کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

نوزاد تازه متولد شده باید چه شکلی باشد؟!


قسمت نرم روی قسمت جلوی سر (فونتانل ):والدین ممكن است قسمت مثلثی شكل بدون استخوانی را روی جلوی سر كودك متوجه شوند.به طور طبیعی این قسمت از سر این گونه بوده تا عبور از كانال زایمانی و رشد سر همگام با رشد بدن كه ضامن رشد سریع مغز می باشد را تسهیل نماید


1ـ قسمت نرم روی قسمت جلوی سر (فونتانل ):والدین ممكن است قسمت مثلثی شكل بدون استخوانی را روی جلوی سر كودك متوجه شوند . این قسمت را فونتانل گویند .به طور طبیعی این قسمت از سر این گونه بوده تا عبور از كانال زایمانی و رشد سر همگام با رشد بدن كه ضامن رشد سریع مغز می باشد را تسهیل نماید .اگر چه این قسمت نرم می باشد ولی خطری برای سر بچه وجود نداشته زیرا لایه وپوشش محكمی به جای استخوان در آن جا وجود دارد این قسمت (فونتانل )بین یك تا دو سالگی بسته می شود . در قسمت پشت سر هم فونتانل دیگری وجود دارد كه كوچكتر بوده و بین 3 تا 4 ماهگی بسته می شود .

برخی ویژگی های نوزاد تازه متولد شده

2 ـ نقاط مونگولین :بسیاری از نوزادان به هنگام تولد لكه های آبی رنگ در قسمت باسن و پشت دارند .این موارد ممكن است كوچك بوده یا قسمت اعظم پشت را بپوشاند .این لكه ها حتی ممكن است در قسمت های دیگر بدن نظیر مچ دست ، زانوها و مچ پا نیز تظاهر یابند .
آن ها ارتباطی با بیماری داون یا مونگولیسم كه نوعی عقب ماندگی ذهنی است و ممكن است در مورد آن ها چیزی شنیده یا خوانده باشید ، ندارند . این لكه ها در عرض چند ماه به تدریج محو می گردند .

3 ـ خال :این موارد ، لكه های صورتی یا بنفش رنگ بوده كه ممكن است حتی كمی از پوست برجسته باشد. برخی از آن ها به تدریج محو شده ولی بعضی دیگر این گونه نیستند .پزشك اطلاعات بیشتری را درصورت نیاز به شما خواهد داد .

4 ـ خونریزی از واژن :گاهی اوقات ، كودك دختر ممكن است در دومین یا سومین روز تولد مقداری خونریزی از واژن داشته باشد .این خونریزی بسیار ناچیز بوده و خطری ندارد .این حالت نیز به علت محرومیت از هورمون های مادر می باشد.

5 ـ سفال هماتوم :گاهی تورم برجسته ای در یك طرف سر (یا به طور نادر در هر دو طرف سر )در روز دوم یا سوم ایجاد می شود .این امر به علت خونریزی خفیف لایه خارجی استخوان سر به علت فشرده شدن سر در كانال زایمانی می باشد .این حالت چند هفته بعد محو شده و نیازی به درمان ندارد .به هرحال در صورتی كه محو نشد یا بزرگ تر گردید ، بایستی با پزشك مشورت كنید .

برخی ویژگی های نوزاد تازه متولد شده

نوزادان نارس

اگر جنین قبل از تاریخ مقرر به دنیا آید به او نارس یا پره ترم گویند .به طور دقیق تر ،این واژه برای كودكانی كه قبل از 37 هفتگی حاملگی به دنیا می آیند به كار می رود اما به طور عام برای جنینی كه قبل از ماه نهم حاملگی ( 40 هفتگی )به دنیا می آید ، به كار می رود . به طور طبیعی نوزاد در این حالت اندازه و وزن كمتری دارد زیرا وقت كمتری برای رشد درون رحمی داشته است .او زمان كافی برای تكامل اعضاء حیاتی مثل كلیه ها ،ریه ها كبد و ... نداشته و مكانیسم تنظیم درجه حرارت بدن او نیز به خوبی تكامل نیافته است و بدن او در زمستان ، سرد و در تابستان ، گرم می گردد .تغذیه او مشكل بوده ، زیرا قدرت كافی جهت مكیدن ندارد . چنین كودكی به آسانی تحت هجوم عفونت ها قرار می گیرد وسعت مشكلات و ضایعات بستگی به میزان نارس بودن او دارد .نوزادانی كه به موقع به دنیا می آیند ولی وزن كمتر از 2/5 كیلوگرم دارند را نوزادان LBW یا وزن كم موقع تولد گویند .این امر ممكن است به علت تغذیه ضعیف مادر یا عفونت ها یا بیماری های قلبی و كلیوی باشد اما اغلب علت خاصی پیدا نمی شود . به طور كلی مادران سالم ، به احتمال بیشتری نوزادان با وزن طبیعی در زمان مقرر نسبت به مادران بیمار و سوء تغذیه ای به دنیا خواهند آورد .

نوزادان با وزن كمتر، به مراقبت ویژه و توجه خاص به تغذیه و درجه حرارت نیاز دارند از آن ها بایستی به دقت مراقبت شده و از عفونت و سرما محافظت گردند .نوزاد نارس نیاز به بستری شدن و مراقبت در بیمارستان دارد . او نمی تواند به خوبی شیر را بمكد اما شیر مادر برای او لازم بوده بنابراین مادر می تواند شیر خود را با فشردن هاله رنگی نوك پستان با انگشتان دوشیده و به وسیله ی شیشه شیر با سوراخ ریز یا با لوله ای كه در مری یا معده از طریق بینی یا دهان كار گذاشته می شود ، نوزاد را تغذیه كند .در این زمان نه تنها شیر مادر ، بهترین غذا برای كودك می باشد ، بلكه دوشیدن منظم پستان باعث تولید بیشتر و بیشتر شیر گشته و هنگامی كه بچه توانایی مكیدن را بدست آورد ، خواهد توانست به خوبی و به اندازه ی كافی از پستان تغذیه كند . برخی ، شیرهای مصنوعی را برای كودك شروع كرده و مشكل را با شیر مادر رفع نمی نمایند كه در نتیجه پس از مدتی شیر مادر هم قطع یا خشك می شود .

دستگاه گوارش نوازد بسیار حساس بوده و با شیر مادر مشكل خاصی را نخواهد داشت .هرگونه تلاش بایستی برای شیردهی مادر به نوزاد صورت گیرد .

هنگامی كه نوزاد نارس به وزن 2500 گرم رسید ،مراقبت خاص دیگری را نیاز نخواهد داشت .والدین ممكن است در ابتدا در مورد بلند كردن و بغل نمودن او دچار وحشت شوند ولی پس از مدتی عادت خواهند كرد .این نوزادان ظریف ، درست همانند بقیه نوزادان با وزن بالاتر هنگام تولد ، رشد و تكامل پیدا خواهند كرد .آن ها ممكن است حتی افزایش وزنشان سریع تر از بقیه باشد . در ابتدا ممكن است به نظر برسد كه فعالیت و رشد كمتری نسبت به سایر بچه های هم سن خود دارند ، ولی به زودی به حد آن ها خواهند رسید .والدین نبایستی به مراقبت های ویژه از او ادامه داده و علت را ظریف و حساس بودن او عنوان كنند .با نوزاد نارس بایستی پس از طی دوران حساس و حیاتی ،همانند یك بچه طبیعی رفتار شود.


ویدیو مرتبط :
‫4 چگونه نوزاد تازه متولد شده حمام کنیم‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوزاد روباتیك هم متولد شد! + عکس



 

روباتیك,ساخت روبات

 

یك طراح انگلیسی در اقدامی جالب اقدام به ساخت یك نمونه روبات كرده كه مانند یك نوزاد تازه متولد شده، گریه و بی قراری می كند و واکنشهای ناخودآگاه نشان می دهد.

به گزارش ایسنا، این روبات توسط «كریس كلارك» برای یك نمایش تلویزیونی انگلیسی ساخته شده تا به تقلید از حركات یك نوزاد واقعی بپردازد.

برای ساخت این روبات تحقیقات قابل توجه و عمیقی در مورد روانشناسی نوزاد انجام شده؛ چرا كه در این سن كودك هنوز در تلاش برای شناسایی ارتباط بین پیامهای الکتریکی مغز و بخشهای خاص در بدن است.

قرار است این روبات از یك پوست پروتزی برخوردار شود تا شباهت بیشتری به نوزاد داشته باشد.

كلارك، دلیل خود برای طراحی این روبات را توقف حضور طولانی مدت كودكان نابالغ در برابر نورهای شدید استودیوهای فیلمبرداری و حفظ سلامت آنها ذكر كرد.

جالب این كه این نوزاد روباتیك به قدری واقعی به نظر می رسد كه حتی در زمان احساس افتادن، واكنش نشان می دهد..... /  خبرگزارى ایسنا