کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

چقدر با فرزندتان حرف می‌زنید؟



 

روانشناسی کودک, تعلیم و تربین کودک

 

 

کاهش گفتگو در خانواده‌ها و کاهش ارتباطات کلامی میان اعضای خانواده به مرز هشدار رسیده است و سلامت خانواده‌ها را تهدید می‌کند. نتایج یک پژوهش که در گروه آسیب شناسی اجتماعی در بنیاد علوم رفتاری انجام شده نشان می‌دهد میزان همکلامی والدین شاغل با فرزندان در روز فقط ۴۹ دقیقه است! آنها به علت گرفتاری‌های شغلی، مشکلات رفت و آمد، تماشای تلویزیون و... فقط حدود ۴۹ دقیقه در روز را با فرزندان خود سپری می‌کنند و همکلام می‌شوند.

در بررسی بین ۴ هزار و ۲۵۰ پدر و مادر شاغل، مشخص شد که بهترین سرگرمی و اسباب بازی این‌گونه خانواده‌ها، بازی‌های الکترونیکی بوده و همین موضوع باعث شده فرزندان نیز علاقه کمتری به حضور در کنار والدین داشته باشند.به گفته این آسیب شناس اجتماعی، در شهرستان‌ها این زمان خیلی بیشتر بوده و به ۴ ساعت نیز می‌رسد.

همچنین ۶۸ درصد از والدین مشکلات مالی را مهم ترین مانع برای گذراندن وقت بیشتر در کنار خانواده تشخیص داده‌اند و ۳۶ درصد از فرزندان این خانواده‌ها نیز کمبود حضور والدین را باعث ناراحتی روحی خود اعلام کرده اند.

در این تحقیق مشخص شد که ۷۰ درصد از خانواده‌ها فقط روزهای تعطیل در کنار هم غذا می‌خورند و کمتر از ۵۵ درصد از آن‌ها نیز به مهمانی یا گردش‌های دسته جمعی با یکدیگر می‌روند. در کودکان زیر ۶ سال، قصه گویی هنگام خواب، بازی والدین با فرزندان و همراهی کودکان در گردش‌ها و بازی‌های خارج از خانه بزرگ ترین آرزوهای کودکانی است که دارای والدین شاغلند.

منبع:aftabir.com


ویدیو مرتبط :
آقای اردوغان، شما با سکوتتان حرف های زیادی می زنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا می خواهید فرزندتان حرف شنو باشد؟



 

 

آیا میخواهید فرزندتان حرف شنو باشد.

 

اگر مجبورید یك حرف را چندین مرتبه برای فرزند پیش دبستانی خود تكرار كنید تا گوش كند، این مطلب را مطالعه كنید . عده ای از پدر و مادرها وقتی می بینند فرزند كوچكشان به حرفهای آنها در لباس پوشیدن یا در جمع كردن وسایلش و ... توجهی نمی كند و به تماشای تلویزیون یا بازی ادامه می دهد دائم صدایش می كنند و فریاد می كشند.

 

 

آنها فكر می كنند كه هر چه بیشتر حرفشان را تكرار كنند ، فرزندشان سریع تر گوش می دهد. در حقیقت، قضیه بر عكس است. به طور معمول اگر قبل از انجام كاری گفته خود را 4 ، 5 یا 6 مرتبه تكرار كنید، بچه می آموزد كه نباید گوش دهد. بچه ها زرنگتر از آن هستند كه ما فكرش را می كنیم. آنها ارزش زمانی كه برای اولین مرتبه او را صدا می كنید و زمانی كه واقعاً با او كار دارید را می دانند و احتمالاً از 5 یا 10 دقیقه اضافی استفاده كرده و به بازی خود ادامه می دهند.

 



اگرچه هنگامیكه بچه، خود را به نشنیدن زده و یا حرفتان را جدی نمیگیرد، بسیار ناراحت كننده است، ولی بچه های 4-3 ساله از این كه میتوانند با بی اعتنایی و گوش ندادن، والدین را عصبانی نمایند، احساس قدرت میكنند. پس با این قضیه به طور شخصی برخورد نكنید.

 

 

بچه ها در این سن نمیخواهند كه بد و بی ادب باشند، آنها فقط میخواهند استقلال خود را نشان دهند. البته اكنون، تشویق به عادت خوب گوش دادن، مشكلات گوناگونی را در آینده بر طرف خواهد كرد. به طور مثال فرزندتان در مدرسه مشكل توجه بر روی چیزی را دارد و نمی تواند در درسهایش تمركز كرده و یا دستورات را دنبال نماید. چنانچه حرفهای شما را نادیده می گیرد، نباید بگویید این مسئله به مرور زمان به خودی خود حل خواهد شد. دستورات زیر به فرزند پیش دبستانی شما كمك می كند تا بدون آنكه خود بفهمد، دقت و توجه بیشتری بر روی مسائل داشته باشد.

 

· عصبانـــــی نشـــــوید.


تلاش كنید تا آرامش خود را حفظ كرده و با صدای آرام صحبت نمایید ، حتی اگر مجبور شدید برای چند لحظه ای به خلوتگاهی پناه آورید. هر قدر بلندتر صحبت كنید، مطمئناً بچه ها نه متوجه صدای بلند شما و نه مفهوم كلماتتان خواهند شد.

 

آیا میخواهید فرزندتان حرف  شنو باشد.

 


· مسائــــل را بــــرای فـــــرزندتان شــــــرح دهید .


بچه ها هنگامی كه به آنها دستور داده می شود سر به لجبازی می گذارند. به جای آن كه بگویید، چطور جرأت نمودی سنگها را پرتاب كنی!، بگویید: سنگ برای پرتاب كردن نیست، توپ را پرتاب می كنند. بدین طریق بر روی رفتارش تأثیر گذاشته و راه چاره ای را بدون پرخاشگری به او ، یافته اید.

 

 


· مطالب را به سادگـــــی عنـــــوان نمایید .


به جای سخنرانی كردن به نرمی ولی با قاطعیت حرف بزنید . به این طریق او یاد می گیرد كه راجع به هر كاری كه باید انجام دهد، فكر كند بدون آن كه نیازی به سرزنش و ملامت برای فراموش كاری یا گوش ندادن باشد.

 

 


· از فـــــرزند خود بخواهید كه مطالب مهـــم را تكــــرار كند.


این روش موقعی مفید خواهد بود كه می خواهید فرزندتان نتیجه ی كاری را بفهمد. بگویید : «باید ماژیك هایت را قبل از نهار جمع كنی بگو ببینم كی ماژیك هایت را جمع می كنی؟

 

 


· ارتبـــاط واقعــــی بــــرقـــــــرار سازید.


چنانچه فرزندتان جذب فعالیتی گردیده، به آرامی دست به شانه او زده تا متوجه شما گردد. از او بخواهید موقعی كه صحبت می كنید به شما نگاه كند، اگر بچه تان با چشم ارتباط برقرار می سازد، برایش بسیار سخت است كه لجبازی نماید.

 



· جدولـــــی را تهیــــه نمایید.


چنانچه صبح ها سخت ترین زمان در روز است. به او مسئولیت داده و با كمكش جدولی از تمام كارهایی كه باید انجام دهد (مسواك زدن، شستن صورت، لباس پوشیدن، خوردن صبحانه و پوشیدن كفشها) تهیه كنید. بسیاری از بچه ها دوست دارند كه جدول را بررسی كرده و موفقیت خود را اعلام نمایند.

 



· به او تـــــوجه كامـــــل داشته باشید.


چنانچه می خواهید او به حرفهای شما گوش دهد، باید به گفته هایش گوش دهید. بنابراین هنگامی كه روزنامه در دستتان است و آن را می خوانید با او صحبت نكنید. تمام توجه خود را به او داده و اگر امكان پذیر نیست، علت آن را برایش شرح دهید. (عزیزم، اكنون مشغول انجام كاری هستم اما دوست دارم كه به گفته هایت گوش دهم. در عرض پنج دقیقه پیشت می آیم و به حرفهایت گوش می كنم.) به علاوه، به آنچه كه او می گوید اهمیت دهید. چنانچه می گوید كه سردش شده است ، نگویید : اینجا آنقدرها هم سرد نیست. به جایش بگویید: سردت شده؟ بیا برویم و لباس گرمت را برداریم.

 



· بــــی جهت نگـــــران نشوید.


اكثر بچه های كوچك كه در گوش دادن با مشكل مواجه بوده و بعضی اوقات بی قرار می شوند با كمبود توجه روبرو هستند. افرادی با این مشكل، این رفتارها برایشان به صورت عادت در آمده است، بنابراین چنانچه این بی توجهی در زندگی روزمره اش تأثیر گذاشته، باید مورد ارزیابی قرار گیرد. به خاطر داشته باشید، در این زمینه بچه ها با بزرگترها واقعاً فرقی ندارند. بچه ها می خواهند مثل شما، هنگام انجام كاری، كسی مزاحمشان نشود. این مسئله مانند این است كه كتاب جالبی را در دست دارید و حاضر نیستید لحظه ای آن را كنار بگذارید . در این شرایط شخصی می خواهد شما را وادار به انجام كار دیگری كند. بنابراین اگر می خواهید فرزندتان به آنچه كه گفته می شود دقت كرده و آن را انجام دهد، در حالی كه او را در «هنر گوش دادن» كمك می كنید، صبور و با توجه باشید.