کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

هنرمندی‌های شیرخوار در خواب


خواب که در تصور اولیه هر کس نشانه آرامش است، در برخی شیرخواران مایه نگرانی والدین است! از بد خوابی و منقطع شدن خواب که بگذریم برخی پدیده‌های عجیب هستند که کودک هنگام خواب از خود نشان می‌دهد.




خواب که در تصور اولیه هر کس نشانه آرامش است، در برخی شیرخواران مایه نگرانی والدین است! از بد خوابی و منقطع شدن خواب که بگذریم برخی پدیده‌های عجیب هستند که کودک هنگام خواب از خود نشان می‌دهد و همین اتفاق‌های به ظاهر ساده پدر و مادر‌ها را به شدت می‌ترساند. در ادامه چند مورد مهم از کارهایی که بچه‌ها در خواب انجام می‌دهند را می‌خوانید.
  • ۱. قطع تنفس
ممکن است متوجه شوید که فرزندتان هنگام خواب خیلی آرام نفس می‌کشد و همین مسئله شما را بترساند که: «نکند دارد خفه می‌شود!» در این حالت کودک ممکن است مدتی تنفس سریعی داشته باشد و بعد تنفسش آرام شود. سپس حدود ۱۵ ثانیه نفس نکشد. نگران نباشید،‌ این حالت تا حدود ۶ ماهگی در کودکان طبیعی است اما اگر این مسئله شما را خیلی نگران کرده به پزشک مراجعه كنید تا خیال‌تان راحت شود. اگر فرزندتان بالای ۶ ماه است و هنوز این طور نفس می‌کشد، باید سری به پزشک بزنید. این حالت تنفسی در شیرخواران زیر ۶ ماه ممکن است حدود ۵ درصد زمان خواب کودک را به خود اختصاص دهد.
  • ۲. خرخر کردن و خرناس کشیدن
این مسئله جای نگرانی ندارد خصوصا اگر خرناس‌های شیرخوار ریتمی منظم دارد. معمولا کودک زمانی خرناس می‌کشد که بینی‌اش به دنبال سرماخوردگی گرفته باشد. اگر خرخر کودک مداوم همراه با مکث و سپس نفس‌های بریده است احتمال دارد راه‌های هوایی‌اش- به دلیل مشکلات لوزه‌ای و ادنوئیدی -گرفته باشد که باید او را به متخصص اطفال نشان دهید تا با بررسی گوش، حلق و بینی‌اش درمان‌های لازم شروع شوند. بعضی بچه‌ها هم خرناس می‌کشند، چون آلرژی دارند که دراین زمینه هم می‌‌توانید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.
  • ۳. تعریق
بعضی از کودکان حین خواب عمیق شبانه‌شان بیش از حد عرق می‌کنند. عرق کردن مسئله پیچیده‌ای نیست اما تعریق بیش از حد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های قلبی مادرزادی باشد. دراین حالت کودک برای نفس کشیدن تقلا می‌کند و همین امر سبب تعریق بیش از حد او می‌شود. یادتان باشد دمای اتاقی که کودک را در آن می‌خوابانید باید تنظیم باشد. دمای بیش از حد بالا می‌تواند سبب مرگ ناگهانی طفل در خواب شود. دمای مناسب برای اتاق شیرخوار باید ۱۵تا ۲۰ درجه باشد.
  • ۴. حرکات گهواره‌ای
گروهی از حرکات در کودکان به دنبال محرک‌های محیطی ایجاد می‌شوند، مثلا صدایی شدید (به هم خوردن در)، جابه‌جایی هوا (خاموش یا روشن کردن کولر)، نور، تغییر دما و.... به دنبال چنین محرک‌هایی کودک ناگهان حرکتی می‌کند و دست‌هایش را جمع می‌کند یا شانه‌هایش می‌لرزد. چنین حالت‌هایی طبیعی هستند و سریع هم برطرف می‌شوند. گاهی کودک در خواب حرکت‌هایی دارد که اگر دست او گرفته شود این حرکات قطع می‌شوند. در سایر موارد اگر کودک حین خواب حرکت‌های بی‌دلیل انجام داد، بهتر است او را به متخصص اطفال نشان دهید. گاهی شیرخوار حین خواب با حرکات متناوبی مرتبا به سمت جلو یا عقب حرکت می‌کند. این حالت از حدود ۶ ماهگی خود را نشان می‌دهد و گاهی هم با چرخش سر همراه است. این تکان‌ها معمولا نشانه بیماری‌های حرکتی و مشکلات مغزی نیستند اما بهتر است درباره آن با متخصص صحبت کنید. یک گروه از حرکات خطرناک در شیرخواران به دنبال تشنج صورت می‌گیرند که عبارتند از حالتی شبیه مکیدن، جویدن یا پدال زدن مکرر.

در موارد قولنج شیرخواری (از سه هفتگی تا ۶ ماهگی) گاهی کودک به دلیل دردهایی که دارد به خود می‌پیچد، خود را سفت می‌کند، دست‌‌هایش را جمع می‌کند و... اما این حرکات با مواردی «ناگهانی» فرق دارند. در چنین موقعیتی کودک نشانه‌ای دیگر از درد هم دارد، مثلا گریه‌های بی‌امان.

گاهی هنگام شیرخوردن کودک به دلیل پدیده رفلاکس (برگشت غذا از معده به مری به دنبال حجم زیاد غذا در معده) ممکن است سرش را عقب بکشد و سفت کند.
  • ۵. پریدن ناگهانی کودک از خواب همراه با یک حرکت شدید
گاهی بعد از ۶ ماهگی شیرخوار ممکن است ناگهان از خواب بپرد و گریه کند. در این حالت نزدیک شدن پدر و مادر به فرزند به او احساس امنیت می‌دهد و درنتیجه ساکت می‌شود. با بالا رفتن سن ممکن است شیرخوار حین خواب کابوس ببیند و بیدار شود.


ویدیو مرتبط :
شیرخوار کوچک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خواب كودكان را تنظیم كنید



خواب منظم ، مدت از زمان بیداری تا خواب را با به وجود آوردن احساس امنیت و راحتی بیشتر برای كودكتان دلپذیرتر می سازد .

 

برای نتیجه بخش بودن زمان خواب منظم ، و استمرار آن تا آینده ، به نحوی كه نه تنها برای كودكتان ، بلكه برای خود شما نیز ثمر بخش باشد ، سلسله اتفاقات قابل پیش بینی را كه هر شب و همواره به یك صورت دنبال می كنید ، كنارهم قراردهید .

 

نظم حقیقی شكل خواهد گرفت و با بزرگتر شدن كودكتان ، تغییر خواهد كرد ، اما اصول به همان صورت باقی می ماند .

 

 

 

کودک خوابیده

 

 

در این مرحله سنی ، برنامه منظم زمان خواب ، ممكن است شامل مراحل پوشیدن لباس خواب ، مسواك زدن دندان های كودك و خواندن قصه جذابی برای او باشد . همچنین ممكن است برنامه منظم خواب از نظر شما شامل حمام كردن ، داستان گفتن ، نوشیدن یك لیوان آب و گفتن داستان دیگری باشد . این بستگی به خود شما دارد ، كه بخواهید عمل خوابیدن سریعتر و آسانتر انجام شود ، و یا برای تنوع ، 20 تا 30 دقیقه را به كودكتان اختصاص داده و برایش قصه بگویید ، او را در آغوش بگیرید و با هم باشید .

 

 

اگر قبل از خواب ، ساعتی را به بازی آرامی اختصاص دهید ، برنامه خواب منظم به بهترین نحوه انجام خواهد شد . این عمل باعث پایین آوردن سطح فعالیت كودكتان شده و سیستم عصبی او را آرام می سازد .

 

بازی های پر تحرك ، بدو بدو ، غلغلك دادن و حتی تماشای فیلمی پر تحرك ، باعث تأخیر در عمل خوابیدن و ایجاد بد خوابی می شود . مثال های زیر ، باعث ایجاد نظم در جریان خوابیدن شده و نه تنها برای كودكتان ، بلكه برای شما نیز مفید خواهد بود :

 

 

بازی با کودک

 

1 - تنظیم زمان خواب و پیروی از آن

 

اگر برنامه منظم خواب از الگویی طبیعی و مستحكم پیروی كند ، ساعت بدن كودك به سرعت خود را با آن برنامه سازگـار می سازد .

 

 

 

2 - هشدار قبل از خواب


درست قبل از ساعت خواب ، توجه كودكتان را به این مسأله جلب كنید كه روز در حال تمام شدن است .

 

ممكن است كودك شما هنوز برای قضاوت خیلی كوچك باشد . بنا بر این به طور مثال اگر بگویید5 دقیقه بیشتر به زمان خواب نمانده ، احتمالاً برایش قابل درك نخواهد بود . در عوض با ربط دادن موارد گوناگون به یكدیگر ، می توانید زمان را به كودكتان بیاموزید .

 

برای شروع اولین قسمت از برنامه منظم خواب ، اسباب بازی ها را جمع كنید ، و به این ترتیب برنامه منظمتان را با علامتی كه حاكی از تمام شدن روز باشد شروع می كنید .

 

 

 

خواب کودک

 

 

برخی از والدین ، نزدیك شدن به زمان خواب را با استفاده از زنگ ساعت گاز آشپزخانه نشان می دهند . به این ترتیب كودك یاد می گیرد كه صدای زنگ به معنی زمان خواب است . از آنجا كه كودك می داند شما نمی توانید با گاز و دستگاه هایی از این قبیل بحث كنید ، متعاقباً به شی ء سوم شخص اجازه داده می شود تا زمان را اعلام كرده و میل به اعتراض را كاهش دهد .

 

 

 

3 - پیشنهاد تنقلات


تنقلات سبكی كه شامل پروتئین و كربوهیدرات است ، مانند تكه كوچكی پنیر و كمی نان گندم ، باعث خواب شده و كمك می كند تا كودك ، تمام شب را بخوابد . كربوهیدرات ، باعث خواب آلودگی شده و پروتئین ، مقدار قند خون را تا زمان صبحانه ثابت نگه می دارد . حتماً بعد از خوردن نان و پنیر ، دندان های كودك را مسواك بزنید .

 

 

 

4 - حمام آب گرم قبل از خواب


با افزایش تدریجی دمای بدن كودكتان ، او را آماده خوابیدن كنید . همچنین بازی با اسباب بازی هایش در حمام به او آرامــــش می دهد .

 

 

حمام رفتن قبل از خواب

 

 

 

5 - پوشیدن لباس خواب


لباس های راحت و بدون بند انتخاب كنید كه نه زیاد گرم و نه نازك باشد .

 

 

 

6 - خواندن داستان مورد علاقه كودكان


خواندن داستان برای كودك نوپایتان ، برنامه فوق العاده آرامش بخشی است . به خصوص اگر داستان مورد علاقه اش را انتخاب كرده باشید ، مانند داستان شنگول و منگول . توجه داشته باشید كه كودك شما ، با بزرگتر شدن ، داستان های بیشتر و متنوع تری از شما می خواهد .

 

 

 

7- اطمینان از تنها نبودن كودك


خرس اسباب بازی یا عروسك مورد علاقه اش ، باعث راحتی و آرامش ، هنگام خوابیدن می شود .

 

 

خواب کودک

 

 

8 - حذف یا محدود كردن محتویات شیشه شیر


اگر كودك شما هنگام خوابیدن نیاز به شیشه دارد اطمینان حاصل كنید كه درون شیشه فقط آب است . شیر ، غذای كمكی ، یا آب میوه اطراف دندان های كودك جمع شده و باعث كرم خوردگی دندان حتی در نوزادان می شود .