم روز دنیا روی پرده سینما بسیار هیجان انگیز بود. واقعا آرزو دارم همیشه بتوانم فیلم های مطرح سینمای جهان را در همین جا در شهر خودم روی پرده سینما ببینم.

خانم دهقان شما در این باره چه نظری دارید؟


- شقایق دهقان: خیلی خوشحال بودم. قبلا که دلار اینقدر گران نشده بود امکان سفرهای خارجی بیشتر مهیا بود. هر وقت با محراب سفری خارجی می رفتیم اولین کارمان این بود که بگردیم سینماهای آن شهر را پیدا کنیم و ببینیم چه فیلم هایغی را نمایش می دهند که ببینیم.

حالا شما فکر کنید معمولا همه دوست دارند بروند از آثار باستانی و مراکز خرید و ... دیدن کنند. ما دنبال سینما می گردیم. بنابراین اینکه توانستیم یک فیلمی را همزمان با نمایشش در جاهای دیگر دنیا در مملکت خودم روی پرده سینما ببینم خیلی برایم لذتبخش و هیجان انگیز بود. آن هم در سالنی که کیفیت صدا و تصویر خوبی دارد. به هر حال هر چقدر هم تلویزیون خانه شما بزرگ باشد تماشای تصاویر روی پرده بزرگ سینما لذت دیگری دارد.

نمایی از زندگی خصوصی شقایق دهقان و محراب قاسم خانی

چه می کنه این «دزد و پلیس»

این روزها کار مشترک شما سریال «دزد و پلیس» از شبکه سه در حال پخش است. کمی درباره این کار بگویید. آقای قاسم خانی این مجموعه با دیگر تجربیات تلویزیونی شما چه فرقی می کند؟
- قاسم خانی: این کار با تجربیات قبلی ام در تلویزیون یک تفاوت اساسی دارد. بیشتر کارهای من مثل «ساختمان پزشکان» و ... کارهای اپیزودیکی بودند که حالا یک نخ تسبیح و تم ثابت داشتند اما در هر قسمت یک قصه متفاوت اتفاق می افتاد اما «دزد و پلیس» یک داستان بلند و دنباله دار است.

این سریال تمی پلیسی دارد اما موضع اصلی آن روابط آدم ها با همدیگر است. روی هم رفته این کار را دوست داشتم و فکر کنم بد هم نشده. خیلی منتظرم بازخورد آن را بین مخاطبان ببینم. برادرم، پیمان، در این کار مشاورم بود واز ابتدا خیلی کمک کرد.

خانم دهقان شما از دومین تجربه همکاری تان با سعید آقاخانی بعد از «زن بابا» بگویید؟


- دهقان: بعد از «زن بابا» همیشه دوست داشتم دوباره با ایشان همکاری کنم چون آن کار واقعا تجربه خوبی بود. وقتی محراب داشت فیلمنامه این کار را می نوشت به من گفت آقای چگینی، تهیه کننده دنبال یک کارگردان مناسب برای این فیلمنامه هستند.

وقتی سعید آقاخانی را برای این کار انتخاب کردند خیلی خوشحال شدم چرا که به نظرم جنس این کار به نوعی است که خیلی شخصیت های متفاوت از طبقات مختلف اجتماع دارد. آدم هایی که فکر می کنم مهراب آنها را خیلی خوب نمی شناسد و من نگران بودم که نتواند کاراکترها را در فیلمنامه خیلی طبیعی و باورپذیر دربیاورد و ما به ازای بیرونی نداشته باشند اما وقتی آقاخانی به عنوان کارگردان انتخاب شد این دلشوره ام برطرف شد چون می دانستم او به خاطر تجربیات و مطالعاتش همه این اقشار مختلف را به خوبی می شناسد و اگر هم مهراب شخصیتی را طبیعی درنیاورده باشد سعید آقاخانی در کارگردانی آن را طبیعی خواهد کرد. او کارگردانی بسیار بادقت است و ظرایف کار را می شناسد. او به جزئیات دقت می کند وتوان تحلیل شخصیت ها را دارد. به علاوه بازیگردان خوبی هم هست. ما در این مجموعه به جز گروه بازیگران اصلی، بازیگر مهمان هم زیاد داشتیم که بی اغراق می توانم بگویم آقاخانی از همه آنها بازی خوبی گرفته است. «دزد وپلیس» به نظرم دو ویژگی بسیار خوب دارد. یکی فیلمنامه قوی مهراب که به جزئی ترین مسائل و کاراکترها هم به دقت پرداخته شده ودیگری کارگردانی سعید آقاخانی.

نمایی از زندگی خصوصی شقایق دهقان و محراب قاسم خانی

این گروه به جز سعید آقاخانی تقریبا همان گروه «ساختمان پزشکان» هستند. همکاری مجدد شماها با هم چه طعمی داشت؟

- دهقان: شیرین، ما دیگر تقریبا یک خانواده شده ایم. البته به هر حال «ساختمان پزشکان» کار راحت تری بود. ما در یک لوکیشن ثابت بودیم و کار هم اپیزودیک بود. یادم است ما آنجا خیلی وقت آزاد داشتیم و در محوطه لوکیشن که خانه ویلایی با حیاطی بزرگ بود استراحت می کردیم اما این کار خیلی سنگین بود. یک داستان دنباله دار و بلند با لوکیشن های متفاوت و بازیگران مختلف. واقعا دوندگی، سختی و زحمت زیادی داشت.

نمایی از زندگی خصوصی شقایق دهقان و محراب قاسم خانی

خانواده ای که همه همدیگر را درک می کنند

اینکه شما خودتان، همسرتان، برادرتان وهمسر برادرتان همه تقریبا همکار هستید هیچ وقت برای تان مشکلی پیش نیاورده و لازم ندیدید این مسئله را مدیریت کنید؟

- قاسم خانی: نه، هیچ وقت. خیلی کم پیش می آید ما در جمع های خانوادگی مان درباره کار و فضای کار صحبت کنیم و اینها را از هم تفکیک کرده ایم. بیشتر دیالوگ های ما درباره فیلم هایی است که می بینیم. چون تقریبا تنها تفریح زندگی من وشقایق فیلم دیدن است و بیشتر اوقات آزادمان را در خانه با هم فیلم می بینیم.

اتفاقا اینکه همه خانواده با هم همکار هستیم خوب هم هست، چون همدیگر را بیشتر می فهمیم و دغدغه های مشترک داریم. ما خانواده ای هستیم که زبان مشترک داریم. هیچ وقت هم کار زندگی خانوادگی مان را تحت تاثیر قرار نداده است. بیشتر دوستان نزدیک من و شقایق که با آنها معاشرت داریم دوستان غیرکاری مان هستند که از دوران پیش از کار آنها را می شناسیم.

خانم دهقان نظر شما در این باره چیست؟

- دهقان: خدا را شکر من هیچ وقت با این مسئله مشکلی نداشتم. من همیشه به دوستان مجردم توصیه می کنم که با همکار ازدواج کنند چرا که به نظرم این نوع ازدواج ویژگی های مثبت بیشتری دارد تا مشکلات و گرفتاری و این چیزها. مثلا بهاره (رهنما) که جاری من است همیشه یکی از بهترین مشوق های کاری ام بوده و هست. او همه کارهایم را می بیند وهمیشه تشویقم می کند. ما یک جمع خانوادگی گرم و دوست داشتنی داریم.

نمایی از زندگی خصوصی شقایق دهقان و محراب قاسم خانی

سر «پاورچین» با هم آشنا شدیم

کدام کار همسرتان را بیشتر از کارهای دیگرش دوست دارید؟

- دهقان: من «شب های برره»اش را بیشتر از همه دوست دارم اما محراب خودش «پاورچین» را در بین کارهایش بیشتر می پسندد.

شاید چون سر آن کار رابطه تان جدی شد و به ازدواجتان انجامید؟

- دهقان (باخنده): بله، شاید اما ما سر «شب های برره» در آن لوکیشن که باغی در سعادت آباد بود واقعا با هم زندگی کردیم.

دوست ندارید دوباره با مهران مدیری کار کنید؟

- دهقان: چون در کار طنز محراب و پیمان بهترین نویسندگان هستند این مسئله باعث شده من روی فیلمنامه بیشتر از کارگردان حساس باشم و فیلمنامه خوب برایم ملاک باشد. اگر دوباره پیمان برای مهران مدیری کاری را بنویسد دوست دارم من هم حتما در آن کار بازی کنم. به هر حال از نظر من مهران مدیری همچنان نفر اول در حوزه کارگردانی طنز است.

نمایی از زندگی خصوصی شقایق دهقان و محراب قاسم خانی

شما کدام کار همسرتان را بیشتر دوست دارید؟

- قاسم خانی: من و شقایق سر یک برنامه به اسم «گلخانه» برای شبکه جام جم با هم آشنا شدیم که هر دو جزو گروه نویسندگان بودیم. سال ها با هم همکار بودیم تا در «پاورچین» رابطه مان جدی شد و ازدواج کردیم. البته الان او بیشتر تمرکزش روی بازیگری است و به خاطر گرفتاری هایی مثل بچه داری دیگر نمی نویسد اما جنس بازی اش را همیشه و در همه کارهایش دوست داشتم.

مثلا او در هر دو مجموعه «شب های برره» و «ساختمان پزشکان» نقش زنی کم مغز را دارد ولی جنس بازی اش و شخصیتش کاملا متفاوت است و شما دو کم مغز متفاوت را می بینید. البته من همیشه دوست داشتم شقایق بیشتر نقش های جدی بازی کند چون به نظرم بازی اش در نقش های جدی بهتر از نقش های طنز است. او بازیگر باهوشی است.

آقای قاسم خانی این روزها به جز فیلم دیدن و فیلمنامه نوشتن چه کارهایی می کنید؟

- قاسم خانی: من فوق لیسانس نقاشی هستم و از قبل از اینکه وارد این حوزه بشوم نقاشی می کردم و مجسمه می ساختم و حتی مجسمه سازی تدریس می کردم. این روزها هم که سرم خلوت تر است دارم چندتا مجسمه فانتزی برای پسرم می سازم.

نمایی از زندگی خصوصی شقایق دهقان و محراب قاسم خانی

پیمان یک سر و گردن از همه بالاتر است

آقای قاسم خانی برادرتان به تازگی قرار است در فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» بازی کند. او را بیشتر فیلمنامه نویس می دانید یا بازیگر؟

- قاسم خانی: او خودش هم بیشتر خود را به عنوان فیلمنامه نوییس قبول دارد. من فکر می کنم پیمان با فاصله زیاد یک سر و گردن از تمام فیلمنامه نویسان طنز ما بالاتر است. البته از آنجا که سینمای ایران را زیاد دنبال نمی کنم و فیلم ها را معمولا نمی بینم نمی توانم درباره بازی ها خیلی نظر بدهم و مقایسه بکنم اما بازی پیمان در فیلم «سن پطرزبورگ» را خیلی دوست داشتم.

 به نظرم جدای از تکنیک های بازیگری، او شیرینی و گرمایی در شخصیتش دارد که مخاطب را جذب می کند. برادرم خیلی باهوش است و از این هوش در هر دو حوزه فیلمنامه نویسی و بازیگری به خوبی استفاده می کند و کارش حرف ندارد.

نمایی از زندگی خصوصی شقایق دهقان و محراب قاسم خانی

می توانیم به زودی منتظر کار مشترک جدیدی از شما دو برادر باشیم؟

- قاسم خانی: بله، الان داریم روی یک طرحی برای تلویزیون کار می کنیم که اگر همه چیز خوب پیش برود زمستان امسال جلوی دوربین خواهد رفت. یک کار اپیزودیک طنز است که به جز من و پیمان یک گروه از نویسندگان روی آن کار می کنند.

افرادی مثل سروش صحت و امیر برادران و جمعی از بچه های مطبوعاتی که برای اولین بار دارند فیلمنامه می نویسند. کارگردانی این کار را هم سروش به عهده دارد. می دانید که او روابط خیلی خوبی هم با بچه های مطبوعاتی دارد. من همیشه می گویم او و بهاره (رهنما) قهرمانان روابط عمومی هستند و ما باید آنها را الگو قرار دهیم.