کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

نكاتی كه باید درباره دارو دادن به كودكان بدانید


گاهی اوقات خوراندن دارو به كودك از تربیت بچه هم سخت‌تر است




صبح بخیر:  وادار كردن كودك به انجام كاری كه دوست ندارد، واقعا سخت است؛ به‌خصوص كه این كار خوردن خوراكی تلخ و عجیبی باشد كه هر چند ساعت باید تكرار شود. كودك در زمان بیماری معمولا لجبازتر و بدحال‌تر است و همین دادن دارو را به او سخت‌تر می‌كند. والدین روش‌های مختلفی برای دادن این داروها به كودك دارند اما ممكن است بعضی از این روش‌ها چندان مورد تایید پزشكان نباشد و گاه بعضی از آن‌ها اثر دارو را از بین ببرد. نكات زیر می‌تواند به والدین در مورد روش‌های مختلف دارو دادن به كودكان در سنین مختلف كمك كند.



 چگونه به نوزاد دارو دهیم؟

  •   اگر به تنهایی به نوزاد دارو می‌دهید، می‌توانید ابتدا دارو را در سرنگ آماده كنید و بعد در حالی كه او را در بغل دارید یا روی یك سطح مطمئن قرار داده‌اید، آرام دهان نوزاد را باز كنید و دارو را به سمت داخل دهان و عقب دهان و به سمت گونه نوزاد تخلیه كنید. در این قسمت از دهان نوزاد، جوانه چشایی وجود ندارد و نوزاد متوجه طعم متفاوت دارو نخواهد شد. اگر به جای سرنگ از قاشق مدرج استفاده می‌كنید باید قاشق را در داخل لب پایین نوزاد قرار دهید و درحالی كه دهان نوزاد را نیمه‌بسته نگاه می‌دارید قاشق را به سمت بالا ببرید تا دارو به آهستگی داخل دهان نوزاد تخلیه شود.
  •   سرنگ‌ها بهترین وسیله برای اندازه‌گیری میزان دارو و همچنین نگهداری دارو برای دفعات بعدی استفاده است.
  •   می‌توانید برای این‌كه نوزاد راحت‌تر دارو را بخورد آن‌را با كمی شیرخشك یا شیرمادر مخلوط كنید اما توجه داشته باشید كه به‌هیچ وجه دارو را با یك شیشه شیر كامل مخلوط نكنید چون ممكن است كودك نتواند در یك نوبت همه شیر را بخورد و میزان دارویی كه دریافت می‌كند كمتر از دوز تجویز شده باشد.
  •    از پزشك بخواهید تا دفعات دارو دادن به نوزاد را بیشتر كند و به جای آن در هر دفعه دوز دارویی كمتری به نوزاد بدهید تا نوزاد راحت‌تر بتواند دارو بخورد.
  •    برای قطره‌های چشمی حتما به كمك یك بزرگسال دیگر احتیاج است. درحالی كه یك بزرگسال نوزاد را ثابت در بغل دارد فرد دیگر باید به آرامی پلك پایین را به سمت پایین كشیده و اجازه دهد تا قطره بین چشم و پلك پایین بریزد. بعد از ریختن قطره چشمی مدتی سر نوزاد را به سمت عقب نگه دارید تا دارو از چشم نوزاد بیرون نریزد.
  •   بیشتر داروهایی كه برای نوزادان وجود دارد به‌صورت مایع است و همین دادن دارو را به نوزاد راحت‌تر می‌كند. اكثر این داروها به وسیله طعم‌دهنده‌های مصنوعی، شیرین شده است تا طعم آن‌ها نوزاد را اذیت نكند. با این حال متفاوت بودن طعم این داروها ممكن است موجب شود كه نوزاد به‌راحتی خوردن این داروها را قبول نكند. دادن دارو به نوزاد بهتر است توسط 2نفر انجام شود. به این صورت كه نوزاد را در یك ملحفه یا قنداق بپیچید كه دست و پا نزند و درحالی كه مادر یا فرد دیگری نوزاد را در بغل گرفته است دارو توسط نفر دوم به او داده شود. فردی كه نوزاد را در بغل دارد، می‌تواند به آرامی با انگشت چانه نوزاد به پایین بكشد تا دهانش باز شود.
  •   سعی كنید روند دارو دادن به نوزاد را سریع انجام دهید تا نوزاد اذیت نشود و داروخوردن برایش تبدیل به تجربه آزاردهنده‌‌ای نشود.
  •    حین دارو دادن، به آرامی برای نوزاد آواز بخوانید یا با او حرف بزنید تا احساس آرامش كند. اگرچه نوزاد متوجه معنی حرف‌های شما نخواهد شد اما لحن آرام شما و تن صدای شما می‌تواند باعث احساس امنیت و اطمینان كودك شود.
  •   دارو باید توسط سرنگ مدرج، قطره‌چكان یا قاشق‌های مخصوص دارو به نوزاد داده شود تا دوز صحیح دارو در هر وعده دارو دادن به نوزاد رعایت شود. نوزادان در ماه‌های ابتدایی عمر قادر به خوردن از لبه قاشق‌های معمولی نیستند و بیشتر چیزی كه می‌خورند از گوشه دهان‌شان خارج می‌شود.
  •    برای ریختن قطره در گوش نوزاد،  نوزاد را روی تخت یا یك سطح مطمئن قرار دهید به‌طوری كه گوش مبتلای كودك به سمت بالا باشد. بعد از ریختن قطره به گوش نوزاد كمی صبر كنید تا دارو كاملا درون كانال گوش جریان پیدا كند. سپس با ملایمت قسمت غضروفی كوچكی كه در جلوی كانال گوش قرار دارد را چند بار فشار دهید تا دارو به سمت داخل گوش برود و به بیرون سرریز نكند.





 برای كودكان بزرگ‌تر از یك سال:

  •  مواد طعم‌دهنده طبیعی و آبمیوه‌ها هم می‌توانند به داروها اضافه شوند و خوردن آن‌را برای كودك ساده‌تر كنند. داروهای بدمزه را می‌توان با آب پرتقال یا گریپ‌فروت مخلوط كرد. در داروخانه‌ها هم می‌توان مواد طعم‌دهنده مصنوعی متناسبی با طعم‌های آشنا برای كودك مانند طعم آدامس یا شربت را تهیه كرد و دارو را با آن‌ها مخلوط كرد اما باید توجه داشت كه در هر وعده دادن دارو باید كودك همه ماده‌ای كه دارو با آن مخلوط شده است را بخورد و چیزی باقی نماند.
  •   اگر كودك به حدی بزرگ است كه می‌توانید با او در مورد خوردن دارو حرف بزنید برایش عواقب دارو نخوردن را توضیح دهید. به كودك اجازه دهید كه در مورد بعضی از مراحل دارو خوردن خودش تصمیم بگیرد، مثلا این‌كه دوست دارد چه كسی به او دارو بدهد یا این‌كه دوست دارد در كجا دارویش را بخورد و بعد از خوردن دارو چه نوع آبمیوه‌ای دوست دارد اما همواره در نظر داشته باشید كه كودك نباید فكر كند می‌تواند در مورد خود دارو خوردن هم با شما بحث كند.
  •  داروها را همیشه در یك زمان و مكان خاص به كودك بدهید. كودك بعد از مدتی شرطی می‌شود و می‌پذیرد كه در این زمان خاص باید دارو مصرف كند.
  •  به خاطر داشته باشید كه یك قاشق‌چای‌خوری معادل 5‌میلی‌لیتر و یك قاشق‌غذاخوری معادل 15میلی‌لیتر از مایع است.
  •  برای بهتركردن طعم دارو می‌توان آن‌ها را در یخچال نگهداری كرد. خنك‌كردن دارو باعث می‌شود طعم آن قابل تحمل‌تر شود. از پزشك در مورد این‌كه چه داروهایی را می‌توان در یخچال نگهداری كرد سوال كنید.
  •  كودكان برخلاف نوزادان به راحتی اجازه‌دادن دارو به‌خود را نمی‌دهند. بهتر است والدین ابتدا علت دادن دارو را با زبانی ساده برای كودك توضیح دهند و داستانی ساده در مورد بیماری و كمك دارو برای كودك تعریف كنند سپس از كودك بخواهند كه خودش نیز در این كار به والدین كمك كند و مراحل ساده كار را خود كودك انجام دهد.
  •   به هیچ وجه كودك را فریب ندهید و بدون اطلاعش به او دارو ندهید، چون ممكن است موجب مقاومت بعدی او در خوردن غذاهای عادی هم شود.
  •  كودكانی كه هنوز به راحتی نمی‌توانند از فنجان یا قاشق چیزی بخورند را باید مانند نوزاد در نظر گرفت و همچنان از قطره‌چكان یا سرنگ یا قاشق مدرج استفاده كرد. برای اندازه‌گیری دارو در فنجان مدرج باید آن‌را روی یك سطح صاف قرار داد و سپس همسطح با آن به میزان دارو نگاه‌كرد و مقدار مناسب را اندازه گرفت.
  •  در صورتی كه كودك به‌اندازه‌ای بزرگ است كه می‌تواند خودش دارو بخورد اجازه بدهید با نظارت شما خودش این كار را انجام دهد.
  •  برای این‌كه كودك راحت‌تر خوردن دارو را قبول كند می‌توان با یك نمایش كوچك ابتدا كمی از دارو را به عروسك محبوب كودك داد یا حتی خود والدین می‌توانند كمی مولتی‌ویتامین را به‌عنوان دارو بخورند تا كودك متوجه شود كه دارو خوردن كار عجیبی نیست.
  •   اگر كودك برای خوردن دارو مقاومت كرد، مدت كوتاهی به او استراحت بدهید اجازه بدهید تا كمی آرام شود و سپس دارو دادن به او را شروع كنید. قبل از دارو دادن دوباره به كودك به او یك لیوان آب بدهید، او را در آغوش بگیرید و به او محبت كنید و از او بخواهید تا در خوردن دارو به شما كمك كند.
  •  بعضی از انواع دارو مانند قرص‌ها را می‌توان با كمی غذا هم مخلوط كرد و به كودك داد. قرص‌ها معمولا طعم بدی ندارند و قرص‌هایی كه قابل خرد‌كردن هستند را می‌توان با غذای كودك مخلوط كرد.
  •  یكی از روش‌های ساده‌تر‌كردن خوردن دارو توسط كودك، بی‌حس‌كردن جوانه‌های چشایی اوست. قبل از دادن دارو، به او نوشیدنی سرد بدهید. می‌توانید با آبمیوه طبیعی برای او یخمك سرد درست كنید تا با خوردن آن جوانه‌‌های چشایی‌اش بی‌حس شود. این خوردنی‌ها می‌توانند به‌عنوان پاداشی زودهنگام برای خوردن داروها به كار روند.


ویدیو مرتبط :
رفلاكس معده در نوزادان:همه ی نكاتی كه باید بدانید...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نكاتی كه باید قبل از انتخاب پرده ها بدانید



استفاده از پرده برای پنجره‌ها فرصتی است برای تعریف ظاهر كلی و حس و حال فضا. از نوع پارچه پرده و سبك كلی آن گرفته تا طول و عرض پرده، هر نوع پرده متناسب با پنجره كاربرد متناسب با خود را دارد و به دستیابی شما به سبكی كه به آن علاقه دارید كمك فراوانی می‌كند.

نحوه خرید پرده, راهنمای خرید پرده


پرده سنگین یا پرده معمولی؟
پرده‌های سنگین معمولا از پارچه‌های سنگین‌تر از پارچه‌های پرده‌های معمولی ساخته می‌شوند و از ورود نور به خانه در طول روز جلوگیری می‌كنند و در ماه‌های سرد مانع از خروج هوای گرم به بیرون می‌شوند. پرده‌های سنگین معمولا در سبك‌های مختلفی به میل پرده وصل می‌شوند و ارتفاع آن از كف زمین تا سقف اتاق است. ویژگی اصلی پرده‌های سنگین این است كه ظاهر رسمی‌تری نسبت به پرده‌های معمولی دارند و به دلیل داشتن پارچه زیاد و تنوع در نوع نصب آن‌ها به میل‌پرده گران‌تر از پرده‌های معمولی هستند.

از سویی دیگر، پرده‌های معمولی، كم‌تر رسمی هستند و از پارچه‌های سبك‌تری مانند كتان ساخته می‌شوند و به طور كلی قیمت كم‌تری نسبت به پارچه‌های سنگین دارند، زیرا پارچه كم‌تری در آن‌ها به كار رفته است و نصب آن‌ها به میل‌پرده راحت‌تر است.

نحوه خرید پرده, راهنمای خرید پرده


سبک اتصال به میل پرده
هنگام انتخاب پرده برای پنجره‌های خانه، فكر كردن به سبكی كه قرار است پرده به میل پرده نصب شود و این‌كه ظاهر آن در قسمت بالای پرده چگونه باشد بسیار مهم است، زیرا برخی از سبك‌ها نسبت‌های به سبك‌های دیگر رسمی‌تر هستند و به همین دلیل باید نوع اتصال‌ها با طراحی كلی فضای شما منطبق باشد.

اگرچه تعداد سبك اتصال پرده به میل‌پرده بسیار زیاد و متنوع است اما در عكس زیر می‌توانید تعدادی از این سبك‌ها كه بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند را مشاهده كنید:

نحوه خرید پرده, راهنمای خرید پرده


سبک های گیره دار، اروپایی، فرانسوی، و پلیسه دار گیلاسی حالت رسمی‌تری نسبت به سبك‌های دیگری كه در عكس بالا مشاهده می‌كنید دارند. سبك‌های پلیسه دار مشخصا بسیار رسمی هستند و نسبت به سبك‌های چین‌دار، موج‌دار، و گلوله‌ای نیاز به پارچه بیش‌تری دارند.


طول مورد نیاز
اگر می‌خواهید ظاهر پرده شما كمی غیر رسمی و راحت باشد پرده را به گونه‌ای نصب كنید كه با كف زمین تقریبا 30 سانتی‌متر فاصله داشته باشد. برای داشتن ظاهری رسمی پرده را به‌گونه‌ای نصب كنید كه با سطح زمین مماس باشد. این حالت برای پنجره‌هایی مناسب است كه قرار نیست خیلی باز و بسته شوند، چراكه باز و بسته كردن زیاد پنجره‌ها به این نوع پرده‌ها آسیب می‌رساند و باعث پارگی و كثیف شدن آن‌ها می‌شود. به همین دلیل پیش از تصمیم‌گیری در مورد طول پرده در مورد كاربرد فضا و نیز میزان استفاده از پنجره به دقت فكر كنید.


ابزار نصب پرده
اگر چه در نگاه اول نصب پرده كار ساده و بی‌دردسری به نظر می‌رسد، اما چند قانون ساده در این زمینه وجود دارد كه پیروی از آن‌ها باعث می‌شود اتاق شما بزرگ‌تر و مرتفع‌تر از آن چیزی كه واقعا هست به نظر برسد. این نكته بدون در نظر گرفتن طول پرده و فاصله آن با سطح زمین است.

 

نحوه خرید پرده, راهنمای خرید پرده


پرده را در بالای چارچوب نصب كنید
مردم علاقه دارند میل پرده را درست در بالای دیوار پنجره نصب كنند. میل‌پرده را در بالای چارچوب پنجره و درست در زیر گچ بری سقف نصب كنید تا با این حقه بصری سقف اتاق شما مرتفع‌تر به نظر برسد. این كار باعث می‌شود تا چشم به سمت بالا حركت كند و از این طریق فضا بزرگ‌تر و بازتر به نظر برسد. اگر به دنبال ظاهری غیررسمی و اسپورت هستید، هنگام اندازه‌گیری پارچه برای دوختن پرده فضاهای اضافی مانند فاصله پنجره تا سقف و همینطور فاصله تا كف زمین را در نظر بگیرید تا هنگام نصب بتوانید پرده را درست زیر گچ‌بری سقف نصب كنید و تا فاصله مورد نظر تا كف زمین امتداد دهید.

نحوه خرید پرده, راهنمای خرید پرده


پرده را عریض تر از چارچوب پنجره در نظر بگیرید
همانند مورد قبلی كه در آن باید پرده را در زیر گچ بری سقف نصب می‌كردید در مورد عرض پرده هم همین كار را بكنید. عرض پرده را بیش‌تر از عرض چارچوب پنجره بگیرید تا سطح بیش‌تری از دیوار پوشانده شود و در نتیجه فضای شما ظاهری زیباتر و شیك‌تر پیدا كند. در این حالت نور ورودی به داخل خانه در فضا جریان می‌یابد و اتاق شما روشن تر و دلبازتر به نظر می رسد.

 

منبع : parde-romantic.com