کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

موسیقی چه تاثیری روی جنین دارد؟


معمولا پدر و مادر دوست دارند با جنینشان ارتباط برقرار کنند و در دهه اخیر، والدین بیشماری حتی برای جنینشان موسیقی پخش میکنند.

شهرزاد: معمولا پدر و مادر دوست دارند با جنینشان ارتباط برقرار کنند و در دهه اخیر، والدین بیشماری حتی برای جنینشان موسیقی پخش میکنند.

 شاید آنها سعی دارند پیشاپیش کودک خود را به موسیقی های اصیل و محلی علاقه مند كنند واصلا به تحقیقاتی که نشان میدهد پخش موسیقی برای جنین سودمند است، اعتقادی ندارند. حقیقت این است که گرچه حس شنوایی جنین تا سه ماهه سوم بارداری کامل نمیشود اما از هفته بیستم میتواند صداها را بشنود.

دانشمندان ثابت کرده اند نوزادان میتوانند صدای افرادی را که در زندگی پیش از تولد اطراف آنها بوده اند، شناسایی کنند. همچنین نوزادانی که در شکم مادر اصواتی مانند پارس کردن سگ را شنیده اند پس از تولد نسبت به صدای مشابه با ترس و گریه واکنش نشان میدهند. جنین پیش از تولد میتواند در رحم مادر صداهای آرامش بخش را تشخیص دهد.


پخش موسیقی های خشن چه ضرری برای جنین دارد؟

تحقیقات انجام شده روی 150 نوزاد نشان می دهد آنها حتی یک ماه پس از تولد موسیقی پخش شده توسط مادر در دوران بارداری را درک میکنند و به یاد می آورند. محققان 3 هفته قبل از تولد نوزادان، 15 دقیقه در روز برای آنها موسیقی پخش میکردند. پس از تولد دیگر آن موسیقی برای نوزادان پخش نمی شد تا این که به یک ماهگی برسند و بار دیگر موسیقی دوران جنینی را بشنوند. محققان دریافتند ضربان قلب نوزادان با شنیدن این موسیقی بلافاصله آرام می شود.

این تحقیق مفید بودن موسیقی را ثابت می کرد. در واقع نتیجه این بود که جنین تا هفته 32 بارداری - زمانی که رشد حلزون شنوایی کامل شده و به پایان رسیده است- نسبت به تمام اصواتی که تا آن لحظه شنیده آگاهی دارد، مخصوصا اگر مادر هدفون را مستقیما روی شکم خود بگذارد.



پزشکان در این مورد به توافق رسیده اند که پخش موسیقی با صدای بسیار بلند و به مدت طولانی برای جنین موجب اختلال در رشد گوش داخلی او خواهد شد. در هفته 28 بارداری، قرار دادن مستقیم موسیقی روی شکم مادر واقعا می تواند به رشد گوش های جنین آسیب برساند. باید تعادل را رعایت کرده و زمان خاصی را برای پخش نوع خاصی از موسیقی با صدای آرام برای جنین انتخاب کنید.

واکنش های جنین نسبت به موسیقی

تحقیق دیگری توسط توماس آرورنی و رنه فان در کار (محققان سرشناس رشد کودک) انجام شد که در آن با استفاده از امواج اولتراسوند و تکنولوژی فیبراپتیک به بررسی واکنشهای جنین نسبت به موسیقی پرداختند. آنها دریافتند جنینی که در رحم مادر تحریک میشود، در زندگی آینده خود از نظر بینایی، شنوایی، زبان و مهارتهای حرکتی پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت. آنها همچنین دریافتند موسیقی جنین را آرام کرده و کمک می کند او قبل و پس از تولد راحتتر بخوابد.

با جود تحقیقات فراوان و یافته های گوناگون، والدین واقعا نمیدانند باید چه کار کنند. نکته اصلی این است که باید جنین متولد نشده خود را طوری تحریک کنید که احساس راحتی کند.اگر فکر میکنید پخش آثار موتسارت برای جنین، جهش بزرگی در زندگی بعدی او به حساب میآید، پس باید به قضاوت خودتان اعتماد کنید.

موسیقی تنها زمانی برای جنین خطرآفرین است که با صدای بلند یا به مدت طولانی پخش شود.به عبارت دیگر،به جای اینکه در اتاق خود کنسرت و سمفونی راه بیندازید، جنین را با صدای آرام موسیقی مورد علاقه خود آشنا کنید.

برقراری ارتباط با جنین

همه مادران میدانند که جنین میتواند بشنود. هر بار که یک خانم باردار به یک موسیقی بلند یا ترسناک گوش میکند، جنین در رحم حرکت میکند یا خودش را جمع میکند. نکته مهم در برقرار ارتباط با جنین این است که تنها به صحبت کردن، آواز خواندن یا زمزمه کردن برای او اکتفا نکنید، بلکه شکم خود را به آرامی فشار دهید و نوازش کنید. در 3 ماهه پایانی بارداری متوجه جنبیدن و نوسان جنین در شکم خود میشوید. او قطعا میتواند صدای شما را بشنود و لمس کند و حتی به طرز شگفت انگیزی نسبت به آن واکنش نشان دهد.

از هر خانم بارداری که سوال کنید به راحتی میگوید جنین او آنچنان واضح نسبت به اصوات واکنش نشان میدهد که گویی فلفل یا غذای تندی خورده باشد. بارداری دورانی خاص نه فقط برای شما بلکه برای زندگی کودکتان است. با وجود پیشرفت چشمگیر علم پزشکی، دنیای پیش از تولد همچنان مرموز و پیچیده باقی مانده است.

 هنوز محققان همه چیز را درباره احساسات جنین یا نقش تجارب درون رحم در زندگی آینده کودک نمیدانند. به عنوان یک مادر هرگز فکر نکنید که برای نشان دادن عشق و علاقه و آموزش چیزهای قشنگ زندگی به کودک خود هنوز زود است.   


ویدیو مرتبط :
تقویت هوش جنین - ساختار مغز جنین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورزش در بارداری چه تاثیری درسلامت جنین دارد



مضرات ورزش در بارداری,مناسب ترین ورزش در بارداری

مادرانی که در بارداری ورزش میکنند نوزادان آنها در هنگام تولد از وزن مناسبی برخوردارند

 

 در خصوص ورزش کردن در دوران باداری بیشتر روزهای هفته و آن هم به مدت 30 دقیقه بسیار توصیه شده است. اما از آنجائیکه ممکن است خانمها از اهمیت آن به شکل کامل آگاهی نداشته باشند، توجه خاصی به آن نشان ندهند.

گذشته از آنکه ورزش کردن در دوران بارداری به زایمان راحت تر، تناسب وزن و فشار خون و همچنین تقویت عضلات کف لگن کمک می کند، بهتر است بدانید برای سلامت جنین در حال رشد بینهایت مهم است.
 
مغز بهتر رشد می کند
در سال 2013 بین دو گروه از نوزادان متولد شده از نظر رشد شناختی و عقلانی، مقایسه ای صورت گرفت. نیمی از نوزادان متعلق به مادرانی بودند که در طول بارداری حداقل 3 روز در هفته و به مدت 20 دقیقه ورزش های قلبی و عروقی ( مثل پیاده روی ) انجام می دادند و نیمی دیگر نوزادانی بودند که مادران آنها در طول این دوران کم تحرک بودند.
 
محققان چگونگی پاسخ مغز هر دو گروه نسبت به صداها را در سن یک ماهگی با یکدیگر مقایسه کردند. آنها دریافتند نوزادانی که از مادران ورزشکار متولد شدند دارای عملکرد مغزی بهتری هستند. اما نوزادانی که مادران آنها فعالیت زیادی نداشتند عکس العمل کمتری از خود نشان دادند.
 
افزایش سلامت در قلب و عروق
بر اساس تحقیقاتی که در زمینه فعالیت قلبی مادران باردار و نوزادانشان صورت گرفت، محققان دریافتند فعالیتهای ایروبیکی به همان اندازه که به مادر کمک می کند روی نوزاد او نیز تاثیر می گذارد.
 
خانمهایی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند از نظر فعالیت فیزیکی دارای سطح متفاوتی بودند. محققان دریافتند، سرعت ضربان قلب نوزادان در مادرانی که در دوران بارداری، 3 روز در هفته و حداکثر به مدت 30 دقیقه در روز ورزش می کردند کمتر ( یکی از نشانه های سلامت قلب) است. این آزمایش زمانیکه نوزادان این دسته از خانمها در سن 2 ماهگی بودند، مجدد انجام شد و همچنان سرعت ضربان قلب آنها کم بود. همچنین تغییر پذیری ضربان قلب آنها شرایط مساعد تری داشت. این نشان دهنده آن است که سیستم عصب آنها، قلب را بهتر کنترل می کند.
 
در نتیجه بهتر است بدانید فعالیت قلبی عروقی سالم در دوران بارداری می تواند بهترین شروع برای سلامت نوزاد در آینده باشد.

وزن سالم تر در زمان تولد
مادرانی که در طول بارداری ورزش می کنند نوزادان آنها در هنگام تولد از وزن مناسب و سالمتری برخوردار هستند.

علاوه بر تاثیر مثبت در وزن هنگام تولد، ورزش کردن در طول بارداری به زایمان آسان تر، تنظیم قند و کاهش ابتلا  نوزاد به دیابت کمک می کند. بعضی از محققان بر این باورند، نوزادانی که با وزن مناسب و ایده آل متولد می شوند کمتر به فربگی و اضافه وزن در آینده مبتلا می شوند.

منبع:ninisite.com