کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

چه کودکانی کمتر سرما می خورند؟



واکسن آنفلوآنزا در کودکان

اگر علائم سرماخوردگی بیشتر از سه روز طول کشید به پزشک مراجعه کنید

 

چه کودکانی کمتر سرما می خورند؟
دکتر طاهری متخصص کودکان گفت: با اشاره به اینکه سرماخوردگی و آنفلوآنزا علایم مشترکی دارند، گفت: با شروع فصل سرما بیماری که ممکن است در اعضای هر خانواده‌ای بروز کند، سرماخوردگی است که این بیماری در کودکان نگرانی بیشتری به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه چه کودکانی کمتر به این ویروس دچار می‌شوند، افزود: کودکانی که دو سال کامل از شیر مادر تغذیه شده‌اند و دچار سوءتغذیه نیستند، کمتر به سرماخوردگی دچار می‌شوند؛ چرا که بدن‌شان مقاومت بیشتری دارد.

 

زمان مناسب تزریق واکسن آنفلوآنزا
این متخصص کودکان، با بیان اینکه اختلالات رشد، مقاومت ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، ادامه داد: بهتر است واکسن آنفلوانزا از اول پاییز تزریق شود تا بدن در برابر ویروس سرماخوردگی مقاومت بیشتری داشته باشد.

طاهری درباره کمتر مبتلا شدن کودکان به سرماخوردگی تصریح کرد: با استفاده از ماسک، شستن مداوم دست‌ها، تماس کمتر با افراد بیمار و استفاده بیشتر مایعات می‌توان تا حدی این بیماری را کنترل کرد.

وی تاکید کرد: پرهیز از مصرف میوه‌های نشسته و سبزیجات خام و اغذیه غیربهداشتی مانند لواشک، بستنی و آلوچه، ادویه‌جات و بسیار مهم‌تر از آن دوری از افراد سرماخورده بویژه در محیط‌های مدرسه، مهدکودک و دانشگاه که افراد بیشتر در معرض سرماخوردگی‌های مکرر قرار می‌گیرند، مهم است.

این متخصص کودکان، افزود: توصیه شده که در صورت تماس با افراد سرماخورده، بینی و گلو را با آب نمک شست‌وشو داده و مصرف بیشترمایعات و سوپ و اغذیه و ویتامین‌ها را در رژیم غذایی خود لحاظ کنند. رعایت فاصله از فرد سرماخورده بویژه هنگام عطسه یا سرفه و جداکردن ظرف‌های غذای فرد بیمار هم می‌تواند در کاهش احتمال عفونت موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه کودکان بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار می‌گیرند، افزود: از آنجا که کودکان در سنین قبل از مدرسه به طور متوسط چهارتا شش مرتبه در سال مستعد سرماخوردگی‌اند باید مراقبت‌های بیشتری از آنها صورت گیرد.

این متخصص کودکان، ادامه داد: اگر علائم سرماخوردگی مانند تب، آبریزش و گرفتگی بینی، سرفه‌های خلط‌دار، گلو درد، تنگی نفس و بی‌حالی شدید, سه روز بیشتر بطول انجامد، احتمال اضافه شدن بیماری عفونی باکتریایی به سرماخوردگی وجود دارد و باید به پزشک مراجعه شود. نشانه‌های این گلودرد شامل قرمزی و تورم لوزه‌ها، تورم غدد لنفاوی در جلوی گردن، تب، سردرد، درد عضلانی، شکم درد و گلودرد است.

وی با تاکید بر اینکه از شایع‌ترین بیماری‌های کودکان سرماخوردگی است، تصریح کرد: بیماری‌های تنفسی فوقانی مانند آلرژی، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و آنژین است که مقابله با آنها را باید بسیار جدی گرفت. 

واکسن آنفلوآنزا در کودکان

  تب و سردرد، سرفه‌های خشک و درد عمومی بدن به طور ناگهانی از نشانه‌های  آنفلوآنزا هستند

 
سرما عامل سرماخوردگی نیست
این متخصص کودکان، با بیان اینکه سرما، عامل سرماخوردگی نیست ، تصریح کرد: برخلاف باور بسیاری از مردم، هوای سرد تاثیری در سرماخوردگی ندارد. وی با اشاره به اینکه در اوایل پاییز و زمستان، اغلب کودکان در مهدکودک و مدرسه به سر می‌برند، افزود: در زمستان تجمع در مکان‌های سرپوشیده، شانس انتقال عفونت‌های ویروسی را از فردی به فرد دیگر بیشتر می‌کند. حساسیت در کودکان نیز ناگهان با نشانه‌هایی از قبیل گرفتگی بینی، عطسه، آبریزش بینی و چشم ظاهر می‌شود. عطسه‌های پیاپی و آبریزش‌ بینی بی‌رنگ و رقیق از علایم آلرژی است.

این متخصص کودکان، با اشاره به اینکه گاهی این علائم کوتاه مدت، ولی گاهی طولانی و با سرفه بدون تب ادامه می‌یابد، گفت: مهم‌ترین درمان حساسیت یا آلرژی، پیدا کردن عامل ایجاد حساسیت یا آلرژی و حذف آن در زندگی است.

وی تصریح کرد: سرماخوردگی و آنفلوآنزا علایم مشترکی دارند که آنفلوآنزا با تب و سردرد، سرفه‌های خشک، درد عمومی بدن به طور ناگهانی ظاهر و تب 38 تا 40 درجه سانتیگراد تا سه - چهار روز و گلودرد از نشانه‌های بارز آنفلوآنزا هستند.

وی ادامه داد: رعایت بهداشت فردی در مواقعی که فرد مبتلا است، استراحت به مدت یک هفته، رژیم غذایی مناسب، استفاده از دستمال هنگامعطسه و سرفه و شست وشوی دست‌ها، اهمیت خاصی دارد. به خصوص در فصل زمستان، روزانه یک لیوان آب پرتقال تازه بسیار مفید و مناسب و تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی برای کودکان و افراد مسن به خصوص افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، توصیه می‌شود.

طاهری با بیان اینکه استراحت و رژیم غذایی، بهترین روش‌های درمان سرماخوردگی است، یادآور شد: هوای سرد، باعث خشک شدن مخاط‌ بینی و شرایط مناسب برای سرایت ویروس است که مرطوب کردن هوا، راهی برای مقابله با آن است.

وی خاطر نشان کرد: به محض اینکه فرزند شما به گلودرد، سرماخوردگی شدید یا تب دچار شد او را نزد پزشک یا مرکز بهداشت درمانی ببرید.

منبع:isna.ir


ویدیو مرتبط :
چگونه کودکانی باهوش داشته باشیم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

20 نکته برای کودکانی که کم غذا می خورند



 

آیا کودک شما عادت دارد کم غذا بخورد؟در این مقاله راه کارهایی را به شما توصیه می کنیم تا عادات تغذیه ای فرزندتان را بهبود ببخشید.




این نکات را برای پیشگیری از دعواهایی که هنگام صرف غذا اتفاق می افتند،بکار بگیرید.
کودک پیش دبستانی شما طی دو روز گذشته به خوردن هر چیزی به جز ساندویچ کره بادام زمینی دست رد گذاشته است،و کودک نو پای شما به جای خوردن هر چیزی بازی می کند.با این موارد آشنایید،درسته ؟ اگر تغذیه ی کودکان معضل بزرگی در خانه ی شماست،شما تنها نیستید . بسیاری از پدر و مادرها نگران خوردن یا نخوردن بچه هایشان هستند.به هرحال،بیشتر بچه ها در طول هفته،مقدار زیادی غذا و چیزهای جور و واجور در رژیم غذایی خود دریافت می کنند.

 

 

 

تغذیه کودکان

 



1- به گرسنگه بودن یا نبودن کودک خود احترام بگذارید:



بچه های کوچک تنها زمانیکه گرسنه هستند دوست دارند غذا بخورند.اگر کودک شما گرسنه نیست، او را مجبور به خوردن غذا یا تنقلات نکنید.

 

 


2- خونسرد باشید:

 

اگر کودک شما احساس کند که شما از عادت غذا خوردن او ناراضی هستید،ممکن است این موضوع منجر به یک معضل شود.تهدید و تنبیه فقط به مشکل می افزاید .

 

 

3- نگاهتان به ساعت باشد:

 

آب میوه و تنقلات حداقل یک ساعت قبل از غذا.اگر کودک شما گرسنه به سر میز بیاید،اشتهای بیشتری برای خوردن خواهد داشت.

 

 


4- زیاد انتظار نداشته باشید:

 

بعد از دو سالگی،رشد کمتر،اغلب اشتهای کودک را کاهش می دهد.ممکن است فقط با خوردن چند لقمه احساس سیری بکند.

 

 


5- کالری های مایع را محدود کنید:

 


محصولات لبنی کم چربی یا بدون چربی و آب میوه ی 100% می تواند بخش مهم یک رژیم سالم باشداما اگر کودک شما با شیر یا آب میوه سیر شود ممکن است دیگر جایی برای خوردن غذا یا خوراکی نداشته باشد.

 

 

6- از کم شروع کنید:

 

چندین غذا را به اندازه کم به او بدهید.بگذارید کودک شما انتخاب کند که چه غذایی می خواهد بخورد.

 

 

7- از مجبور کردن او برای تمیز کردن ظرف غذای خود بپرهیزید:

 

کودک خود را مجبور به تمیز کردن ظرف غذایش نکنید.این تنها به مشکل دامن می زند یا آن را بیشتر می کند و تبدیل به یک دعوا ،آن هم بر سر غذا می شود.به جای آن،بگذارید کودک هر زمان که احساس سیری کرد،کنار برود.

 

 

8- طعم غذا را رها کنید:

 

فقط درباره ی رنگ،شکل،بو و ترکیبات غذا صحبت کنید نه اینکه آیا طعم آن خوب است یا نه .

 

 

9- وقتی یک غذای جدید را به او می دهید صبور باشید:

 

بچه های کوچک اغلب غذاهای جدید را لمس یا بو می کنند و حتی ممکن است یک کمی از آن را در دهان خود نیز بگذارند و دوباره آن را دربیاورند.شاید کودک شما نیاز به این داشته باشد که قبل از خوردن اولین لقمه از غذای جدید،چندین بار آن را جلویش بگذارید .

 

 

تغذیه کودک

 

 

10- غذای صبحانه را به جای شام بخورید:



چه کسی گفته است که برشتوک و کیک فقط برای صبحانه است ؟تفاوت صبحانه،ناهار و شام ممکن است برای کودک شما ضرر داشته باشد.

 

 


11- آن را با شوخی و تفریح همراه کنید:

 

کلم بروکلی و دیگر سبزیجات را با یک برش یا سس خوش طعم سرو کنید.غذا را مثل کلوچه به اشکال مختلف برش بزنید.

 

 

 

12- از خود کودک کمک بگیرید:

 


در فروشگاه از کودک بخواهید که در مورد انتخاب میوه ها،سبزیجات و دیگر غذاهای سالم به شما کمک کند .هرگز چیزی راکه نمی خواهید کودک شما بخورد،نخرید.در خانه کودک را به شستن و خردکردن سبزیجات یا چیدن میز تشویق کنید.

 

 

13- یک نمونه از غذاهای خوب را درست کنید:

 

اگر انواع غذاهای سالم را می خورید،کودک شما بیشتر تمایل دارد طبق خواسته او عمل کنید.

 

 

14- آب زیرکاه باشید:

 

مقداری کلم بروکلی یا فلفل سبز خرد شده به سس ماکارونی اضافه کنید،ارزش غذایی برشتوک را با تکه های میوه بالا ببرید یا کمی کدوی رنده شده را با خوراک گوشت یا سوپ مخلوط کنید.

 

 


15- آن را جداگانه درست کنید :

 

اگر کودک شما علاقه ای ندارد که مواد اولیه گوناگون را با هم داخل یک غذا بکار ببرید،غذای مخلوط درست نکنید.مخلفات ساندویچ را بیرون نان قرار بدهید یا مواد اولیه سالاد یا خوراک گوشت را جداگانه سرو کنید.

 

 

16- طبق روال هر روز عمل کنید:

 

غذا و خوراکی ها را هر روز حدود همان ساعت سرو کنید.اگر در دیگر وقتها آشپزخانه بسته است، کودک شما ممکن است تمایل پیدا کند که غذا یا خوراکی که به او می دهید را بخورد .

 

 

17 - چیزهایی که حواس او را پرت می کند را کم کنید:

 

هنگام غذا خوردن،تلویزیون را خاموش کنید و کتاب یا اسباب بازی روی میز نگذارید.

 

 

18- دسر را به عنوان جایزه به آنها ندهید:

 

ندادن دسر،این پیام را به کودک منتقل می کند که دسر بهترین غذا است که فقط اشتهای او برای شیرینی را افزایش می دهد.شما شاید یکی دو شب در هفته را برای خوردن دسر انتخاب کنید و بقیه ی روزهای هفته آن را رها کنید یا اینکه میوه،ماست یا دیگر غذاهای سالم را به عنوان دسر بدانید.

 

 


19- انتظار این را داشته باشید که برخی از غذاها را ترجیح بدهد:

 

هنگامی که بچه ها بزرگ می شوند دیگر کمتر دوست دارند به غذا ناخنک بزنند.اما هر کسی یک غذای خاصی را ترجیح می دهد.انتظار نداشته باشید که کودک شما همه ی غذاها را دوست داشته باشد.

 


20- بدانید که چه موقع به کمک شما نیاز دارد :

 

اگر کودک شما پرانرژی بوده و رشد سریعی دارد احتمالاً درست غذا می خورد.اگر نگران این هستید که کم غذا خوردن کودکتان با رشد او موافق باشد یا غذاهای خاصی او را مریض می کند،با پزشک کودک خود مشورت کنید.