کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

کوچولوی شما خوش غذاست!


مادری را تصور كنید كه قاشق به دست دنبال فرزندش می‌دود و كودك هم با بدقلقی از غذا خوردن امتناع می‌كند. شاید این تصویر را بارها و بارها بین اطرافیان‌تان دیده باشید؛ هرقدر وسواس مادر بیشتر، كودك بد غذا تر!


مجله زندگی ایده آل - رزیتا اشتری: مادری را تصور كنید كه قاشق به دست دنبال فرزندش می‌دود و كودك هم با بدقلقی از غذا خوردن امتناع می‌كند. شاید این تصویر را بارها و بارها بین اطرافیان‌تان دیده باشید؛ هرقدر وسواس مادر بیشتر، كودك بد غذا تر!

این تعقیب و گریز‌ها میان مادران جوان و به خصوص آنهایی كه تنها یك فرزند دارند، بیشتر دیده می‌شود و بعضی از این مادران در مورد وضعیت سلامت كودك، روند رشد، میزان مواد غذایی مورد نیاز و البته اشتهای كودك باورهای غلطی دارند، در نتیجه دچار اضطراب و نگرانی‌های بی موردی می‌شوند كه ممكن است نه تنها در رشد و سلامت كودك تاثیر نداشته باشد، بلكه صدمات جبران ناپذیری بر جای بگذارد. اشرف عوض‌زاده، مادر یك پسر دو ساله به نام حسام است كه نگرانی خودش را در مورد تغذیه فرزندش مطرح می‌كند تا به كمك توصیه‌های دكتر مظهری از بابت رشد و سلامت كودك مطمئن شود و باورهای اشتباهش را برطرف كند.

کوچولوی شما خوش غذا  ست!

می‏خواهم او را با دنیای سالم تغذیه آشنا كنم

وقتی حسام‏الدین به دنیا آمد از نظر وزن و قد مشكل خاصی نداشت و تمام شرایطش نرمال بود. اما از همان زمان نگرانی‏های مادرانه در وجودم نمایان شد. با این حال سعی كردم بر این احساسم غلبه كنم. اما زمانی كه حسام وارد مهدكودك شد، این وسواس فكری دوباره به سراغم آمد. آن زمان متوجه شدم حسام از نظر قد و وزن كمی از همسن و سال‌های خودش ریزنقش‏تر است.

برای حل این مشكل به دنبال راه چاره بودم كه خوشبختانه با دكتر مظهری آشنا شدم. حسام بچه بد غذایی است كه هر غذایی را نمی‌خورد. البته او هنوز كودك است و فرق خوراكی‏های مفید و مغذی را از سایر خوراكی‏های كم ارزش و پركالری تشخیص نمی‌دهد. به همین خاطر به عنوان یك وظیفه مهم مادری باید از همین كودكی او را با تغذیه سالم و درست آشنا كنم.

بدغذایی ممكن است مشكل‌ساز شود

   خیلی از مادران زمانی كه به مطب ما مراجعه می‌كنند دل‌نگرانی‏های بی‌شماری دارند كه مهم‌ترین آنها داشتن قد مناسب و تغذیه درست است. البته رسیدن به این بلوغ فكری در مادران امروزی بسیار خوب است زیرا فرزندان امروز آینده‌سازان فردا هستند كه باید از جسم و روح سالمی برخوردار باشند. با این حال مادران دیگری هم هستند كه نگرانی و استرس‌شان بیش از اندازه است. به همین خاطر به این افراد توصیه می‏كنم با نگرانی‏های بی‌مورد زندگی خود و فرزندان‌شان را تباه نكنند.

حسام الدین عوض‌زاده با سن دو سال همراه مادرش به مطب ما مراجعه كردند. بعد از انجام بررسی‏های لازم باید بگویم حسام از نظر قد و وزن مشكلی نداشته و رشد نرمالی دارد اما بدغذایی او ممكن است در آینده مشكلاتی را برایش ایجاد كند.

اگر غذایی را دوست نداشته باشد به آن لب نمی‏زند

 زمانی كه حسام وارد مهدكودك شد مشكل بدغذایی او هم شدت پیدا كرد. هر وقت غذایی باب میلش نبود باید مدت‏ها با او دست و پنجه نرم می‌كردم تا راضی شود یك لقمه غذا بخورد. این مشكل من را خسته كرده بود زیرا گاهی اوقات به دنبالش راه می‏افتادم و از ترفندهای مختلفی استفاده می‌كردم تا وعده غذایی‏اش را كامل بخورد.

 در تصمیمات خود قاطع باشید

با حذف غذاهای دوران شیرخواری، كودك با سفره خانواده آشنا می‌شود اما توجه داشته باشید كه گاهی اوقات كودكان بدغذا وقتی غذایی را میل می‌كنند با هیجان و تشویق خانواده مواجه می‏شوند. این واكنش اشتباه است چرا كه كودك از این ترفند برای به كرسی نشاندن خواسته‌های كودكانه و گاهی نادرست خود استفاده می‌كند.

كودك با این عكس‌العمل مثبت یا منفی شما متوجه خواهد شد كه چقدر غذا خوردن او برای اعضای خانواده اهمیت دارد. به همین خاطر به مادران توصیه می‏كنم در مورد زمان، مكان و نوع غذای عرضه شده قاطع باشند، ولی عصبانی نشوند.  نكته دوم این است كه شما باید به تمایل و علاقه كودك‌تان توجه داشته باشید اما نباید اجازه دهید كه او همواره عقیده خود را مبنی بر دوست داشتن یا نداشتن غذایی خاص به خانواده تحمیل كند. همچنین اگر كودك از غذای تهیه شده استقبال نكرد بهترین رفتار در مقابل این واكنش این است: «اگر دوست دارد غذا را بخورد زیرا غذای دیگری وجود ندارد.»

غذاهای گوشتی را دوست ندارد

حسام میلی به خوردن گوشت ندارد و تنها غذاهای گوشتی مورد علاقه‏اش ماكارونی و كباب تابه‏ای است. فقط كافی است غذای گوشتی دیگری پخته باشم، اینجاست كه مشكلاتم با حسام مجددا شروع می‏شود و در نهایت با دادن یك با دو قاشق پیروز می‏شوم! از این بابت نگران هستم چون خوردن گوشت به مقدار كافی در این سن برای حسام جزء واجبات است. به همین خاطر گاهی اوقات برای ترغیب كردنش تنقلاتی را به عنوان جایزه در نظر می‏گیرم بعد از غذا در اختیارش قرار می‏دهم.

تنقلات جایزه‌های خوبی نیستند

   قبل از هرچیز باید این موضوع را گوشزد كنم كه این گونه محبت كردن یعنی عادت دادن كودكان به خوردن هله هوله‌ها به شكل جایزه، نه تنها كمكی به تامین كمبودهای غذایی كودكان نمی‌كند، بلكه آنها را به سمت عادت كردن به رژیم‌های غذایی نامناسب هدایت می‌كند؛ به گونه‌ای كه حتی در بزرگسالی هم نمی‌توانند این عادت را ترك كنند. بهتر است با توجه به شناخت و تجربه خود در مورد كودك‌تان غذاهایی را تهیه كنید كه مورد علاقه او باشند. اما در این موارد اصرار زیادی به خوردن یا تمام كردن غذای او نداشته باشید. همچنین می‏توانید از برنج‏های مخلوط مثل لوبیا پلو، عدس پلو و... استفاده كنید.  

شاید قرص‏های افزایش اشتها چاره‌ساز باشند!

علاوه بر بدغذایی، بی اشتهایی هم به ویژگی‏های حسام اضافه شده است. مدتی است كه وقتی حسام از مهدكودك به خانه می‏آید میل زیادی به غذا خوردن ندارد. حتی گاهی اوقات غذاهای مورد علاقه‌اش را هم بااشتها نمی‌خورد. بیشتر به فكر بازی كردن است اما من سعی می‏كنم به كمك روش‌های مختلف اشتهای او را ترغیب كنم. حتی تصمیم گرفتم از قرص‏های افزایش اشتها كمك بگیرم.

كم غذایی و بی‌اشتهایی دو مقوله متفاوت هستند

  گاهی مادران جوان به‌خصوص آ‌نهایی كه تنها یك فرزند دارند، باورهای غلطی از سلامتی، روند رشد، میزان نیاز و اشتهای كودك خود دارند. همچنین بعضی اوقات این مادران در مورد اشتهای كودك‌شان چنان دچار دلهره، نگرانی و اضطراب می‌شوند كه ناخودآ‌گاه دست به اقدامات زیانبار و رفتارهای نادرستی می‏زنند. این اقدامات ممكن است عواقب و صدمات جبران‌ناپذیری را در زمان حال و به‌خصوص آ‌ینده‌ كودكان به همراه داشته باشد. بهتر است بدانید كه كم غذایی و بی‌اشتهایی دو مقوله متفاوت از یكدیگر هستند.

برای از بین بردن مشكل بی‌اشتهایی به جای مصرف داروها، از یك روش موثر استفاده كنید؛ غذای كمتری در ظرف كودك بریزید و از ظروف، سفره و حتی غذاهایی استفاده كنید كه رنگ‌های گرم و شاد دارند (مثل نارنجی یا قرمز) زیرا رنگ‌ها و غذاهای خوشرنگ باعث تحریك اشتهای كودك می‌شوند. در ضمن هنگام صرف غذا، مرتبا به بشقاب كودك‌تان نگاه نكنید. همچنین توضیح درباره محسنات غذا یا اصرار برای خوراندن غذایی خاص به كودك سبب خواهد شد بچه به‌طور دایم حتی در سنین بالاتر از خوردن آن غذا خودداری كند.

کوچولوی شما خوش غذا  ست!

به جای شیر، آبمیوه می‏نوشد

حسام اصلا تمایلی به نوشیدن شیر ندارد. حتی ماست و پنیر را به مقدار كمی میل می‌كند. من واقعا نگران افزایش قد او هستم اما به جای شیر تا دل‌تان بخواهد آبمیوه‌های صنعتی می‏نوشد.

آب بهترین نوشیدنی است

   جای خالی شیر در برنامه غذایی را با خوراكی‏های مختلف دیگری می‌توان پر كرد. به عنوان مثال فرنی، پودینگ و بستنی‏های خانگی بهترین گزینه هستند.  در مورد تهیه برخی از آبمیوه‌ها بهتر است بدانید كه حاوی آب و اسانس است. معمولا اسانس‌ها از منابع طبیعی استخراج می‌شوند و برای سلامت انسان مخاطره آمیز نیستند، اما مشكل این است كه استخراج این مواد همیشه از منابع طبیعی امكان‌پذیر نیست و در صنعت برای ساخت آنها از صدها ماده شیمیایی استفاده می‌شود.

این نوع طعم‌دهنده‌ها ممكن است لحظاتی از زندگی ما را شیرین و دلچسب كنند اما تركیبات نامطلوب آن در كوتاه مدت به ویژه در كودكان حساسیت‌های شدید و بیماری‌های نامعلومی را برجای می‌گذارند. همچنین در درازمدت به كلیه و كبد آسیب می‏رساند، بنابراین از این پس آبمیوه‌های طبیعی را جایگزین آنها كنید. البته بهترین نوشیدنی آب است و هیچ كدام از نوشیدنی‌های دیگر جای آن را نمی‌گیرند.

عاشق تلویزیون است

تماشای تلویزیون یكی از بزرگ‌ترین تفریحات حسام است. او علاقه زیادی به بازی‏های كامپیوتری یا حتی تبلت ندارد اما ساعت‏ها بدون هیچ فعالیتی پای تلویزیون می‏نشیند. حتی گاهی اوقات شام یا ناهارش را هنگام تماشای تلویزیون می‏خورد.

اما این تنها مشكل من با حسام نیست، بلكه او تا هر ساعتی كه ما بیدار هستیم بیدار می‏ماند. مدتی است كه سعی می‏كنم او را ساعت 10 شب به تختخواب بفرستم اما طبق گفته‌های دكتر مظهری این ساعت از شب برای بچه‏ای به سن حسام دیر است؛ در حالی كه فكر می‏كنم در این زمینه پیشرفت موفقیت‌آمیزی داشته‏ام چون حسام زودتر از ساعت 12 شب به تختخواب نمی‌رفت.

خواب به موقع اهمیت زیادی دارد

   کودکان را به بازی‌های فكری و پرتحرك تشویق كنید. این كار مانع چاق شدن بچه‌ها می‏شود. در مورد تماشای تلویزیون هم باید بگویم بهتر است ساعت مشخصی را تعیین و اعلام كنید بعد از این ساعت تلویزیون خاموش خواهد شد. برای جلوگیری از مقاومت كودك همان طور كه گفته شد توصیه می‏شود با انجام بازی‏های فكری و پرتحرك او را آرام كنید.

خانواده‌هایی كه اجازه می‌دهند بچه‌ها تا پاسی از شب بیدار بمانند و همواره كودك را با كارتون و برنامه‌های تلویزیونی سرگرم می‌كنند، فرزندان آنها رشد و نمو كاملی نداشته و اشتهای چندانی به غذا ندارند؛ در نتیجه روند رشد مناسبی را طی نخواهندكرد. علاوه بر این بهتر است بدانید كه دیر خوابیدن و صرف وقت بسیار زیاد در مقابل تلویزیون یا رایانه منجر به از دست دادن فرصت بازسازی بدن در طول شب و كاهش فرصت فعالیت در روز شده و زمینه‌ساز بیماری‌های جسمی و روحی را فراهم می‌كند.


ویدیو مرتبط :
کوچولوی خوش صدا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا کودک نوپای شما بد غذاست؟



علل و روشهاي مقابله چرا كودك از خوردن امتناع مي كند و چه بايد كرد؟ امتناع كودك از خوردن ممكن است به دلايل زير باشد:

فعاليت زياد و در نتيجه خستگي فعاليت كم و در نتيجه كمتر گرسنه شدن نخوابيدن كم بودن فاصله بين تنقلات با غذاهاي اصلي اظهار نظر مبني بر دوست نداشتن غذ توسط بزرگترها. اما در عين حال اين امر ممكن است وسيله اي باشد كه كودك مي خواهد عدم وابستگي و استقلالش را نشان دهد. اين خود بخشي از مراحل تكامل اوست.

بد غذایی کودک

والدين اگر هيجان زده باشند و به كودك فشار بياورند سبب كندي جريان ترشح معده كودك و مانع از هضم غذاي وي مي شوند. بعلاوه كودك از توجه والدين لذت مي برد و مي آموزد كه امتناع از خوردن، يكي از راه هاي جلب توجه آنان است. كودك معمولا غذاي بخصوصي را براي مدتي دوست دارد و بعد ممكن است به غذاي ديگري علاقه نشان دهد.

يعني كودك غذايي را كه تا ديروز دوست داشت و مي خورد، امروز از خوردنش امتناع مي كند. در اين مورد، والدين با تغييراتي از قبيل تغيير در درجه حرارت و يا نوع پخت، يا شكل غذا (به عنوان مثال دادن شير گرم يا سرد، دادن تخم مرغ آب پز يا نيمرو و... ) و تعريف و تمجيد از غذا مي توانند آن را مورد پسند و دلخواه كودك كنند. اگر كودك باز هم از خوردن متناع كرد، والدين بايد صبور باشند و كودك را به اجبار وادار به خوردن نكنند و پس از تمام شدن غذ، بشقاب او نيز با ساير بشقاب ها برداشته شود.

بدين ترتيب هم كودك ياد مي گيرد كه زمان صرف غذا نامحدود نيست و هم باعث مي شود در وعده غذايي بعد، به اندازه كافي گرسنه باشد و غذا بخورد. نتايج مطالعات نيز نشان داده است كه دريافت انرژي هر كودك از يك وعده غذايي به وعده ديگر بسيار متفاوت است ولي كل انرژي دريافتي روزانه بطور قابل توجهي ثابت است.

بدين معني كه معمولا كودك كمبود كالري و مواد مغذي در يك وعده را، در وعده بعد جبران مي كند. لذا وظيفه والدين انتخاب و ارائه مواد غذايي مغذي و مناسب است. اگر كودك به خوردن بعضي از غذاها علاقه نشان نمي دهد چه بايد كرد؟

اگر كودك علاقه كافي براي خوردن بعضي از انواع غذاه را ندارد مادر بايد آن غذا را به روش هاي مختلف درست كند تا همان ماده غذايي با مزه و طعم جديد مورد استفاده كودك قرار گيرد و اگر باز هم از خوردن امتناع كرد مي توان از جانشين هاي آن ماده غذايي استفاده نمود.

غذای کودک

بعضي از مادران شكايت دارند كه كودكشان گوشت تكه يا تخم مرغ نمي خورد و يا شير كم مي خورد و يا شيريني زياد طلب مي كند. در زير چند پيشنهاد براي راهنمايي اين مادران اورده شده است.

براي كودكاني كه گوشت تكه اي نمي خورند: بهتر است گوشت را به قطعات بسيار كوچك و ريز تقسيم كنيد كه به خوبي پخته شود مثلا به صورت حليم گندم درآيد. قطعات بسيار ريز گوشت را مخلوط با حبوبات كاملا بپزيد و نرم كنيد. همراه با يك قاشق غذا خوري روغن زيتون و يك قاشق مرباخوري آب ليمو ترش يا آب نارنج تازه به كودك بدهيد.

گوشت چرخ كرده را به صورت كوفته قلقلي درآوريد يا به صورت مخلوط با گوجه فرنگي بجاي سس روي ماكاروني بريزيد يا كتلت (مخلوط كوشت و سيب زميني و تخم مرغ) به شكل هاي كوچك و زيبا تهيه كنيد و يا به صورت مخلوط با آب گوجه فرنگي و لوبيا و برنج (لوبيا پلو) بپزيد. از گوشت مرغ يا ماهي استفاده كنيد.

اگر كودك هيچيك از انواع گوشت را نمي خورد از جانشين هاي آن استفاده كنيد؛ مثل زرده تخم مرغ، سفيده تخم مرغ، عدس، پنير با بادام يا گردو، لوبيا چيتي پخته شده، بادام زميني بدون پوست، شير و ماست.

برنج را در آب گوشت يا مرغي كه مي پزيد بريزيد و به صورت كته نرم، با انواع سبزي ها يا عدس ، به او بدهيد. كودكاني كه اصلا گوشت نمي خورند بايد از نظر دريافت آهن مورد توجه باشند. براي كودكاني كه تخم مرغ سفت شده را نمي خورند: تخم مرغ سفت شده را با كمي كره يا شير نرم كنيد.

زرده و سفيده تخم مرغ را بزنيد و داخل سوپ بريزيد و بگذاريد چند جوش بزند. زرده و سفيده تخم مرغ را با كمي شير (2 قاشق غذاخوري) مخلوط كرده و در روغن بپزيد (خاگينه) سيب زميني پخته شده و تخم مرغ سفت شده را رنده كنيد و به آن كمي كره يا روغن زيتون بزنيد (تقريبا مثل سالاد الويه ولي بدون سس مايونز) يا به آن ماست و روغن زيتون يا كمي شير اضافه كنيد.

تخم مرغ را بزنيد و با نصف استكان ماست در ته قابلمه اي كه براي او كته درست مي كنيد بريزيد (مثل ته چين) ماكاروني را بپزيد، آب كش كنيد، يك تخم مرغ را بزنيد و با يك استكان شير مخلوط كنيد، كمي پنير در آن رنده كنيد و با ماكاروني دم كنيد. تخم مرغ را بزنيد و با كمي خامه و آب ليمو به سوپ او اضافه كنيد و بگذاريد بپزد (از مصرف تخم مرغ خام يا نيم پز پرهيز كنيد).

براي كودكاني كه شير مادر يا هيچ شير ديگري را نمي خورند: ماست را جانشين شير كنيد و دوغ و ماست را در وعده هاي غذايي كودك بگنجانيد. در بعضي از غذاها از شير استفاده كنيد. مثلا آرد و كره و شير را به سوپ اضافه كنيد. ماكاروني و شير و پنير درست كنيد. به كودك شير برنج و فرني بدهيد.

بد غذایی کودک

با شير و كره و پنير و كمي آرد، سس درست كنيد و روي ماكاروني يا روي سبزي هاي پخته شده بريزيد. براي كودكاني كه سبزي يا ميوه نمي خورند: كودكان ممكن است در اين سن يك نوع ميوه يا سبزي را نخورند و نوع ديگر را بهتر بپذيرند. هر كدام را كه بهتر مي خورند بيشتر بدهيد. اما گهگاه سبزي ها يا ميوه هايي را كه نمي خورند باز امتحان نموده و پيشنهاد كنيد.

سبزي هايي مثل كرفس و هويج را بپزيد (نه خيلي زياد كه له شود بلكه كمي ترد باشد) و بگذاريد كودك آن را با دست بردارد و بخورد. سبزي ها را ريز كرده و در سوپ او بريزيد. كمي ماست چكيده بر روي سبزي هاي پخته بريزيد يا سبزي را با نان و پنير به او بدهيد.

اگر ميوه نمي خورد، آن را رنده كرده يا به تكه هاي كوچك تقسيم كنيد و با كمي خامه يا ژله به او بدهيد (مثل سالاد ميوه)؛ يا در تهيه ژله به جاي آب، آب ميوه بريزيد؛ يا ژله درست كنيد و تكه هاي بسيار كوچك ميوه را به ژله اضافه نمائيد (فراموش نكنيد ميوه و سبزي ها را قبل از مصرف خوب شسته و ضد عفوني نمائيد).

براي كودكاني كه شيريني زياد مي خورند: چون عادت به خوردن مواد شيرين از كودكي ايجاد مي شود، لذا براي پيشگيري از ايجاد اين عادت بايد: خريد شيريني و درست كردن غذاهاي شيرين را كاهش دهيد.

در غذاهاي شيريني كه استفاده مي كنيد، شكر كمتري استفاده نمائيد. مواد شيرين مثل بستني و شكلات را به عنوان جايزه به كودك ندهيد بلكه مقدار كمي از آن را جزو برنامه غذاييش بگذاريد. از عكس برگردان يا برچسب هاي رنگي بعنوان جايزه استفاده كنيد. مراقب دندان هاي كودك نيز باشيد و بعد از مصرف مواد شيرين حتما دندان هاي او را مسواك بزنيد.