کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

یک بچه‌ باهوش تحویل جامعه دهید


آیا می دانید می‌توانید با استفاده از مواد غذایی طبیعی سلامت روحی و جسمی كودك‌تان را تضمین كنید؟ دوست دارید بدانید چه غذاهایی؟...





 اسفناج چه تاثیری روی موها دارد؟

برای  آن‌كه فرزند دلبندتان موهایی سالم و زیبا داشته باشد، باید مواد‌غذایی زیر را در تغذیه او بگنجانید. ماهی كه سرشار از اسید چرب امگا 3،  پروتئین،  ویتامین B12 و آهن است، سبزی‌های سبز تیره مانند اسفناج،  كلم‌بروكلی و برگ چغندر كه سرشار از ویتامین A، C، آهن و كلسیم هستند، حبوبات كه نه تنها سرشار از پروتئین هستند بلكه آهن، روی و ویتامین B نیز در آن‌ها یافت می‌شود، آجیل یا مغزهای گیاهی كه سرشار از سلنیوم و روی بوده و برای پرپشت شدن و درخشندگی مو لازم هستند و همچنین گوشت، مرغ و تخم‌مرغ كه تامین‌كننده پروتئین لازم برای رشد مو هستند، كمبود پروتئین موجب شكنندگی و كم پشتی مو می‌شود و لبنیات كم‌چرب هم كلسیم را برای رشد موها تامین می‌كنند.



    چرا طالبی برای چشم خوب است؟

اگر نگران سلامت چشم‌ها و قدرت بینایی فرزندتان هستید بهتر است، مواد‌غذایی زیر را حتما در برنامه غذایی او بگنجانید: هویج كه حتما حدسش را می‌زدید، به دلیل كمك به ساختن ویتامین A در بدن، به تقویت بینایی مشهور است. اما ویتامین A در مواد‌غذایی دیگر مثل شیر و لبنیات، جگر،  تخم مرغ، كره، طالبی و كلم نیز وجود دارد. میوه‌های سبز و زرد هم به سلامت دید بچه‌ها كمك می‌كنند، چون موادی به نام لوتئینگزانتین دارند. یكی دیگر از مواد بسیار مفید برای بینایی ویتامین C است كه در مواد خوراكی مثل پرتقال و لیمو،  فلفل دلمه‌ای، كیوی،  گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، سیب‌زمینی و سبزی‌های سبز و پر برگ منابع غنی ویتامین C وجود دارد.



     برای پوست شاداب باید آب بنوشد

برای سلامت و شادابی پوست كودك‌تان باید از این مواد‌غذایی استفاده كنید: آب! یكی از مهم‌ترین عوامل برای سلامت و شادابی پوست، آب است. به كودك‌تان یاد بدهید كه روزانه 6 لیوان آب بنوشد. ماده مفید بعدی ویتامین C است كه برای شادابی پوست و ترمیم زخم‌های پوست مفید و لازم است. مواد‌غذایی رنگی با رنگ‌های متنوع‌شان، انواع مختلفی از آنتی‌اكسیدان را در اختیار بدن قرار می‌دهند كه شادابی پوست را تضمین می‌كند مانند: فلفل‌های رنگی، كلم بروكلی، هویج، گوجه‌فرنگی و...



     زیبایی اندام با گوشت وحبوبات

اگر دوست دارید فرزندتان عضلاتی قوی و سالم داشته باشد باید چگونه او را تغذیه كنید؟ در درجه اول پروتئین كافی را به بدن او برسانید. منابع غنی پروتئین شامل گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات، و حبوبات هستند. كلسیم هم كه برای كار كردن درست عضلات مورد نیاز بدن است از طریق لبنیات برای كودك قابل تامین است و اما ویتامین E، یكی از ویتامین‌هایی است كه به كار كردن درست عضلات كمك می‌كند و منابع غنی این ویتامین، انواع مغزها، روغن‌های گیاهی مثل روغن سویا، بادام، گردو، فندق، ذرت، دانه كتان و زیتون هستند. بد نیست این نكته جالب را هم بدانید، دانشمندان سوئدی می‌گویند: «خوردن سیب با پوست به تقویت عضلات كمك می‌كند!»



     آنتی‌اكسیدان برای چه چیزی مفید است؟

اما برای این‌كه كودكی باهوش و با حافظه‌ای قوی داشته باشید، چه موادی را باید در رژیم غذایی فرزندتان بگنجانید؟ برای این منظور بهتر است روی امگا3 حساب كنید. امگا3 در غذاهای دریایی و دانه‌های روغنی مانند: بادام، گردو، بادا‌م ‌زمینی، كنجد و تخم ‌كتان به وفور یافت می‌شود. ویتامین‌‌های گروه B نیز در این موضوع دخیل هستند و غلات كامل، جوانه گندم، مخمر آب ‌جو و جگر به‌عنوان منابع تامین‌‌كننده آن‌ها محسوب می‌‌شوند. ماده مفید بعدی لیستین است كه عدس، ذرت، شیر، زرده ‌تخم‌‌مرغ، تخمه آفتابگردان، جوانه گندم، بادام‌ زمینی، آرد جوی‌ دوسر و جگر گوساله از منابع آن به حساب می‌‌آیند. آنتی‌اكسیدان‌ها و سویا هم مواد دیگری هستند كه به تقویت هوش و حافظه فرزند شما كمك می‌كنند. می‌دانید كه برای تامین آنتی‌اكسیدان‌ها باید سبزی‌ها و میوه‌های تازه را به فرزندتان بدهید.



     برای سلامت دندان‌ها پیاز بخورند

اما برای سلامت دندان‌ها چه چیزهایی باید به كودك‌تان بدهید؟ باز هم ویتامین C! این ویتامین در سلامت لثه‌ها نقش مهمی دارد و در نتیجه به استحكام دندان‌ها هم كمك می‌كند. جویدن میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند: سیب، هویج و كرفس هم به‌دلیل آن‌كه نیاز به جویدن زیاد دارند، سبب ترشح بزاق شده و دهان را تمیز م ی‌كنند. همچنین مصرف لبنیات به تامین كلسیم لازم برای ساخته‌شدن دندان‌ها كمك كرده و پیاز خام هم خوراكی دیگری است كه به سلامت دندان‌های كودك شما كمك می‌كند. می‌دانید چرا؟ چون پیاز می‌تواند باكتری‌های مضر دهان را  از بین ببرد.



    چرا باید شیر بخورند؟

استخوان‌ها از بخش‌هایی هستند كه سلامت آن‌ها باید در دوران كودكی و نوجوانی جدی گرفته شود. چون بدن انسان در این زمان استخوان‌سازی را انجام می‌دهد و بعد از آن دیگر كمتر كمكی می‌تواند به سلامت استخوان‌ها كند. برای آن‌كه فرزندتان استخوان‌هایی سالم داشته باشد، حتما می‌دانید كه باید شیر و لبنیات كم‌چرب را به میزان كافی به او بدهید. بچه‌ها در سنین 8 تا 18‌سالگی بیشترین مقدار كلسیم را در روز نیاز دارند. مقدار لازم شیر برای كودكان 4 تا 8 ساله روزی 3 لیوان و از 8 تا 19 سال روزی 4 لیوان است.



     برای هضم راحت غذا چه كنیم؟

برای كمك به سلامت دستگاه گوارش در فرزندتان می‌‌توانید روی فیبرها حساب باز كنید. میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از فیبر هستند. فیبرها عمل هضم و دفع غذا را منظم می‌كنند و مانع از چاقی كودكان می‌‌شوند. علاوه بر فیبرها مصرف پروبیوتیك‌ها هم به سلامت دستگاه گوارش كمك زیادی می‌كند و این مواد در آجیل‌های خام و در ماست یافت می‌شوند.


ویدیو مرتبط :
بچه ی باهوش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محرم و نامحرم را به بچه هایتان آموزش دهید!



شناخت صحیح احكام الهى به عنوان یك عنصر مهم ، در تربیت دینى فرزندانمان محسوب مى شود. اگر بخواهیم فرزندان خود را طورى تربیت كنیم كه احكام الهى را رعایت نمایند باید از همان زمان كودكى بر طبق دستورات دینى عمل نماییم. براى اینكه دختران و پسران هنگام بلوغ با مشكلى روبه رو نشوند و به تدریج با نقش خاص خود به عنوان دختر و یا پسر آشنایى یابند، باید از همان ابتدا به طور جداگانه با آنها رفتار شود.

این مسأله در مورددختران اهمیت بیشترى دارد; زیرا آنها زودتر از پسران به بلوغ مى رسند. در تعالیم اسلامى به این نكته توجه كامل و توصیه شده است كه از حدود 6 سالگى با دختر و پسر به روشى جداگانه رفتار شود. در روایات اسلامى توصیه شده است كه دختر بچه شش ساله را پسر بچه یا مرد نامحرم نبوسد و در بغل نگیرد. همچنین زنهاى نامحرم از بوسیدن پسر بچه اى كه سنش از هفت سال گذشته است،خوددارى كنند.

آموزش به کودکان

همین طور توصیه كرده اند كه بستر كودكان در شش سالگى از هم جدا شود.

رعایت این اصول سبب مى شود كه دختران و پسران از همان آغاز به تدریج نقش مردانه و زنانه ی مناسب را پیدا كنند و براى بلوغ آمادگى كافى داشته باشند. به هر حال باید از دوران كودكى زمینه براى رشد ویژگیهاى فطرى دختر و پسر در خانواده فراهم آید و هر یك از این دو در مسیرى كه آفرینش با تدبیرى حكیمانه پیش پاى آنها نهاده است، سوق داده شوند.

در ارتباط با آموزش كودكان باید این نكته را مد نظر داشته باشیم كه آیا ما هستیم كه او را متدین و مؤمن مى سازیم و یا خود اوست كه مى باید ایمان بیاورد و متدین شود؟ پاسخ دقیق مى تواند روشنگر شیوه ی برخورد ما ب فرزندان در تمامى زمینه ها از جمله برخورد با جنس مخالف باشد.

كودك موقعى فعل تربیتى را درونى مى كند كه خود به طور فعال در آن نقش داشته باشد. اگر خواهان آن هستیم كه كودكان مقررات، ارزشها، خصایل و فضایل اخلاقى را درونى كنند یعنى در سازمان ذهنى و عاطفى آنها ریشه بدواند و در عمق وجودشان جایگزین شود باید لوازم و شرایط تربیت را به گونه اى فراهم كنیم كه كودك ،خود راغب و مایل به آن شود. مهمترین اصل در تربیت خود انگیخته مسأله ی رغبتها و علایق كودك است. پیام تربیتى باید با كانون رغبت تربیت کننده همسو گردد.

نوجوانان و جوانان باید خود را چنان با ارزش و با عزم و اراده تصور كنند كه خویشتن را از درون كنترل كنند. آنان چنین انتظارى را در خود پرورانند كه حتما مى باید دیگران آنها را كنترل كنند. آنان باید به گونه اى رشد یابند كه حتى در شرایطى كاملا دور از چشم افراد كه امكان بهره ورى نیز براى آنان فراهم باشد به لحاظ تقوایى, خود را نگه دارند و دست از پا خطا نكنند. نوجوانان را باید به گونه اى تربیت كرد كه خود كنترل بار آیند و نیاز كمترى به انضباط و كنترل بیرونى داشته باشند, و به نحوى آنان را آماده و پرهیزگار نماییم كه اگر به درون دریاى گناه و لغزش هم وارد شدند, همانند مرغابى آب بر اندامش ننشیند و خشك بیرون آید, و در واقع عالم را محضر خدا بدانند و در همه جا از درون او را پیام آورى باشد.

آموزش به کودکان


شرع مقدس اسلام در رعایت رفتار و پوشش فرد مسلمان حدودى را تعیین كرده است، پوشیده بودن بدن زن و مجاز بودن براى عدم پوشش كفین و وجه و نیز مجاز نبودن مرد و زن در سخن گفتن با یكدیگر به گونه اى كه گناه درآن وجود داشته باشد، به عنوان حداقل حدودى است كه مى باید رعایت شود.

در مورد رعایت حدود شرعى در روابط دختر و پسر مى باید اولا ما حدود را به خوبى بشناسیم و از افراط و تفریط بیهوده اجتناب كنیم. ثانیا فرزندان را افرادى بار بیاوریم كه با كنترل درونى رشد كنند نه فقط ما با كنترلهاى بیرونى. در اینجاست كه معناى كلام حضرت زهرا(س) نیز مشخص مى شود كه رفتار مطلوب زن در رابطه ب نامحرم را چنین توصیف مى فرمایند: ((زن, نامحرمى را نبیند و نامحرمى او را نبیند. )) چنین الگویى براى كسى مطرح است كه خود از لحاظ رشد انسانى به جایى رسیده باشد كه این كلام حضرت زهر(س) را خود با تمام وجود حس كند وآن را دستورالعمل زندگى قرار دهد.

آموزش حدود شرعى و مراعات آنها نه تنها نشانه ی عقب ماندگى و یا محدود سازى فرزندان نیست، بلكه خود نشانگر دقت و توجه یك خانواده به حدود رفتار اجتماعى است.

هر قدر فرهنگ یك خانواده بالاتر باشد به جزئیات و دقایق زندگى و از آن جمله دقایق در مورد روابط اجتماعى با دیگران توجه بیشترى مى كند. دخترى كه در برخورد با افراد نامحرم، از آن جمله پسرعمو، پسرعمه، پسردایى و امثال آن پوشش خود را مراعات مى كند و حجاب خود را نگاه مى دارد و نیز رفتار متین و دینى در مقابل آنها دارد، با این اعمال، سطح فكر و فرهنگ خود را نشان مى دهد. به این ترتیب خانوادها خود باید برنامه مشخصى در زمینه آموزش حدود رفتارى با افراد محرم و نامحرم، حلال و حرام به فرزندان خود داشته باشند.


سلیقه هاى مختلف پدر و مادر مسایل شرع را تغییر مى دهد یا از اصل برمى گرداند و براى بچه كار را مشكل مى كند.

نباید مسایل شرع را براى بچه مشكل كرد. اسلام دین راحتى است. دین سختى نیست.

آموزش به کودکان

از نظر قرآن كریم، نه تنها تكلیف، سخت و دشوار نیست، بلكه با عمل به آن و چشیدن لذت عبادت و اوامر خداوند شیرینى و حلاوت خاصى را نیز انسان احساس مى كند كه با هیچ كدام از لذایذ زودگذر دنیوى قابل مقایسه نیست.

خداوند حكیم بدون در نظر گرفتن نیازها و مصالح انسان به او تكلیف نمى كند. چیزى بر او حلال یا حرام نمى نماید اگر چیزى را بر او حلال كرد, سود وى را در نظر داشته و اگر چیزى را برایش حرام كرد, مصلحت او را مورد توجه قرار داده است.

به طور كلى در اسلام حكمى بدون حكمت و تكلیفى بدون مصلحت وجود ندارد, مقررات الهى بدون استثناء بر مبناى نیازهاى واقعى انسان وضع شده و زندگى خوب و توأم با سعادت و عاقبت نیك جز با انجام این مقررات میسر نیست, هر یك از این احكام, پاسخگو به نیازى از نیازهاى انسان است.

پیامها و نتایج

آشنایى و آموزش تدریجى مسایل دینى به دختران و پسران را از همان دوران كودكى شروع كنیم.

قبل از سن تكلیف نباید با تكالیف سخت و طاقت فرسا احساس تنفر و انزجار در كودك ایجاد نماییم.کودکان


آموزشهاى دینى و اخلاقى باید داراى انعطاف و متناسب با توانایى كودكان در سن قبل از تكلیف باشد.

ماهنامه ی پیام زن