کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

نفس‌هایی که بوی آسم می‌دهند


این بیماری طیف گسترده‌‌ای دارد و ممکن است با مراقبت‌های خانگی کاملا تسکین یابد و گاهی هم به بستری شدن در بیمارستان می‌انجامد که همگی این‌ها به شدت بیماری طفل و اقدامات درمانی قبلی و آگاهی و مراقبت‌های خانواده کودک بر می‌گردد.



  • آسم شیرخواران از تشخیص تا درمان
اگر پزشکی برای شیرخواری تشخیص «آسم» دهد یعنی ریه‌ها و مجاری هوایی سیستم تنفسی کودک ملتهب شده‌اند.
  • در طول حمله آسم چه اتفاقی می‌افتد؟
اگر کودک دچار حمله حاد آسم شود، غشای داخلی مجاری تنفسی کودک به شدت متورم شده و مخاط بیشتری ترشح می‌کند. سپس عضلات کناره لوله تنفسی سفت و مجاری تنفسی تنگ می‌شوند. در این حالت کودک ممکن است نفس نفس بزند، سرفه کند یا خس‌خس داشته باشد. حتی ممکن است ببینید که پره‌های بینی فرزندتان به شدت تکان می‌خورند یا قفسه سینه‌اش تند بالا و پایین می‌رود.
  • اگر حمله آسم را جدی نگیریم چه اتفاقی می‌افتد؟
این حملات اگر بی‌تفاوت به حال خود‌‌ رها شوند ممکن است جان طفل را بگیرند. اگر فرزندتان سابقه این حالت را داشته حتما داروهایی که پزشک متخصص برایش تجویز کرده را به او بدهید و اگر هم این اولین حمله اوست، سریعا اورژانس را خبر کنید یا او را به اولین بیمارستان برسانید. به محض این‌که راه‌های هوایی طفل باز شوند علائم ناگواری که برایش پیش آمده برطرف می‌شوند.
  • آلرژن‌ها اسفندی بر آتش
آلرژن‌ها می‌توانند عاملی برای بروز حملات آسمی باشند. مایت‌ها، غبار، سوسک، کپک، گرده‌ها، مو و ضایعات بدن حیوانات خانگی همگی می‌توانند سبب بروز یا بد‌تر شدن علائم آسم در کودک شوند. یادتان باشد که شیرخواران به حساسیت فصلی مبتلا نمی‌شوند و معمولا اولین مورد بروز حساسیت در ۴-۵ سالگی رخ می‌دهد. حدود ۷۰-۸۰ درصد کودکانی که سابقه آسم دارند به آلرژی هم مبتلا می‌شوند.
  • دیگر محرک‌های آسم
• هوای سرد
• عفونت ویروسی (از جمله سرماخوردگی معمولی)
• دود سیگار و دخانیات
• آلودگی هوا
  • تشخیص آسم
این تشخیص تخصصی است و باید بدانید که به طور کلی تشخیص بیماری آسم در کودکان زیر ۲ سال بسیار دشوار است، زیرا علائم اصلی این بیماری با برخی بیماری‌های دیگر (مثلا عفونت‌های ویروسی) مشترک هستند. به هرحال اگر فرزند شیرخوارتان مرتب سرفه می‌کند، آلرژی یا اگزمای پوستی دارد و در خانواده‌تان سابقه بیماری آسم وجود داشته، احتمال این‌که دلبندتان هم به آسم مبتلا باشد وجود دارد. هنگام مراجعه به پزشک حتما سابقه حملات قبلی احتمالی و درمان‌هایی که برای آنها انجام داده‌اید را برای پزشک شرح دهید.
در این موارد به آسم شک و به متخصص کودکان مراجعه کنید:
• خس خس سینه‌ متناوب و عود کننده‌
• بروز سرفه‌های ناشی از فعالیت (مثلا هنگام دویدن، خندیدن و گریه شدید سرفه می‌کند)
• سرفه‌های شبانه به خصوص در زمان‌هایی که کودک عفونت تنفسی ندارد.
  • درمان آسم
اگر پزشک برای فرزندتان تشخیص آسم داد، حتما و با دقت درباره اقداماتی که در هر حمله باید برای فرزندتان انجام دهید، سوال كنید. از پزشک بخواهید برای‌تان شرح دهد چه عواملی ممکن است حمله آسم را در فرزندتان تحریک کند و برای پیشگیری از این حملات باید چه کنید. پزشک برای رفع حمله آسم احتمالا یکی دو دارو برای فرزندتان تجویز می‌کند تا در موارد حمله شدید بتوانید شرایط را کنترل کنید.
  • هنگام بروز حمله آسم چه کنیم؟
این بیماری طیف گسترده‌‌ای دارد و ممکن است با مراقبت‌های خانگی کاملا تسکین یابد و گاهی هم به بستری شدن در بیمارستان می‌انجامد که همگی این‌ها به شدت بیماری طفل و اقدامات درمانی قبلی و آگاهی و مراقبت‌های خانواده کودک بر می‌گردد. به هر حال اگر به کودک حمله‌ای دست نداده و این اولین تجربه اوست، پدر و مادر عملا نمی‌توانند کار موثری انجام دهند زیرا هنوز بیماری آسم برای کودک تشخیص داده نشده است. تنها وظیفه والدین در چنین وضعیتی آرام نگه داشتن محیط و پیشگیری از اعمال استرس به کودک و رساندن او به اولین مرکز درمانی است.
  • آیا می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد؟
گروهی از داروهای استروئیدی استنشاقی و خوراکی وجود دارند که پزشک تجویز می‌کند  اما یادتان باشد اگر بیماری آسم در خانواده شما ارثی است راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. در غیر این صورت سعی کنید فرزندتان را از موارد محرک ذکر شده در بالا دور نگه دارید.
  • آیا آسم درمان قطعی دارد؟
آسم یک بیماری مادام‌العمر است اما می‌توان با مراجعات منظم به پزشک و مراقبت از فرزند و آموزش شیوه خاص زندگی به او مشکلات را از سر راهش برداشت.


ویدیو مرتبط :
‫آسم چیست؟ نفس تنگی چگونه درمان می شود‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مادری كه نفس‌هایش بوی كراك می‌دهد/عکس


مادری كه نفس‌هایش بوی كراك می‌دهد...