کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

مهمترین عوامل پوسیدگی دندان در کودکان


این 8 اشتباه باعث می شود حداكثر تا چند ماه دیگر كار كودكتان به دندان‌پزشك بكشد. فكر دندان كوچولو نیستید، فكر جیب خودتان باشید





صبح بخیر:  آیا می‌دانید یكی از مهم‌ترین عوامل پوسیدگی دندان در كودكان اشتباهات والدین آن‌هاست؟ اگر شما هم فكر می‌كنید كودك شما باید بلافاصله بعد از غذا خوردن مسواك بزند و میوه برای سلامت دندان‌هایش مفید است خواندن این مطلب را از دست ندهید.

با این‌كه بسیاری از والدین نسبت به پاكیزگی دندان‌های كودكان خود توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند، باز هم آمار پوسیدگی دندان در بین كودكان بسیار بالاست.

آمارها نشان می‌دهد، یك سوم مراجعات كودكان به بیمارستان‌ها و مراكز درمانی به دلیل دندان‌درد و پوسیدگی دندان‌ آن‌هاست. این موضوع باعث شد، محققان به دنبال عوامل دیگری غیر از رعایت‌نكردن بهداشت برای توضیح علت خرابی دندان‌های كودكان بیفتند.بعد از انجام تحقیقات گسترده مشخص شد، درصد زیادی از پوسیدگی‌های دندان در بین كودكان به‌دلیل اشتباهات پدر و مادرها و باورهای غلط آن‌هاست.



  استفاده از خمیردندان‌های معمولی

بر‌خلاف باور بسیاری از والدین، خمیردندان‌های معمولی نمی‌توانند به خوبی از دندان‌های كودكان محافظت كنند. دلیل این موضوع هم كاملا مشخص است، زیرا در این خمیردندان‌ها فلوراید كافی وجود ندارد.به اعتقاد كارشناسان باید خمیردندان‌هایی برای كودكان تهیه كرد كه بیش از میزان معمول فلوراید دارند تا به این ترتیب محافظت بهتری از دندان‌های آن‌ها صورت بگیرد البته باید توجه داشت كه استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید برای كودكان زیر یك سال توصیه نمی‌شود، زیرا در این زمان كودكان ممكن است بخش زیادی از خمیردندان را بلعیده و به این ترتیب دچار فلوروسیس شوند.در سال‌های اولیه زندگی كودكان كه دندان‌ها در حال شكل‌گیری هستند، وارد‌شدن بیش‌از‌اندازه فلوراید به داخل بدن می‌تواند باعث لكه‌دار شدن و ناهمواری سطح دندان‌ها شود كه از آن با‌ عنوان فلوروسیس یاد می‌شود.البته تا قبل از 6 سالگی خطر خوردن خمیردندان توسط كودكان وجود دارد اما اگر در این دوران شما از مقدار بسیار كم از خمیردندان‌هایی استفاده كنید كه فلوراید زیادی دارند، تا حد زیادی این مشكل برطرف خواهد شد.به هر حال برای كودكانی كه در معرض خطر پوسیدگی دندان‌ هستند، فواید استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید بالا به مراتب بیشتر از مضرات احتمالی آن است.



   بازی‌های كامپیوتری

حتما از شنیدن این موضوع تعجب خواهید كرد اما حقیقت این است كه بازی‌های كامپیوتری هم باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

نتایج مطالعات كارشناسان نشان می‌دهد، كودكانی كه بیش از اندازه بازی‌های كامپیوتری انجام می‌دهند 2برابر كودكان دیگر دچار پوسیدگی دندان می‌شوند. زمانی كه كودكان مشغول این بازی‌ها می‌شوند بیش‌از اندازه خوراكی‌های شیرین می‌خورند و كنترلی روی میزان غذا خوردن خود ندارند. توجه بیش‌‌از‌اندازه به این بازی‌ها هم‌چنین باعث می‌شود، كودكان نسبت به بهداشت دهان خود توجه كمتری داشته باشند و مسواك‌زدن را فراموش كنند.



  شیر دادن هنگام شب

درصد بالایی از پوسیدگی دندانی كودكان ناشی از شیردادن به كودك هنگام شب است.بیشتر مادران در طول شب به دفعات مكرر به كودك به خود شیر می دهند غافل از این‌كه همین كار بیشترین تاثیر را در پوسیدگی دندان‌ها دارد. برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های كودك بعد از یك سالگی باید شیر دادن هنگام شب به صورت كنترل شده باشد.كارشناسان معتقدند، با نزدیك‌شدن به ساعت‌های پایانی شب باید تغذیه كودكان با استفاده از مواد شیرین متوقف شده یا به حداقل برسد، زیرا ترشح بزاق دهان هنگام خواب كاهش می‌یابد و مواد شیرین مدت بیشتری روی دندان‌ها باقی می‌ماند.





  میوه

همیشه به والدین توصیه می‌شود، هر روز در 5 نوبت به فرزندان خود تكه‌های میوه بدهند اما این كار می‌تواند در دراز مدت باعث پوسیدگی دندان‌ها شود.

درصد زیادی از میوه‌ها و آبمیوه‌ها باعث اسیدی شدن محیط دندان می‌شود و همان‌طور كه در بالا ذكر شد این عامل باعث تخریب مینای دندان می‌شود.

با این كه میوه‌ها مقادیر زیادی از ویتامین‌ها را داشته و اهمیت زیادی برای سلامت بدن دارند اما مقدار قندهای طبیعی هم در آن‌ها بسیار بالاست كه پوسیدگی دندان‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. دانشمندان معتقدند، بهتر است به جای آبمیوه‌ها از خود میوه استفاده كرد. آبمیوه‌ها دندان را بیشتر در معرض قند طبیعی موجود در میوه قرار می‌دهند و به این ترتیب احتمال پوسیدگی را بیشتر می‌كنند. هم‌چنین بهتراست آبمیوه را به سرعت و به یك‌باره نوشید. هر چقدر نوشیدن یك آبمیوه با زمان بیشتری همراه باشد، به همان‌اندازه احتمال پوسیدگی بیشتر می‌شود. كارشناسان توصیه می‌كنند، كودكان درست مانند گذشته به‌مصرف میوه ادامه دهند اما بهتر است بلافاصله بعد از خوردن میوه‌ها آب بنوشند تا اسید موجود در دهان شسته شود. هم‌چنین بهتر است بعد از مصرف میوه یك ماده حاوی كلسیم مانند پنیر خورده شود تا اثر اسیدی دهان را خنثی كند.





  نوشیدنی‌های شیرین و نوشابه‌ها

یكی از مهم‌ترین عوامل شیوع بیش از حد پوسیدگی دندان در بین كودكان رواج استفاده از نوشابه‌های مختلف، آبمیوه‌های صنعتی و نوشیدنی‌های شیرین است.

متاسفانه بعضی از كارخانه‌ها موادی را به محصولات خود اضافه می‌كنند كه خطر پوسیدگی را بیش از پیش افزایش می‌دهد. بیش‌از دو‌سوم افراد بین 4 تا 18سال دچار پوسیدگی دندان هستند كه این موضوع می‌تواند در آینده هزینه‌های سنگینی را برای درمان به خانواده آن‌ها وارد كند.

آمارها نشان می‌دهد، یك‌پنجم كودكان در هفته بیش از 10بطری از انواع مختلف نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های صنعتی مصرف می‌كنند. اسید موجود در این محصولات به سطح دندان حمله كرده و مینای دندان را در خود حل می‌كند.



  دندان‌های خراب مادران

اگر از خواندن این بخش متعجب شدید، باید بگوییم كه پوسیدگی دندان هم می‌تواند مانند بیماری‌های مسری منتقل شود.

پوسیدگی دندانی یك بیماری عفونی و قابل سرایت است و بیشترین انتقال آن هم از مادر به فرزند اتفاق می‌افتد. صرف نظر از این‌كه چه ماده غذایی می خورید، پوسیدگی دندان‌ها بدون وجود باكتری‌ها به وجود نمی‌آید. این میكروب‌ها و جرم‌ها می‌توانند از دهان شخصی به دهان افراد دیگری از راه‌های مختلف مانند استفاده از غذاهایی كه به‌صورت مشترك خورده می‌شوند ‌یا ظروفی كه به‌صورت مشترك استفاده شوند منتقل شود. به‌علت ارتباط نزدیك بین مادر و فرزند بخشی از این باكتری‌ها از طریق مادر به فرزند انتقال پیدا می‌كند.

یكی از بهترین راه‌های پیشگیری از پوسیدگی‌های كودكان كنترل پوسیدگی‌های مادر و كاهش سطح میكروبی دهان آن‌هاست و بهتر است این كار قبل از تولد فرزندان صورت بگیرد.



شروع‌كردن دیرهنگام مسواك

تقریبا همه مادران می‌دانند كه بعد از رشد دندان‌های شیری در نوزادشان باید مسواك‌زدن را شروع كنند اما اكنون دانشمندان توصیه می‌كنند مادران نباید منتظر رشد دندان‌های شیری شوند و از همان ماه‌های اول تمیز كردن لثه‌ها را آغاز كنند.

آكادمی دندان‌پزشكی كودكان توصیه می‌كند، لثه‌های كودكان حتی در صورتی كه فاقد دندان هستند تمیز شود تا از رشد باكتری‌های مخرب دندان در آن‌ها جلوگیری به عمل بیاید.

پوسیدگی دندان درست مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر در نتیجه تجمع باكتری‌ها در بدن به وجود می‌آید و هر چه مراقبت از لثه‌ها از سن پایین‌تری آغاز شود به‌همان اندازه شانس سالم ماندن دندان‌ها بعد از رشد بیشتر می‌شود.

هم‌چنین والدین بهتر است برای تغذیه نوزادان و كودكان خود از غذاها و نوشیدنی‌هایی استفاده كنند كه مقادیر پایین شكر را دارند. البته این یافته‌ها چندان در مورد كودكانی كه به طور اختصاصی با شیر مادر تغذیه شده‌اند كاربرد ندارد. شیر مادر آنتی‌بادی و آنتی‌اكسیدان‌هایی دارد كه به‌خوبی وظیفه محافظت از دندان‌ها را انجام می‌دهد، این در حالی است كه شیر خشك نه تنها این خاصیت را ندارد بلكه مقادیر زیادی شكر دارد كه منجر به پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

هم‌چنین بهتر است از دادن آبمیوه به كودكان در شیشه‌های شیر اجتناب كرد و به جای آن این نوشیدنی را با قاشق‌های كوچك در گلوی كودكان ریخت تا تماس نوشیدنی‌ها با سطح دندان به كمترین میزان برسد.





مسواك زدن بلافاصله بعد از خوردن غذا

برخلاف تصور بسیاری از والدین، مسواك زدن كودكان بلافاصله بعد از غذا خوردن باعث آسیب‌رساندن به دندان‌های آن‌ها می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد، اسید موجود در غذا و نوشیدنی‌ها باعث نرم‌شدن مینای دندان می‌شود. بنابراین استفاده از‌مسواك بلافاصله بعد از صرف وعده‌های غذایی می‌تواند باعث خراشیده شدن سطح دندان و خرابی آن شود. مصرف موادی كه اسید بالا دارد مانند آبمیوه و بعضی از انواع سس‌‌ها می‌تواند بیشتر از حد معمول میزان اسیدی شدن محیط دهان را بعد از مصرف غذا افزایش دهد. براساس آمار نزدیك به 53درصد از كودكان 5‌ساله در اثر همین اشتباه دچار خرابی دندان شده‌اند.


ویدیو مرتبط :
پوسیدگی دندان در کودکان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روشهای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان



پوسیدگی دندان از رایج ترین بیماری های مرتبط با تغذیه است که کودکان را در تمام سنین و در هر وضع اقتصادی مبتلا می کند. تغذیه در ایجاد پوسیدگی دندان نقش مهمی ایفا می کند. زمانی که دندان ها در دهان کودک ظاهر می شوند، همراه با غذا خوردن، باکتری هایی روی دندان ها قرار می گیرند که اسید ایجاد می کنند. این اسید می تواند سبب پوسیدگی دندان ها شود. دندان برخلاف بافت استخوان های بلند که به طور دائم در حال تجزیه و تشکیل شدن مجدد هستند، قدرت ترمیم خود را ندارد و پوسیدگی دندان با از بین رفتن دندان دائمی همراه است.

علت پوسیدگی دندان چیست؟


مهم ترین علت پوسیدگی دندان، پلاک میکروبی است. پلاک عبارت است از مخلوط چسبنده ژلاتین که حاوی آب، پروتئین بزاق و باکتری های مرده است. باکتری های موجود در دهان با انرژی هایی که از کربوهیدرات ها و قندها به دست می آورند و نیز با چندین ماده سمی، پلاک دندان را می سازند. این مواد پیش ساز محصولات تخمیر اسیدی به شمار می آیند. در واقع وقتی که PH محیط دهان به کمتر از ۵/۵ برسد و دهان اسیدی شود، باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی سبب پوسیدگی دندان می شوند. (PH بزاق دهان بین ۵/۶ تا ۷ است و می تواند تمیز کردن دندان ها را انجام دهد).

پوسیدگی دندان

● چه عواملی سبب پوسیدگی دندان در کودکان می شود؟


پوسیدگی دندان علت های گوناگون دارد که شایع ترین آن ها عبارت اند از:

۱) مصرف فراوان کربوهیدرات های ساده مثل قند و شکر

۲) مصرف مکرر مواد غذایی، به خصوص شکلات و شیرینی

۳) مصرف مواد غذایی یا تنقلات در هنگام خواب

۴) مصرف آبی که مقدار فلوراید آن برای حفاظت از دندان ها در برابر پوسیدگی کافی نیست.

۵) رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

▪ توصیه های کلی


بهترین راه مقابله با پوسیدگی دندان، محدود کردن مصرف نشاسته های چسبناک (مثل غلات صبحانه) و انواع شیرینی ها و پیروی از رژیم غذایی متعادل شامل مواد نشاسته ای (مثل غلات و فرآورده های آن) فیبر رژیمی (سبوس گندم، کلم و سبزی های برگی شکل) و میوه ها و سبزی های تازه است که اثر پاک کننده روی دندان ها دارند و نشاسته و شیرینی های چسبنده به دندان را جدا می کنند و رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن روزانه نیز در سلامت دندان ها بسیار مؤثر است.