کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

کودکان و ورزش: گزینه هایی برای تمام سنین


کودکانی که ورزش می کنند هم تناسب اندام بهتری دارند و هم اضافه وزن پیدا نمی کنند. به کودک خود کمک کنید که ورزش مناسب و محل مناسب آن را برای خود انتخاب کند.




صبح بخیر: کودکانی که ورزش می کنند هم تناسب اندام بهتری دارند و هم اضافه وزن پیدا نمی کنند. به کودک خود کمک کنید که ورزش مناسب و محل مناسب آن را برای خود انتخاب کند.


سعی کنید فعالیت هایی را برای او انتخاب کنید که مناسب سنش باشد. احتمالاً فرزندتان ترجیحات خاصی برای ورزش دارد. پس مواظب باشید که آن ورزش با مهارت های فکری و بدنی او هماهنگی داشته باشد.

سنین 2 تا 5 سال

کوچولوها و بچه های پیش دبستانی تازه شروع به مهارت یافتن در بعضی از حرکات ابتدائی کرده اند، ولی هنوز برای بعضی از ورزش ها خیلی کوچکند. در این سن، بهترین گزینه بازی های آزادانه و بدون ساختاری خاص است. می توانید این موارد را برای آنها امتحان کنید:

  • دویدن
  • بالا رفتن از جایی
  • لگد زدن یا شوت کردن
  • ورجه ورجه کردن
  • رقصیدن
  • بازی با توپ های سبک
  • سواری با سه چرخه
  • آب بازی با نظارت بزرگترها

سنین 6 تا 7

همینطور که بچه ها بزرگتر می شوند، هماهنگی و دقت آنها افزایش می یابد. آنها بهتر می توانند دستورالعمل ها را دنبال کنند و مفهوم کار تیمی را درک کنند. فعالیت های برنامه ریزی شده ای مانند موارد زیر برای آنها مناسب است:

  • سافت بال یا بیسبال
  • فوتبال
  • ژیمناستیک
  • شنا
  • تنیس
  • گلف
  • دو و میدانی
  • ورزش های رزمی

سن 8 سال و بزرگتر

در سن 8 سالگی، اکثر ورزش ها برای کودک مناسب اند، البته تا زمانی که وسایل و لباس های ورزشی مناسب داشته باشند. در این سن، ورزش های قدرتی با نظارت بزرگتر هم اشکالی ندارد.

اگر فرزندتان به ورزش علاقه نشان نمی دهد، باید فعالیت های فیزیکی دیگری برای او بیابید. مثلاً با او به دوچرخه سواری بروید، با هم در طبیعت پیاده روی کنید یا به صخره نوردی سرپوشیده بروید. او را تشویق کنید که با دوستانش فعالیت و بازی کند، مثلاً طناب بازی، گرگم به هوا و غیره.

گزینه ها را با هم مقایسه کنید

اگر در جامعه شما ورزش های مختلفی وجود دارد، بگذارید اول فرزندتان بعضی از آنها را امتحان کند و بعد تصمیم بگیرد که می خواهد کدامیک از آنها را دنبال کند. به هنگام مقایسه ورزش ها موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • مقدار و هزینه تجهیزات ورزشی
  • میزان تماس فیزیکی
  • تأکید بر مهارت فردی در مقابل عملکرد تیمی
  • فرصت برای هر کودک برای نشان دادن مهارتش
  • میزان زمانی که والدین و کودکان باید به آن ورزش اختصاص دهند.

جدول زمانی فرزندتان را نیز در نظر بگیرید. بچه هایی که کلاس موسیقی هم می روند و فعالیت های دیگری هم انجام می دهند، باید بدانند که ورزش برنامه آنها را پر می کنند و احتمالاً خیلی خسته خواهند شد. همچنین باید مطمئن باشید که فرزندتان دوست دارد بازی کند یا خیر.

حواستان به ورزش او باشد.

همینطور که فرزندتان ورزش های مختلفی را امتحان می کند باید شما هم از او باخبر باشید. موارد زیر را در نظر داشته باشید:

آرایش تیمی: آیا بچه ها طبق بلوغ بدنی و سطح مهارتی شان گروه بندی شده اند؟

کیفیت مربیگری: باید حواستان به ایمنی ورزش و حضور دائم مربی باشد. آیا مربی از بازیکنان می خواهد که از قوانین تبعیت کنند و تجهیزات ایمنی درست و مناسبی داشته باشند؟ آیا بچه ها قبل از ورزش، خودشان را گرم می کنند؟ در هوای گرم، آیا مربی به تشنگی، میزان رطوبت و دمای هوا توجه می کند؟ آیا به بچه ها جاگیری بدنی و حرکتی درستی آموخته می شود؟ آیا همه فرصت بازی کردن می یابند؟

سبک مربیگری: باید نگرش مربی به بازی را هم در نظر بگیرید. اگر مربی دائماً سر بچه ها داد بزند و فقط بگذارد بچه هایی که مهارت دارند بازی کنند، بچه های دیگر ناامید و سرخورده می شوند.

رویهم رفته، باید مثبت باشید و فرزندتان را تشویق کنید. بیشتر بر تلاش و پیشرفت تأکید کنید، نه بر بردن و عملکرد شخصی. خودتان هم ورزش کنید و الگوی خوبی برای فرزندتان باشید. چه فرزندتان شنا کند، چه بدود یا در حیاط منزلتان با توپ بازی کند، باید همواره بر هدف بلندمدت که یک عمر فعالیت فیزیکی است، تمرکز کنید.


ویدیو مرتبط :
ورزش برای تمام سنین است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سن مناسب ورزش کردن در کودکان




ورزش کودکان

پرداختن به ورزش مي تواند آمادگي جسماني کودکان و نوجوانان را افزايش دهد. کسب مهارت و موفقيت اعتماد به نفس آنها را افزايش مي دهد و به آنها مي آموزد که چگونه محرک هاي آني را در خود کنترل کنند که اين توانايي نه تنها در ورزش که در مناسبات اجتماعي نيز مفيد خواهد و به يافتن دوستان تازه کمک مي کند.

سن شروع ورزش

کارشـناسان ورزش و روانشـناسي کـودک توصـيه مي کننـد که کـودکان تا قـبل از رسـيدن بـه سـن 8 تـا 10 سـالگي نبايد در ورزش هاي رقـابتي سازمان يافته که آن امتياز محاسبه مي شود و به خصوص بزرگسالان در آن نقش دارند شرکت کنند چون احتمال فشار رواني و يأس ناشي از باخت در آنها زياد است.


- زير 8 سال: بايد در بازي، کشف و يادگيري مهارت هايي که از طريق پرتاب کردن و گرفتن، ضربه زدن به توپ، بالا و پائين پريدن، دويدن و شنا کردن حاصل مي شود، کاملاً آزادانه رفتار کنند و اين مهارت ها را به شادي بخش ترين روش بياموزند.

واضح است که آموختن اين موارد به آنها کمک مي کند تا با اعتماد به نفس بيشتر وارد مرحله بعد شود.

ورزش کودکان


- 8 تا 10 سال: بسته به ميزان رشد خود مي توانند در مسابقات سازمان يافته شرکت کنند مانند مسابقات داخلي در مدارس. آنها هنوز براي توسعه مهارت هاي خود به کمک نياز دارند و بايد کنار آمدن با نااميدي و شکست را بياموزند. کودکاني که بيشتر اوقات بازنده هستند بيش از ديگران مستعد کنار گذاشتن ورزش هستند. والدين و اولياي مدرسه بايد مراقب باشند که با فراهم آوردن زمينه مناسب مثلاً شرکت دادن اين کودک در مسابقه اي که در آن بيشترين توانائي را دارد موجبات برنده شدن و دلگرمي او را فراهم نمايند. اين سنين، بهترين زمان براي پرداختن به ورزش هاي مختلف و انتخاب ورزش مورد علاقه از ميان آنهاست.

- 10 تا 12 سال: کودکان و نوجوانان مي توانند از رقابت در ورزش لذت ببرند و همچنان به آموختن مهارت هاي تازه بپردازند. بعضي از کودکان در اين گروه سني استعداد و علاقه خاصي به يک ورزش بخصوص نشان مي دهند و مي توانند با داشتن مربي در اين زمينه بسيار پيشرفت نمايند.

نوجواناني که به هر دليل علاقه اي به شرکت در ورزش هاي رقابتي تيمي ندارند، مي توانند با راهنمائي مربيان و والدين خود به ورزش هايي چون اسکيت، سوارکاري، دوچرخه سواري و مانند اينها بپردازند.