کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

گام به گام به سوی پیشگیری از چاقی


چاقی یك شبه به سراغ هیچ‌كس نمی‌آید! كودك شما در هر سنی كه باشد، راه‌های آسانی برای پیشگیری از ابتلای او به چاقی وجود دارد كه شما به‌عنوان والدین باید آن‌ها را بشناسید.





چاقی یك شبه به سراغ هیچ‌كس نمی‌آید! پرخوری، یك جا نشستن و نداشتن‌تحرك و ورزش، در كنار عادت بچه‌ها به مصرف تنقلات یا بهتر بگوییم هله‌هوله‌های پركالری و بی‌ارزش، دست به دست هم داده و روز به روز به وزن آن‌ها اضافه می‌كند. اگرچه والدین ابتدا این موضوع را می‌پسندند و تپل بودن بچه را نشانه سلامت و زیبایی او می‌دانند اما كمی كه وضع بدتر شد و چاقی كودك از «تپلی» فراتر رفت، خودشان هم لب به اعتراض باز می‌كنند و حتی ممكن است كودك را برای چاقی و اضافه‌وزنی كه خودشان مسبب و مشوقش بوده‌اند، سرزنش كنند. متاسفانه عادت‌های غلطی كه نام بردیم، اندك‌اندك در زندگی روزمره بچه‌ها جا باز می‌كند و همین عادات نادرست موجب چاقی روزافزون آن‌ها می‌شود. بعضی از والدین فكر می‌كنند كه این عادت‌ها با بزرگ شدن كودك از بین می‌روند اما متاسفانه این‌طور نیست. كودكان این عادت‌ها را با خود به نوجوانی برده و تا بزرگسالی یدك می‌كشند. بنابر این اگر به سلامت جسمی فرزندتان چه در حال و چه در آینده او اهمیت می‌دهید، باید خشت اول را درست بگذارید.



   چاقی از چه زمانی آغاز می‌شود؟

عادت‌های نادرست پرخوری و ورزش نكردن از سنین كودكی شكل می‌گیرند. خوشبختانه داشتن یك محیط سالم در منزل می‌تواند بچه‌ها را به سمت ایجاد و حفظ عادت‌های صحیح پیش ببرد. والدین تاثیر بسیار عمیقی روی بچه‌ها دارند و می‌توانند با ایجاد ارزش‌ها و دیدگاه‌های مثبت، تشویق عادات صحیح و ایفای نقش به‌عنوان الگو كودكان را در داشتن یك زندگی سالم و حفظ تناسب اندام در آینده، حمایت كنند. والدین گردانندگان اصلی خانه هستند و از راه‌های متعددی می‌توانند بر سلامت كودكان تاثیر بگذارند، مثلا با انتخاب غذاها و خوراكی‌هایی كه در دسترس كودك است، با تفریحاتی كه برای بچه‌ها فراهم می‌كنند، با میزان پول تو جیبی كه برای فرزندان‌شان درنظر می‌گیرند و... خلاصه راه‌های بی‌شماری وجود دارد كه والدین از طریق آن‌ها می‌توانند بر فعالیت‌ها و عادت‌های غذایی كودكان تاثیر بگذارند اما متاسفانه زندگی ماشینی امروز و كار كردن والدین در بیرون از منزل موجب می‌شود این اتفاقات به سادگی در هر خانواده‌ای رخ ندهد.





  برای كودكان نوپا چه‌كار كنیم؟

كودكان نوپا ممكن است بعضی از غذاها را دوست نداشته باشند. بچه‌ها در 2، 3 سالگی عادت دارند به بهانه‌های مختلف انواع غذا را از هم جدا ‌كنند یا گوشت و سبزی نمی‌خورند. در این سن بهترین كاری كه می‌توانید بكنید تا كودك به خوردن غذاهای مختلف عادت كرده و آن‌ها را بپسندد این است كه در موقعیت‌های متفاوت غذاها را در دسترس كودك قرار بدهید. مثلا می‌توانید هر بار یك سبزی جدید را به او معرفی كنید یا غذایی را كه دوست دارد با یك ماده جدید بپزید.  البته یادتان باشد شما باید فقط موقعیتی را فراهم كنید كه كودك با این غذاهای جدید و سالم روبه‌رو شود و نباید برای خوردن آن‌ها به كودك بیش از حد اصرار كرده یا او را مجبور كنید. ممكن است كودك چند بار از خوردن غذا امتناع كند ولی بالاخره آن را امتحان خواهد كرد.



   كودكان را به پرخوری  تشویق نكنید

كار دیگری كه باید برای بچه‌ها در این سن انجام دهید آن است كه خوردن به اندازه را به آن‌ها آموزش دهید. مقدار غذایی كه برای آن‌ها می‌ریزید، باید منطقی و به اندازه باشد. آن‌ها را به پرخوری تشویق نكنید و برعكس به كودك آموزش دهید كه وقتی احساس سیری كرد از ادامه خوردن دست بكشد. كودكان در این سن به‌طور طبیعی فقط تا جایی غذا می‌خورند كه احساس سیری كنند و اگر سیر باشند تمایلی به غذا خوردن ندارند اما بعد از 5 سالگی كودكان تحت‌تاثیر تحریكات محیطی مانند استرس و هیجان هم غذا می‌خورند و كم‌كم عادت می‌كنند هر چیزی كه در دسترس آن‌ها قرار دارد را بدون آنكه واقعا گرسنه باشند امتحان كنند. آن‌ها از این سن به بعد می‌توانند به‌رغم احساس سیری به خوردن ادامه دهند.  یكی دیگر از مهم‌ترین وظایف والدین برای كودكان نوپا و پیش‌دبستانی آن است كه تا حد امكان آن‌ها را از هله هوله‌های بی‌ارزشی كه تبلیغ می‌شوند دور نگه دارند. كودكانی كه در این سن كمتر هله‌هوله را در اطراف خود دیده باشند، در آینده هم كمتر از این نوع خوردنی‌ها استقبال خواهند كرد.



   برای كودكان دبستانی چه كار كنیم؟

وقتی بچه‌ها به این سن می‌رسند، دیگر خودشان در موقعیت انتخاب غذاهایی كه می‌خورند قرار می‌گیرند. مثلا در مدرسه و بیرون از خانه خودشان خوراكی‌های مورد علاقه‌شان را تهیه می‌كنند. به علاوه آن‌ها در این سن سعی می‌كنند با اصرار والدین را به خرید غذاهای خاص مجبور كنند. در این زمان باید ترتیبی دهید تا اعضای خانواده در موقع غذا خوردن دور هم جمع شوند و با همدیگر غذا بخورند. مطالعات نشان می‌دهد، هر چه خانواده‌ها بیشتر دور هم غذا می‌خورند، احتمال مصرف میوه، سبزی‌‌ها، غلات و غذاهای غنی از كلسیم در بین بچه‌ها بیشتر می‌شود.

همچنین در دسترس بودن غذاهای سالم و مورد علاقه كودكان موجب می‌شود تا آن‌ها از خرید هله‌هوله و روی آوردن به خوراكی‌های ناسالم بپرهیزند.



نوشیدنی‌های شیرین تاثیری در چاقی كودكان دارند؟

نوشیدنی‌های شیرینی كه كودكان مصرف می‌كنند، مانند نوشابه و آبمیوه‌های مصنوعی نه تنها مواد مغذی را كه كودكان در سن رشد نیاز دارند برای بدن آن‌ها تامین نمی‌كنند بلكه حاوی مقدار زیادی شكر هستند كه كالری بسیاری را به بدن كودك وارد می‌كنند. متاسفانه سن مصرف نوشابه و آبمیوه‌های مصنوعی به زیر یك سال رسیده و این باید زنگ خطری برای والدین باشد. نوشیدنی‌های مصنوعی كه ادعا شده حاوی صددرصد آبمیوه خالص هستند، تنها اندكی میوه طبیعی دارند و بیشتر با اسانس و شكر تهیه شده‌اند. اگر مصرف نوشابه و آبمیوه‌های مصنوعی را برای فرزندتان محدود كنید كمك بزرگی به پیشگیری از افزایش وزن او كرده‌اید.



برای كم‌تحركی كودكان چه‌كار كنیم؟

با وجود آنچه همه مردم درباره كودكان و دوران پرجنب و جوش كودكی فكر می‌كنند، كودكان امروزی به اندازه كافی تحرك و فعالیت ندارند. علاوه بر گام‌هایی كه پیش از این گفته شد، گام دیگری هم هست كه برای سلامت كودك‌تان و پیشگیری او از چاقی باید بردارید‌؛ تماشای تلویزیون و بازی‌های ویدئویی را به كمتر از 2 ساعت در روز برسانید و ترتیبی دهید تا بچه‌ها دست كم روزی یك ساعت تحرك و جنب و جوش داشته باشند. آن‌ها را به پارك ببرید و در بازی‌های آن‌ها شركت كنید. كمی‌ كه فرزندتان بزرگ‌تر شد، او را در یك باشگاه ورزشی ثبت نام كنید تا به ورزش مورد علاقه‌اش بپردازد.


ویدیو مرتبط :
‫مراسم رونمایی کتاب کیومرث پیرگلو فرهنگسرای ارسباران گام به گام تا سپیده گام ها آرپژها و ده تمرین پی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گام بلند محققان در مهار چاقی با کشف ژن‌های پرخوری در دو خانواده ایرانی



اخبار,اخبار علمی,کشف ژن های پرخوری,درمان پرخوری

 

پرخورها را سرزنش نکنید، ژن‌ها مقصرند!

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این‌که برخلاف تصور رایج مبنی بر مقصر بودن چاقها در پرخوری، وجود برخی ژن‌ها در این افراد باعث می‌شود که اراده پرهیز از خوردن از آن‌ها و امکان پیشگیری از چاقی گرفته شود، از شناسایی دو ژن‌ مرتبط با پرخوری‌ در دو خانواده ایرانی خبر داد.

یکی از اندیشگان سیاست گذاری در علوم و پژوهش‌های بنیادی در پژوهشگاه دانش های بنیادی سخن می‌گفت اظهار کرد: حداقل 75 درصد ایرانیان در معرض چاقی و سندروم متابولیک هستند که علت اصلی آن پرخوری و کم تحرکی است. از سوی دیگر 35 درصد کسانی که در ایران سکته می‌کنند سندروم متابولیک دارند. پزشکان معمولا در مواجهه با افراد چاق، آن‌ها را به خوردن کمتر تشویق و به واسطه پرخوری سرزنش می‌کنند در حالی که طبق بررسی‌های جدید، پرخوری عمدتا منشأ ژنتیکی دارد و این امید وجود دارد که با شناسایی و مهار این ژن‌ها بتوان با پدیده چاقی که منشأ بسیاری از بیماری ها و موارد مرگ و میر است، مبارزه کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران که با همکاری گروهی از محققان در ایران و آمریکا با بررسی دو خانواده ایرانی موفق به کشف ژن‌های مرتبط با چاقی شده است، تصریح کرد: در یکی از این خانواده‌ها که ساکن فارس هستند، حدود نیمی از افراد در سنین زیر 50 سال در اثر ابتلا به سندروم متابولیک سکته کرده و فوت می‌کنند. با آزمایش خون اعضای این خانواده موفق به شناسایی یک ژن عامل پرخوری شدیم که زمینه ساز ابتلا به سندروم متابولیک و سکته است.

وی تصریح کرد:‌ با بررسی یک خانواده دیگر ایرانی با همکاری دانشگاه ییل آمریکا ژن دیگری را برای اولین بار در دنیا شناسایی کردیم که با این عارضه در ارتباط است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که احتمالا 10، 12 ژن دیگر مرتبط با پرخوری نیز وجود دارد اظهار کرد: امیدواریم با شناسایی ژن‌های بیشتر در نهایت بتوانیم دارویی بسازیم که با مهار این ژن‌ها از ولع پرخوری و بروز چاقی جلوگیری کند.

 

اخبار علمی - ایسنا