کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

چطور بین بچه ها رابطه خوب بر قرار کنیم ؟


والدین نقش مهمی در برطرف كردن نگرانی‌های روزمره كودكان دارند.كافی است بدانید فرزندتان از چه چیز ناراحت است تا با یافتن راهكار لازم به او كمك كنید.





صبح بخیر:  فرزند بزرگ خانواده مدام از دومی ایراد می‌گیرد؟ فرزندتان اوقات بدی را در مدرسه داشته‌؟ خب زندگی گاهی سخت می‌شود و مدارا كردن با همه همیشه امكان‌پذیر نیست و برخی اوقات كودك مجبور است كاری را كه دوست ندارد، انجام دهد اما این‌كه چطور بتواند این شرایط را مدیریت كند، واقعا مهم است. مطمئن باشید كودك‌تان بیشتر از آنچه تصور می‌كنید می‌تواند خود را كنترل كند.

وقتی كودك نگران باشد تمركز بر كارهای مهم روزمره برایش سخت خواهد بود و اضطراب می‌تواند تمام قسمت‌های زندگی او را تحت‌تاثیر قرار دهد به‌گونه‌ای كه دچار بدخوابی شود، مدام خسته باشد و نتواند با دوستانش بازی و تفریح كند. به این ترتیب سلامت او تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. وقتی كودك دچار نگرانی باشد نمی‌تواند تكالیف مدرسه را درست انجام دهد، اتاقش را مرتب كند، تغذیه مناسب داشته باشد و... هیچكدام از این موارد خوب نیست اما چگونه می‌توان نگرانی‌های كودكان را از بین برد و به آن‌ها یاد داد آن را كنترل كنند؟ در این مقاله برخی نگرانی‌های كودكان مطرح شده و والدین باید بتوانند این نگرانی‌ها را به شكل مناسب برای آن‌ها برطرف كنند.



  جیغای خواهرم منو دیوونه كرده، من از دستش چی‌كار كنم؟!

راهكار پدر و مادر: بله خواهرها و برخی اوقات برادرها می‌توانند یكدیگر را ناراحت كنند ولی نباید باعث خلق و خوی بد در تو شوند. كاملا طبیعی است كه تو با خواهر و برادرت مخالفت كنی. زمانی كه اوضاع بهتر است و در حال دعوا كردن نیستید با هم صحبت كنید و سعی كنید دلیل دعوای‌تان را كشف كنید. آیا دعوا سر این بوده كه چه كسی كنترل تلویزیون را در دست داشته باشد؟ یا بر سر اسباب‌بازی‌ با هم دعوا كرده‌اید؟ شاید هم بر سر مرتب كردن اتاق با هم جنگیدید. سعی كن با خواهرت درباره این موضوعات صحبت كنی تا مسائل حل و فصل شوند. مطمئن باش با حل مشكلات هر 2 شادتر خواهید بود. اوقات تلخی نه برای تو خوب است نه برای خواهرت. وقتی عصبانی می‌شوی سعی كن یك فعالیت دیگر انجام دهی، مثلا برو با دوستانت بازی كن یا حتی با دوچرخه از سوپرماركت محل برای خانه خرید كن. در نهایت اگر نتوانستید با یكدیگر كنار بیایید، مدتی از هم دوری كنید. نگران نباش، خیلی زود وقتی كمی بزرگ‌تر شدید این بحث‌ها هم تمام خواهد شد بنابراین انرژی‌ات را ذخیره كن تا بتوانی فعالیت‌های بهتری انجام دهی و سعی نكن او را تغییر دهی.



 از بس مشق نوشتم انگشتام ورم كرد؛ یكی به من بگه چی‌كار كنم؟

راهكار پدر و مادر: پس از یك روز طولانی در مدرسه خیلی سخت است كه با كوله‌باری از تكلیفی كه باید انجام دهی به خانه برگردی اما واقعیت این است كه تكلیف شب همیشه هست و تو باید بتوانی از پس آن بربیایی. وقتی به خانه می‌آیی یك استراحت كوتاه به‌خودت بده و كتاب‌ها را فراموش كن. فعالیت بدنی می‌تواند انرژی و تمركز را به تو برگرداند. در واقع 20 دقیقه ورزش می‌تواند باعث فعالیت بهتر مغز شود و تو راحت‌تر بتوانی تكالیفت را انجام دهی. كمی راه برو، یك موسیقی گوش بده یا یك بازی فیزیكی انجام بده. می‌توانی با بچه‌های دیگر یك بازی نیم تا یك ساعته انجام دهی. این كارها باعث می‌شود مغز تو یك استراحت كوتاه كند و باعث جریان خون شود. به این ترتیب احساس بیداری و انرژی بیشتری می‌كنی. اگر مشقت واقعا زیاد است من می‌توانم با معلمت صحبت كنم و این مشكل را حل كنم. حواست باشد كه بهترین استفاده را از وقتت در مدرسه بكنی چون گاهی می‌توانی خیلی از تكالیفت را در مدرسه انجام دهی و به این ترتیب كار كمتری در خانه داشته باشی.





  من نه بلدم فوتبال بازی كنم، نه دوست دارم! اشكالی داره؟!

راهكار پدر و مادر: هیچ كس دوست ندارد كاری را انجام دهد كه در آن خوب نیست اما آیا واقعا تو فوتبالت خوب نیست یا فقط در یكی، 2 بازی بد عمل كرده‌ای؟ حتی فوتبالیست‌های خوب هم بازی‌های بد دارند اما هیچ وقت تسلیم نمی‌شوند. آن‌ها بازی می‌كنند چون آن را دوست دارند بنابراین بهتر است چیزی را كه دوست  داری،كشف كنی، ببین واقعا چه چیزی را دوست داری، فوتبال؟ موسیقی؟ یا... شاید وقتی نگرانی از خوب بودن را كنار بگذاری‌، بتوانی از آنچه انجام می‌دهی لذت بیشتری ببری. ورزش برای بدنت خوب است اما اگر این ورزش باعث استرس تو شود به‌گونه‌ای كه از ساعت‌های ورزش متنفر باشی، شاید بهتر باشد با یك استراحت كوتاه ورزش‌های مختلف را امتحان كنی تا ببینی چه چیزی برایت مناسب است.





   بهترین دوستم باهام قهر كرده و دوستای تازه پیدا كرده. ازش بپرسم چرا؟

راهكار پدر و مادر: این موضوع كمی سخت است. اگر تو واقعا دوستت را دوست داری، باید بدانی كه چرا از تو ناراحت شده است اما یادت باشد همین‌طور كه تو بزرگ می‌شوی طبیعی است كه دوستان تو هم تغییر كنند. بچه‌ها چیزهای جدید را دوست دارند و با آن‌هایی دوست می‌شوند كه علائق مشترك دارند بنابراین ممكن است این اتفاق برای دوست تو هم افتاده باشد. این اشتباه تو نیست و این موضوع تو را آدم بدی جلوه نمی‌دهد.

سعی كن دوستی‌های جدیدی با بچه‌هایی ایجاد كنی كه با آن‌ها علائق مشترك داری. به این ترتیب دیگر نگران دوستان قدیمی كه دیگر در اطراف شما نیستند، نخواهی بود. در این میان اگر احساس تنهایی كردی می‌توانی بیشتر با خانواده وقت بگذرانی. می‌توانی بخشی از تفریح‌های خود را با خانواده و برادر و خواهرت داشته باشی. ما پیشنهاد می‌كنیم این بار با برادرت بازی كنی و دفعه بعد مطمئنا تو دوست خوبی پیدا خواهی كرد.



  معلمم منو دوست نداره. نمی‌دونم چرا؛ حالا چی‌كار كنم؟

راهكار پدر و مادر: مدرسه‌ای كه بدانی معلمت به تو علاقه ندارد جای سختی خواهد بود. استرس و اضطراب می‌تواند تمركز را مختل كند و تو را از سلامت دور كند. در مورد احساسی كه باعث شده فكر كنی معلم دوستت ندارد با ما بیشتر صحبت كن. در این صحبت‌ها معمولا می‌توان علت این احساسات را ریشه‌یابی كرد. این‌كه تو از دیگران برای حل مشكلت كمك بخواهی و آن‌ها كمك می‌كنند اضطرابت را كنار بگذاری. شاید بهترین كار این باشد كه ما با معلمت صحبت كنیم. امیدواریم همه چیز در كلاس برای تو بهتر شود و تو بتوانی راحت‌تر در یادگیری تمركز كنی و نمرات خوبی بگیری.همه ما گاهی نگران می‌شویم اما تنها نگرانی نمی‌تواند مشكلی را حل كند. تو باید كاری انجام دهی تا بتوانی این نگرانی‌ها را با اقدامی عملی از بین ببری. هر وقت مشكلی داشتی می‌توانی با والدینت صحبت كنی و از آن‌ها بخواهی به تو كمك كنند.


ویدیو مرتبط :
چگونه با امام زمان ارواحنا فداه رابطه بر قرار کنیم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۱۰ قانون برای عادت دادن بچه ها به رفتار خوب



 

عادت دادن بچه ها به رفتار خوب

 

پیروی از ده قانون ساده به شما امکان می دهد رفتارهای خوب را در کودک خود تقویت کنید و این رفتار را در آنها به صورت عادت در آورید.

 

۱) رفتار درست بچه ها را تقویت کنید نه بدرفتاری شان را:


درخواست های مودبانه بچه ها را تقویت کنید، نه نالیدن ها و فریاد زدن هایشان را یا سربه سر گذاشتن ها و کج خلقی ها و قهر کردن هایشان را. سعی کنید بحث و گفت وگوهای آرامی که در بین تان وجود دارد را چند برابر کنید، نه مجادله کردن و پافشاری و جنگیدن هایی که گاه و بی گاه بین تان به وجود می آید.

 

۲) بیاموزید که قبل از صحبت فکر کنند:


همیشه در حین حرف زدن با فرزندانتان از آنها بپرسید منظور تو دقیقا چیست؟ چقدر راجع به این حرف فکر کرده ای؟ از او بخواهید که همیشه حرف هایش را بسنجد بعد بزند؛ اگر به این روش عمل کرد برای ثابت قدم بودنش به او پاداش دهید.

 

۳) از فرزندان تان توقع رفتار خوب داشته باشید:


بچه ها باید بدانند که شما چه توقعی از آنها دارید و آنها چه توقعی می توانند از شما داشته باشند. وقتی بچه ها بتوانند پیش بینی کنند که عکس العمل شما در برابر رفتارشان چگونه خواهد بود، می توانند رفتارهای انتخابی خود را بهتر کنند. مطمئن باشید که می توانید به آنها اعتماد کنید.

 

۴) بچه ها به حرف های شما اعتماد دارند:


بچه هایتان را به شیوه ای تربیت کنید که در هر موقعیتی به مقتضای آن موقعیت رفتار کنند. به آنها بیاموزید که تلاش کردن اساسی ترین چیز است. آنها را در موقعیت های خوب تشویق کنید. وقتی شما فرزندتان را تشویق می کنید، آنها ایمان و اعتماد شما را به خودشان می بینند و در نتیجه به خودشان و توانایی هایشان ایمان می آورند.

 

۵) وقتی الگوی بدرفتاری را تشخیص دادید، شیوه رفتاریتان را تغییر بدهید:


به فرزندتان قوانین رفتاری حاکم بر خانواده تان را بگویید؛ دقت کنید که این قوانین باید مشخص ، ثابت و عقلانی باشد. از جدول های رفتاری و تعهدات استفاده کنید، موفقیت ها و رفتارهای خوبشان را پررنگ کنید ؛ از آنها حمایت کنید و تشویق هایتان را هم در این جدول بگنجانید.

 

۶) تنبیه معقول در نظر بگیرید:


در برابر بچه هایتان از تنبیه هایی استفاده کنید که به آنها بیاموزد که در برابر اعمال و رفتارشان مسئولند. بچه ها با تنبیه های معقول به خوب زندگی کردن ادامه می دهند. این تنبیه ها می توانند شامل محدود کردن و کوتاه کردن زمان های بیرون بودنشان باشد. فراموش نکنید وقتی از دستشان عصبانی هستید به هیچ عنوان تنبیه نکنید!

 

۷) از کودکی به آنها درس زندگی بدهید:


وقتی فرزندتان هنوز کوچک است، مسئولیت پذیری و تصمیم گیری را به آنها یاد بدهید: این دروس آنها را برای دنیای واقعی آماده خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که بچه ها به محدودیت ها، ساختار و قوانینی پایدار و یکنواخت احتیاج دارند.

 

۸) به آنها عشق بورزید:


علی رغم رفتارهای خوب یا بد فرزندانتان به آنها عشق بورزید و روی نکات مثبت اخلاقی و رفتاری شان تمرکز و توجه کنید.


۹) بگویید که کار خوب بدون پاداش نخواهد ماند:


برای اینکه نسبت به انجام کارهای درست احساس خوبی داشته باشند، به آنها بیاموزید که خودشان درپی به دست آوردن پاداش کار درست خود باشند.

 

۱۰) محیط و فضای خانوادگی سالم و دلپذیری را ایجاد کنید:


استعدادها و توانایی های شان را تایید کنید و ضعف های شان را بپذیرید و در رفع این ضعف ها به آنها کمک کنید. قبول کنید که هیچ کس بدون عیب نیست و به آنها فرصت جبران بدهید.