آیزاک آسیموف، نویسنده «امپراتوری کهکشانی»


4 آوریل برابر با 18 فروردین، سالروز درگذشت آیزاک آسیموف، نویسنده 500 عنوان کتاب درباره علوم مختلف علمی و دانشگاهی به‌ویژه در حوزه کهکشان‌هاست. توجه به تاریخ علم با قلمی ساده، وی را به‌عنوان یکی از پرکارترین نویسندگان جهان تبدیل کرد.

خبرگزاری ایبنا: 4 آوریل برابر با 18 فروردین، سالروز درگذشت آیزاک آسیموف، نویسنده 500 عنوان کتاب درباره علوم مختلف علمی و دانشگاهی به‌ویژه در حوزه کهکشان‌هاست. توجه به تاریخ علم با قلمی ساده، وی را به‌عنوان یکی از پرکارترین نویسندگان جهان تبدیل کرد.

سحرخیزی بدون ساعت شماطه‌دار/ آشنایی با آیزاک آسیموف، نویسنده «امپراتوری کهکشانی»
 
آیزاک آسیموف، دوم ژانویه سال 1920 میلادی در روسیه به دنیا آمد و در کودکی به آمریکا مهاجرت کرد. آسیموف در طول 72 سال زندگی توانست 500 عنوان کتاب در سبک‌ها و موضوعات مختلف تألیف کند. «سری‌ بنیاد» که در ایران با عنوان «امپراتوری کهکشانی» منتشر شده و «قوانین سه‌‌گانه رباتیک» از معروف‌ترین کتاب‌های وی در عرصه جهانی است. براساس «دائره‌المعارف بریتانیکا» آسیموف واضع واژه رباتیک است. شهرت جهانی این نویسنده پرکار موجب شده تا پنج‌ هزار و بیستمین سیارک کشف شده در دو مارس 1981 را به نام این دانشمند با‌ عنوان آسیموف 5020 نامگذاری کنند.
 
ساعت شماطه‌داری که هیچ‌گاه کوک نشد

بخشی از نوجوانی آسیموف به کار در شیرینی‌فروشی پدرش گذشت. زمانی که برای اثبات زبر و زرنگی‌ به پدر هر روز بلافاصله از مدرسه به سرعت به مغازه بازمی‌گشت و به کار مشغول می‌شد. سحر‌خیزی وی که میراثی از دوران نوجوانی اوست، تا پایان عمر وی حفظ شد. آسیموف 50 سال بعد در کتاب زندگی‌نامه خود از آن زمان این چنین یاد می‌‌کند: «برای من مایه غرور است که هر چند ساعت شماطه‌داری دارم، اما هیچ‌گاه آن را کوک نمی‌کنم و ساعت 6 صبح خود از خواب بیدار می‌شوم، من هنوز به پدرم ثابت می‌کنم که آدم تنبلی نیستم.»
 
سحرخیزی بدون ساعت شماطه‌دار/ آشنایی با آیزاک آسیموف، نویسنده «امپراتوری کهکشانی»

آرزوی پرواز در پهنه خیال

«بن بوا» ویراستار کتاب‌های آسیموف به نقل از وی درباره آرزوی نویسنده کتاب‌های «غارهای پولادی» و «الیجاه بیلی» گفته بود: «آیزاک می‌گوید دوست دارد در فضا و در پهنه آسمان‌ها پرواز کند، اما فقط در تخیلش.»  

وی در سال ۱۹۳۹ میلادی از دانشگاه کلمبیا دانش‌آموخته شد و در سال ۱۹۴۸ میلادی در رشته بیوشیمی دکترا گرفت و به عضویت هیات علمی دانشگاه بوستون درآمد. از سال ۱۹۵۸ میلادی تدریس را کنار گذاشت و به‌صورت تمام‌وقت به نوشتن پرداخت و درآمد نویسندگی‌اش از حقوق دانشگاه بیشتر شده بود. با داشتن حق تصدی حتی در چنین شرایطی عضو هیات علمی باقی‌ ماند و همین حق تصدی در کتاب «آزمایش مرگ» نقش مهمی بازی کرد.
 
سحرخیزی بدون ساعت شماطه‌دار/ آشنایی با آیزاک آسیموف، نویسنده «امپراتوری کهکشانی»

آسیموف از زبان «آسیموف ایران»

اسفندیار معتمدی، رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی ‌-‌ آموزشی معلمان فیزیک ایران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران درباره کتاب‌‌های آیزاک آسیموف می‌گوید: آسیموف از بزرگ‌ترین مروجان علم در جهان به‌ویژه برای جوانان است. از سوی دیگر به دلیل توجه به زندگی‌نامه دانشمندان، تاریخ علم در آثار این نویسنده جلوه خاصی دارد. آسیموف قلم‌ ساده‌‌ای داشت و در زمینه‌های مختلف نجوم، فیزیک، شیمی و حتی در حوزه دانشگاهی کتاب‌ دارد.
 
وی ادامه داد: بیشتر کتاب‌های این نویسنده در ایران ترجمه و منتشر شده است. توجه آسیموف به جنبه‌های تاریخی، کتاب‌های وی را ممتاز کرده است؛ رویکردی که مایه اصلی علاقه‌مندی مخاطبان است. وی در دامنه گسترده‌ای از موضوعات از کودکان گرفته تا درسی دانشگاهی، کتاب نوشته‌ است. از وی کتاب‌هایی در نقد مسائل فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، اخترشناسی، طنز، شکسپیر، کتاب مقدس و موضوعات زیاد دیگر نیز چاپ شده‌ است.

سحرخیزی بدون ساعت شماطه‌دار/ آشنایی با آیزاک آسیموف، نویسنده «امپراتوری کهکشانی»

راز مرگ خالق «روبوت‌های سپیده‌دم»

علت اصلی مرگ آیزاک آسیموف 10 سال بعد از مرگش از زبان همسرش جنت و پسرش روبین علنی شد. دلیل مرگ این نویسنده در سال 1992 عارضه قلبی اعلام شد و این در حالی است که نگرانی از واکنش‌های عمومی موجب شد تا ابتلا به ایدز آسیموف بعد از یک دهه و تا زمان مرگ پزشکان معالج وی مخفی بماند. به گفته خانواده آسیموف تزریق خون آلوده در زمان جراحی قلب، علت اصلی ابتلا وی به بیماری ایدز بود.


ویدیو مرتبط :
تمرین آیزاک پرلمن ، بسیار زیبا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خودکشی زود هنگام استیل آذین کهکشانی



 

 

 

استیل آذین

 

 

استیل آذین که با خریدهای زیاد و بزرگ خود لقب کهکشانی را در ابتدای این فصل گرفت، اکنون در منجلابی که به دست خود ساخته است فرو رفته است و شاید به زودی شاهد مرگ این تیم باشیم.

عصر ایران ورزشی؛ بهرنگ افکاری- با این اتفاقاتی که یکی پس از دیگری در باشگاه استیل آذین در حال رخ دادن است، پیش بینی می شود که دیگر نباید این تیم را در زمره تیم های مدعی قهرمانی دانست، استیل آذین که با خریدهای زیاد و بزرگ خود لقب کهکشانی را در ابتدای این فصل گرفت، اکنون در منجلابی که به دست خود ساخته است فرو رفته است و شاید به زودی شاهد مرگ این تیم باشیم.

به نظر می آمد جدایی مصطفی آجورلو از باشگاه استیل‌آذین كه پس از شكست سنگین این تیم در دیدار برابر پیكان قزوین و در هفته ششم رقابت‌های لیگ برتر مسجل شد، بتواند در ادامه مسابقات این تیم بحران‌زده و غرق در مشكلات رنگارنگ داخلی را موقتا به آرامش برساند اما حالا و با به ثبت رسیدن دو شكست متوالی دیگر در دیدار مقابل تراكتورسازی و صبای قم، تردیدها درباره توانایی بازگشت استیل‌آذین به جمع مدعیان جدول رده‌بندی به اوج رسیده و تیم حسین هدایتی را بیش از هرزمان دیگری در وضعیت هشدار قرار داده است.

مشكلات امروز و دوهفته قبل استیل‌آذین، یك وجه مشترك اساسی با هم دارد و آن، وجود علی كریمی در راس هردو ماجراست. او این‌بار نه با مدیرعامل باشگاه كه با یكی از هم‌ تیمی‌هایش كه اتفاقا رفاقت دیرینه‌ای با او دارد به مشكل خورده و این مشكل، حاشیه‌های تازه‌ای را برای استیل‌آذین به وجود آورده است. ماجرا این‌بار به داخل میدان باز می‌گردد.

به یكی از صحنه‌های دیدار مقابل صبای قم و حركت انفجاری علی كریمی به سوی دروازه این تیم؛ صحنه‌ای كه كریمی پس از عبور از چند بازیكن صبا با یك ارسال درعرض توپ را برای كعبی فرستاد و این بازیكن از فاصله چند قدمی موفق به بازكردن دروازه مهدی واعظی نشد. اتفاقی كه عصبانیت شدید كریمی و اعتراض‌های علنی او به همبازی‌اش را به دنبال داشت.

كعبی كه از این نوع برخورد بهت زده شده بود، برای چند لحظه چیزی به كریمی نگفت اما زمانی كه كریمی از كنارش عبور كرد، پاسخ كوچكی به او داد. همین اقدام كافی بود تا شماره‌8 به سمت نیمكت تیمش برود و از كادرفنی بخواهد كعبی را تعویض كنند! جالب اینجاست كه كادرفنی هم چند دقیقه بعد درخواست ستاره تیمش را اجابت كرد و كعبی را از زمین مسابقه بیرون كشید. و این امر باعث شد مدافع استیل‌آذین با چشمان گریان زمین مسابقه را ترك كند.

لوبیسا تومباكوویچ، سرمربی استیل‌آذین اما نظر دیگری درباره این ماجرا دارد: «به من گفتند كعبی خودش تقاضای تعویض داشته و كریمی با این كارمخالف بوده؛ پس این ماجرایی كه شما می‌گویید حقیقت ندارد.»

سرمربی استیل‌آذین در ادامه انتقادات اساسی را هم نسبت به عملكرد تمام بازیكنان تیمش مطرح می‌كند: «تیم‌ ما بازیكنان بزرگی دارد اما این بازیكن‌ها باید بزرگی‌شان را در زمین مسابقه هم نشان بدهند. متاسفانه باید بگویم فكر نمی‌كنم تیمی كه در ابتدای فصل برای استیل‌آذین بسته شده، اینقدر كه در رسانه‌ها گفته می‌شود بزرگ بوده باشد. نتایج ما این موضوع را اثبات می كند.»ادامه مشكلات استیل‌آذین از همین‌جا آغاز می‌شود.

از سرمربی‌‌ای كه پیش از شروع بازی مقابل صبا تهدید كرده بود به دلیل دریافت نكردن بخشی از مبلغ قراردادش همراه با تیم به قم نخواهد رفت. درباره این ماجرا هم دو روایت كاملا متفاوت وجود دارد. این تفاوت حتی در اظهارنظرهای مسئولان باشگاه هم مشخص است: «تومباكوویچ بابت گرفتن پولش از باشگاه تشكر كرده اما متاسفانه ایشان فقط مبلغی حدود 90 تا 100هزار دلار از استیل آذین‌گرفته و مشكلات مالی‌اش برطرف نشده است.»

صادق درودگر در حالی از پرداخت مبلغی حدود 100 هزار دلار به تومباكوویچ صحبت می‌كند كه امیر مهریزی، مدیرعامل این باشگاه رسما اعلام كرده تا دو هفته آینده بدهی این باشگاه به تومباكوویچ پرداخت خواهد شد! عده‌ای معتقدند درودگر به نمایندگی از آجورلو مامور است ماجرای تومباكوویچ در این باشگاه را جمع‌وجور كند و اجازه ندهد مشكلات این مربی با باشگاه بیش از این رسانه‌ای شود.

این درحالی است كه مسئولان استیل‌آذین به شدت علاقه‌مند به قطع همكاری با سرمربی صربستانی تیم‌شان هستند اما قرارداد یك میلیون و 200 هزار دلاری كه با این مربی بسته شده، امكان هرگونه ابتكار عملی را از آنها گرفته.

تومباكوویچ در روز اول حضورش در ایران از قهرمانی‌های پرتعدادی كه در لیگ چین به دست آورده بود می‌گفت و اینكه حتی به واسطه همین عادت،‌ به دوم شدن با استیل‌آذین فكر هم نمی‌كند اما تیم تحت هدایت او امروز با كسب 9 امتیاز از هشت مسابقه و ثبت سه شكست پیاپی در سه هفته اخیر، در رده سیزدهم جدول رده‌بندی قرار گرفته است. حالا هدایتی می‌تواند بنشید و حساب كند كه باید پاسخ این همه ضرر و زیان را از آجورلو بخواهد یا علی كریمی و لوبیسا تومباكوویچ...../تحلیل:عصرایران