کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

مـراقبـت‌های زمستانـــه از پوست كودكتان


مراقبت از كودكان، جنبه‌های مختلفی دارد كه یكی از مهم‌ترین آن‌ها، توجه به پوست كودكان، به خصوص در فصل زمستان است‌





صبح بخیر: همانند بزرگسالان، كودكان هم پوست حساس و ظریفی دارند كه مستعد ابتلا به عفونت، خراش و آسیب است. این حساسیت و ظرافت در فصل زمستان بیشتر و بیشتر می‌شود. با سرد شدن و كاهش رطوبت هوا، پوست بیشتر دچار خشكی شده و رطوبت خود را از دست می‌دهد به‌همین دلیل گفته می‌شود پوست زنان و كودكان در این فصل نیاز به مراقبت زیادی دارد.

به چند دلیل زمستان می‌تواند برای پوست مضر باشد؛ وسایل گرمایشی، هوای خشك، سرما و باد و تمام لباس‌هایی كه كودك می‌پوشد اما در این فصل یكی از شایع‌ترین شكایت‌های والدین، خشكی بیش از حد پوست كودكان و خارش‌های پوست آن‌هاست. در واقع درصورت مراقبت نكردن از پوست خشك امكان دارد خارش نیز به این مشكل اضافه شود و اگزمای پوستی ایجاد كند بنابراین لازم است پدر و مادرها نحوه برخورد مناسب با پوست كودك را بدانند تا بهتر بتوانند مراقبت‌های لازم را انجام دهند و مجبور نباشند برای این مشكل به پزشك مراجعه كنند. بد نیست به توصیه‌های دیگر والدین و البته والدین خودتان نیز توجه كنید. به هر حال آن‌ها شما را بزرگ كرده‌اند و می‌دانند چه كار باید انجام دهند.



  آداب حمام كردن در زمستان

 كاری كه زمستان با پوست می‌كند در درجه اول ایجاد خشكی زیاد است. در اثر این خشكی، پوست كودك لایه لایه شده و در آن ترك ایجاد می‌شود. اگر در این مرحله به داد پوست نرسید، پوست تحریك شده ملتهب شده و خارش ایجاد می‌كند. این حالت در برخی نواحی بدن كه چربی كمتری‌ دارند مانند بازوها، ساق پا و تنه شدیدتر خواهد بود. برخلاف تصور عمومی این روزها كه اگر فردی حتی روزی 2بار استحمام كند، نشانه سلامت و تمیزی اوست، باید گفت استحمام بیش از حد به سلامت پوست آسیب زیادی وارد می‌كند چون در این حالت پوست فرصت ترمیم چربی‌های از دست رفته در لایه سطحی را ندارد بنابراین به‌نظر می‌رسد به‌خصوص در فصل زمستان باید نوبت‌های حمام را طولانی‌تر كرد و آن را به هفته‌ای 2روز كاهش داد.



  در حمام چه كنید

شما به جای صابون، می‌توانید از شامپو بدن مخصوص پوست كودكان استفاده كنید. چربی شامپو جایگزین چربی طبیعی پوست كودك شده و باعث می‌شود پوست كودك شما بعد از شست‌وشو با آن به هیچ وجه خشك نشود. توصیه می‌شود در این فصل و هنگام استحمام بچه‌ها، از لیف و كیسه برای پاك كردن بدن كودك استفاده نكنید زیرا این وسایل، موجب خشك‌تر شدن پوست می‌شوند.  از عادت دادن كودكان به استحمام روزانه خودداری كرده و سعی كنید برای شست وشوی پوست، از آب ولرم به جای آب داغ استفاده كنید. در مورد شامپوها هم حواس‌تان باشد فتالات نداشته باشد چون پوست سر نوزاد بسیار حساس است و این ماده می‌تواند به پوست كف سر آسیب برساند.



  آب داغ در حمام، ممنوع

تحقیقات پزشكی می‌گوید دوش گرفتن با آب داغ تاثیر زیادی در خشكی پوست دارد. بسیاری از بچه‌ها از آب داغ در زمستان خوش‌شان می‌آید اما اگر به سلامت پوست كودك‌تان اهمیت می‌دهید باید این عادت آن‌ها را عوض كنید. بهترین كار این است كه از آب گرم برای استحمام و شستن دست و صورت كودك استفاده كنید. این كار را خود شما هم می‌توانید در مورد پوست‌تان اعمال كنید. شاید شما بخواهید بلافاصله بعد از حمام كودك را در لباسی گرم بپوشانید اما بهتر است پس از استحمام و هنگام خشك كردن بدن كودك با حوله‌های نرم همچنان كه در محیط حمام به سر می‌برد از یك مرطوب‌كننده خوب یا روغن بچه استفاده كنید. مرطوب‌كننده به پوست كمك می‌كند رطوبتش را حفظ كند و مدت طولانی‌تری هیدراته بماند.

هر چقدر پوست مرطوب بماند همان‌‌قدر از خشكی به دور خواهد بود. مرطوب‌كننده‌های زیادی در بازار وجود دارند كه می‌توانید یكی از با كیفیت‌ترین‌ها را برای فرزندتان انتخاب كنید. فقط باید دقت كنید كه مرطوب‌كننده باعث ایجاد خارش در پوست كودك نشود.



  چه صابونی مناسب است؟

در مورد بچه‌ها، در بسیاری از موارد مجبور به شست‌وشوی دست‌ها مثلا به‌دنبال دست‌زدن به وسایل آلوده مثل خاك یا خمیر بازی یا حتی تاب و سرسره هستید. در این موارد توصیه می‌شود از شوینده‌های بسیار ملایم مانند صابون بچه یا پن‌ها استفاده كنید. پن‌ها شوینده‌های غیرصابونی مناسبی هستند كه با وجود پاك‌كنندگی، چربی‌های مناسب سطح پوست را جدا نكرده و بنابراین كمتر باعث خشكی پوست می‌شوند.

 در بسیاری از موارد، شست‌و‌شوی دست و صورت فقط با آب روان هم كافی است. اگر می‌خواهید از صابون نیز استفاده كنید حواس‌تان باشد كه اگر از صابون خودتان را به پوست بچه هم بزنید، خشكی پوست او را چند برابر كرده‌اید. صابون‌های قلیایی به پوست بچه آسیب می‌رسانند. به جای آن‌ها، بهتر است از صابون‌های مخصوص كودك برای شستن پوست او استفاده كنید. این صابون‌ها ملایم‌تر از صابون بزرگ‌ترها هستند.

در ضمن می‌توانید لباس‌های بچه را با آن بشویید. نباید از صابون‌های باكتریال برای نوزاد استفاده كنید. اگر نیاز به صابون بود نباید از نوع خشك باشد؛ به‌دنبال صابون‌هایی باشید كه حاوی روغن زیتون یا نارگیل باشند چون بهتر روی پوست نرم نوزاد عمل می‌كنند. همیشه به این نكته توجه داشته باشید چربی بدن كودك بسیار كمتر از بزرگسالان است و می‌تواند خیلی زود دچار خشكی شود.



  گول رنگ و لعاب محصولات بهداشتی را نخورید

از عطرها و رنگ‌هایی كه در محصولات بهداشتی كودك استفاده می‌شود، غافل نشوید. آن‌ها هیچ تاثیری در بهبود پوست فرزندتان ندارند و تنها برای فروش بهتر محصول استفاده می‌شوند. متخصص پوست می‌تواند در خرید محصول مناسب به شما كمك كند. محصولات مراقبتی بسیاری وجود دارد كه شما می‌توانید در فصل زمستان از آن‌ها برای كودك‌تان استفاده كنید اما به یك چیز دقت داشته باشید و آن این‌كه اگر شركتی ادعا كرد در تولید محصولات بهداشتی كودك از هیچ‌گونه مواد شیمیایی استفاده نكرده، بدانید دروغ می‌گوید.

استفاده از درمان‌های طبیعی برای كودك می‌تواند تاثیر بهتری داشته باشد چون محصولات كارخانه‌ای می‌توانند تاثیرات جانبی كوتاه مدت یا بلند مدت داشته باشند بنابراین قبل از مبارزه با خشكی پوست كودك به كمك صابون‌ها و مرطوب‌كننده‌ها بد نیست برخی روش‌های خانگی را برای صاف و نرم نگهداشتن پوست فرزندتان امتحان كنید.



   مرطوب‌كننده بعد از شستن دست‌ها هم لازم است

توصیه می‌شود پس از هر‌بار شست وشوی دست یا صورت، از یك مرطوب‌كننده ملایم هم استفاده كنید؛ یكی از بهترین مرطوب‌كننده‌ها و چرب‌كننده‌ها، وازلین است اما متاسفانه خیلی از بچه‌ها به‌دلیل احساس چرب‌بودن و ظاهر براقی كه وازلین دارد آن را نمی‌پسندند. در مورد كرم‌های مختلف مرطوب‌كننده، باید دانست كه به‌طور كلی كرم‌ها، امولسیون‌های نیمه جامدی هستند كه هم حاوی آب و هم چربی هستند. از آنجا كه میزان آب در كرم‌ها از پمادها بیشتر است، احتمال آلودگی میكروبی و قارچی كرم‌ها بالاتر است بنابراین كارخانه‌های سازنده، مجبور به استفاده از مواد آنتی‌باكتریال و نگهدارنده برای جلوگیری از آلودگی و فساد كرم‌ها هستند؛ همین مواد افزوده شده، باعث می‌شوند احتمال آلرژی‌زا بودن كرم‌ها افزایش یابد. به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود؛ از مرطوب‌كننده‌های ساده‌تر استفاده كنید همچنین بهتر است از كرم‌های معطر پرهیز كنید زیرا احتمال آلرژی‌زا بودن آن‌ها وجود دارد.



   نكات تكمیلی

  •   چیزی كه باید به یاد داشته باشید این است كه از لوسیون برای كودك خود استفاده كنید. فقط باید حواس‌تان باشد چربی زیادی نداشته باشد. به یاد داشته باشید مواد شیمیایی بدن مدام تغییر می‌كند بنابراین با بزرگ‌تر شدن كودك باید لوسیون مناسب را انتخاب كنید.
  •   باید به پودر ماشین لباس‌شویی هم توجه شود. باید از پودرهایی استفاده كنید كه برای لباس نوزادان مناسب است. این شوینده‌ها مواد آزاردهنده برای پوست كودكان را ندارند البته اگر مطمئن شدید كودك‌تان نسبت به شوینده‌های معمول حساسیت ندارد می‌توانید از آن‌ها هم استفاده كنید.
  •   اگر از وان حمام برای كودك استفاده می‌كنید حواس‌تان به دور و بر وان باشد چون برخی اوقات برخی باكتری‌ها در این فضا رشد می‌كنند كه باعث عفونت‌های ادراری در كودكان می‌شود.
  •   همیشه برای كودك از لباس‌هایی با الیاف طبیعی استفاده كنید. پارچه‌های پنبه‌ای به پوست اجازه تنفس می‌دهند، ضمن آن‌كه مانند پارچه‌های پشمی ایجاد اصطكاك نمی‌كنند همچنین به این موضوع توجه داشته باشید كه لباس‌های زمستانی شوینده‌های خاصی لازم دارند كه می‌تواند مشكل خشكی پوست را حل كند.


ویدیو مرتبط :
درباره چین و چروک پوست - مصاحبه پوست نیوز با دکتر سعید امینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پوست مرغ را بکنیم یا نه؟



 

دكتر مجيد حاجي‌فرجي، متخصص تغذيه و رژيم درماني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در اين باره مي‌گويد: طبعا توصيه‌ها بر اين است كه در طبخ، پوست مرغ مصرف نشود، چرا كه از نظر تغذيه‌اي، پوست داراي چربي بالايي است و اسيد چرب اشباع و كلسترول بالايي دارد، به همين جهت ميزان كالري بيشتري را نيز ايجاد مي‌كند. از سويي تصور عامه بر اين است كه تركيباتي در پوست مرغ انباشته است كه منجر به بيماري‌ها مي‌شود و اختلالات هورموني در زنان و دختران را پديد مي‌آورد و مساله ديگر، اختلالات سرطاني است كه در درازمدت ايجاد مي‌شود؛ ولي نگراني متخصصان تغذيه بيشتر بر آنتي‌بيوتيك‌هايي است كه به صورت مكمل به جوجه‌هاي در حال رشد تزريق يا خورانده مي‌شود و در پوست آنها ذخيره مي‌شود؛ چراكه اين داروها به صورت منظم جهت سالم نگه داشتن آنها، به جوجه‌ها داده مي‌شود.

 

اين متخصص تغذيه در ادامه اظهار مي‌كند: گاه مشاهده شده است كه ترس عامه مردم از وجود هورمون در بدن مرغ و جوجه‌ها بيشتر از وجود آنتي‌بيوتيك‌هاست؛ چراكه آنها مي‌دانند اين هورمون‌ها باعث رويش موهاي زايد در بدن زنان و دختران مي‌شوند؛ ولي قابل ذكر است كه مرغداري‌ها براي رشد جوجه‌ها به جهت مقرون به صرفه نبودنش، از هورمون استفاده نمي‌كنند.

و همان طور كه گفته شد از داروهاي آنتي‌بيوتيك استفاده مي‌كنند.

 

باربيكيو و خطرات آن

مرغ سالم(ازنظرچربی)

 

درهر100 گرم گوشت مرغ با پوست، چيزي حدود 16 الي 17 گرم چربي وجود دارد كه اگر آن را با مقدار كالري كه براي هر گرم چربي است محاسبه كنيم، حدود 150 تا 155 كيلوكالري در 100 گرم گوشت به ما چربي مي‌دهد كه اين طبعا حدود 100 تا 120 گرم كلسترول و 5 گرم چربي اشباع دارد، حال اگر اين ران يا بال را از چربي (پوستش)‌ جدا كنيم اين مقدار چربي به 2/2 گرم چربي در 100 گرم تغيير مي‌كند.

 

دكتر حاجي فرجي با اشاره به اين مطلب درخصوص نحوه پخت گوشت به وسيله باربيكيو اظهار مي‌كند: در اين روش پوست گوشت به صورت خشك درآمده كه بسياري مايل به خوردن آن هستند غافل از اين كه اين پوست خشك شده (مرغ يا ماهي)‌ حدود 46 گرم چربي دارد كه اگر محاسبه شود 415 كيلوكالري فقط از پوست خشك و كبابي به دست مي‌آيد.

 

اين عضو هيات علمي مي‌گويد: ولي مساله‌اي كه در طبخ گوشت‌ها در باربيكيو نگران‌كننده است تماس مستقيم گوشت با حرارت، زغال و مواد سوزاننده‌اي است كه به كار مي‌رود كه خود داراي مواد سمي است و به گوشت منتقل مي‌شود كه در طول زمان احتمال بروز سرطان را زياد مي‌كند، پس بهتر است هنگام باربيكيو كردن گوشت، حتي‌المقدور آن را از پوستش جدا نكرده و پس از پخت كامل، گوشت را جهت كاهش خطر، از پوستش جدا كنيم.

 

مرغ زیبا ولی پرضرر

 

از آنجا كه در سوخاري كردن نيز بايستي گوشت در روغن غوطه‌ور شود، باز همان عواقب و خطر بروز سرطان، گسترش پيدا مي‌كند، پس مي‌توان روش بخارپز يا آب‌پز نمودن گوشت را به عنوان كم‌خطرترين راه پخت ذكر كرد.