کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

چگونه اشتهای كودك را تحریك كنیم؟


استفاده از گیاهان دارویی به دلیل نداشتن عوارض جانبی برای درمان بیماری‌های شایع برای كودكان از سوی درمانگران و متخصصان طب سنتی توصیه می‌شود






گیاه درمانی از رایج‌ترین شیوه‌های درمانی طب سنتی ایران است كه بخش مهمی را در مكاتب درمانی طبیعی همچون طب سنتی چین، طب سنتی هند و طب سنتی تبت برعهده دارد. در این شیوه درمانی درمانگران با كمك گیاهان دارویی یا داروهایی كه از تركیب چند نوع گیاه دارویی یا معدنی تهیه می‌شوند به درمان بیماری‌های جسمی و روحی بیماران‌شان می‌پردازند. خوشبختانه درمانگران مصرف این داروها كه با منشأ طبیعی و گیاهی تولید می‌شوند را از جمله كم‌عارضه‌ترین و غیرتهاجمی‌ترین شیوه‌های درمانی در جهان می‌دانند. از این‌روست كه از این شیوه درمانی به راحتی برای درمان نوزادان، كودكان و حتی افراد كهنسال نیز استفاده می‌شود.



    چگونه تب كودك را كاهش دهیم؟

سرماخوردگی و زكام در كودكان و نوزادان به‌ویژه آن دسته از كودكانی كه سیستم دفاعی و ایمنی ضعیفی دارند، بسیار دیده می‌شود. این كودكان در مقایسه با سایر كودكان بیشتر به سرماخوردگی و زكام مبتلا م شد و مدت درمان آنها نیز طولانی تر است. درمانگران طب سنتی در این شرایط برای درمان كودكان و پایین آوردن حرارت بدن آنها از شیوه‌های مختلفی در طب سنتی استفاده می‌كنند كه بسیاری از ما قطعا یكی، دو مورد از آن را تجربه كرده‌ایم. پاشویه‌كردن یا قرار دادن دستمال‌های مرطوب و خنك روی بدن یكی از این راه‌هاست كه به سادگی می‌تواند میزان تب كودك را در حد قابل ملاحظه‌ای قریب به یك درجه كاهش دهد. برای تاثیر‌پذیری بیشتر در این مرحله می‌توانیم به آب مقداری سركه اضافه كرده و با كمك این مخلوط بدن كودك را شست و شو داده و او را بخوابانیم. بهتر است این كار را 2 تا 3 بار در طول روز انجام دهیم تا حرارت بدن به‌خوبی كاهش یابد.



  درمان نفخ كودكان با رازیانه

متاسفانه بعضی از نوزادان از نعمت تغذیه با شیر مادر محرومند. این مسئله به دلایل مختلفی ممكن است بروز كند كه یكی از آن‌ها ‌توانایی‌نداشتن مادر در شیردادن به نوزاد یا ‌قبول‌نكردن شیر توسط نوزاد است.  به هر حال در صورتی كه نوزاد از شیر مادر محروم باشد و به وسیله شیرخشك تغذیه شود، حتما با مشكل نفخ و درد شكم روبه‌رو می‌شود. این درد به‌دلیل واردشدن هوا هنگام مصرف شیرخشك به معده نوزاد به‌وجود می‌آید. در طب سنتی ایران شیوه‌های درمانی مختلفی برای این مسئله وجود دارد كه یكی از ساده‌ترین آنها استفاده از عسل تهیه شده از گل گیاه رازیانه است. یا تهیه كردن دم نوش رازیانه و خوراندن آن به كودك البته باید دقت داشته باشید بنا به توصیه متخصصان طب سنتی تجویز هر گونه عسل برای كودكان كمتر از یك سال توصیه نمی‌شود.



  رفع سوختگی پای نوزاد با گل همیشه بهار

سوختگی پای نوزادان یكی از شایع‌ترین موضوعاتی است كه خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌كنند. بروز كوچك‌ترین ادرار سوختگی در پای نوزادان موجب بی‌قراری و بی‌تابی نوزاد شده و سلامت وی را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. بسیاری از نوزادان با ابتلا به ادرارسوختگی و شروع بی‌تابی‌شان كم غذا و بی‌اشتها می‌شوند و این مسئله موجب كاهش وزن آنها نیز می‌شود. خوشبختانه امروزه كرم‌ها و داروهای مناسبی در جهان برای درمان ادرار سوختگی وجود دارد كه برخی از آنها شیمیایی و برخی از آنها تولید شده از گیاهان دارویی هستند. یكی از بهترین این داروها كرم‌های ضدسوختگی نوزاد تهیه شده از گل همیشه بهار است. این پماد كه در حال حاضر به‌صورت صنعتی با نام تجاری «كالاندولا» در داروخانه‌ها موجود است یكی از بهترین داروها برای درمان ادرار سوختگی محسوب می‌شود.



  چای و عسل رازیانه ویژه كودكان

همانطور كه گفتیم گیاه رازیانه یكی از مفیدترین گیاهان دارویی است كه برای درمان نفخ معده در نوزادان و كودكان توسط درمانگران طب سنتی توصیه شده است. برای تهیه این چای كافی است یك قاشق چای‌خوری از گیاه رازیانه را كه به‌صورت پودر در‌آمده در یك استكان آب جوش دم كنید. این چای پس از 10دقیقه آماده می‌شود. می‌توانید این چای را به‌صورت مستقل و با كمك قاشق چای خوری آرام‌آرام به كودك بخورانید یا در صورتی كه كودك شما از شیرخشك تغذیه می‌كند آن را با شیر مخلوط كرده و به او بخورانید. برای استفاده از عسل تهیه شده از گل رازیانه نیز كافی است یك قاشق چای خوری از آن را با شیر كودك مخلوط كرده و به او بدهید. این مخلوط تاثیر زیادی در از بین رفتن نفخ كودك و تسكین دردهای شكمی او دارد.



  چگونه اشتهای كودك را تحریك كنیم؟

بی اشتهایی كودكان از جمله معضلاتی است كه امروزه بسیاری از خانواده‌ها را نگران سلامت و تندرستی فرزندان‌شان می‌كند. از آنجا كه تغذیه مناسب، مغذی و مفید برای رشد و تقویت سیستم ایمنی كودكان شرط اصلی محسوب می‌شود، بسیاری از خانواده‌ها با كاهش اشتهای كودك‌شان دچار پریشانی شده و نسبت به ‌رشد نكردن او نگران می‌شوند. بسیاری از درمانگران طب مكمل استفاده از انواع مرباها و مارمالادهای ترش و شیرین را برای بهبود اشتهای كودكان موثر می‌دانند. این درمانگران برای كودكانی كه دچار كم‌اشتهایی شده‌اند مصرف مربای زغال اخته، آلبالو، گوجه سبز و آلوچه را در وعده غذایی صبحانه و پیش از وعده‌های غذایی ناهار و شام بهترین دارو برای درمان بی‌اشتهایی می‌دانند. به اعتقاد این درمانگران مداومت در مصرف مرباهای ترش و شیرین به‌مدت یك تا یك‌ماه‌و‌نیم تاثیر زیادی در بهبود اشتهای كودك خواهد داشت.



  راهی برای درمان اسهال كودك

حتما به یاد دارید كه در دوران كودكی هنگام ابتلا به اسهال پدر، مادر یا مادربزرگ‌تان شما را به خوردن سیب تشویق كرده یا خوردن رنده شده سیب را برای بهبود اسهال توصیه می‌كردند. این شیوه یكی از مفیدترین و كاربردی‌ترین شیوه‌های درمانی در میان درمان‌های خانگی اسهال برای كودكان است. در این حالت باید دقت شود رژیم غذایی كودك نیز در طول روزهایی كه به اسهال مبتلاست تغییر كند؛ به این ترتیب كه در این روزها از دادن غذاهای آبكی مثل سوپ، خوراك یا انواع خورش‌ها به كودك پرهیز شود. خوردن كته یكی از بهترین غذاها برای كودك در این ایام است.



جوشانده آویشن، ضد‌سرفه

از دیدگاه درمانگران طب سنتی نوشیدن جوشانده یا دم‌نوش گیاه آویشن تاثیر زیادی در درمان سرفه‌های پیوسته كودكان دارد. برای تهیه این چای در هر وعده كافی است یك قاشق غذاخوری از برگ‌های خشك آویشن را در یك لیوان آب جوش ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. پس از آن این مخلوط را صاف كرده و به كودك بدهید. این جوشانده ممكن است طعم تلخی داشته باشد و كودك به راحتی آن را نخورد بنابراین می‌توانید با اضافه كردن یك قاشق عسل به این چای طعم آن را شیرین كرده و كودك را برای خوردنش تشویق كنید. مراقب باشید در كودكان مبتلا به بیماری دیابت باید به‌شدت از اضافه‌كردن عسل به این دم‌نوش پرهیز كرد؛ نوشیدن دم‌نوش آویشن 3 بار در روز تاثیر زیادی در كاهش سرفه‌های كودك خواهد داشت.



تسكین دل درد با كیسه آب

در دوران كودكی دلایل مختلفی وجود دارد كه ممكن است موجب بروز درد در ناحیه شكم كودك شود؛ دلایلی از قبیل پرخوری، تندخوردن خوراكی‌ها و مصرف خوراكی‌های سرد از جمله این دلایل است كه موجب تحریك دستگاه گوارش به‌ویژه معده می‌شود. برای درمان این مشكل راه‌كارهای ساده‌ای از قبیل نوشیدن چای گیاهی و گرم نگاه داشتن محیط شكم كودك توصیه شده است. در این حالت درمانگران با ماساژ شكم كودك با روغن كرچك یا با استفاده از كیسه آب گرم به گرم شدن و انبساط ماهیچه‌های شكم كودك كمك كرده و دردهای او را تسكین می‌دهند. در این شرایط نوشیدن چای بابونه نیز كه با یك قاشق چای خوری عسل شیرین شده باشد برای كودك مناسب است.


ویدیو مرتبط :
تحریك دوبرمن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه اتاق كودك خود را تمیز كنیم؟



 اتاق خواب كودكان از آن قسمت‌هایی از خانه است كه وسایل زیادی در آن قرار دارد و تمیز كردن آن كار دشوار و وقت‌گیری است.

 

بسیاری از والدین معمولا در انجام این كار عصبانی و یا آشفته می‌شوند و نمی‌توانند با اعصابی آرام این كار را به اتمام برسانند. همین مسئله باعث می‌شود كه اتاق كودكان مدت زیادی بی‌نظم و نامرتب باقی بماند، زیرا والدین از انجام آن هراس دارند و یا وقت كافی برای این كار ندارند.

 

در این مطلب 15 نكته به شما می‌گوییم كه كمك شایانی در تمیز كردن اتاق كودك به شما می‌كند. با پیروی از این نكات دیگر مشكل زیادی در تمیز كردن اتاق كودك خود نخواهید داشت.

 

تمیز کردن اتاق خواب كودكان,اتاق خواب كودك

 
1. تمام چیزهایی كه متعلق به اتاق كودك نیستند را داخلی سبدی قرار داده و در راهرو بگذارید.

 

تمیز کردن اتاق خواب كودكان,اتاق خواب كودك


2. تمام وسایلی كه به تخت‌خواب تعلق ندارند را از آن خارج كنید.
 

تمیز کردن اتاق خواب كودكان,اتاق خواب كودك

 
3. تمام وسایلی كه در زیر تخت‌خواب و یا زیر كمدها قرار دارند را درآورده و به جای اصلی خود بازگردانید.

 

تمیز کردن اتاق خواب كودكان,اتاق خواب كودك


4. تمام لباس‌های كثیف را از سطح زمین جمع كنید، آن‌ها را داخل سبد رخت بریزید، سپس به رختشوی‌خانه رفته و لباس‌ها را بشویید. سبد رخت خالی شده را به اتاق كودك بازگردانید.
 

تمیز کردن اتاق خواب كودكان,اتاق خواب كودك


5. تمام اسباب‌بازی‌ها را مرتب كرده و سر جای خود قرار دهید.این  گونه می توانید اتاقی مرتب برای کودکان با وسایل کوچک و زیاد شان، داشته باشید.
 

تمیز کردن اتاق خواب كودكان,اتاق خواب كودك

 
6. لباس‌های شسته‌شده را به رخت آویزها بزنید و آن‌ها را در كمدها و طبقه ها بگذارید. كشوهای لباس را خالی كرده و دوباره آن‌ها را به دقت بچینید تا فضاهای بیش‌تری در اختیار شما قرار گیرد.

 

تمیز کردن اتاق خواب كودكان,اتاق خواب كودك


7. همه كفش‌های كودك خود را مرتب كرده و سر جای خودشان قرار دهید.
 

تمیز کردن اتاق خواب كودكان,اتاق خواب كودك

 
8. تمام كتاب‌های كودك خود را دسته‌بندی كرده و آن‌ها را به صورت منظم داخل کتابخانه قرار دهید.
 

تمیز کردن اتاق خواب كودكان,اتاق خواب كودك


9. تمام عروسك‌های مختلف را دسته‌بندی كرده و آن‌ها را به طور منظم داخل كمدها و یا جاهای مخصوص به آن‌ها قرار دهید.
 

تمیز کردن اتاق خواب كودكان,اتاق خواب كودك


10. كاغذهای قدیم مدرسه یا نقاشی‌های قدیمی كودك خود را جمع‌آوری كرده و به آن‌ها نظم بدهید. در اتاق كودك جایی را برای آن‌ها در نظر بگیرید و آن‌ها را در این محل قرار دهید.کافیست 7روز برای رهایی کودکان از دردسر بی نظمی وقت بگذارید.

 

تمیز کردن اتاق خواب كودكان,اتاق خواب كودك


11. روتختی و روبالشتی تخت‌خواب اتاق كودك خود را عوض كرده و كل تخت‌خواب را مرتب كنید.
 

تمیز کردن اتاق خواب كودكان,اتاق خواب كودك


12. كشوها، تلویزیون، آباژور، تابلوهای نقاشی، و قفسه‌های كتاب را مرتب كرده و آن‌ها را گردگیری كنید.

 

تمیز کردن اتاق خواب كودكان,اتاق خواب كودك

 
13. تمام آشغال‌های جمع‌آوری شده و هم‌چنین آشغال‌های موجود در سطل آشغال خود را داخل سطل آشغال بزرگ خانه بریزید.
 

تمیز کردن اتاق خواب كودكان,اتاق خواب كودك

 
14. كف اتاق كودك خود را بر اسا نوع كفپوش‌ها جاروبرقی و یا طی بكشید.

 

تمیز کردن اتاق خواب كودكان,اتاق خواب كودك

 
15. وقتی اتاق كودك خود را ترك می‌كنید محلول تصفیه‌كننده هوا را در فضای اتاق اسپری كنید.

منبع : chidaneh.com