کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

چگونه كودكی خلاق داشته باشیم؟


مهم‌ترین و اساسی‌ترین قابلیت و توانایی انسان و بنیادی‌ترین عامل ایجاد ارزش است که در همه ابعاد و جوانب زندگی نقش کاملاً حیاتی ایفا می‌نماید . خلاقیت و نوآوری از والاترین موهبت‌های الهی به انسان و از عوامل اشرف مخلوقات شدن و خلیفه الهی بودن اوست .

روزنامه قانون - علی روستایی:

خلاقیت؟

مهم‌ترین و اساسی‌ترین قابلیت و توانایی انسان و بنیادی‌ترین عامل ایجاد ارزش است که در همه ابعاد و جوانب زندگی نقش کاملاً حیاتی ایفا می‌نماید . خلاقیت و نوآوری از والاترین موهبت‌های الهی به انسان و از عوامل اشرف مخلوقاتخلاقیت شدن و خلیفه الهی بودن اوست .

 تمامی علوم، تولیدات، فناوری‌ها، صنایع،ابداعات،اختراعات، هنرها، ادبیات، موسیقی، معماری و به طور کلی اساس انواع تمدن‌ها از ابتدا تاکنون و تمامی دستاوردهای بشری جلوه‌های گوناگون خلاقیت و نوآوری است. تمدن انسانی و زندگی وی بدون خلاقیت نمی‌تواند امکان پذیر باشد.

نقش خانواده در خلاقیت كودكان؟

خلاقیت، از مهم‌ترین اصولی است که باید در تربیت کودکان، آن را مدنظر قرار دهیم. خلاقیت و پرورش آن، موجب افزایش اعتمادبه‌نفس، کمک به پیدا کردن کلید حل مسائل در زندگی، نگاه زیبای انسان‌ها به زندگی، دوری از هرگونه احساس بی‏معنی بودن زندگی، پرورش حس کنجکاوی و در نتیجه، شکل‏گیری شخصیت سازنده و پویا می‌شود.

خلاقیت منحصر به فردترین قابلیت انسان بودن

 یکی از مهم‌ترین راه های پرورش خلاقیت، انجام کارهای هنری توسط کودک است، ولی مهم‌تر از آن، نقش والدین در مدیریت و حمایت از کارهای هنری کودکان است. درباره این‌که والدین چگونه می‏توانند با همیاری خود، موجب پرورش خلاقیت هنری در فرزندان شوند، به نکته‏هایی اشاره می‏کنیم که در ایجاد فضای سالم برای تربیت کودکان خلاق، موثر خواهند بود.

چگونه آغاز كنیم؟

شاید مهم‌ترین و اساسی‌ترین كمك به رشد خلاق كودك اهمیت دادن به آثار هنری او از طریق نگهداری، مراقبت و استفاده از آن‌ها در تزیین خانه باشد.

این کار، به معنی احترام گذاشتن و ارزش دادن والدین به کار کودکان است و تشویق خوبی برای آن‌هاست. آن‌ها یاد می‌گیرند که ساخته دست‌شان، ارزشمند است و از این راه، اعتمادبه‌نفس به دست می‌آورند. آن‌ها یاد می‌گیرند که به فکر خلق آثار بهتری باشند و این روند مثبت، همچنان ادامه پیدا می‌کند. ایجاد فضای امن و مناسب یكی دیگر از مسائلی است كه باید در نظر گرفته شود. حتی الامكان برای بروز خلاقیت او محدودیتی قائل نشوید. بگذارید افكار او بدون محدودیت بروز كرده و به شكل یك اثر آزاد تجلی كند.

اما به یاد داشته باشید كه همواره در لذت بردن و پردازش روی خلاقیت‌های هنری، بیشتر از نتیجه آنها تاكید كنید. خصوصیات زیباشناسی و هنری كار كودكان، مهم‌تر از بیان و ابراز خلاقیت‌های آنها نیست . هرگز در خلق آثارشان اعمال نظر نكنید.

خلاقیت منحصر به فردترین قابلیت انسان بودن

 بگذارید هر آنچه كه آنها خود می‌خواهند خلق كنند. مهم نیست كه حاصل تلاش آنها به چشم ما زیباست یا نه. مهم این است كه ساخته ذهن آنهاست پس از این گونه برای ما ارزشمندند.

لزومی ندارد برای كار آنها از لوازم و ابزار گران قیمت استفاده كنید. اگر آنها نگاه خلاقی داشته باشند این خلاقیت در قالب هر جنس و متریالی نمود پیدا می‌كند. این ابزارها و امكانات ویژه نیستند كه ساخته او را به اثری گیرا و خلاق تبدیل می‌كنند بلكه نگرش اوست كه حاصل كار را بدیع و نوآورانه می‌كند.


ویدیو مرتبط :
بازاریابی و فروش خلاق، تکنیک های تبلیغات و تبلیغات خلاق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند نكته‌ی ساده برای داشتن "كودكی خلاق"



کودک خلاق,خلاقیت در کودکان,پرورش خلاقیت

خانواده‌ها مهمترین نقش در تقویت و رشد خلاقیت از كودكی به فرزندان خود را دارند كه با انجام دادن چند نكته می‌توانند فرزندانی خلاق پرورش دهند.


دكتر  ابراهیمی مقدم متخصص روانشناسی گفت:‌ خلاقیت همانطور كه از نام آن مشخص است به معنای خلق كردن است. افراد خلاق كسانی هستند كه برای حل یك مسئله راه‌ حل‌های متفاوتی به ذهنشان می‌رسد.

 افراد خلاق چه ویژگی‌هایی دارند؟
1- از حداقل هوش برخوردار هستند.


2- در خانواده‌هایی رشد كردند كه تفكر خلاقانه داشتند و آن را پرورش دادند. برای مثال،‌ خانواده آنها به فرزند خود اجازه‌ی تفكر در مسائل مختلف را می‌دهند و آنان تفكرات خود را مورد ارزیابی و بازبینی قرار می‌دهند و یا خانواده‌هایی كه به مسائل تربیتی نیز خلاقانه نگاه می‌كنند.

تأثیر خانوده در رشد خلاقیت
بیشترین تأثیر در رشد خلاقیت در افراد را خانواده دارد به این دلیل كه علاوه بر تأثیر مستقیم ارث به هوش خانواده‌ها باید از كودكی به فرزندانشان كارهای خلاقانه آموزش دهند.

خانواده‌ها چگونه به رشد خلاقیت فرزندشان می‌توانند كمك كنند؟‌
1- صبور باشند،‌ درصورتی‌ كه كودك با مسائل متفاوت مواجه می‌شود به او اجازه دهند كه راه حل‌های احتمالی دیگری را هم مورد بررسی قرار دهند و به دنبال این نباشند كه خیلی سریع به نتیجه برسند به عبارتی دیگر خانواده‌ها به جای نتیجه‌گرا بودن، باید فرایندگرا نیز باشند شاید كودكی كه راهكارهای متفاوتی را امتحان كند خیلی سریع به نتیجه نرسد بنابراین صرفا  نتیجه‌گرا بودن فایده ندارد از طرفی دیگر خانواده باید به رفتارهای خلاقانه كودك امتیاز دهند و درصورت امكان این رفتارها را تقویت كنند ساده‌ترین آن استفاده از عبارات كلامی مثل "آفرین" است و همچنین درنظرگرفتن جوایز و ارزش دادن به فرزندشان در جمع است.

 چه عواملی مانع از رشد خلاقیت خواهدشد؟
1- خانواده‌های استبداری
2- خانواده‌هایی كه به جای فرزندان خود تصمیم می‌گیرند.
3- معلم‌هایی كه روش‌های تقویت كردن كودكان خلاق را بلد نیستند و آنها را به چشم یك مزاحم می‌بینند.

وی با بیان این كه چه ورزش‌هایی می‌تواند به رشد خلاقیت كمك كند به صحبت‌های خود خاتمه داد.


ورزش‌هایی كه افراد را وادار به تفكر می‌كنند مانند شطرنج (البته به صورت محدود)‌ و همچنین ورزش‌های گروهی.

منبع:yjc.ir