کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

می‌توان شیر نوزاد را در مایكروفر گرم كرد؟


شیر مادر بهترین غذا برای هر نوزاد است، این را همه مادران می‌دانند. ولی اینكه چطور، چه وقت و چه مقدار باید به نوزاد شیر داد، چطور باید شیر مادر را برای مصرف در طول روز نگهداری كرد و ده‌ها سوال دیگر، پرسش‌هایی است كه مادران جوان همه، كم و بیش با آنها روبه‌رو هستند.




   آیا بالا آوردن نوزاد بعد از شیر دهی طبیعی است؟

بعضی وقت‌ها نوزادان شیر را بعد از خوردن بالا می‌آورند. این موضوع اغلب به این دلیل اتفاق می‌افتد كه نوزاد بیش از حد شیر خورده است یا با آروغ مقداری شیر را بالا می‌آورد. بسیاری از نوزادان در بعضی وعده‌ها و بسیاری حتی در همه وعده‌هایی كه شیر می‌خورند، همراه با آروغ‌شان مقداری از شیر را بالا می‌آورند. دلیل این موضوع هم آن است كه دستگاه گوارش نوزاد هنوز تكامل نیافته است و این موضوع كاملا طبیعی است. تا زمانی كه نوزاد شما به رشد خود ادامه می‌دهد و وزن می‌گیرد و تا وقتی موقع بالا آوردن شیر بی‌قراری نمی‌كند، این اتفاق طبیعی است. البته شیری كه نوزاد بالا می‌آورد همیشه بیش از مقدار واقعی آن به‌نظر می‌رسد، چرا كه لباس‌های شما یا خودش را كثیف می‌كند اما واقعیت چیز دیگری است. خیلی از مادران نگران این هستند كه با بالا آوردن شیر، دیگر چیزی در معده نوزاد برای تغذیه خودش باقی نمی‌ماند اما در واقع قسمت بیشتر شیر هنوز در معده كوچولوی شما باقی است.
اگر نوزاد شما شیر را با فشار بالا می‌آورد، یا اگر بیشتر شیری كه خورده را بالا می‌آورد، بهتر است این موضع را به پزشك اطلاع دهید. علت این موضوع در موارد اندكی ممكن آلرژی یا مشكلات گوارشی باشد.
البته قبل از مراجعه به پزشك بهتر است به این موضوع توجه كنید كه نوزاد شما دقیقا چند بار در روز و اغلب در چه وعده‌هایی شیر زیادی بالا می‌آورد، این اطلاعات به پزشك در تشخیص مشكل كمك می‌كند.





    چطور با این مشكل روبه‌رو شویم؟

اگر پزشك نیز به شما گفت كه بالا آوردن نوزاد شما طبیعی است، در آن صورت می‌توانید روش‌های زیر را برای بهبود این مشكل به كار ببندید:
  •   در هنگام دادن شیر مادر، هر 3 تا 5 دقیقه یك‌بار و هنگام دادن شیر خشك هر 30 تا 50 سی‌سی یك‌بار، آروغ نوزاد را بگیرید.
  •    به جای دادن مقدار زیادی شیر در یك زمان، مقدار كمتری شیر در وعده‌های بیشتر به نوزاد بدهید.
  •    بعد از شیر دادن به نوزاد، او را راست نگه‌دارید و بلافاصله نخوابانید یا ننشانید. در بغل نگه داشتن نوزاد بهترین كار بعد از شیردهی است.
  •   بلافاصله بعد از خوردن شیر با نوزاد بازی نكنید و او را قلقلك ندهید!
  •   دقت كنید هنگام شیر خوردن، سر بچه همواره نسبت به بدنش در سطح بالاتری قرار داشته باشد، به عبارت دیگر او را شیب‌دار نگهدارید ولی نه رو به پایین!
  •   سر گهواره یا تخت شیرخوارتان را كمی بالا بیاورید. برای این كار می‌توانید یكی دو حوله دستی كوچك یا یك پتوی نازك را تا كرده و «زیر» تشك شیرخوار قرار دهید نه «روی» آن چون ممكن است باعث خفگی نوزاد شود. همچنین به همین دلیل نباید زیر سر شیرخوار بالش بگذارید. برای راحت خوابیدن نوزادتان، وسط تشك نباید برآمده باشد همچنین شیب تخت نباید به حدی باشد كه نوزاد رو به پایین سر بخورد.





اگر نوزادمان با شیشه شیر می‌خورد‌چه كنیم؟

 موقعی كه دراز كشیده، شیشه‌شیر را به او ندهید.
اطمینان حاصل كنید سوراخ سرشیشه برای نوزاد شما اندازه مناسب را دارد و مقدار مناسبی شیر از آن بیرون می‌آید. شیشه‌هایی كه سر آنها جریان شیر را به سرعت به دهان نوزاد جاری می‌كند، ممكن است باعث حالت تهوع در نوزاد، یا باعث شیر خوردن بیش از حد نوزاد شود. برعكس‌، شیشه‌هایی كه جریان شیر از آنها كند است، ممكن است نوزاد را خسته كند یا باعث شود او با شدت بیشتری سر شیشه را بمكد و هوای بیشتری وارد معده او شود.
در نهایت به یاد داشته باشید كه این رفتار، هر چند طبیعی ولی گذراست. بسیاری از شیرخواران این عادت را همزمان با یادگیری نشستن ترك می‌كنند.



نکته - به جای دادن مقدار زیادی شیر در یك زمان، مقدار كمتری شیر در وعده‌های بیشتر به نوزاد بدهید



در دوران بیماری، شیردهی را قطع كنیم؟

در اغلب موارد بله! اكثر بیماری‌ها برای نوزاد شیرخوار خطرناك نیستند.  اما در موارد نادری مانند ابتلای مادر به ایدز، خوردن شیر مادر سلامت نوزاد را به خطر می‌اندازد.
توجه داشته باشید اگر پزشك به‌دلیل بیمار‌بودن شما یا نوزادتان به شما توصیه كرد كه موقتا شیر خودتان را به نوزاد ندهید، در این مدت برای آن‌كه شیرتان كم یا قطع نشود، باید روزانه شیر خود را دوشیده و دور بریزید.
اگر دارویی مصرف می‌كنید، باید حتما از پزشك سؤال كنید كه این دارو برای نوزادتان خطرناك است یا خیر.



    بچه من موقع شیر خوردن گاز می‌گیرد. چه كار باید بكنم؟

اغلب اوقات بچه‌ها موقع شیر خوردن، حتی با لثه‌های‌شان با نوك سینه مادر بازی می‌كنند. واضح است كه آنها قصد ندارند با این كار مادر را اذیت كنند اما وقتی دندان‌های نوزاد شروع به نوك زدن می‌كنند، این كار دیگر برای مادر رضایت‌بخش نیست، چرا كه نوزاد سینه مادر را با دندان‌گیر اشتباه می‌گیرد! اما چنانچه شما نوزاد را درست زیر سینه قرار داده باشید، او دیگر قادر به گاز گرفتن نخواهد بود. روش درست آن است كه قسمت اعظم هاله قهوه‌ای رنگ سینه در دهان نوزاد باشد، نه فقط نوك آن. در این صورت نوك سینه در دهان نوزاد تا حدی عقب می‌رود و از دندان‌های او دور می‌شود. در بعضی‌اوقات هم گاز گرفتن نوزاد نشانه آن است كه شیر خوردنش تمام شده، حوصله‌اش سر رفته یا حواس او پرت شده است. برای بهبود اوضاع می‌توانید نكته‌های زیر را به كار بگیرید:
  •     به كودك‌تان بگویید: «مامانی واسه گاز گرفتن نیست!» و بعد یك دندان‌گیر به او بدهید.
  •     اگر حس می‌كنید حواس‌ كودك‌تان پرت شده و دیگر آرامش لازم برای شیرخوردن را ندارد به‌طوری كه سینه شما را می‌كشد یا گاز می‌گیرد، شیردهی را به چند دقیقه بعد موكول كنید.
  •     هر بار كه كودك بدون گاز گرفتن شیر خورد، او را با نوازش كردن، در آغوش گرفتن یا بوسیدن تشویق كنید.



    نوزاد من شیر خودم را می‌خورد. آیا باید به او ویتامین هم بدهم؟

بله! همه نوزادان شیر مادرخوار باید از 15 روزگی تا پایان 2 سالگی قطره ویتامین AD یا مولتی‌ویتامین را دریافت كنند.



نوزاد من لجبازی می‌كند و شیر نمی‌خورد. چرا؟

همه نوزادان گاهی «اعتصاب شیر» می‌كنند! این كار آن‌ها طبیعی است و اغلب فقط یكی، دو روز طول می‌كشد. بعد از آن دوباره عادت شیر خوردن را از سر می‌گیرند.
با همه این اوصاف این شیر نخوردن هم ممكن است نگران‌كننده باشد. دلایل زیر ممكن است علت تمایل نداشتن نوزاد به شیر خوردن باشد:
  •    ممكن است دندان درآوردن باعث زخم شدن لثه‌های نوزاد شده باشد.
  •     شما اخیرا استرس زیادی را تحمل كرده یا الگوی همیشگی شیردهی را تغییر داده‌اید.
  •    این موضوع ممكن است به‌دلیل مواد‌غذایی كه شما خورده‌اید باشد. گاهی برخی مواد‌غذایی باعث بدبو و بدمزه شدن شیر مادر می‌شوند كه البته برای هر نوزادی فرق می‌كند.
  •    بویی كه نوزاد از بدن شما استشمام می‌كند فرق كرده و برای او ناآشناست. ممكن است شما به تازگی صابون، لوسیون یا عطرتان را عوض كرده باشید.
  •    زمانی شیر خوردن برای نوزاد، دردناك یا سخت می‌شود كه به گرفتگی بینی در نوزاد، یك خراش كوچك در دهان او، عفونت گوش یا عفونت دهان دچار شده باشد.





آیا می توان  شیر را در مایكروفر گرم كرد؟

قرار دادن شیشه حاوی شیر خشك یا شیر مادر در مایكروفر برای گرم كردن، می‌تواند باعث ایجاد «نقاط داغ» در شیر شود یعنی قسمتی از شیر داخل شیشه بیش‌ازحد و بیشتر از قسمت‌های دیگر شیر گرم شود. این موضوع برای نوزاد بسیار خطرناك است، بنابراین هرگز شیر فرزندتان را با مایكروفر گرم نكنید.
برای گرم كردن شیر فرزندتان می‌توانید شیشه‌شیر را داخل یك ظرف آب گذاشته و روی گاز بگذارید. برای این‌كه چك كنید آیا به دمای مطلوب رسیده‌اید یا نه، چند قطره از شیر را روی قسمت داخلی مچ دست‌تان بچكانید، همچنین می‌توانید گرم‌كن شیشه نوزاد را خریداری و آن را در منزل یا در ماشین استفاده كنید.





   روش نگهداری شیر مادر

حالا كه بحث شیردهی نوزاد شد، بد نیست نكاتی را هم درباره نگهداری شیر مادر یادآوری كنیم. بسیاری از مادران به‌دلیل شاغل بودن و دور بودن از نوزاد در طول روز شیرشان را می‌دوشند و نگهداری می‌كنند تا در موقع مناسب به نوزادشان بدهند همچنین زمانی كه نوزاد به عفونت دهانی مبتلا شده و پزشك تماس مستقیم با سینه مادر را منع كرده است، مادر ناگزیر به دوشیدن شیر خود است. برای نگهداری شیر مادر به نكات زیر توجه كنید:
  •    شیر مادر را می‌توان در یخچال یا فریزر نگهداری كرد. این شیر حتما باید در ظرف تمیز و دربسته نگهداری شود.
  •   روی هر ظرف برچسب بزنید و تاریخ دوشیدن را روی آن یادداشت كنید.
  •    هیچ‌وقت شیر تازه را با یخ‌زده مخلوط نكنید.



   شیر مادر را چقدر می‌توان نگه‌ داشت؟

  •   در دمای اتاق (حدود 25 درجه سانتی‌گراد) شیر مادر بین 4 تا 8 ساعت قابل نگهداری است.
  •    در دمای یخچال (بین صفر تا 4 درجه سانتی‌گراد) می‌توانید شیر خود را بین 2 تا 3 روز نگهداری كنید.
  •   در جایخی یخچال (یا فریزری كه در «داخل» یخچال قرار دارد) تا 2 هفته می‌توان شیر مادر را نگهداری كرد.
  •    در فریزر با دمای صفر درجه، شیر مادر بین 3 تا 4 ماه قابل نگهداری است.
  •    اگر شیر یخ زده را گرم كردید، می‌توانید فقط تا 24 ساعت آن را در یخچال نگهداری كنید. اگر مقداری از آن مصرف نشد، باید آن را دور بریزید. یادتان باشد، هیچ‌وقت شیر گرم شده را مجددا فریز نكنید.



   مقابله با «اعتصاب شیر»

هرچند این «اعتصاب شیر» می‌تواند خسته‌كننده باشد اما باز هم راه‌حل‌هایی برای آن وجود دارد. برای آن‌كه به نوزادتان كمك كنید به برنامه عادی خود برگردد، راه‌های زیر را امتحان كنید:
  •    سعی كنید زمان بیشتری را با كودك‌تان بگذرانید. این طوری احتمال اینكه بتوانید برنامه‌ شیردهی‌تان را به حالت عادی گذشته برگردانید بیشتر می‌شود. می‌توانید چند روز از یكی از اعضای خانواده یا دوستان بخواهید تا به منزل شما آمده و برای بقیه كارها یا بچه‌ها كمك شما باشد.
  •    سعی كنید شیرخوردن را برای فرزندتان به نوعی لذت‌بخش كنید. او را نوازش كنید و ببوسید. هر وقت حس كردید از چیزی آزرده شده روند شیردهی را متوقف كنید و برای آرام كردن او وقت بگذارید.
  •    سعی كنید زمان‌هایی را كه نوزادتان خواب‌آلوده است و احتمالا همكاری بهتری خواهد داشت، برای شیردهی انتخاب كنید.
  •    در اتاقی ساكت و با آرامش به كودك‌تان شیر بدهید.
  •     قبل از شروع شیردهی اندكی شیرتان را بدوشید. این كار كمك می‌كند تا به محض آغاز شیردهی شیر به دهان كودك جاری شود.
  •    یادتان باشد تا زمانی كه دوباره كودك به روند عادی شیر خوردن برگردد، باید شیرتان را بدوشید تا كم نشود.





    تغییر رنگ شیر مادر در فریزر طبیعی است؟

وقتی شیرتان را در یخچال یا فریزر قرار می‌دهید رنگ آن كمی تغییر می‌كند، اما این به معنای خراب شدن شیر نیست. اگر شیر مادر بعد از قرار گرفتن در یخچال یا فریزر كمی زرد، قهوه‌ای یا آبی به‌نظر برسد، طبیعی است همچنین ممكن است شیر به 2 بخش مجزای خامه‌ای و شیری تقسیم شود.



نکته - اگر شیر یخ زده را گرم كردید، می‌توانید فقط تا 24 ساعت آن را در یخچال نگهداری كنید. اگر مقداری از آن مصرف نشد، باید آن را دور بریزید



   چطور باید شیشه‌شیرها و پمپ‌های شیردوشی را تمیز كنم؟

 سرشیشه‌ها، شیشه‌ها و تمامی قسمت‌های قابل شست‌وشوی پمپ شیردوشی باید ابتدا به‌مدت 5 تا 10 دقیقه در آب جوشانده شوند. البته روی هر یك از این ظروف دستور خاص تولید‌كننده برای زمان جوشاندن اجزای ظرف نوشته شده است. بعد از این‌كه ظروف را به شیوه فوق ضد‌عفونی كردید، پس از هر بار استفاده باید آن‌ها را با آب داغ و صابون یا در ماشین ظرفشویی بشویید. اگر سرشیشه‌ها و شیشه‌های نوزاد به‌خوبی شسته نشوند، می‌توانند باكتری‌ها را به بدن نوزاد منتقل كنند.



   چه مقدار از شیرم را باید فریز كنم؟

با وجود آن‌كه بسیاری از خانم‌ها تمایل دارند مقدار زیادی از شیرشان را فریز كنند اما بهتر است شیرتان را به مقدار كم و در ظرف‌های جداگانه فریز كنید، زیرا هر بار كه شیر را گرم می‌كنید، دوباره نمی‌توانید آن را به فریزر برگردانید و باقیمانده آن اسراف می‌شود.
یك راه مناسب برای ذخیره كردن مقادیر اندك شیر آن است كه قالب یخ را با آب داغ خوب بشویید و سپس شیرتان را در آن بریزید. وقتی شیر یخ زد، آن را از قالب خارج كنید و در كیسه‌های دربسته بریزید تا در فریزر به میكروب آلوده نشود. با شمارش تعداد مكعب‌هایی كه برای هر بار پر كردن شیشه‌شیر لازم است، می‌توانید هر بار مقدار مناسب شیر را از فریزر خارج كرده و گرم كنید.

منبع : مجله سیب سبز


ویدیو مرتبط :
شیر دادن نوزاد خانواده دیگر و بحث ازدواج نوزاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اثر شیر مادر بر ضریب هوشی نوزاد



 

 

اثر شیر مادر بر ضریب هوشی نوزاد

 

 

بر اساس تحقیقات انجام شده در انستیتوی ملی بهداشت كودك در هلند كودكانی كه در دوران شیرخواری از شیر مادر تغذیه كرده اند در سنین بالا تر از بچه های هم سن خود باهوش تر می شوند .

 

محققان این مراكز با بررسی سالیانه ی ضریب هوشی كودكان مورد مطالعه كه برخی از آنها با شیر مادر و برخی با شیر خشك تغذیه شده بودند اعلام كردند كه گرچه در تعیین ضریب هوش عوامل ارثی و محیطی بسیاری دخیل هستند اما ضریب هوشی بچه هایی كه از شیر مادر تغذیه می كنند به طور متوسط ۶ واحد بیشتر از بچه هایی است كه با شیر خشك تغذیه می شوند .

 

هنوز معلوم نیست چه عاملی در شیر مادر وجود دارد كه توجیه كننده ی چنین یافته ای باشد . محققان می گویند احتمالا اسید های چرب اشباع نشده با زنجیره ی طولانی كه در شیر مادر به مقدار فراوان وجود دارند مسئول این امر هستند . این اسید ه مستقیما در تكامل سلول های عصبی مغز دخالت دارند و كمبود آنها در شیر خشك ممكن است بر نوزادانی كه با این ماده تغذیه می شوند تاثیر منفی بگذارد .