کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

کودک شما هم اسیر تلویزیون شده است؟


این روزها وجود تلویزیون در خانه‌ها آن‌قدر بدیهی شده كه نبود آن نوعی كمبود به شمار می‌آید اما مشكل اینجاست كه ما بیش از حد تلویزیون تماشا می‌كنیم.






این روزها وجود تلویزیون در خانه‌ها آن‌قدر بدیهی شده كه نبود آن نوعی كمبود به شمار می‌آید اما مشكل اینجاست كه ما بیش از حد تلویزیون تماشا می‌كنیم. هر وقت حوصله‌مان سر رفت، به جای آن‌كه فكری برای سرگرم كردن خودمان بكنیم، خیلی راحت سراغ كنترل تلویزیون می‌رویم و آن را روشن می‌كنیم و جلوی آن روی كاناپه دراز می‌كشیم. همین رفتار ما عینا به كودكان نیز سرایت كرده است.تماشای طولانی‌مدت آن سبب می‌شود تا بچه‌ها هم از تحرك و فعالیت باز بمانند و هم تبلیغات مواد خوراكی بی‌ارزش و پركالری را تماشا كنند. همه این‌ها دلایلی است كه به‌خاطر آن‌ها باید تماشای تلویزیون را برای كودكان محدود و برنامه‌هایی را كه آن‌ها می‌بینند، بیشتر نظارت كنیم.



1. قبل از هر چیز بپذیرید كه خودتان باید برای بچه‌ها الگو باشید. پس بهتر است كمتر تلویزیون تماشا كنید این توصیه هم به‌دلیل سلامت جسمی شماست و هم به‌دلیل كمتر شدن زمانی كه تلویزیون در حضور كودكان در خانه روشن است.



2. اجازه ندهید بچه‌ها همزمان با شما پای تلویزیون بنشینند و برای آن‌ها سرگرمی دیگری تدارك ببینید كه وقتی شما تلویزیون تماشا می‌كنید، به آن مشغول باشند.



3. . بچه‌های زیر 2 سال اصلا نباید تلویزیون تماشا كنند. برای بچه‌های بالای 2 سال زمان تماشای تلویزیون، نباید از 2 ساعت در روز بیشتر باشد چون امكان فعالیت و بازی از آن‌ها گرفته می‌شود.



4. . از تله تبلیغات فرار كنید. بچه‌ها سالانه 40 هزار تبلیغ تلویزیونی را تماشا می‌كنند. تبلیغات خوراكی‌ها، بیشتر مربوط به غذاهای ناسالم و چاق‌كننده هستند و اغلب در بین برنامه‌های كودك پخش می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد، بچه‌های كوچك‌تر از 6 سال، تفاوت بین تبلیغات و برنامه‌های واقعی را نمی‌فهمند. برای این‌كه كودك‌تان با این تبلیغات روبه‌رو نشود می‌توانید CDهای آموزشی و مناسب كودكان را تهیه كنید و موقع سرگرمی برای آنها پخش كنید.



5. با بچه‌های پیش‌دبستانی در تماشای تلویزیون همراه شوید. برنامه‌های مناسب سن آن‌ها را انتخاب كنید و از بچه‌ها بخواهید موقع تماشای برنامه‌ها خودشان هم با شخصیت‌های برنامه به بازی بپردازند.



6.  بعد از تمام‌شدن برنامه كودك، در برابر وسوسه كانال عوض‌كردن مقاومت كنید. تلویزیون را خاموش كنید و با كودك‌تان سراغ یك فعالیت پرجنب‌و‌جوش‌تر بروید.



7. . به كودك توضیح دهید چرا تلویزیون را خاموش می‌كنید. برای خانه خودتان قوانین روشنی پایه‌گذاری كرده و آنها را به كودك‌تان توضیح دهید. حتی قبل از این‌كه تماشای تلویزیون را شروع كنید، بگویید كه قرار است فقط یك ساعت تلویزیون تماشا كند. اگر كودك بداند انتظار چه چیزی را داشته باشد، بیشتر و ساده‌تر با شما همكاری خواهد كرد.



8.  از خود تلویزیون برای فعال كردن بچه‌ها استفاده كنید. DVD‌های مخصوص ورزش كودكان بهترین گزینه هستند اما حواس‌تان به یك نكته باشد. خودتان هم باید با بچه‌ها ورزش كنید. در سنین پیش‌دبستانی تنها راهی كه بتوان بچه‌ها را به كاری مجبور كرد آن است كه خودتان هم همان كار را به همراه بچه‌ها انجام دهید.



9.شام یا ناهار را مقابل تلویزیون نخورید. بهترین مكان برای غذا خوردن خانوادگی، دور میز آشپزخانه است. جایی كه در آن به جای تماشای تلویزیون، افراد خانواده با هم ارتباط برقرار می‌كنند.



10. جای تلویزیون نه در اتاق خواب خودتان است و نه ‌در اتاق‌خواب كودكان. آن را به اتاق نشیمن انتقال دهید.



11. به محض این‌كه به خانه می‌رسید، تلویزیون را روشن نكنید. این كار برای بچه‌ها هم عادت می‌شود. به‌ویژه باید دقت كنید كه وقتی كسی پای تلویزیون نیست، آن را خاموش كنید. روشن بودن مداوم تلویزیون بچه‌ها را بیشتر به پای آن می‌كشاند و به تماشای آن عادت می‌دهد.



12.فعالیت و سرگرمی‌های جایگزین را به بچه‌ها معرفی كنید. از بازی‌های فكری گرفته تا بازی‌های پر جنب و جوش و بردن بچه‌ها به پارك، همه راه‌هایی را كه می‌توانید بچه‌ها را سرگرم كنید كه به سراغ تلویزیون نروند، امتحان كنید.


ویدیو مرتبط :
گزارش تلویزیون قاهره از تبادل 13 اسیر رژیم صهیونیستی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هنگام غذا دادن به کودک تلویزیون را خاموش کنید



 

 

تغذیه کودکان,غذای کودکان

یک روانشناس با بیان اینکه ایجاد یک محیط آرام در خوردن غذا به کودک کمک می کند، افزود: خاموش کردن رادیو یا تلویزیون و عدم مشاجره هنگام غذا خوردن از جمله این موارد است.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، راضیه سعیدمنش در خصوص نکات تغذیه ای هنگام تغذیه کودکان اظهار داشت: در هنگام غذا خورن، کودک باید در وضعیت راحتی قرار گیرد و به غذا نزدیک باشد.

وی توصیه کرد: بشقاب و لوازم غذا از نوع نشکن باشد زیرا در صورت شکستن ظروف، والدین عصبانی و کودک احساس ترس می کند.

وی با بیان اینکه رنگ غذا در اشتهای کودک و علاقه او به غذا تاثیر می گذارد، خاطرنشان ساخت: خوردن غذاهای رنگی مانند رنگهای سبز (سبزیجات)، نارنجی (هویج) برای او جالب است.

سعیدمنش تاکید کرد: دادن وقت کافی در زمان صرف غذا بسیار مهم است و باید از عجله اجتناب کرد.

این روانشناس متذکر شد: بهتر است بی علاقگی کودک نسبت به یک ماده غذایی را پذیرفت و یک ماده خوراکی دیگری را جایگزین کرد.

وی با اشاره به اینکه غذا خوردن در یک ساعت معین می تواند سبب تحریک اشتهای کودک شود، گفت: خستگی کودک یکی از علل کم اشتهایی اوست لذا بهتر است بعد از استراحت به او غذا داد.

وی با بیان این که ایجاد یک محیط آرام در خوردن غذا به کودک کمک می کند، افزود: خاموش کردن رادیو یا تلویزیون و عدم مشاجره هنگام غذا خوردن از جمله این موارد است.

این روانشناس توصیه کرد: هنگامی که رفتار کودک غلط است برخورد والدین باید ثابت باشد به عنوان مثال هنگام پرت کردن بشقاب توسط کودک نباید گاهی بخندیم و گاهی آنها را دعوا کنیم.

وی گفت: نباید فراموش کنیم که امتناع از خوردن برخی از غذاها ممکن است تقلیدی از اطرافیان باشد.... /   خبرگزارى ایسنا