کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

کدام بازی‌ها کودک را نابغه می‌کند؟


برای این كه بچه‌هایی باهوش داشته باشید چه كار باید بكنید؟ باید به آنها ماهی بدهید یا مكمل امگا 3 و فسفر؟! اما یكی از بهترین راه‌ها برای این كار آن است كه بچه‌ها را به بازی‌های خوب عادت بدهید.

مجله سیب سبز:  برای این كه بچه‌هایی باهوش داشته باشید چه كار باید بكنید؟ باید به آنها ماهی بدهید یا مكمل امگا 3 و فسفر؟! شاید هم فكر می‌كنید بهتر است آنها را در كلاس‌های مختلف و متعدد ثبت نام كنید اما یكی از بهترین راه‌ها برای این كار آن است كه بچه‌ها را به بازی‌های خوب عادت   بدهید. بازی‌های فكری می‌توانند كمك بزرگی به تقویت هوش و حافظه فرزندان شما بكنند. نمونه‌اش همین بازی جدید پنتابال  است كه چند سال لقب بهترین بازی فكری دنیا را به خود اختصاص داده است.

به جای پلی‌استیشن کودک را به این بازی‌ها عادت بدهید

 جنگا؛ بازی مهندس‌ها

بازی فكری جنگا یك بازی بسیار ساده ولی در عین حال هوشمندانه است. این بازی هم مانند سودوكو از بازی‌هایی است كه زمان - یعنی والدین فعلی و كودكان قدیمی- نداشت. از اختراع این بازی هم كمتر از 30 سال می‌گذرد. جنگا از ۵۴ بلوك چوبی هم‌شكل و هم اندازه تشكیل شده است كه طول هر یك از بلوك‌ها سه برابر عرض آن است.

به جای پلی‌استیشن کودک را به این بازی‌ها عادت بدهید

این اتحاد در شكل و اندازه این امكان را فراهم می‌سازد تا با به‌كارگیری اندكی خلاقیت،  اشكال و احجام 3بعدی مختلفی ایجاد كرد و قدرت تمركز، خلاقیت و تجسم فضایی را به‌وسیله آن به رقابت گذاشت. جنگا یكی از محبوب‌ترین بازی‌های فكری دنیاست به‌طوری كه تا‌كنون بیش از ۵۰ میلیون بازی جنگا، یعنی بیش از 7 میلیارد و 200 میلیون قطعه از این بازی در سراسر دنیا به فروش رسیده است. اگر می‌خواهید در آینده مهندس خلاقی داشته باشید، از حالا او را با جنگا آشنا كنید.



روبیك؛ برای تجسم  سه بعدی

به جای پلی‌استیشن کودک را به این بازی‌ها عادت بدهید

 مكعب روبیك یك پازل مكانیكی است كه در سال ۱۹۷۴ توسط یك مجسمه‌ساز و پروفسور معمار مجارستانی به نام ارنو روبیك ابداع شد. مكعب روبیك مدل‌های بسیاری دارد كه از جمله آن‌ها می‌توان به ۲×۲×۲ (مكعب جیبی)، ۳×۳×۳ (انتقام روبیك)، 4×۴×۴ و ۵×۵×۵ (روبیك پروفسورها)، ۶×۶×۶ و ۷×۷×۷ اشاره كرد. هر كدام از این مكعب‌های روبیك بسته به سن كودكان می‌تواند برای آن‌ها سرگرمی فكری بسیار مناسبی باشد كه هم به تجسم 3بعدی آن‌ها كمك می‌كند و هم حافظه آن‌ها را تقویت
 می‌كند.



 پنتابال؛ بهترین بازی دنیا

پنتابال در سال 2004 در كشور سوئد طراحی شد و تا‌كنون برنده 8 جایزه جهانی و بهترین بازی فكری در سال‌های  اخیر  شده است. این بازی در عین سادگی، پیچیده و عمیق نیز هست و این قدرت را دارد كه با حركاتی ساده ذهن را بچرخاند و با تاثیر بر قشر پیشانی و آهیانه‌ای مغز توانایی تصمیم‌گیری، تفكر منطقی، تحلیل وضعیت و حل مسئله را افزایش دهد. این بازی با یك صفحه خالی كه شامل 4 صفحه كوچك‌تر است و قابل چرخش است شروع می‌شود.

به جای پلی‌استیشن کودک را به این بازی‌ها عادت بدهید

هر بازیكن یك رنگ را انتخاب كرده و در صفحه قرار می‌دهد و بعد از آن باید یكی از 4 صفحه كوچك بازی را به سمت راست یا چپ به اندازه 90 درجه بچرخاند. برنده بازی نخستین كسی است كه بتواند 5 مهره همرنگ خود را در یك ردیف عمودی، افقی یا مورب پشت سر هم قرار دهد. این بازی در مدت كوتاهی كه ابداع شده نظر بسیاری از مردم دنیا را به‌خود جلب كرده و اكنون رقابت‌های جهانی
 نیز دارد!



سودوكو؛ اختراع ژاپنی‌های باهوش

به جای پلی‌استیشن کودک را به این بازی‌ها عادت بدهید

سودوكو مخفف یك واژه ژاپنی یعنی سوجی وا دوكوشین نی كاگیرو به معنی «ارقام باید تنها باشند» است. این بازی ریشه‌ای ژاپنی دارد ولی تقریبا 30 سال است كه مردم ملت‌های دیگر جهان هم با آن آشنا شده‌اند و در حال حاضر یكی از محبوب‌ترین بازی‌های فكری سراسر دنیاست. هرچند سودوكوی اصلی یك جدول 9 در 9 است ولی انواع ساده‌تر آن هم كه با جداول كوچك‌تر هستند وجود دارد و شما می‌توانید برای كودكان دبستانی خود از آن‌ها استفاده كنید.



ماز؛ راهت را پیدا كن

به جای تبلت کودک را به این بازی‌ها عادت بدهید

مازها یكی از بهترین ابزارها برای تقویت قوه جهت‌یابی و تجسم فضایی كودكان هستند. البته برای هر سنی ماز خاصی وجود دارد و بعضی از مازها حتی برای بزرگسالان هم گیج‌كننده‌اند. پس بهتر است حواس‌تان موقع بازی به این نكته باشد.


ویدیو مرتبط :
کودک نابغه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اهمیت بازی در رشد عاطفی - اجتماعی کودک



 

اهمیت بازی در رشد عاطفی – اجتماعی کودک

 

بازی در تقویت جسم و روح کودک تأثیر زیادی دارد. او در بازی با سایر کودکان، چگونگی ایجاد ارتباط با آنان را یاد می گیرد، دیگران را بهتر می شناسد و از خود نیز شناخت بهتری پیدا می کند. بازی، عواطف و احساسات کودک را بیدار می کند و او را به سوی زندگی اجتماعی و قبول مسئولیت ها راهنمایی می کند.

 

کودک از طریق بازی، احساسات خود را بیان می کند. از راه بازی کودکان، می توان به ترس ها و نگرانی های آنان پی برد. کودک از طریق بازی یاد می گیرد که چگونه در استفاده از وسایل بازی با دیگران شریک شود و حسّ تعاون و احترام به دیگران را در خود تقویت کند.

 

کودک در بازی، چگونگی رعایت مقرّرات را از طریق نقشی که در بازی باید انجام دهد یاد می گیرد. همچنین می آموزد که حقوق دیگران را رعایت کند.

 

کودک از طریق نقش هایی که در بازی به عهده می گیرد، شخصیّت خود را آشکار می سازد و علاقه ها و انگیزه های خود را نشان می دهد و نقش واقعی خود را پیدا می کند.

 

کودک با بعضی از بازی ها مانند لباس پوشاندن به عروسک، غذا پختن، بچّه داری کردن، رنگ آمیزی عکس ها، خرید کردن، جواب دادن به تلفن و... به تمرین نقش خود و مسئولیت ها در بزرگسالی مشغول می شود.

 


در زمینه ی بازی کردن کودکان به نکته های زیر توجه کنید:


در بازی بچه ها به طور مستقیم دخالت نکنید تا بازی بتواند در رشد همه جانبه کودک مؤثّر باشد. کودکان را در بازی کردن آزاد بگذارید تا با روشی که دوست دارند بازی کنند. اگر کودکان از شما خواستند که به عنوان داور در بازی آنان دخالت کنید، این نقش را قبول کنید؛ ولی به زور این کار را انجام ندهید. در صورتی که کودکان با سهل انگاری وسایل بازی را خراب کردند فوراً وسایل جدید برای آنان نخرید تا کودک نسبت به وسایل خود احساس مسئولیت کند.

 

وزارت آموزش و پرورش ایران