الویس پریسلی؛ «سلطان راک اند رول»


الویس آرون پریسلی، خواننده و هنرپیشه آمریکایی و یکی از موفق‌ترین شخصیت‌ها در هنر معاصر و موسیقی آمریکا در قرن ۲۰ است.

 
 
 

صبح بخیر: الویس آرون پریسلی، خواننده و هنرپیشه آمریکایی و یکی از موفق‌ترین شخصیت‌ها در هنر معاصر و موسیقی آمریکا در قرن ۲۰ است. او در دوران شکوفا شدن موسیقی سبک راک اند رول به ویژه در نیمه دوم دهه ۱۹۵۰ بر آن حکمرانی می‌کرد، چنانکه به «سلطان راک اند رول» مشهور شد.

الویس از سال ۱۹۵۶ به بعد با اجرای ۴۵ ترانه که از هرکدام از آنها بیش از یک میلیون نسخه به فروش رفت و با بازی در ۳۳ فیلم سینمایی و حضور در برنامه‌های تلویزیونی و کنسرت ها موفقیت اقتصادی رکوردشکنی را کسب کرد و مرگ او در سن ۴۲ سالگی به محبوبیت وی در بین هوادارانش و به فروش موفق کارهای او خاتمه نبخشید.

الویس پریسلی؛ «سلطان راک اند رول»

او همانند یک فرهنگ نامیرا همچنان در ذهن و قلب مردم جهان زنده است. بعد از مرگش فروش آثارش رو به فزونی گذاشت و حتی بازدید از آرامگاه او جزو یکی از نمادهای صنعت گردشگری آمریکا به شمار می‌رود.

الویس پریسلی به عنوان یک فرهنگ دیداری شنیداری بزرگترین هنرمند دوران معاصر محسوب می‌شود. او همچنین با فروش بین ۶۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد نسخه از آثار، پرفروش‌ترین و موفق‌ترین خواننده تاریخ است. جان لنون، عضو اصلی بیتلز دربارهٔ الویس گفت: «قبل از الویس هیچ چیز نبود.»

اﻟﻮﯾﺲ در ﺳﺎﻟﮫﺎی ﺣﯿﺎﺗﺶ و اﻟﺒﺘﻪ ﭘﺲ از آن دارای ﻃﺮﻓﺪاران زﯾﺎدی ﺑﻮده ﻛﻪ ﺟﺬاﺑﯿﺖ ﺧﺪادادی او در ﻛﻨﺎر اﺳﺘﻌﺪاد ﺑﯿﻨﻈﯿﺮش را ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻧﺎدﯾﺪه ﮔﺮﻓﺖ!! ازدواج او ﺑﺎ ﭘﺮﯾﺴﯿﻼ آن واﮔﻨﺮ در اول ﻣﺎه ﻣﻪ ﺳﺎل 1967 ﺑﻌﺪ از 8 ﺳﺎل آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﺛﻤﺮه اﯾﻦ ازدواج ﯾﻚ ﻓﺮزﻧﺪ ﻧﯿﺰ ھﺴﺖ. ﭘﺮﯾﺴﯿﻼ ھﻨﮕﺎم ازدواج 22 ﺳﺎﻟﻪ ﺑﻮد! اﻟﻮﯾﺲ ﻋﻼوه ﺑﺮ ھﻨﺮﻣﻨﺪ، ورزﺷﻜﺎر ھﻢ ﺑﻮد. او ﻛﻤﺮﺑﻨﺪ ﻣﺸﻜﯽ ﻛﺎراﺗﻪ ﺧﻮد را در ﺳﺎل 1960 درﯾﺎﻓﺖ ﻛﺮد.

الویس پریسلی؛ «سلطان راک اند رول»

رکورد اجرای بزرگ‌ترین کنسرت جهان به «الویس» تعلق دارد. کنسرت سال ۱۹۷۳ هاوایی با نام aloha from hawaii که به طور زنده و مستقیم از تلویزیون اکثر کشورهای جهان پخش گردید با مخاطب بیش از یک میلیارد نفر در سرتاسر جهان به عنوان بزرگ‌ترین کنسرت جهان در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده‌است.

زندگی نامه

الویس پریسلی در ۸ ژانویه ۱۹۳۵ در خانهٔ دوخوابه‌ای در توپِلو در ایالت می‌سی‌سی‌پی زاده شد. او پسر ورنون الویس پریسلی و گلادیس لاو اسمیت بود و برادر دوقلوی او جس گارون در هنگام تولد از دنیا رفت.

در سال ۱۹۵۱ وقتی او برای ضبط یک ترانه شخصی به نام «شادمانی من به همراه ترانه «اینجاست که اندوهت آغاز می‌شود» به‌عنوان هدیه‌ای برای مادرش به شرکت سان رکوردز رفته بود مورد توجه رئیس آنجا قرار گرفت. پریسلی یک سال پس از آن، نخستین ضبط موسیقی خود را در این شرکت به انجام رساند و سرهنگ تام پارکر که مدیریت کارهای او را در این مدت برعهده گرفته بود برنامه حضور او در صحنه را سازماندهی کرد.

الویس پریسلی؛ «سلطان راک اند رول»

در سال ۱۹۵۵ شرکت آرسی‌اِی ویکتور (RCA Victor) قرارداد ضبط موسیقی او را از فیلیپس خریداری کرد و در سال ۱۹۵۶ و پس از اجرای ترانه «هتل دل‌شکستگان» الویس پریسلی از لحاظ فروش کارهایش و بازی در برنامه‌های تلویزیونی به موفق‌ترین هنرمند تبدیل شد.

نخستین فیلم سینمایی او به نام «به ملاطفت دوستم بدار» نیز در همان سال بر پرده سینماها قرار گرفت.

در ۲۰ دسامبر سال ۱۹۵۸، الویس نامه‌ای از طرف ارتش ایالات متحده برای به اعزام به خدمت ضروری به مدت دو سال دریافت کرد. و پس از رفتن به خدمت پس از چندی به عنوان سرباز صفر از طریق نیروی دریایی به آلمان سفر کرد و به عنوان راننده کامیون خدمت وظیفه را به پایان رساند. او در ۲ مارس سال ۱۹۶۰ به آمریکا بازگشت و پنجم مارس درجه خود را دریافت کرد.

الویس پریسلی؛ «سلطان راک اند رول»

الویس پریسلی در ۱ می ۱۹۶۷ با پریسیلا بیولو ازدواج کرد. و در ۱ فوریه ۱۹۶۸ تنها فرزند آنها لیزا ماری متولد شد. پریسیلا در ۱۹۷۳ از الویس جدا شد. الویس پس از آن دیگر هرگز ازدواج نکرد.

الویس پس از جدا شدن همسرش ، رفته رفته گوشه‌نشین شد. او که به مشکل اضافه وزن در سالهای پایانی عمر خود دچار شده بود، از داروهای تجویزشده گوناگونی برای مقابله با آن استفاده می‌کرد.

سرانجام ۱۶ اوت ۱۹۷۷ (هنگامی که او ۴۲ سال سن داشت) در شهر ممفیس پیکر بی‌جان الویس را در حمام پیدا کردند که باعث تأثر بسیار دربین هوادارانش در سراسر جهان شد. علت مرگ وی حمله قلبی اعلام شد.

گفتنی است هواداران وفادار الویس پریسلی همه‌ساله برای او سال‌گرد تولد و وفات می‌گیرند و با گذشت ۳ دهه از مرگ این ستاره، او را از یاد نبرده‌اند.

الویس پریسلی؛ «سلطان راک اند رول»

افتخارات

•    ۱۰۴ تک‌آهنگ که در لیست ۴۰ تایی موسیقی‌های برتر قرار دارند.

•    ۱۷ ترانه برتر که برترین آمار را در تعداد ترانه‌های برتر دارد

•    ۷۹ هفته را به‌عنوان بهترین خواننده گذراند (مقام بعد از وی ماریا کری با ۷۷ هفته)

•    از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۲ بهترین رکورد را در ترانه‌های برتر با ۳۶ ترانه داشت (مقام بعد بیتل ها)

•    رکورد اجرای بزرگ‌ترین کنسرت جهان به «الویس» تعلق دارد. کنسرت سال ۱۹۷۳ هاوایی با نام aloha from hawaii که به طور زنده و مستقیم از تلویزیون اکثر کشورهای جهان پخش گردید با مخاطب بیش از یک میلیارد نفر در سرتاسر جهان به عنوان بزرگ‌ترین کنسرت جهان در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده‌است.

الویس پریسلی؛ «سلطان راک اند رول»

الویس پریسلی؛ «سلطان راک اند رول»

الویس پریسلی؛ «سلطان راک اند رول»


ویدیو مرتبط :
الویس پریسلی و کوکاکولا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

الویس پریسلی چگونه «سلطان راک اند رول» شد؟


الویس آرون پرسلی (به انگلیسی: Elvis Aaron Presley) ‏ (۱۹۳۵ - ۱۹۷۷) خواننده و هنرپیشه آمریکایی و یکی از موفق‌ترین شخصیت‌ها در هنر معاصر و موسیقی آمریکا در قرن ۲۰ است.


نام اصلی: الویس آرون پرسلی

تولد: ۸ ژانویهٔ ۱۹۳۵ - توپلوو، میسیسیپی

ملیت: آمریکایی

مرگ: ۱۶ اوت ۱۹۷۷ میلادی (۴۲ سال) - ممفیس، تنسی

سبک‌(ها): راک ان رول، راک، پاپ، بلوز و ریتم اند بلوز

ساز(ها): گیتار، پیانو

سال‌های فعالیت ۱۹۷۷-۱۹۵۳

الویس پرسلی

الویس آرون پرسلی (به انگلیسی: Elvis Aaron Presley) ‏ (۱۹۳۵ - ۱۹۷۷) خواننده و هنرپیشه آمریکایی و یکی از موفق‌ترین شخصیت‌ها در هنر معاصر و موسیقی آمریکا در قرن ۲۰ است. او در دوران شکوفا شدن موسیقی سبک راک اند رول به ویژه در نیمه دوم دهه ۱۹۵۰ بر آن حکمرانی می‌کرد، چنان‌که به «سلطان راک اند رول» مشهور شد. الویس از سال ۱۹۵۶ به بعد با اجرای ۴۵ ترانه که از هرکدام از آنها بیش از یک میلیون نسخه به فروش رفت و با بازی در ۳۳ فیلم سینمایی و حضور در برنامه‌های تلویزیونی و کنسرت‌ها موفقیت اقتصادی رکوردشکنی را کسب کرد و مرگ او در سن ۴۲ سالگی به محبوبیت وی در بین هوادارانش و به فروش موفق کارهای او خاتمه نبخشید.

الویس پرسلی

او به سان یک فرهنگ نامیرا همچنان در ذهن و قلب مردم جهان زنده است. بعد از مرگش فروش آثارش رو به فزونی گذاشت و حتی بازدید از آرامگاه او جزو یکی از نمادهای صنعت گردشگری آمریکا به شمار می‌رود. الویس پرسلی به عنوان یک فرهنگ دیداری شنیداری بزرگترین هنرمند دوران معاصر محسوب می‌شود. او همچنین با فروش بین ۶۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد نسخه از آثار، پرفروش‌ترین و موفق‌ترین خواننده تاریخ است. جان لنون، عضو اصلی بیتلز دربارهٔ الویس گفت: «قبل از الویس هیچ چیز نبود».

آغاز زندگی و آغاز موفقیت

الویس پرسلی در ۸ ژانویه ۱۹۳۵ در خانهٔ دوخوابه‌ای در توپِلو در ایالت می‌سی‌سی‌پی زاده شد. او پسر ورنون الویس پرسلی و گلادیس لاو اسمیت بود و برادر دوقلوی او جس گارون در هنگام تولد از دنیا رفت. خانواده او در سال ۱۹۴۹ (هنگامی که او ۱۴ سال داشت) از توپِلو نقل مکان کرده و به مِمفیس در ایالت تنسی رفتند؛ جایی که پرسلی جوان برای تحصیل به دبیرستان «اِل. سی هیومز» L.C. Humes رفته و در سال ۱۹۵۱ درسش تمام شد.

الویس پرسلی

در تابستان آن سال وقتی او برای ضبط یک ترانه شخصی به نام «شادمانی من» (My Happiness) به همراه ترانه «اینجاست که اندوهت آغاز می‌شود» (That's When Your Heartaches Begin) به‌عنوان هدیه‌ای برای مادرش به شرکت سان رکوردز رفته بود مورد توجه رئیس آنجا قرار گرفت. پرسلی یک سال پس از آن، نخستین ضبط موسیقی خود را در این شرکت به انجام رساند و سرهنگ تام پارکر که مدیریت کارهای او را در این مدت برعهده گرفته بود برنامه حضور او در صحنه را سازماندهی کرد.

در سال ۱۹۵۵ شرکت آرسی‌اِی ویکتور (RCA Victor) قرارداد ضبط موسیقی او را از فیلیپس خریداری کرد و در سال ۱۹۵۶ و پس از اجرای ترانه «هتل دل‌شکستگان» الویس پرسلی از لحاظ فروش کارهایش و بازی در برنامه‌های تلویزیونی به موفق‌ترین هنرمند تبدیل شد. نخستین فیلم سینمایی او به نام «به ملاطفت دوستم بدار» نیز در همان سال بر پرده سینماها قرار گرفت.

خدمت اجباری

الویس پرسلی

در ۲۰ دسامبر سال ۱۹۵۸، الویس نامه‌ای از طرف ارتش ایالات متحده برای به اعزام به خدمت ضروری به مدت دو سال دریافت کرد؛ و پس از رفتن به خدمت پس از چندی به عنوان سرباز صفر از طریق نیروی دریایی به آلمان سفر کرد و به عنوان راننده کامیون خدمت وظیفه را به پایان رساند. او در ۲ مارس سال ۱۹۶۰ به آمریکا بازگشت و پنجم مارس درجه خود را دریافت کرد.

زندگی شخصی

الویس پرسلی

الویس پرسلی در ۱ مه ۱۹۶۷ با پریسیلا بیولو ازدواج کرد؛ و در ۱ فوریه ۱۹۶۸ تنها فرزند آنها لیسا مری متولد شد. پریسیلا در ۱۹۷۳ از الویس جدا شد. الویس پس از آن دیگر هرگز ازدواج نکرد.

سالهای پایانی

الویس پرسلی

الویس پس از جدا شدن همسرش، رفته رفته گوشه‌نشین شد. او که به مشکل اضافه وزن در سالهای پایانی عمر خود دچار شده بود، از داروهای تجویزشده گوناگونی برای مقابله با آن استفاده می‌کرد. سرانجام ۱۶ اوت ۱۹۷۷ (هنگامی که او ۴۲ سال سن داشت) در شهر ممفیس پیکر بی‌جان الویس را در حمام پیدا کردند که باعث تأثر بسیار دربین هوادارانش در سراسر جهان شد. علت مرگ وی حمله قلبی اعلام شد.
الویس پرسلی
تمبر یادبود الویس پرسلی - انتشار در سال ۲۰۰۵ - آمریکا

الویس در سده ۲۱

در جام جهانی فوتبال سال ۲۰۰۲ جی اکس ال در فیلم تبلیغاتی نایکی (که در آن فوتبالیست‌های معروف از قبیل دیوید بکهام و لوئیس فیگو و...) ترانه «A Little Less Conversation» را میکس و از آن استفاده کرد؛ و این ترانه به عنوان بهترین ترانه معرفی شد.

گفتنی است هواداران وفادار الویس پرسلی همه‌ساله برای او سال‌گرد تولد و وفات می‌گیرند و با گذشت ۳ دهه از مرگ این ستاره، او را از یاد نبرده‌اند.

آمار آثار وی

    ۱۰۴ تک‌آهنگ که در لیست ۴۰ تایی موسیقی‌های برتر قرار دارند.

    ۱۷ ترانه برتر که برترین آمار را در تعداد ترانه‌های برتر دارد

    ۷۹ هفته را به‌عنوان بهترین خواننده گذراند (مقام بعد از وی ماریا کری با ۷۷ هفته)

    از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۲ بهترین رکورد را در ترانه‌های برتر با ۳۶ ترانه داشت (مقام بعد بیتلها)

    رکورد اجرای بزرگ‌ترین کنسرت جهان به «الویس» تعلق دارد. کنسرت سال ۱۹۷۳ هاوایی با نام aloha from hawaii که به طور زنده و مستقیم از تلویزیون اکثر کشورهای جهان پخش گردید با مخاطب بیش از یک میلیارد نفر در سرتاسر جهان به عنوان بزرگ‌ترین کنسرت جهان در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده‌است.

فیلم‌ها

در دهه ۵۰ و ۶۰ الویس با حضور در فیلمهای زیر شهرت یافت:

    ۱۹۵۶ - به ملاطفت دوستم بدار (Love Me Tender)

    ۱۹۵۷ - دوست داشتن تو

    ۱۹۵۷ - راک در زندان / زندان سنگی (Jailhouse Rock)

    ۱۹۵۸ - شاه کروئل (King Creole)

    ۱۹۶۰ - جاز ارتش (خاطرات سربازی) (G.I. Blues)

    ۱۹۶۰ - ستاره سوزان (Flaming Star)

    ۱۹۶۱ - وحشی در دهکده

    ۱۹۶۱ - هاوایی آبی (Blue Hawaii)

    ۱۹۶۲ - آن رؤیا را دنبال کن

    ۱۹۶۲ - کید گالاهاد

    ۱۹۶۲ - دخترها! دخترها!دخترها!

    ۱۹۶۳ - در نمایشگاه جهانی اتفاق افتاد

    ۱۹۶۳ - تفریح در آکاپولکو

    ۱۹۶۴ - بوسه دختر عمو

    ۱۹۶۴ - زنده باد لاس وگاس (Viva Las Vegas)

    ۱۹۶۴ - ولگرد

    ۱۹۶۵ - شیفته دخترها

    ۱۹۶۵ - غلغلکم بده

    ۱۹۶۶ - فرانکی و جانی

    ۱۹۶۶ - بهشت به سبک هاوایی

    ۱۹۶۶ - چرخش بیرونی

    ۱۹۶۷ - راحت بیا – راحت برو

    ۱۹۶۷ - دردسر مضاعف

    ۱۹۶۸ - بایست جو

    ۱۹۶۸ - جاده سریع‌السیر

    ۱۹۶۸ - یک زندگی کوچک – یک عشق کوچک

    ۱۹۶۸ - شرو

    ۱۹۶۹ - دردسر با دخترها

    ۱۹۶۹ - تغییر عادت

    ۱۹۶۸ - پیکنیک

    ۱۹۷۰ - الویس همانگونه که هست (کنسرت سال ۱۹۷۰)

    ۱۹۷۲ - الویس در مسافرت