کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

کودکان بیشتر سرما می خورند !



سرما خوردگی کودکان,درمان سرما خوردگی کودکان

معمولا نشانه های سرماخوردگی یک تا سه روز پس از تماس با ویروس رخ می دهد. اولین نشانه قابل توجه، احساس درد یا خراشیدگی در گلوست و در ادامه به تدریج درد گلو کم شده، انسداد و آبریزش بینی بارزتر می شود.

سرما خوردگی کودکان
بیماری سرماخوردگی یک بیماری شایع با عامل ویروسی است. کودکان کم سن و سال بیشتر از بزرگسالان و به طور متوسط سالانه شش تا هشت بار در سال سرما می خورند، ولی حدود 10 درصد کودکان ممکن است در سال حداقل 12 بار به این بیماری مبتلا شوند.
 
هر چه سن کودک بیشتر می شود، موارد ابتلا کاهش می یابد. همچنین کودکانی که در مهدهای کودک نگهداری می شوند، بیشتر دچار سرماخوردگی می شوند.
 
این بیماری معمولا از طریق استنشاق قطرات معلق در هوا و تماس مستقیم افراد منتقل می شود. با توجه به گوناگونی ویروس ها و ایجاد نشدن ایمنی پایدار پس از ابتلا، کودک ممکن است به فاصله کوتاهی مجددا مبتلا شود و گاهی این فاصله آنقدر کوتاه است که والدین گمان می کنند عفونت فرزندشان طولانی شده و نسبت به درمان مقاوم است.
 
نشانه های بالینی
معمولا نشانه های سرماخوردگی یک تا سه روز پس از تماس با ویروس رخ می دهد. اولین نشانه قابل توجه، احساس درد یا خراشیدگی در گلوست و در ادامه بتدریج درد گلو کم شده، انسداد و آبریزش بینی بارزتر می شود.
 
از علائم دیگر تب است که معمولا خفیف است، مگر آن که عوارض سرماخوردگی مانند سینوزیت و عفونت گوش پدیدار شود.
 
مدت بیماری معمولا یک هفته است، هرچند در 10 درصد موارد ممکن است تا دو هفته نیز ادامه یابد.

 آبریزش از بینی در روزهای اول شفاف است و در روزهای بعدی به تدریج تغییر رنگ و قوام می دهد و به گفته والدین چرکی می شود، ولی این تغییرات معمولا نشانگر عفونت باکتریایی و سینوزیت چرکی نیست، بلکه به طور طبیعی در روند یک سرماخوردگی ساده رخ می دهد.


تشخیص
این بیماری اغلب بر اساس معاینه و شرح حال تشخیص داده می شود، ولی باید آن را از آلرژی بینی که با خارش، عطسه و آبریزش مزمن بینی همراه است افتراق داد.
 
همچنین باید تشخیص سینوزیت را بویژه در موارد افزایش تب یا طولانی شدن مدت علائم در نظر داشت.
 
درمان
برای سرماخوردگی، درمان اختصاصی وجود ندارد. درمان های رایج عموما بر اساس علامت درمانی است که در مورد استفاده از آنها در کودکان توافق نظری وجود ندارد، زیرا تاثیر زیادی در کاهش مدت بیماری ندارند.
 
برای درمان علامتی می توان از آنتی هیستامین، تب بر، ضدسرفه و داروهای کاهنده احتقان بینی استفاده کرد.
 
ترکیبات نعنا، عسل و اوکالیپتوس در کاهش حملات سرفه موثرند. در مواردی تاثیر عنصر روی و گیاه اکیناسه در بهبود سرماخوردگی مشاهده شده، ولی تاثیر آن در کودکان هنوز کاملا اثبات نشده است.

 استفاده از بخور گرم و ویتامین ث امروزه توصیه نمی شود، چون در تحقیقات جدید تاثیری از آنها مشاهده نشده است.
 
مصرف آنتی بیوتیک ها زمانی لازم می شود که سرماخوردگی ویروسی با عوارضی مانند عفونت گوش یا سینوزیت همراه شود، در غیر این صورت هیچ تاثیری بر بهبود علائم یا کاهش مدت بیماری ندارند.
 
در آخر باید خاطر نشان کرد که استفاده از واکسن آنفلوآنزا برای پیشگیری از سرماخوردگی زمانی موثر است که علت بیماری، ویروس آنفلوآنزا باشد و باید توجه داشت که آنفلوآنزا سهم کمی در میان ویروس های ایجادکننده سرماخوردگی دارد.

منبع: jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
حمایت عموپورنگ از کودکان غزه (کمپین کودکان برای کودکان)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چه افرادی بیشتر سرما می خورند؟



 

چه افرادی بیشتر سرما می خورند؟

 

آیا می دانید چه کسانی در فصول سرد سال بیشتر سرما می خورند؟

افراد کم‌خون بیشتر به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند

یک متخصص تغذیه گفت: افراد کم‌خون سیستم ایمنی ضعیفی دارند و به همین دلیل بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار دارند.

سید ضیاءالدین مظهری اظهار داشت: در فصل پاییز و زمستان مرکبات به وفور یافت می‌شود؛ مرکبات سرشار از ویتامین C است و این ویتامین یکی از آنتی اکسیدان‌های قوی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

وی گفت: مصرف مرکباتی مانند لیموترش، لیموشیرین، پرتقال و نارنگی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و مصرف آن همراه با غذاها جذب آهن را افزایش می‌دهد و کم خونی را جبران می‌کند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: افرادی که به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ها قرار دارند همچنین افراد کم خون بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار دارند.
مظهری بیان داشت: توصیه می‌شود افراد برای درمان کم خونی خود اقدام کنند؛ رفع کم خونی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن افراد می‌شود و آنها کمتر در معرض عفونت‌های ویروسی قرار می‌گیرند چرا که این عفونت‌ها موجب بروز سرماخوردگی، زکام و آنفلوآنزا می‌شود.
منبع : Farsnews.com