کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

مشکلات خطرناک نوجوانان چاق در بزرگسالی


برای اینكه فرزند چاق‌تان را لاغر كنید، هزار و یك دلیل وجود دارد. اما یكی از خطرسازترین اتفاقاتی كه به دلیل چاقی می‌تواند گریبان فرزند‌تان را بگیرد، ریسك ابتلا به سرطان مثانه و روده بزرگ است.




مجله سب سبز:  برای اینكه فرزند چاق‌تان را لاغر كنید، هزار و یك دلیل وجود دارد. اما یكی از خطرسازترین اتفاقاتی كه به دلیل چاقی می‌تواند گریبان فرزند‌تان را بگیرد، ریسك ابتلا به سرطان مثانه و روده بزرگ است. به گزارش روزنامه خراسان، محققان می‌گویند، احتمال ابتلای افراد به این سرطان‌ها در بزرگسالی، تا حدود زیادی به چاقی آنها در دوره نوجوانی بستگی دارد. از نظر پژوهشگران، بچه‌هایی كه BMI آنها بالاتر از ۳۰ است، ۵۰ درصد بیشتر از دیگران با احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان ركتوم و سرطان مثانه در بزرگسالی روبه‌رو هستند. محققان می‌گویند، سرطان مثانه دومین سرطان شایع دستگاه ادراری است كه حدود ۷ درصد از سرطان‌های مردان و همچنین ۲ درصد از سرطان‌های زنان را تشكیل می‌دهد و اگر نوجوانان ما بتوانند تناسب اندام‌شان را حفظ كنند، تا حد زیادی می‌توانیم در مقابل این بیماری مقاومت كنیم.

نوجوانان چاق در بزرگسالی به این مشكلات دچار می‌شوند

نابارور می شود

چاقی فرزندتان را به‌ویژه در 14 تا 20 سالگی جدی بگیرید، زیرا محققان معتقدند نوجوانانی كه در این سنین از اضافه وزن رنج می‌برند، بیشتر از دیگران در خطر ناباروری در سنین بالاتر قرار دارند. از نظر محققان این افراد در آینده علاوه بر ناباروری، احتمال دارد كه به ناتوانی جنسی هم مبتلا شوند، چراكه درصد تستوسترون در این افراد، 50 درصد از كسانی كه با معضل چاقی روبه‌رو نیستند پایین‌تر است. به گزارش ایسنا، كمبود تستوسترون در این افراد، تنها باعث ناباروری‌شان در آینده نمی‌شود و به افزایش چربی‌های شكمی در آنها هم می‌انجامد. این افزایش چربی در ناحیه شكم و كاهش حجم عضله در نوجوانان چاق، می‌تواند باعث مقاومت بدن‌شان در مقابل انسولین و ابتلای آنها به دیابت هم شود.

افسرده می شود


تاثیر چاقی بر روان كودكان از همان دوران مهدكودك شروع می‌شود. محققان می‌گویند، بچه‌های چاق از همان دوران، دچار احساس تنهایی و ترس بیشتری می‌شوند. به گزارش رویترز، از نظر پژوهشگران، احساس تنهایی، افسردگی و اضطراب این كودكان بیشتر از همسن و سال‌های لاغرشان است و هرچه هم كه زمان بیشتری بگذرد، این احساس در آنها تشدید می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد بچه‌های چاق، مهارت‌های كمتری نسبت به لاغرها در مدرسه به دست می‌آورند و پسران چاق در سنین مدرسه، رفتارهای برون‌گرایانه و صمیمانه كمتری را بروز می‌دهند و بیشتر از بچه‌هایی كه وزن نرمال دارند، علائم افسردگی را در خود نشان می‌دهند.

بی خواب می شود


اگر فرزند نوجوان‌تان شب‌ها بی‌خواب می‌شود، قبل از بررسی هر موضوعی، وزنش را بررسی كنید، زیرا محققان معتقدند نوجوانان چاق، در معرض ابتلا به اختلالات خواب هستند. از نظر پژوهشگران، این نوجوانان سنگین وزن، دیرتر از همسن‌و‌سال‌های خوش‌اندام‌شان به خواب می‌روند و كمتر از آنها هم می‌خوابند. به گزارش ساینس دیلی، چاقی در 9 تا 18 سالگی، می‌تواند اختلالات جدی خواب را برای مبتلایان به همراه داشته باشد. البته به گفته محققان این مشكل در پسرهای چاق بیشتر خودش را نشان می‌دهد و دخترها حتی اگر اضافه وزن هم داشته باشند، زودتر تصمیم به خوابیدن می‌گیرند و ساعات بیشتری هم نسبت به پسران می‌خوابند.

ام اس می گیرد


اگر دختر كوچولوی‌تان چاق است، همین حالا به یك متخصص تغذیه مراجعه كنید. محققان می‌گویند این مشكل به ظاهر ساده، می‌تواند او را در بزرگسالی با خطر بروز بیماری «ام.اس» روبه‌رو كند. به گزارش ایسنا، احتمال ابتلا به «ام.اس» در زنانی كه در دوران نوجوانی خود چاق بوده‌اند، دو برابر بیشتر از زنانی است كه در سن نوجوانی لاغر بودند. یافته‌های محققان نشان می‌دهد زنانی كه در 18 سالگی شاخص توده بدنی آنها بیشتر از 30 بوده،50 درصد بیشتر از همسالان‌شان با چنین خطری تهدید می‌شوند. پس تا دیر نشده، یك رژیم غذایی مناسب و كمی ورزش را در برنامه روزانه فرزند‌تان جا دهید.

کور می شود

مراقب باشید؛ چاق بودن تنها بیماری قلبی و دیابت نمی‌آورد، فرزند چاق شما ممكن است به دلیل این مشكل، بینایی‌اش را هم از دست بدهد. محققان می‌گویند، كودكان چاق در معرض خطر نابینایی قرار دارند، زیرا احتمال ابتلای آنها به تومور مغزی كاذب افزایش پیدا می‌كند و این موضوع می‌تواند به نابینا شدن‌شان منجر شود. از نظر پژوهشگران، چاقی بیش از حد، احتمال ابتلای آنها به تومور مغزی كاذب را 16 برابر از دخترانی كه وزن طبیعی دارند بالاتر می‌برد. نوجوانان چاق 11 تا 16 ساله بیشتر از دیگران در معرض چنین خطری هستند و اگر به موقع این مشكل را درمان نكنند، احتمال دارد كه فرزند‌شان دیگر نتواند دنیا را ببیند.


ویدیو مرتبط :
دکتر هلاکویی -مشکلات روانی در بزرگسالی نتیجه کودکی سخت گذشته!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

8 ورزش خطرناک برای نوجوانان



8 ورزش خطرناک برای نوجوانان
ورزش های بسیاری برای کودکان و نوجوانان وجود دارد که علاوه بر سرگرم شدن می توانند آن را به طور حرفه ای هم دنبال کنند و آینده روشنی برای خود رقم بزنند.اما برخی از این ورزش ها همچون فوتبال و دوچرخه سواری، خیلی هم برای بدن مفید نیستند و می توانند آسیب هایی به مغز برسانند که شاید جبران پذیر نباشد.


فوتبال
پس از مطالعه مغز 12 فوتبالیست حدود 19 ساله که هرگز مشکل مغزی نداشته اند و ضربه ای هم به سرشان نخورده است اما همیشه با ضربه سر توپ می زنند، نشان می دهد این ضربه های به ظاهر سبک موجب آسیب دیدن بخش حافظه و یادگیری مغز آنها می شود.


فوتبال آمریکایی
محققان دانشگاه بوستون، مغز حدود 85 ورزشکار (شامل لیگ حرفه ای فوتبال آمریکایی و بازیکن های مدرسه ای و دانشگاهی فوتبال) را که سابقه ضربه شدید به سر داشتند را بررسی کردند، آنها متوجه شدند حدود 80 درصد از آنها در معرض آسیب های شدید مغزی (cte) و بیماری های حاد شوند مغزی که منجر به زوال عقل و مرگ می شوند، هستند. ضربه هایی که به سر این بازیکن ها اصابت می کنند برای سلامت مغزشان بسیار ضرر دارد. تحقیقات نشان داده است در 9 تمرین و 4 بازی، بازیکن ها حدود 107 ضربه را تحمل می کنند.


هاکی
بر اساس گزارش آماری cbc sports، حدود 88  بازیکن حرفه ای هاکی در خلال سال های 2011 تا 2012 حدود 1697 بازی را از دست دادند و دلیل آن نیز ضربه های مغزی و آسیب به سر آنها بوده است. این ضربه ها برای بازیکن های کوچک تر  و کودکان بسیار خطرناک است. آمار ثابت می کند حدود نیمی از 13 هزار بیماری و آسیب مغزی ناشی از ورزش در کودکان، در نتیج ورزش هاکی بوده است.


پرش با نیزه
پرش با نیزه نیز خطر آسیب های مغزی، به ویژه در کودکان دارد. فرود آمدن در مکانی که نباید – که بسیار هم اتفاق می افتد –آسیب های جدی به سر و مغز ورزشکار را موجب می شود.


دوچرخه سواری
 جالب است بدانید بیشتر آمار آسیب های مغزی ورزشکاران در نتیجه ورزش دوچرخه سواری بوده است.


لاکراس
البته باید گفت ورزش لاکراس در آمریکا و کانادا رواج دارد و در ایران به آن اندازه که باید شناخته شده نیست، اما اگر کودک یا نوجوان شما علاقه مند به انجام این ورزش بود باید مراقب آسیب های مغزی او باشید زیرا با اینکه کلاه ایمنی بر سر دارند اما همان برخورد مداوم کلاه ها با هم باعث آسیب دیدن مغز می شود. سر دختران در این ورزش بیشتر آسیب می بیند زیرا کلاه بر سر نمی گذارند.


بیس‌بال و سافت‌بال
آسیب‌های مغزی حاصل از بیس‌بال یا سافت‌بال در نتیجه ضربه های توپ نیست بلکه برای زمانی است که بازیکن بی فکر وارد بیس می شود.

منبع:salamatnews.com