تولید آلبوم جدید هومن جاوید با بهرام رادان


چند سالی می‌شود «بهرام رادان» و «هومن جاوید» فعالیت‌های مشتركی را در زمینه موسیقی شروع كرده‌اند. آخرین نتیجه این همكاری مشترك، تهیه‌كنندگی ستاره مشهور سینمای ایران برای آلبوم «شاه‌ماهی» است كه با صدای «هومن جاوید» منتشر خواهد شد...





صبح بخیر:  همیشه این‌ موضوع كه چهره‌های مشهور و ستاره‌های شناخته شده به غیراز حرفه ‌اصلی‌‌شان در چه زمینه‌های دیگری فعالیت می‌كنند، برای عموم مردم جالب است. در سال‌های اخیر بسیاری از ستارگان موسیقی، سینما و ورزش ایران به سمت مشاغل دیگر كه پرطرفدارترینش رستوران‌داری است روی آورده‌اند و شانس‌شان را امتحان كرده‌اند اما به ندرت اتفاق می‌افتد ستاره‌ای ریسك كند و تهیه‌كننده یك آلبوم موسیقی شود! زندگی ایده‌آل مفتخر است برای نخستین‌بار اعلام كند‌ «بهرام رادان» تهیه‌كننده یك آلبوم موسیقی به نام «شاه ماهی» شده است كه با صدای «هومن جاوید» در مرحله نهایی میكس و مسترینگ قرار دارد و در اردیبهشت‌ماه سال جدید وارد بازار موسیقی ایران خواهد شد. «هومن جاوید» معلم آواز و مشاور  بهرام رادان در آلبوم موسیقی خودش «روی دیگر» بوده و هر دوی این آلبوم‌ها سال دیگر منتشر خواهند شد. باید دید چه چیزهایی عامل زیبایی‌‌ آلبوم «شاه ماهی» بوده‌اند كه بهرام رادان ریسك تهیه‌كنندگی را به جان خریده... شاید در این صفحات به این سوال پاسخ داده شده باشد.



شباهت سبك من و سیروان خسروی

فكر می‌كنم بخش عظیمی از مردم از آن‌دسته افرادی هستند كه ملودی كارها برای‌شان مهم است، بنابراین آن‌هایی كه ملودی‌های «بابك زرین» را دوست دارند، مطمئنا آلبوم «شاه ماهی» را هم دوست خواهند داشت. اگر بخواهم مثالی بزنم كه مخاطب بیشتر با جنس كار من آشنا شود، فكر می‌كنم سبك من بین خوانندگان نسل جدید بیشتر به «سیروان خسروی» نزدیك است و آن‌هایی كه ‌موسیقی فانكی و پاپ‌راك دوست دارند، این آلبوم را هم دوست خواهند داشت.



احساس كردم حرف‌های جدیدی برای گفتن دارم

طی سال‌های اخیر، فعالیت من در زمینه موسیقی بیشتر تفننی و تفریحی بوده است، زیرا بخش زیادی از انرژی و وقت روزانه‌ام صرف شهرسازی و معماری می‌شود، بنابراین همیشه به موسیقی به چشم یك فعالیت تفریحی نگاه می‌كردم. البته نه این‌كه به این مقوله به‌صورت جدی ‌نگاه نكرده باشم بلكه به این جمع‌بندی نرسیده بودم كه بخواهم ‌‌یك آلبوم گردآوری و عرضه كنم. آلبوم‌های قبلی‌ای هم كه كار كرده بودم، اصولا یا به‌صورت گروهی بوده یا با یك آهنگساز همكاری كرده‌ام و كار مشترك به حساب می‌آمده است. بین سال‌های 77-76 نخستین آلبومم به نام سایه خود را با «بابك امینی» شروع كردیم كه سال 78 به بازار موسیقی عرضه شد و براساس تفكرات آهنگساز ساخته شد. آلبوم دومم با گروه «راز شب» رقم خورد كه باز هم بر پایه كار گروهی بود، كار بعدی‌ام نیز با حضور «رامین بهنا» به نام «زیبا زی» ساخته شد و در آلبوم «آزمون و ‌خطا» «بابك ریاحی‌پور» نیز 3 قطعه مشترك داشتیم‌، تمام تجربه‌های انتشار یافته از من طی سال‌های اخیر، كارهای گروهی بوده‌اند. بعد از انتشار آلبوم «زیبا زی» كه آخرین آلبوم تا قبل از «شاه ماهی» به حساب می‌آید، بیشتر درگیر تنظیم، آهنگسازی، اجرا و كنسرت بودم تا جمع‌آوری آلبوم. در این مدت بیشترین همكاری را با گروه‌های «رومی» و «داركوب» و همچنین در اكثر كنسرت‌های‌شان حضور داشته‌ام، ضمن این‌كه موسیقی فیلم و سریال‌های متعددی هم ساخته‌ام. بنابراین طی این سال‌ها در زمینه‌ موسیقی بیكار نبوده‌ام؛ تا این‌كه سال گذشته احساس كردم می‌خواهم حرف جدیدی بزنم و تصمیم به گردآوری یك آلبوم انفرادی گرفتم.



برای همه سلیقه‌ها...

از آن‌جا كه سال‌ها سبك «پاپ راك» را در موسیقی اجرا كرده‌ام، كارهایم همیشه ‌طرفداران «خاص» خودش را داشته است ولی اصولا چون پایه و اساس موسیقی كلامی بر مبنای شعر و كلام است و منشأ ترانه‌هایش‌ از شعر سپید یا كلاسیك قرن‌های گذشته است، كلام این‌گونه موسیقی‌ها كمی جدی‌تر و از زندگی روزمره مردم كمی دورتر است. 3 سال پیش بابك زرین به كنسرتم آمد و بعد از اجرا، با یكدیگر آشنا شدیم و دوستی‌ و همكاری‌مان آغاز شد. نخستین همكاری‌مان در برنامه تلویزیونی كودكانه «سلام» رقم خورد و حین همان كار بود كه «بابك زرین» به من گفت چرا موسیقی‌‌هایی با مضامین عاشقانه كه در ساختارشان شخصی مورد خطاب قرار می‌گیرد كار نمی‌كنی؟ گفتم همیشه دوست دارم مخاطبانم یك مقدار خاص‌تر از سایرین باشند اما او خیلی منطقی و با دلایل مختلف من را قانع كرد كه می‌توان كارهایی ساخت كه به واسطه‌شان روی سلیقه عامه مردم نیز تاثیر گذاشت؛ مسلما وقتی بتوانی با استانداردهای روز دنیا‌ یك كار مردمی بسازی، می‌توانی ‌سلیقه‌سازی كنی. من هم حرف او را پذیرفتم و تصمیم گرفتم به او سفارش آهنگسازی یك آلبوم كامل را بدهم و كارمان را به‌صورت كارگاهی شروع كردیم و وقت و و سواس زیادی صرف كار كردیم، آنقدر كه بعضی اوقات شاعران ترانه‌های‌مان را دعوت می‌كردیم، اتود می‌زدیم و بحث می‌كردیم تا بعد از ساخت 15‌ترانه بعد از جمع‌بندی، رسیدیم 7 ترانه را نهایی كنیم و در كنار 2 ترانه دیگرمان، در قالب 9 تراك در این آلبوم قرار دهیم. دوست داشتیم در «شاه ماهی» انواع سبك‌های موسیقی را داشته باشیم تا سلیقه‌های مختلف را تامین كرده باشیم؛ سبك فانكی، ترنس، هاوس، كلاسیك و پاپ راك، از جمله‌ سبك‌هایی هستند كه در این آلبوم به كار برده‌ایم اما با وجود این یك‌دستی خوبی بین تراك‌ها وجود دارد كه باعث می‌شود مخاطب سردرگم نشود.



 ‌اینگونه بهرام رادان تهیه‌كننده من شد

بی‌شك دوستی من و «بهرام رادان»، روی قضیه تهیه‌كننده شدنش برای آلبوم «شاه‌ماهی» بی‌تاثیر نبوده است چون به موازات تهیه این آلبوم، من و «بهرام» مشغول تهیه آلبوم «روی دیگر» بهرام بودیم و من به‌صورت مشاور و معلم آواز در آن آلبوم كنار او قرار داشتم و در تمرین‌های خانگی، استودیویی، نظارت ضبط صدا و بقیه كارهای آلبومش با یكدیگر مشورت می‌كردیم.

«بهرام رادان» از همان ابتدای تصمیم من برای تهیه آلبوم موسیقی، در جریان كارها قرار داشت و تك‌تك ملودی‌ها و شعرهایی كه برای آلبومم ساخته می‌شد را با گیتار برای او می‌‌نواختم و او هم نظرش را راجع به آن‌ها می‌گفت. در واقع زمزمه‌های ابراز علاقه بهرام به تهیه‌كنندگی آلبوم من، از همان ابتدا وجود داشت.

 با توجه به فعالیت‌های سینمایی بهرام كه ماشاء‌الله بسیار زیاد است، دیگر فرصتی پیش نیامد با هم راجع به این موضوع حرف بزنیم، من هم تصمیم گرفتم دیگر او را در جریان كارهای آلبومم قرار ندهم تا تمركزش ‌بیشتر روی مراحل نهایی آلبوم خودش باشد.

حداكثر در ماه یكی‌، دو جلسه یكدیگر را می‌دیدیم و كارهای آلبومش را گوش می‌دادیم و اما بعد از این‌كه بهرام ‌آلبوم نهایی من را گوش داد، ابراز علاقه كرد و تصمیم گرفت تهیه‌كننده كار شود و این همكاری اتفاق افتاد.



 تعهد من به «تهران 1500»، بی‌وفایی آن‌ها به من!

نزدیك‌های نوروز 87 بود كه آقای «شهرام شعرباف» به من پیشنهاد همكاری در پروژه سینمایی «تهران 1500» را دادند. آن زمان پسرم تازه یك ماه از تولدش گذشته بود، از طرفی شرایط جسمانی پدرم اصلا خوب نبود و ایشان در بیمارستان بستری بودند. «شهرام شعرباف» با من تماس گرفت و از من خواست 2 ترانه برای فیلم بسازم؛ یكی برای قسمتی كه «حسام نواب صفوی» قرار است سبك راك‌اند رول بخواند و دیگری برای زمانی كه «بهرام رادان» بر حسب یكسری اتفاقات، دچار یك شكست عشقی می‌شود و نیاز به موسیقی احساس می‌شود. با وجود این‌كه سخت‌ترین شرایط عمرم را تجربه می‌كردم و دیگر می‌دانستم آخرین روزهایی است كه پدرم در قید حیات است و واقعا توانایی رفتن به استودیو ضبط و ساخت ترانه را نداشتم، به‌دلیل روحیه حرفه‌ای كه دارم، پروژه را شروع كردم.  با توجه به همه این شرایط، بغضم را قورت دادم، به استودیو رفتم و ترانه «فرقی نمی‌كنه» را برای قسمت غم‌انگیز «بهرام رادان» ‌خواندم و به قولم وفادار ماندم ولی بعدها در خبرسازی جریان تولید، تبلیغ و تیزر فیلم با وجود این‌كه كلیت كار موسیقی «تهران 1500» را دوست عزیزم «فردین خلعتبری» برعهده گرفت، هیچ اسمی از من برده نشد و زمانی كه در زمان اجرای جشنواره فیلم فجر امسال برای دیدن فیلم به سالن میلاد رفتم، در تیتراژ پایانی فیلم در قسمت انتهایی بخش موسیقی دیجیتال، اسم من آورده شده بود كه آن را هم «بهرام رادان» به عوامل فیلم یادآوری كرده بود! درحالی‌كه من خواننده این فیلم هستم و نباید اسمم در بخش موسیقی دیجیتال بیاید! از «بهرام عظیمی» كارگردان «تهران 1500» و سایر عوامل فیلم توقع دارم این موضوع را اصلاح كنند چون مطمئنا از نظر حرفه‌ای كار درستی انجام نداده‌اند و باید احترام افراد را نگه دارند.



 داستان‌ حساسیت‌ به خرج دادن‌های بهرام

فكر می‌كنم «بهرام رادان» اعتماد زیادی به من دارد، آنقدر كه من را به‌عنوان مشاور موسیقایی‌اش در پروژه آلبوم موسیقی خودش انتخاب كرد، اعتماد زیادی هم داشت كه تصمیم گرفت تهیه‌كننده آلبوم مشاور خودش نیز بشود. بهرام بیشتر روی تنظیم و نهایی كردن كارها حساسیت به خرج می‌داد، زیرا در این زمینه اطلاعات خوبی دارد و صاحب‌نظر است اما در كل چون سلیقه ما 2 نفر خیلی به یكدیگر نزدیك است، در بسیاری از قسمت‌های كار توافق نظر داشتیم ‌اما الان كه برای انتشار آلبوم وارد فاز گرافیكی و ساخت كلیپ‌ شده‌ایم، یك‌جورهایی فرمان دست رئیس است و تصمیم‌گیرنده نهایی بهرام است. وسواس او روی كار آنقدر زیاد است كه روزانه چندبار با هم تماس می‌گیریم و مرحله به مرحله كارها را پیگیری می‌كند. ابتدا قرار بود آلبوم «روی دیگر» بهرام بهمن‌ماه 90 منتشر شود، به همین دلیل زمان انتشار آلبوم «شاه ماهی» به اردیبهشت 91 منتقل شد اما الان قرار شده هر 2 آلبوم در اردیبهشت 91 منتشر شوند. یك تشكر ویژه هم باید از وزارت محترم ارشاد داشته باشم كه در صدور مجوز آلبوم همكاری بسیار صمیمانه‌ای داشتند و سرعت كارمان در بخش دریافت مجوزها بسیار ایده‌آل بود.


ویدیو مرتبط :
بهرام رادان - تیزر آلبوم روی دیگر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تولید آلبوم دوم بهرام رادان با عنوان «روی جدید» کلید خورد



تولید آلبوم دوم بهرام رادان با عنوان «روی جدید» کلید خورد

اوجی گفت: بعد از انتشار «شاه ماهی» اولین کنسرت هومن جاوید در تهران برگزار خواهد شد و بعد از آن تصمیم داریم تور کنسرت های این خواننده را در ایران برگزار کنیم.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

علی اوجی تهیه کننده موفق و پرکار آلبوم هایی چون «روی دیگر» بهرام رادان،«یازده» پژمان جمشیدی،«ساعت25شب»رضا یزدانی و ..این روزها سرگرم پیش تولید اولین اثر سینمایی خود با نام «زنجیری » می باشد. علی اوجی در گفتگو با شبکه ایران درباره آخرین کارهای خود در 6 ماه گذشته گفت: درحال حاضر مدیریت هنری آلبوم «شاه ماهی» هومن جاوید به تهیه کنندگی بهرام رادان را بر عهده دارم.

وی افزود: این آلبوم به آهنگسازی بابک زرین و تنظیم بابک زرین و مهران خلیلی است که انشاالله اواخر شهریور یا اوایل مهرماه منتشر خواهد شد.

اوجی ادامه داد: بعد از انتشار آلبوم ،اولین کنسرت هومن جاوید در تهران برگزار خواهد شد و بعد از آن تصمیم داریم تور کنسرتهای این خواننده را در ایران برگزار کنیم.تهیه کننده «روی دیگر» در مورد اجرای بهرام رادان اظهار داشت: در مورد کارهای اجرایی بهرام رادان با آقای باذل، مدیر برنامه ایشان صحبت کنید اما خبر خوبی که دارم در مورد آلبوم دوم این هنرمند است که کلید خورده است. این آلبوم «روی جدید» نام دارد که متفاوت از آلبوم اول رادان است. به محض اینکه بهرام رادان از سفر برگردد کار خوانندگی این آلبوم را شروع خواهند کرد.

تهیه کننده «ساعت 25شب» گفت: تهیه کنندگی آلبوم جدید رضا یزدانی نیز برعهده من می باشد. این آلبوم در مرحله مجوز  است و هنوز نامی برای این کار انتخاب نشده است.وی افزود: آهنگساز این آلبوم کارن همایونفر می باشد. این هنرمند برنده چندین جایزه سیمرغ بلورین درجشنواره موسیقی فجر شده است و علاوه بر آن یکی از بزرگترین موزیسین های ایران هستند.این تهیه کننده ادامه داد: ترانه سرایان این آلبوم اندیشه فولادوند، حسن اردشیری، احسان گودرزی و علی کمارجی نژاد می باشند.اوجی درباره اولین اثر سینمایی خود گفت: پیش تولید اولین کارسینمایی ام با نام «زنجیری» به تازگی شروع شده است. کارگردانی این فیلم بر عهده خودم می باشد و امیر سماواتی نیز تهیه کننده آن هستند.البته پیش از این در «نفس عمیق» و «کافه ترانزیت» با آقای سماواتی همکاری داشته ام. حضور رضا یزدانی در این فیلم قطعی شده است./شبکه ایران