کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

گنجشك لالا سنجاب لالا


بعضی والدین گاهی شاكی می‌شوند كه كودك‌شان خیلی كم یا خیلی زیاد می‌خوابد. اكثر متخصصان نوزادان و كودكان بر این عقیده‌اند كه میزان خواب، اهمیت چندانی ندارد، در عوض آنچه مهم است اینكه هر كودك برحسب نیازهای جسمی به اندازه و با كیفیت بخوابد.




بعضی والدین گاهی شاكی می‌شوند كه كودك‌شان خیلی كم یا خیلی زیاد می‌خوابد. اكثر متخصصان نوزادان و كودكان بر این عقیده‌اند كه میزان خواب، اهمیت چندانی ندارد، در عوض آنچه مهم است اینكه هر كودك برحسب نیازهای جسمی به اندازه و با كیفیت بخوابد. خواب خوب تاثیر بسزایی در رشد كودك داشته و نه تنها به برطرف شدن خستگی‌های جسمی و عصبی روزانه او كمك می‌كند بلكه در یادگیری و به خاطر سپاری مسائل در طول روز هم مؤثر است.



نوزادان حین خواب گاهی صداهایی شبیه گریه از خود درمی‌آورند

نوزادان و كودكان وقتی خواب هستند صداهای مختلفی را از خود درمی‌آورند. غُر زدن یا گریه خطر گونه حتی طی خواب كاملا طبیعی است و والدین نباید دخالت كنند و این را پای گرسنگی یا ناراحتی فرزندشان بگذارند. گریه از سرگرسنگی یا ناراحتی كاملا مشخص است و مادر را متوجه خواهد كرد، در غیر این صورت نباید نوزاد را به خاطر صداهایی كه درمی‌آورد از خواب بیدار كرد.  معمولا كودكان خر و پف نمی‌كنند اما نوعی خرناس به‌خصوص دارند كه این نشانه بیماری نیست. خر و پف مثل آنچه در بزرگسالان هست در كودكان شایع نیست اما اگر وجود داشته باشد، نشانه مشكل‌ حلق و بینی است كه باید در این رابطه با پزشك مشورت كرد.





نوزادان و كودكان در هر سنی به چه میزان خواب نیاز دارند؟

در هفته اول حیات به‌ویژه چند روز اول، نوزادان به میزان قابل توجهی می‌خوابند و تقریبا می‌توان گفت میزان نیاز آنها به خواب 14 تا 16 ساعت است و 6 تا 7 بار خوابیدن و بیدار شدن را تجربه می‌كنند. هرچه سن بیشتر می‌شود مثلا در هفته چهارم، مقدار خواب ممكن است بسیار متغیر باشد. یعنی ممكن است یك نوزاد بسیار خواب‌آلود بوده و زیاد بخوابد و یك نوزاد كم‌خواب باشد. در این سن بین 9 تا 15 ساعت خواب طبیعی است. به مرور كه سن بالاتر می‌رود، ساعت خواب نیز كاهش پیدا می‌كند و كودكان هوشیارتر می‌شوند، البته باز هم نمی‌توان میزان معینی برای خواب تعیین كرد یعنی بر فرض یك كودك 4 ساله به 10 ساعت خواب نیاز دارد. ممكن است كودكی بسیار هوشیار بوده و كم بخوابد و كودك دیگر خواب‌آلوده‌تر باشد. نمی‌توان استانداردی برای ساعات خواب كودك درنظر گرفت. خواب نوزادان بسیار سبك است و فاز خواب سبك كه بدن‌شان در آن حركت زیادی دارد و چشمان‌شان تكان می‌خورد بسیار طولانی‌تر از فاز خواب سنگین است. یك فاز بینابین هم دارند. یعنی نوزادان غالبا یا در خواب سبك هستند یا فازی مابین خواب سبك و سنگین و خواب عمیق بسیار كوتاهی دارند. در ضمن سیكل خواب نوزادان كوتاه‌تر از سیكل خواب افراد بالغ بوده و هر سیكل خواب بین 50 تا 60 دقیقه بیشتر دوام ندارد درحالی‌كه سیكل خواب بالغان حدود 5/1 ساعت است. هر چه كودكان بزرگ‌تر می‌شوند مسلما سیكل خواب آنها طولانی‌تر و عمیق‌تر می‌شود.





نشانه‌های خواب آلوده بودن نوزادان

سیگنال‌های خوابیدن یك كودك با كودك دیگر متفاوت است. از جمله نشانه‌های معمولی می‌توان به تمایل نداشتن به بازی یا برقراری ارتباط عاطفی و چهره به چهره، شل شدن و تنبل شدن، مالیدن چشم‌ها و... اشاره كرد. اگر در این زمان والدین اجازه خوابیدن به كودك ندهند، اختلال در خواب به‌وجود می‌آید و تكرار آن سبب بدخوابی می‌شود. نوزادان در حال تكامل روحی و جسمی هستند و خوردن مقدار بسیار زیادی شیر و هضم و جذب آن از كارهای اصلی نوزاد است كه انرژی زیادی می‌طلبد. همین شیر خوردن نوزاد را خسته می‌كند و نیاز او را به خوابیدن افزایش می‌دهد. حین خواب تمامی اطلاعاتی كه نوزاد كسب كرده دسته‌بندی شده و به او در آموختن زبان و درك محیط اطراف كمك می‌كند. متأسفانه والدین گاهی به نوزادان و كودكان اجازه داشتن وقت كافی برای پردازش آموخته‌ها را نمی‌دهند و با بدخواب كردن آنها در روند تكاملی آنها اختلال ایجاد می‌كنند.



از كجا بفهمیم كودك ما كم‌خواب شده؟

كودكان دچار كم‌خوابی، همیشه خواب‌آلوده‌اند و كمتر هوشیار به‌نظر می‌رسند. خیلی از پزشكان توصیه می‌كنند نوزادان را هر 2 تا 3 ساعت یك‌بار برای خوردن شیر بیدار كنید. اگر نوزادی برحسب فیزیولوژیك بدن به 4 تا 5 ساعت خواب نیاز داشته باشد، بعد از 2 ساعت بیدار كردن او در سیكل خوابش اختلال ایجاد می‌شود. این موضوع، هم بر تغذیه او اثر می‌گذارد و هم روند تكاملی خواب و بیداری او را بر هم می‌زند. این نوزادان معمولا به‌دلیل محرومیت از خواب همیشه خواب آلوده هستند. اگر والدین مزاحم نوزاد نشوند او بعد از گذراندن سیكل كافی خواب، هوشیار خواهد بود. درحالی‌كه اگر مدام در خواب او اختلال ایجاد كنند در نهایت مجبور به، به كار گرفتن سیاست‌هایی برای خواباندن او می‌شوند. مثلا مجبور می‌شوند شرایط خاصی برای خواب او مهیا كنند.






توصیه به آن دسته از والدین كه فرزندشان بد می‌خوابد

بچه‌ها وقتی خسته‌ هستند، می‌خوابند. فقط والدین باید متوجه باشند وقتی كوچولو خسته است و می‌خواهد بخوابد مزاحم خواب او نشوند. هیچ تدبیر خاصی برای خواباندن كودكان لازم نیست. همین كه مزاحم او نشویم كافی است. مشكلی كه اكثر والدین دارند این است كه وقتی بچه می‌خواهد بخوابد، حالا به دلایل مختلف، با او بازی می‌كنند تا بیدار بماند و این، خواب كودك را به هم می‌ریزد و سبب بدخوابی می‌شود. یكی از توصیه‌های ما به والدین برای اینكه فرزندشان خواب خوبی داشته باشد این است كه بعد از تولد نوزاد به‌تدریج او را با سیكل شبانه‌روزی تاریكی و روشنایی آشنا كنند. خود نوزاد طی دوران بارداری و هورمون‌هایی كه در بدن مادر ترشح می‌شده این سیكل را رعایت می‌كرده. بعد از تولد اگر همه‌چیز طبیعی باشد، نوزاد با خوابیدن والدین می‌خوابد و با بیداری آنها بیدار می‌شود. متأسفانه در فرهنگ ما ایرانی‌ها آنچه متداول شده اینكه خودمان كاری می‌كنیم كه نوزاد مهارت اولیه را از دست بدهد. مثلا توصیه می‌شود اگر فرزندتان در طول روز می‌خوابد، نیازی نیست كه همه‌جا را ساكت كنید. این موضوع می‌تواند سبب بدخوابی كودك شود. از سوی دیگر شب كه موقع خواب است نباید تلویزیون را با صدای بلند نگاه كرد. این موضوع باز هم سبب بدخوابی كودك می‌شود زیرا در شب، كودك علاوه بر تاریكی به سكوت هم برای خوابیدن نیاز دارد. برای آنكه كودك خواب خوبی داشته باشد و بدخواب نباشد، والدین باید شیوه و سبك زندگی‌شان را تغییر دهند و طبیعی‌تر كنند. گاهی والدین حتی شب‌ها هم چراغ را روشن می‌گذارند تا كودك بخوابد. این عادت اشتباهی است و باعث می‌شود سیكل روز و شب كودك به هم بریزد. تلاش اضافی برای خواباندن كودك لازم نیست. همین كه والدین مزاحم كودك نشوند و خیلی به‌خود و كودك سخت نگیرند و به نیازها و فیزیولوژیك او توجه كنند، كافی است.



بهترین حالت برای خواباندن یك نوزاد به كدام سمت است؟

خواباندن به پشت و به شكم می‌تواند احتمال مرگ ناگهانی را افزایش دهد. در چند ماه اول تولد هم نیازی به متكا نیست و اگر نوزاد را در سطح صاف بخوابانند بهتر است. به پشت خواباندن می‌تواند تا حدی سبب صاف شدن پشت جمجمه نوزاد شود كه مسئله قابل توجهی نیست زیرا جمجمه كودك با بزرگ شدن تغییر شكل پیدا كرده و عادی می‌شود. در مورد نوزادانی كه مبتلا به ریفلاكس هستند توصیه می‌شود نیمه نشسته یا به پشت بخوابند مگر اینكه در موارد خاصی پزشك تصمیم بگیرد نوزاد را باید به شكم خواباند.


ویدیو مرتبط :
شب بخیر کوچولو - گنجشک لالا سنجاب لالا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طنز: فوتبالیزه شدن مجلس آینده / قورباغه لالا، بهت ندادن سبد کالا



اخبار ,اخبار اجتماعی ,مجلس

 

اخبار اجتماعی - (طنز) فوتبالیزه شدن مجلس آینده


سعید هوشیار در روزنامه قانون نوشت:
این روزها وقتی سراغ بزرگان عرصه سیاست می‌روید، حتما صحبت راجع به ترکیب مجلس آینده است. نکته جالب شباهت‌های واژگان مجلسی با فوتبالی است! ترکیب احتمالی! کارت زرد! و صد البته سبک بازی علی اصغری مجلس! ما در اینجا با تکمیل این شباهت سعی داریم تا مجلس را فوتبالیزه کنیم و ترکیب و شکل بازی تیم های مختلف را آنالیز نماییم:

4-4-2(اصولگرایی): اساس این ترکیب بر مبنای آفسایدگیری است. مهاجمین در این ترکیب به‌صورت دونفره خواهند بود. که طبق اخبار واصله علی لاریجانی و محمدرضا باهنر برای این پست پیش‌بینی شده‌اند. زاکانی و کریمی قدوسی هم که تندرو و سریع هستند، از جناحین به اردوگاه اصلاح‌طلبان خواهند تاخت!

3-6-1(اعتدال): این ترکیب بر مبنای شکل بازی طرف مقابل تغییر می‌کند. مهاجم هدف علی مطهری است که در زمان حمله مجید انصاری و مصطفی کواکبیان نیز به آن اضافه می‌شوند. همچنین در زمان دفاع نیز دونفر از هافبک‌ها به مدافعین می‌پیوندند.

8-7-3(احمدی نژادی): بنده ساعت ها با دوستان بحث کردم که ترکیب باید 11 نفره باشد. منتها تاکید داشتند که همین خوب است. در این ترکیب حمید رسایی و کوچک زاده در خط حمله بازی می‌کنند. البته تعدادی محروم و مصدوم نیز دارند که به بازی نخواهند رسید.

2-1(اصلاح طلب): ترکیب اصلاح طلبان به دلیل تعداد بالای محرومان و مصدومان و منشوری‌ها و سه‌کارته‌ها، دچار نقص‌های فراوان است. از بازیکنان باقی‌مانده تنها 3 نفر هستند که به بازی خواهند رسید. محمدرضا عارف به عنوان بازیکن ثابت و علی مطهری و سیدرضا اکرمی به عنوان یار قرضی!

   گزارش احتمالی بازی فرضی
بازی با سوت داور آغاز می‌شود. محمدرضا عارف، پاس برای مجید انصاری. بـــــــله حمید رسائی از راه می رسد و زیر یک خم عارف را گرفته و سعی در خاک کردن او دارد. داور بازی را متوقف می کند و رسائی را توجیه می کند که بازی فوتبال است و کشتی ماجرایش فرق دارد. این طرف زمین را اگر نشان دهند خواهید دید که سرمربی اصلاح طلبان سعی در بیرون کشیدن بازیکنان از زمین دارند!

محمدرضا عارف ناراحت و شاکی است که چقدر بدشانسی آورده. به این خاطر که این دومین بار است که فرصت بازی می یابد و مجبور به ترک زمین است. بازی دوباره با سوت آقای داور ادامه پیدا می کند. بله یک لحظه من مصطفی کواکبیان را می بینم که توپ را برداشته و به سمت دروازه خودی در حرکت است.

 

چه گل به خودی می زند کواکبیان! علی مطهری شاکی است و اعتراض می کند. داور به او کارت قرمز نشان داده و او حاضر به ترک زمین نیست. این طرف همچنان رسایی و کوچک زاده در حال کشتی گرفتن‌اند. سرمربی اصلاح طلبان تیم خود را بیرون می‌کشد. وبازی تمام می شود.

کوچک زاده و رسائی تازه شروع می کنند به بازی با توپ!

اخباراجتماعی  - سعید هوشیار , روزنامه قانون

 

-------------------------------------

 

اخبار اجتماعی - (طنز) قورباغه لالا، بهت ندادن سبد کالا


بعد از ماجرای حواشی مربوط به انتخاب مجری گفت و گوی زنده رئیس جمهور با مردم، هنوز دل ضرغامی با دولت تدبیر و امید صاف نشده. رییس سازمان صداوسیما كه آن شب در نهایت مجبور شد به خواسته رئیس‌جمهور تن بدهد، همزمان با پخش آن گفت‌وگو در حالی كه از پنجره دفتر كارش به سیاهی شب خیره شده بود زیر لب گفت: «یادت باشه حسن، خودت این طور خواستی.» او بعد گوشی تلفن را برداشت و شماره عمو پورنگ را گرفت.

چند روز بعد حاشیه جدیدی در تلویزیون اتفاق افتاد. عمو پورنگ یك كلید در ابعاد همان كلیدی كه روحانی در تبلیغات انتخاباتی در جیبش می‌گذاشت را در دست گرفته بود و به كلمه دروغ حك شده   روی آن اشاره می‌كرد. او می‌گفت: «بچه‌ها این كلید دروغه. باز كردن درها با این كلید به هیچ دردی نمی‌خوره.» بعد هم بچه‌ها باید نچ‌نچ می‌كردند، سر تكان می‌دادند و می‌گفتند: «وای وای وای وای...»

در نتیجه این یكی‌به‌دوهای انتقامجویانه ما الان كودكانی داریم كه از سن پنج سالگی در برنامه‌های كودك در معرض آموزه‌های دیپلماتیك قرار می‌گیرند و درك سیاسی‌شان روز به‌روز بالاتر می‌رود. مثلا بچه‌ای كه هنوز نمی‌تواند دروغ را تلفظ كند و می‌گوید «دویوغ» قصد داشت در استودیوی پخش زنده همان برنامه در اعتراض به این رفتار سیاسی آبستراكسیون كند. (ترك استودیو توسط یك سوم از خردسالان حاضر در برنامه كه طبق قانون برنامه را از رسمیت می‌اندازد).

الان كودك چهارساله داریم كه اگر مادر یا پدرش هرشب با لحن قصه‌گو سرمقاله كیهان را برایش نخوانند تا صبح شیون می‌كند و نمی‌خوابد. حتی اگر دو، سه خط آخر سرمقاله را هم به گمان اینكه دیگر خوابش برده نخوانند بچه بلافاصله در خواب لب ورمی چیند و بغض می‌كند. كودك چنان پای برنامه كودك با سیاست درهم‌می‌آمیزد كه قبل از ثبت نام در كلاس اول به پدرش می‌گوید: «بابا من كه قراره آخرش دانشجوی ستاره‌دار بشم... خب چه كاریه؟ بذار از همین الان برم یه كاری یاد بگیرم.»

با ادامه این روند هیچ بعید نیست در آستانه انتخابات مجلس آینده و رقابت اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای كسب آرای اكثریت، در برنامه خاله شادونه هم شاهد چنین تحركاتی باشیم:


خاله: كی از همه تندروتره؟
بچه‌ها: من من من من.

خاله: كی اصولش‌گراتره؟
بچه‌ها: من من من من.

ما وقتی هفت، هشت سالمان بود ظهرهای جمعه از دیوار راست بالا می‌رفتیم و بزرگترهایی كه می‌خواستند استراحت كنند را عاصی می‌كردیم. اما بچه‌های الان طوری بار آمده‌اند كه ظهر جمعه می‌افتند یك گوشه و رادیو را می‌چسبانند به گوششان. آنها در حین گوش دادن به مناظره‌های سیاسی-اقتصادی در حالی كه با اشاره دست از بزرگترها می‌خواهند آرام‌تر گل یا پوچ بازی كنند،‌ سر تكان می‌دهند و به هم می‌گویند: «دیدی چی گفت؟! داره زمینه گرون شدن بنزین رو می‌چینه.»

 كودكان این دوره و زمانه دیگر به زمین خوردن شخصیت‌های كارتونی نمی‌خندند و تنها برای كمدی‌های عمیق سیاسی ریسه می‌روند. آنها در مدرسه از حضور رئیس سازمان محیط زیست در گفت‌وگوی ویژه خبری دیشب صحبت می‌كنند و زنگ‌های تفریح به جای گرگم به هوا، "لابی" بازی می‌كنند. لذا در بحث كاهش سن رای‌گیری به هفت سال به لحاظ شعور و پختگی سیاسی رای‌دهندگان، جای هیچگونه نگرانی نیست.

به تازگی در لالایی‌های آخر شب رادیو و تلویزیونی كودكان هم می‌توانید رگه‌هایی از تسویه حساب‌های سیاسی پیدا كنید. گفته می‌شود قرار است در تیتراژ برنامه قدیمی رادیویی «شب بخیر كوچولو» هم تغییراتی ایجاد شود: «گنجشك لالا، قورباغه لالا، بهت ندادن، سبد كالا.»

اخبار اجتماعی  - امیر وفایی , روزنامه قانون