کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

کوتاه اما کاربردی



نقش مهم مادری و پدری,کودکان معصوم

 

قابل توجه کسانی که در نقش مهم مادری و پدری قرار دارند. یک اصل مهم را همواره به خاطر داشته باشید و فراموش نکنید که بچه های ما همانی می شوند که ما هستیم. پس شایسته است که سعی در شناخت خویشتن را همیشه مد نظر داشته باشیم.

 

خانواده

در قدم بعدی باید این موضوع را باور کنیم که کودکان معصوم ما، میل به سمت خوب بودن دارند. میزان خوشحالی و شادمانی بچه ها تا حد زیادی به تائید والدین وابسته است. حتی ان زمان که بچه ها مرتکب خطا می شوند و احساس ناراحتی و حمایت والدین را دارند، به نوعی سعی در جلب نظر والدین دارند.

 

لازم است تا والدین در بروز علاقه و محبت خود به فرزندان، تلاش کنند و این کار را به طرق مختلف انجام دهند. مثلا ابراز زبانی داشته باشند یا کودک را در آغوش گیرند و او را ببوسند و به سمت کارهای خوب دعوت کنند. مطمئن باشید که بچه ها در اغلب اوقات می توانند تفاوت محبت کردن را با لوس کردن، درک کنند.

 

از طرف دیگر این مسئله مهم است که والدین بتوانند در موقعیتهای مختلف، با خونسردی برخورد کنند و با هر اتفاقی از کوره در نروند و با عصبانیت با بچه ها برخورد نکنند. مسلما برخوردهای خشن، تهدیدهای سنگین و داد کشیدن های بیهوده، فقط به وخیم تر شدن اوضاع منجر می شود. ممکن است فریاد کشیدن در یک مقطع کوتاه زمانی بچه ها را میخکوب کند و ظاهرا انها تسلیم شوند اما تاثیر منفی این رفتار به مراتب بیش از تاثیر مثبتی است که مورد نظر والدین می باشد.اما همانقدر که عصبانیت بی فایده و نادرست است، مصمم بودن والدین بر اجرای یک رفتار تربیتی در برابر بچه ها، از اهمیت زیادی برخوردار است. والدین باید بر آنچه که به عنوان قانون برای بچه ها قرار داده اند، ثبات داشته باشند و مثلا اگر در مورد خاصی با موردی مخالف بودند،به طور جدی پاسخ منفی را به کودک اعلام کنند و بر این موضع استوار باشند. هرچند باید این نکته را مد نظر داشت که موقعیت های "نه" گفتن به بچه ها باید محدودیت داشته باشد و در موارد لازم باید از این کلمه استفاده کرد.

 

مسلما جدی بودن والدین در برابر فرزندان، اثرات مطلوب تربیتی را به دنبال دارد اما جدیتی که در حد اعتدال و ضرورت باشد. مهم این است که والدینی مهربان و جدی باشید. مسلما برای درونی کردن و انتقال برخی از مسائل به بچه ها، لازم است در مواردی از قانون هایی بهره برید و این قوانین را ابتدا در خانه اجرا کنید و سعی داشته باشید تا دلیل وضع و اجرای این قوانین را برای بچه ها تشریح کنید تا به تدریج به آنها عادت و از آنها اطاعت کنند. در این روند و به طور کلی در روند تربیت و برخورد با بچه ها، باید صبور بود و مثبت حرف زد و مثبت رفتار کرد.

 

اصولا کیفیت کلام به کار برده شده در برابر بچه ها باید به گونه ای باشد که ظاهر و محتوای مطلوب و شایسته ای داشته باشد.

 

مادرهای عزیز دقت داشته باشند که هیچگاه از پدر خانواده به عنوان ابزاری تهدید آمیز و دلهره اور برای بچه ها، استفاده نکنند. استفاده از عبارت" صبرکن تا بابات بیاد"، جمله مرسومی است که از دهان اغلب مادرها خارج می شود و شاید آنها ندانند که به کارگیری این جمله می تواند به این معنا باشد که مادر در خانواده قدرتی ندارد و از طرف دیگر، از پدر به عنوان اهرمی برای فشار استفاده می شود. این در حالی است که باید نوعی هماهنگی میان پدر ومادر در وضع قوانین در خانواده وجود داشته باشد و اجرای این قوانین باید به طور یکسان از جانب والدین، صورت گیرد. این حالت خوبی نیست که بچه ها از پدرشان بترسند و از مادرشان حساب نبرند.

توافق موجود میان والدین، در طول مسیر تربیتی، از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از والدین از دوران طفولیت بچه ها، با عدم توافق با همسرشان مواجه هستند وتلاشی در همسوشدن با همسرشان در امور تربیتی ندارند و متاسفانه این موضوع بر روح و شخصیت کودکان تاثیر می گذارد

 

بنابراین هماهنگی والدین برای انجام امور تربیتی کودکان، مسئله ای لازم وضروری است و اختلاف نظر و سلیقه میان والدین، لطمات زیادی را بر کودک وارد میکند. روی دیگر سکه به اتفاق نظر و تفاهم والدین در کار تربیت مربوط می شود. این موضوع از نکات مهم و ضروری در امر تربیت است. چنانچه رفتار پدر ومادر در مقابل کودک، هر لحظه به گونه ای خاص باشد، موجب می شود تا قدرت تشخیص کودک تضعیف شود و نتواند معنای دقیق و درست یک رفتار و یا تفکر را درک کند.

 

به هر حال باید بپذیریم که مسئولیت پدر بودن ومادر بودن، مسئولیت عظیم و دقیقی است و باید لحظه به لحظه آن، با تدبیر و تفکر سپری شود.

منبع:تبیان

 


ویدیو مرتبط :
ترفندهای کوتاه کاربردی در فتوشاپ - 2

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راهنمای کوتاه و کاربردی برای دکوراسیون اتاق کودک


جواب آزمایش را که می‌گیرید، در یک لحظه هزار موضوع به مغزتان هجوم می‌آورد که باید به همه آن‌ها فکر کنید.





صبح بخیر:  جواب آزمایش را که می‌گیرید، در یک لحظه هزار موضوع به مغزتان هجوم می‌آورد که باید به همه آن‌ها فکر کنید. یکی از مهم‌ترین این موضوعات، تصمیم‌گیری درباره رنگ وسایل کوچولوی تازه وارد است. معمولا خانواده‌ها کار خودشان را راحت می‌کنند. برای دخترها رنگ صورتی و برای پسرها رنگ آبی را انتخاب می‌کنند و همه وسایل اتاق را به همان رنگ می‌خرند. اتاق‌هایی که با این روش چیده شده اصلا قشنگ نیست. نتیجه این روش انتخاب، این است که اتاق همه نوزادها شکل هم می‌شود و هجوم رنگ آبی یا صورتی شما را خسته می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق اول از همه باید بدانید که زیبایی از تنوع می‌آید. شما باید جرات ترکیب کردن رنگ‌های متضاد را به خودتان بدهید. علاوه‌بر این، ترکیب رنگ‌های مختلف و تاثیرشان را بشناسید تا بتوانید اتاق زیبایی بچینید. این راهنما به شما کمک می‌کند اتاقی برای فرزندتان داشته باشید که هیچ شباهتی به اتاق بچه‌های دیگر نداشته باشد.





یک اتاق شاد

ترکیب رنگ آبی و صورتی با زرد به شما ترکیبی پر از شادی و هیجان می‌دهد. این ترکیب رنگ را می‌توانید تا مدت‌ها برای اتاق فرزندان‌تان استفاده کنید. حتی وقتی دو بچه از دو جنس متفاوت داشته باشید، هیچکدام نمی‌توانند بگویند اتاق دخترانه است یا پسرانه. برای ایجاد این ترکیب می‌توانید دیوارها را لیمویی کنید. اگر فرزندتان دختر است تختش را صورتی انتخاب کنید و باقی وسایل تزئینی اتاق، مثل پرده را آبی در نظر بگیرید.





سرزمین شیرینی‌ها

این ترکیب به خاطر داشتن سبز و قهوه‌ای آرامش‌بخش است و حس طبیعت را به اتاق فرزند شما می‌آورد. اگر آن را با بنفش ترکیب کنید اتاق شیرین و شادی خواهید داشت که مخصوصا برای سال‌های اول تولد فوق‌العاده است. برای ساخت این ترکیب رنگ، می‌توانید تخت و کمد را چوبی انتخاب کنید و برای بقیه وسایل اتاق مثل فرش و پرده و ملحفه از ترکیب بنفش و سبز ملایم استفاده کنید.





اتاق گرمسیری

این ترکیب رنگ بیشتر پسرانه به نظر می‌رسد تا دخترانه. حسی که به شما می‌دهد حس تعطیلات تابستانی در کنار دریاست. به دلیل داشتن آبی به اندازه کافی آرام‌بخش است و با اضافه شدن زرد، سرمای رنگ آبی تا حدی گرفته می‌شود و شادابی به آن اضافه خواهد شد. برای ایجاد این ترکیب رنگ، بهترین کار این است که دیوارها را آبی روشن رنگ کنید، سپس اتاق را با مبلمان زرد و فرش و پرده آبی تیره کامل کنید.





انفجار مرکبات

نارنجی رنگ بسیار شادی است. مخصوصا اگر با آبی ترکیب شود. این ترکیب رنگ به شما فضایی پر انرژی و در عین حال مدرن می‌دهد. هم برای پسرها لذت‌بخش است و هم برای دخترها و علاوه‌بر این می‌توانید تا چند سال آینده هم از آن برای اتاق فرزندتان استفاده کنید. می‌توانید لیمویی را برای دیوارها استفاده کنید و اگر فرزندتان دختر است، تخت و کمد را نارنجی و فرش و پرده را آبی و اگر پسر است، آن‌ها را برعکس انتخاب کنید.





اتاقی پر از صلح و صفا

با ایجاد این ترکیب غیر ممکن است فرزندان‌تان به سرشان بزند با هم دعوا کنند. این ترکیب با داشتن سبز و قهوه‌ای درختان و زرد که یادآور نور خورشید است، حسی از طبیعت جنگلی به شما می‌دهد و آرام بخش فوق‌العاده‌ای است. آنقدر که می‌توانید برای همه خانه از آن استفاده کنید. برای ساخت آن تخت و کمد چوبی انتخاب کنید و دو رنگ دیگر را با سلیقه خودتان در اتاق پخش کنید.