کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

نوزادتان بی قرار است و شیر نمی‌خورد؟


نوزادان ممكن است هنگام شیر خوردن، خوابیدن و بازی كردن خفه شوند؛چطور می‌توان این خطر را كمتر كرد؟


مجله سیب سبز - ستاره محمد: درست از لحظه‌ای كه جواب تست حاملگی مثبت می‌شود نگرانی‌های مادرانه نیز آغاز شده و تا آخر عمر ادامه پیدا می‌كنند. این دلواپسی‌ها بعد از زایمان و در دوران شیرخوارگی بیش از هر زمانی می‌توانند یك مادر را بی‌خواب و پریشان كنند چراكه یكی از ترس‌های رایج در این دوران خفگی نوزاد هنگام خواب، شیر خوردن و بازی كردن است. اگر با داستان زندگی سلطان سلیمان پادشاه نامدار عثمانی در تركیه آشنا باشید حتما می‌دانید كه خواهر او، خدیجه سلطان اولین فرزند خود را نیمه شب طی شیر دادن از دست داد زیرا از خستگی به خواب می‌رود و نوزاد در آغوش‌او خفه می‌شود.

داستان‌ها درمورد خفگی نوزادان بسیارند. اغلب مادرها نیز از گوشه و كنار آنها را شنیده‌اند و این موضوع ترس‌شان را دوچندان می‌كند. اگر شما هم به تازگی زایمان كرده‌اید و نگران سلامتی فرزندتان هستید این مقاله را بخوانید تا با كمك دكتر قمرتاج خان بابایی، فوق تخصص ریه كودكان از فرانسه و دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و دكتر بابك ساعدی، متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی ‌دانشگاه علوم پزشكی تهران با دلایل خفگی نوزادان و راه‌های پیشگیری از آنها آشنا شوید.

خفگی در نوزادان علل مختلفی دارد. دكتر خان بابایی، فوق تخصص ریه كودكان و دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی معتقد است هرگونه انسداد در راه تنفسی، حفره‌های بینی و حبابچه‌های ریوی در انتهای ریه می‌تواند از تبادل اكسیژن و دی‌اكسید كربن جلوگیری كند و درنهایت باعث خفگی شود، البته پایین آمدن سطح اكسیژن خون اگر ناچیز باشد مشكلی ایجاد نمی‌كند اما اگر از حد بگذرد باعث ایجاد عارضه می‌شود. حال این عارضه بسته به مدت زمان كمبود اكسیژن و شدت آن متفاوت خواهد بود.

هنوز نفس می‌كشه؟

نوزادتان بی‌قرار است و شیر نمی‌خورد؟

كمبود اكسیژن طیف وسیعی از علائم را ایجاد می‌كند؛ از بی‌قراری نوزاد و مشكل در شیر خوردن گرفته تا تشنگی هوا و سیاه شدن لب‌ها و انگشتان همگی از این نشانه‌ها به حساب می‌آیند. درواقع علائم به سن كودك و مدت زمان كمبود اكسیژن بستگی دارد. دكتر خان بابایی در ادامه اضافه می‌كند كه كاهش اكسیژن به ارگان‌های مختلف بدن به‌خصوص مغز، قلب، كلیه‌ها، كبد و دستگاه گوارش آسیب می‌رساند.

وقتی اكسیژن به سلول‌های مغزی نمی‌رسد فرد ممكن است دچار فلج مغزی شود. این كمبود اكسیژن حتی می‌تواند داخل رحم، موقع زایمان یا بعد از آن یا طی بیماری‌هایی چون مننژیت و انسفالیت ویروسی یا میكروبی ایجاد شود. درحقیقت از آنجایی كه سلول‌های مغزی در حال رشد هستند، كمبود اكسیژن باعث ایجاد عوارض برگشت‌ناپذیری همچون عقب‌افتادگی ذهنی خواهد شد. این مسئله درمورد ارگان‌های دیگر هم صدق می‌كند؛ برای مثال اگر اكسیژن به كلیه‌ها یا كبد نرسد فرد دچار نارسایی كلیه و كبد می‌شود یا اگر قلب دچار كمبود اكسیژن شود مشكلات عضلانی پیدا می‌كند و درنهایت از كار می‌افتد.

عفونت هم باعث خفگی می‌شود

یكی از شایع‌ترین عوامل انسداد راه‌های هوایی، ورود جسم خارجی همچون اسباب بازی، تكه‌های غذا و. . . به دستگاه تنفسی است. به‌گفته دكتر خان بابایی این عارضه در كودكان شیرخوار و نوپا بسیار شایع است و اگر انسداد كامل باشد باعث مرگ می‌شود. از دیگر علل خفگی نوزادان می‌توان به عفونت‌های شدید و ایست قلبی- تنفسی اشاره كرد. طی این عفونت‌ها ترشحاتی در دستگاه تنفسی آزاد می‌شوند كه در صورت عدم درمان، باعث انسداد خواهند شد. انواع نارسایی‌های قلبی هم می‌توانند در راه تنفسی انسداد ایجاد كرده و باعث مرگ شوند. البته این بیماری‌ها خیلی اورژانسی نیستند و عوارض آنها به تدریج با درمان جبران می‌شوند.

نگرانی از خفگی نوزاد بی‌خواب‌تان كرده است؟

1. اگر غذا یا شیر دادن به نوزاد در آرامش و به دور از هیجان، خندیدن و بازی كردن انجام شود و كودك ناهنجاری‌های عضلانی و عصبی در ناحیه حلق و حنجره نداشته باشد، نگرانی از بابت خفگی وجود نخواهد داشت.

2. شیر دادن به نوزاد در حالت خوابیده چه با شیشه شیر و چه سینه مادر می‌تواند بسیار خطرناك باشد، بنابراین حتما باید در حالت نیمه نشسته به او شیر بدهید.

3. خوابیدن نوزاد كنار والدین بسیار خطرناك است زیرا ممكن است دست، بدن، بالش یا پتوی آنها روی صورت كودك بیفتد و خفگی ایجاد كند یا حتی به كودك ضربه بزنند.

4. برای نوزادان و شیرخواران از بالش استفاده نكنید. درواقع وضعیت قرارگیری سر كودكان در این سن به گونه‌ای است كه اصلا نیازی به بالش ندارند. پارچه‌ها و پتوهای خیلی كوچك و نرم نیز ممكن است در تنفس كودك اختلال ایجاد كنند.

5. شیرخواران تا سه ماهگی به شكل اجباری از بینی تنفس می‌كنند بنابراین گرفتگی بینی در آنها می‌تواند بسیار خطرناك باشد، پس در زمان سرماخوردگی قبل از خواب و شیر دادن به كودك، بینی او را با آب مقطر یا سرم شست‌وشو باز كنید.

چگونه جانش را نجات دهیم؟

حال شاید این سوال برای‌تان پیش آمده باشد كه موقع پریدن شیر یا غذا به گلوی نوزاد باید چه‌كار كنیم؟ دكتر خان بابایی در پاسخ توضیح می‌دهد كه این واكنش بسته به سن كودك متفاوت است. به‌طور كلی توصیه می‌شود نوزاد را روی یك دست برگردانید و از پشت به میان دو كتفش چندین بار ضربه بزنید. در مورد كودكان بزرگتر هم شاید لازم باشد آنها را در حالت ایستاده قرار دهید، دو مشت خود را روی هم جمع كنید و زیر جناغ سینه‌شان بگذارید، سپس با نیروی دست به طرف بالا فشار بیاورید.

ریفلاكس و خطر مرگ در خواب

ریفلاكس یا برگشت شیر و مواد غذایی از معده به مری و نهایتا حلق یكی دیگر از عوامل خطر انسداد و خفگی در نوزادان به‌حساب می‌آید. شاید شما هم اصطلاح «مرگ ناگهانی شیرخواران» را شنیده باشید. در این حالت مادر به بچه شیر می‌دهد و او را می‌خواباند اما بعد می‌بیند كه بیدار نمی‌شود زیرا طی خواب دچار ریفلاكس شدید شده و دستگاه تنفسی‌اش از كار افتاده است. دكتر خان بابایی توصیه می‌كند برای جلوگیری از این حالت، به دفعات متعدد و هر بار با حجم كم به نوزاد شیر بدهید، همچنین باید او را به پهلو بخوابانید و زیر سرش را حدود 30 تا 35 درجه بالا قرار دهید.

موقعیت خواب نوزاد و خطر خفگی

هنگام خواب تمامی عضلات بدن آرام می‌شوند. عضلات راه هوایی نیز روی هم می‌خوابند و تبادل هوا كمتر می‌شود. اگر هم كودك زمینه ریفلاكس یا ناهنجاری عصبی- عضلانی داشته باشد، طی خواب مشكلش تشدید می‌شود. از طرفی میزان دی‌اكسید كربن در خواب بالاتر می‌رود و همه این مسائل روی هم رفته خطر خفگی را بیشتر می‌كنند. به همین دلیل دكتر خان بابایی توصیه می‌كند نوزادان را هرگز به سینه و دمر نخوابانید زیرا قدرت برگرداندن و جابه‌جایی سر را ندارند و ممكن است به راحتی دچار انسداد راه هوایی شوند.

سوراخ‌های بینی را چك كنید

به‌گفته دكتر خان بابایی اگر مجرای تنفسی و عضلات آن به خوبی كار نكنند حتی یك گرفتگی بینی براثر سرماخوردگی نیز می‌تواند باعث خفگی نوزاد شود، البته این موضوع فقط درمورد كسانی مطرح است كه در دستگاه تنفسی‌شان بیماری زمینه‌ای و اختلالات آناتومیكی دارند. دكتر بابك ساعدی، متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران نیز معتقد است؛ شیرخواران تا سه ماهگی به شكل اجباری از بینی تنفس می‌كنند بنابراین گرفتگی بینی در آنها می‌تواند بسیار خطرناك باشد پس اگر هنگام شیردهی، نوزادتان دچار حالت خفگی می‌شود و سینه را رها می‌كند، باید حتما توسط پزشك بررسی شود.

به‌طور كلی هر زمان كه نوزاد دچار خفگی از بینی می‌شود مادر باید تا رسیدن به اورژانس انگشت خود را در دهان او قرار دهد تا یك راه هوایی موقت برایش ایجاد كند. دكتر خان بابایی نیز توصیه می‌كند در زمان سرماخوردگی قبل از خواب و شیر دادن به كودك، بینی او را با آب مقطر یا سرم شست‌وشو باز كنید. در غیر این صورت خوابیدن و شیر خوردن نوزاد آنقدر منقطع می‌شود كه او را عصبی و بی‌قرار می‌کند. دكتر ساعدی هم در آخر یادآور می‌شود كه استفاده از قطره‌های ضد احتقان در شیرخواران ممنوع است زیرا انسان در این سنین فاقد بافت منقبض‌شونده است.

1. اگر كودك به‌طور ناگهانی توانایی سرفه كردن، گریه كردن و جیغ كشیدن را از دست داده ممكن است چیزی مسیر تنفس او را بند آورده باشد. در این صورت باید برای بیرون آوردن آن دست به‌كار شوید. در این موارد ممكن است كودك صداهای عجیب از حلق خارج كند یا پوستش به رنگ قرمز روشن یا آبی درآید.

2. اگر كودك سرفه و استفراغ دارد مسیر تنفسی او كاملا مسدود نشده است. در این‌صورت اجازه دهید سرفه كند. سرفه موثرترین راه برطرف کردن انسداد است. اگر كودك قادر نیست چیزی را كه در مسیر تنفسی اش گیر كرده، با سرفه خارج کند از یك نفر بخواهید به‌اورژانس اطلاع‌دهد و شما ضربات پشت و فشردن سینه را شروع كنید.

3. اگر مشكوك هستید مسیر تنفسی كودك به علت تورم حلق مسدود شده است بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید. ممكن است كودك شما دچار یك واكنش آلرژیك نسبت به چیزی كه خورده یا گزش حشره شده باشد یا اینکه ممكن است مبتلا به عفونت حلق مثل خروسك شده باشد. اگر هم كودك دچار مشكلات قلبی است فورا به اورژانس اطلاع دهید.

4. شیرخواران ممکن است بعد از هر بار شیرخوردن مقدار كمی از آن را بالا بیاورند و دچار سرفه شوند. علت این مشکل احتمالا این است كه شیر در حال پس زدن از معده، اشتباها وارد مجاری هوایی شده است. این حالت طبیعی است و تا زمانی كه كودك از سایر جنبه‌های تنفسی مشكلی نداشته باشد جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

هنوز نفس می‌كشه؟

انحراف بینی هم باعث خفگی می‌شود؟

دكتر ساعدی معتقد است شایع‌ترین علت بروز گرفتگی بینی در شیرخواران به مسائل ژنتیكی و مادرزادی مربوط می‌شود. این نوزادان معمولا تحت درمان‌های موقت قرار می‌گیرند تا در سنین بالاتر جراحی شوند. انحراف تیغه بینی نیز یكی دیگر از دلایل گرفتگی بینی در شیرخواران است، البته این مشكل خیلی شایع نیست اما ممكن است به دلیل تروما در هنگام زایمان یا وارد شدن فشار به كودك در دوران جنینی اتفاق بیفتد. درمان آن هم بسیار محافظه‌كارانه است و باید به سنین بالاتر موكول شود. گاهی اوقات هم گرفتگی‌های بینی در سنین یک تا شش سال به دلیل لوزه سوم رخ می‌دهند.

نوزادان نارس در خطر بیشتر

اگر ریه در زمان تولد به‌طور كامل تشكیل نشده باشد و نتواند به تبادل اكسیژن و دی‌اكسید كربن بپردازد، نوزاد دچار دیسترس تنفسی می‌شود. دكتر خان بابایی توضیح می‌دهد كه این موضوع می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد ازجمله اینكه نوزاد نارس به دنیا آمده باشد یااینكه ماده «سورفاكتانت» داخل ریه تشكیل نشده باشد.

 بیماری‌های خاص مثل بیماری‌های قلبی و عفونت‌های ریه نیز می‌توانند حبابچه‌های ریه را دچار مشكل کنند و باعث دیسترس تنفسی شوند. این حالت بسیار جدی است و می‌تواند جان نوزاد را به خطر بیندازد. نوزاد در این وضعیت نفس‌های تند خواهد داشت و درنهایت ممكن است به دلیل كمبود اكسیژن و خستگی عضلات تنفسی فوت كند. این سندروم مخصوص دوران نوزادی است اما در كودكان بزرگتر هم می‌تواند به دلایل دیگری ازجمله عفونت‌های قارچی، میكروبی و ویروسی رخ دهد. برای پیشگیری از دیسترس تنفسی باید از زایمان زودرس جلوگیری كرد.


ویدیو مرتبط :
‫مادران شاغل حتما ببینند؛ قدم به قدم نحوه فریز کردن شیر نوزادتان را در این ویدیو آموزش ببینید‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با نوزادی که شیر مادرش را نمی خورد چه کار باید کرد؟



شیر مادر,تغذیه با شیر مادر,فواید شیر مادر

مهم‌ترین ویژگی شیر مادر آنتی‌بادی‌های موجود در بدن مادر است

 

 با نوزادی که شیر مادر خود را نمی خورد و میلی به انواع شیرخشک ندارد چه کار باید کرد؟ چطور باید او را سیر کنیم؟ خیلی‌ها برای پیدا کردن شیر مناسب برای نوزادشان به مشکل برمی‌خورند. پیشنهاد خیلی‌ها در چنین مواردی استفاده از شیر حیواناتی مانند گاو به جای شیر مادر  است. شما می‌توانید به نوزادتان شیر گاو بدهید اما  نباید فراموش کنید که جایگزین کردن شیر گاو به جای شیر مادر شرایط و استانداردهایی دارد که نباید از ذهن‌تان دور بماند.  دکتر میثم شیرزاد، متخصص طب سنتی درباره شیر مادر و شیر گاو و انتخاب مفید و سالم شیر توضیح می‌دهد.


علت انتخاب شیر مادر چیست؟
مهم‌ترین ویژگی شیر مادر آنتی‌بادی‌های موجود در بدن مادر است که می‌تواند ایمنی مطلوبی در برابر بسیاری از بیماری‌های عفونی در بدن نوزاد ایجاد کند. شیر مادر باعث تقویت عملکرد ریه شده، از بیماری‌های تنفسی و تنگی نفس در نوزاد جلوگیری می‌کند و از ابتلا به پنومونی (ذات‌الریه) می‌کاهد.

نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، مسمومیت غذایی ندارد، برونشیت نمی‌گیرد، بدنش به عفونت‌های میکروبی دچار نمی‌شود و امکان ابتلای او به آنفلوآنزا، عفونت گوش، آلرژی، جوش، اسهال و سرخجه تقریبا به صفر می‌رسد. یکی دیگر از مزایای شیر مادر مکیدن سینه است.  مکیدن سینه مادر به رشد فک نوزاد کمک می‌کند و شیرخوارانی که از شیشه برای تغذیه استفاده می‌کنند، عمل مکیدن را به این کیفیت انجام نمی‌دهند. با توجه به این خواص منحصر به فرد، تا جایی که امکان دارد باید شیر مادر را به تغذیه شیرخوارشان  ترغیب کرد. در واقع موارد بسیار محدودی وجود دارد که مادر از این عمل منع می‌شود. این موارد شامل سرطان پستان، آبسه چرکی پستان و بیماری‌هایی مانند ایدز یا هپاتیت است.

بهترین زمان برای جایگزینی شیر گاو بر شیر مادر
شیرهای فله  دارای چربی و غلظت بالایی هستند و هضم آنها نسبت به شیر مادر  و شیر پاستوریزه دشوارتر است بنابراین در نوزادان و شیرخواران 2 تا 3 ماهه بهتر است با نظر متخصص اطفال از شیر خشک مناسب با شرایط شیرخوار استفاده کرد. اما اگر هیچ راه دیگری وجود نداشت می‌توان با مشورت متخصص از 3 ماهگی به بعد به تدریج از شیر گاو استفاده کرد.

 

انواع شیرگاو ارزش تغذیه‌ای بالایی دارند اما باید قبل از استفاده به خوبی جوشانده شوند. بهترین شیوه جوشاندن اضافه کردن یک‌چهارم آب و جوشاندن  حداقل 15 تا 20 دقیقه با حرارت ملایم است. وقتی آب اضافه شده تبخیر شد شیر آماده استفاده است.

 

جوشاندن کافی برای از بین بردن باکتری‌های بیماری‌زای احتمالی موجود در شیر ضروری است. نکته دیگر حساسیت به پروتئین شیر گاو است که ممکن است در برخی شیرخواران بروز کند.

مدت زمان شیردهی مادر از دید طب سنتی
نگاه طب سنتی منطبق بر شیوه‌ای است که در قرآن کریم بدان اشاره شده است. قرآن در سوره احقاف آیه 15 بیان می‌دارد که «و حمله و فصاله ثلاثون شهرا» یعنی مجموع دوره بارداری و از شیر گرفتن او 30 ماه است.

 

به این ترتیب حدود 21 ماه را به زمان شیردهی اختصاص می‌دهد. این مطلب در منابع طب سنتی مورد تأکید قرار گرفته است. در بررسی‌های پزشکی نوین هم حدود 2 سال زمان مناسب برای تغذیه  با شیر مادر به نوزاد ذکر شده است.

شاید آلرژی در کمین نوزاد شماست
اگر مادر بیمار باشد یا دچار سوء‌تغذیه شود، باز هم مناسب‌ترین شیر، شیر مادر است اما اگر در موارد خاصی مادر به توصیه پزشک یا نداشتن شیر کافی نتواند شیر خود را به نوزادش بدهد، نزدیک‌ترین شیری که می‌تواند جایگزین شیر مادر شود، شیر گاو است.

 

باید توجه داشت که دستگاه گوارش نوزادان با هم تفاوت دارد و ممکن است بعضی از آنها به پروتئین موجود در شیر گاو حساسیت نشان دهند.

 

اگر سیستم ایمنی بدن نوزاد به پروتئین شیر گاو حساسیت نشان دهد، کودک دچار علائمی مانند درد شکم، بی‌قراری، نفخ زیاد، اسهال و حتی گاهی وجود خون در مدفوع می‌شود. در این موارد باید شیر گاو و فرآورده‌های لبنی قطع و از شیر خشک مناسب مصرف شود. در چنین مواردی توصیه می‌شود مصرف شیر گاو را متوقف و با پزشک متخصص برای یک جایگزین مناسب مشورت کنید.

 

بهترین جایگزین برای شیر گاو در نوزاد محروم از شیر مادر که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارد، شیر خشک است و بهتر است از شیر دیگری استفاده نشود.

 

منبع:مجله سیب سبز

برترین ها