کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

مشقِ بدون مشقت!


تکلیف را کودک باید انجام دهد و جای بحثی وجود ندارد، اما سوال اصلی اینجاست که چگونه می توان تکالیف درسی را بدون دردسر و حرص و جوش انجام داد؟

هفته نامه سلامت - ترجمه دکتر هانیه زایررضایی: شاید از دید بسیاری از ما بزرگ ترها، تکالیف درسی و انجام آن موضوعی چنان پیش پا افتاده است که نیازی به گفت و گو ندارد. تکلیف را کودک باید انجام دهد و جای بحثی وجود ندارد، اما سوال اصلی اینجاست که چگونه می توان تکالیف درسی را بدون دردسر و حرص و جوش انجام داد؟ وقتی کودک فراموش می کند دستور آموزگارش را درباره تکالیفش به خانه بیاورد چه باید کرد؟ وقتی کودک پافشاری می کند هنگام تماشای تلویزیون یا غذا خوردن تکلیف بنویسد، وقتی که تکلیف را ناقص انجام می دهد، وقتی انجام تکالیفش را تا شب به تعویق می اندازد؛ چگونه باید برخورد کرد؟ پاسخ این پرسش ها را در این مطلب خواهید یافت.

مشق بدون مشقت

وظیفه والدین چیست؟

شاید مهم ترین نکته ای که والدین باید به آن توجه داشته باشند این است که به کودک انگیزه بدهند و او را پشتیبانی کنند. پشتیبانی نه به آن معنا که به جای او کار انجام دهند و مسئولیت انجام تکالیف را به عهده بگیرند. بلکه در این جهت، که آنها را توانمند کنند که خود، مسئولیت کار خود را تمام و کمال برعهده بگیرند، اما چگونه می توان به چنین هدفی دست یافت؟

تعیین مکان مشخص برای انجام تکلیف

برای انجام تکلیف فرزندتان جایی مناسب را در نظر بگیرید و از او بخواهید همیشه تکالیفش را در همین مکان معین انجام دهد. این مکان باید راحت باشد، حواس کودک را پرت نکند و نور کافی داشته باشد.

تعیین زمان مشخص برای انجام تکالیف

بحث زمان شروع و پایان تکلیف، یکی از درگیری های هر روزه خانواده هاست. واقعیت این است که ساعت مورد توافق خیلی مهم نیست اما خوب است زمانی را در نظر بگیرید که در آن همه اعضای خانواده به مطالعه بپردازند. نکته مهم این است که کودک بداند حتی اگر تکالیفش را زودتر از موعد به پایان برساند، به زمان بازی او اضافه نمی شود. این قرارداد از اینکه کودک بدخط و باعجله تکالیفش را انجام دهد، پیشگیری می کند.

قرارداد دوم این است که هیچ کس پس از اتمام زمان مورد توافق نمی تواند مطالعه کند. شاید اوایل کار سخت باشد اما پس از مدتی کودک می آموزد درست زمان بندی کند و تکالیفش را در موعد مقرر به اتمام برساند.

بگذارید خودش تکلیفش را انجام دهد

هرگز به جای فرزندتان تکلیف انجام ندهید زیرا با این کار به طور ناخودآگاه به او این پیام را می دهید که خودش قادر به انجام وظایفش نیست. به کودکتان بگویید درک میکنید که تکالیف درسی گاهی کمی دشوار هستند اما اینکه خودشان دنبال جواب بگردند و تکالیف را انجام دهند، ارزشمند است. شاید ابتدا سختگیرانه به نظر برسد اما به تدریج او یاد خواهدگرفت با مشکل ها روبرو شود و برای حل آنها تلاش کند و زود میدان مبارزه را ترک نکند. از جمله هایی مانند: «از اینکه تلاش می کنی خوشحالم» استفاده و به او کمک کنید تکالیف سخت را به قسمت های ساده تری تقسیم کند و هر مرحله را که انجام داد تشویقش کنید.

مشق بدون مشقت

از بیان جمله هایی که به خودباوری کودک لطمه می زند، بپرهیزید

ممکن است کودک با وجود تلاشی که کرده در انجام تکالیفش ناموفق باشد یا اینکه تکالیفش را با اشتباه انجام دهد. در این مواقع ممکن است بدون اینکه بخواهید با گفتن برخی حرف ها اعتماد به نفس او را ضاعی کنید:

- تو همیشه کارت همینه؟ شده تا حالا کاری رو درست انجام بدی؟

- هیچ معلومه حواست کجاست؟ نمی تونی بدون من تکلیفت رو انجام بدی؟

- بعد از این همه ساعت مشقی که نوشتی اینه؟ این خرچنگ قورباغه رو که تو آفتاب بذاری راه می افته!

- چت شده؟ فکر نکنم این طوری هیچ وقت چیزی بشی!

- سارا رو ببین! نصف امکانات تو رو نداره ولی تکالیفش رو همیشه بهتر از اتو انجام می ده!

به جای گفتن این جمله ها بهتر است با مهربانی جاهایی را که فکر می کنید اشتباه انجام داده با یک علامت کوچک مشخص کنید و از او بخواهید بعد از استراحت کوتاهی دوباره به آنها توجه کند.

درست و به موقع تشویق کنید

به خاطر داشته باشید هر کسی برای کاری که انجام می دهد به انگیزه و دلگرمی نیاز دارد. اشتباهی که اغلب والدین مرتکب می شوند این است که فکر میک نند مشوق باید یک شیء گرانقیمت یا یک کار بزرگ باشد تانتیجه بخش باشد، در حالی که اصلا این طور نیست. شما می توانید با توجه به شناختی که از فرزندتان دارید شیوه های خلاقانه ای را برای تشویق او پیش بگیرید.

در صورتی که فرزندتان تکالیفش را انجام نداد، قاطعانه برخورد کنید

منظور از برخورد قاطعانه به هیچ وجه برخورد خصمانه نیست. سخنانی از این قبیل که «من با تو چه کار کنم؟ چند بار باید به خاطر انجام ندادن تکالیفت خجالت زده شوم، تا به حال شده که بتوانی کاری را آن طور که باید انجام بدهی؟» فقط فرزندتان را تحقیر و خودباوری او را نابود می کند. با این کار فقط خشم و عدم کنترل خود را به او منتقل می کنید نه قدرتتان را. شما پدر و مادر هستید، قدرت دست شماست.

مشق بدون مشقت

شما ناچار نیستید مشاجره یا التماس کنید یا سر فرزندتان فریاد بزنید. کافی است قاطعانه انتظارتان را مطرح کنید. چطور؟ با او به گوشه ای خلوت و دور از چشم دیگران بروید. درست به چشمانش نگاه کنید و انتظارتان را آرام و شمرده، روشن و قاطع بیان کنید. مثلا بگویید: «در این خانه مهم ترین مسئولیت تو این است که تکالیفت را انجام دهی و خودت به تنهایی باید از عهده این کار بربیایی. این مورد نباید جر و بحثی باشد. از تو می خواهم در حد توانت آنچه را که روزانه باید انجام دهی به بهترین نحو به انجام برسانی.»

چگونه برای تربیت فرزندمان از تکنیک «تقویت افتراقی» استفاده کنیم؟

کودکی را تصور کنید که انتظار خریدن وسیله یا اسباب بازی نامناسبی را در فروشگاه دارد. او چند بار خواسته اش را تکرار می کند و شما هر بار برایش توضیح می دهید که این وسیله مناسب شما نیست. کودک نمی پذیرد و قشقرق به راه می اندازد. شما چه می کنید؟ کودک دیگری را در نظر بگیرید که همیشه نوشتن تکالیفش را به تعویق می اندازد و وقتش را با دیدن تلویزیون و بازی می گذراند و به توصیه های تکراری و اصرارهای شما مبنی بر انجام تکالیفش توجه نمی کند. در نتیجه انجام تکالیفش تا پاسی از شب طول می کشد. با او چه می کنید؟

رفتار درمانگران بر این عقیده اند که اغلب والدین ندانسته و ناخواسته رفتارهای غلط را در فرزندانشان تقویت می کنند. روان شناسان رفتاری، برای افزایش رفتارهای مطلوب و کاهش رفتارهای نامطلوب در افراد از تکنیک «تقویت افتراقی» استفاده می کنند. برای استفاده از این تکنیک باید:

1- رفتار نامطلوب خاصی وجود داشته باشد. در مثال های بالا قشقرق به راه انداختن و به تعویق انداختن انجام تکالیف رفتارهای نامطلوب هستند.

2- در مقابل، رفتار مطلوب خاصی قابل تعریف باشد. در مثال ها، در پذیرش اینکه اسباب بازی مناسب او نیست و انجام به موقع تکالیف رفتارهای مطلوب هستند.

3- یک تقویت کننده یا جایزه که برای شخص مورد نظر اهمیت دارد و مناسب سن و موقعیت و مورد علاقه اوست، باید شناسایی شود تا از آن به عنوان مشوق استفاده شود.

مشق بدون مشقت

4- باید آنچه که تا به حال رفتار نامطلوب کودک را تقویت می کرده شناسایی و حذف شود. در مثال ها، اگر والدین برای تمام کردن قشقرق کودک اسباب بازی را می خریده اند یا برای اینکه کودک بالاخره شروع به انجام تکالیفش کند به او اجازه می دادند که برنامه مورد علاقه اش را قبل از انجام  تکالیف ببیند، دیگر این کارها را انجام ندهند.

5- اگر همه این مقدمات فراهم شد، زمان استفاده از این تکنیک فرا رسیده است. به کودکی که برای به دست آوردن اسباب بازی قشقرق به راه می اندازد، گفته می شود در صورتی که قشقرق را تمام کند، می تواند امشب برای بازی به خونه دوست مورد علاقه اش برود یا هر تقویت کننده دیگری که قبلا آن را شناسایی کرده ایم.

6- در صورتی که کودک رفتار مطلوبش را نشان داد، باید به قولی که به او داده ایم عمل کنیم و در صورتی که به قشقرق ادامه داد با بی تفاوتی فروشگاه را ترک کنیم. وقتی کودک همیشه هنگام قشقرق به راه انداختن با بی تفاوتی مواجه شود و هر وقت درست رفتار کرد با تشویق روبرو شد، به تدریج فراوانی رفتار نامطلوب در او کاهش و فراوانی رفتار مطلوب در او افزایش می یابد.

در مثال دوم، به کودک می گوییم که در صورتی که اول به انجام تکالیفش بپردازد، به پارک یا جای دیگری که علاقه دارد، می رویم یا CD مورد علاقه اش را می گذاریم (یا هر مشوق دیگری). اگر کودک باز تمایل به تعویق انداختن تکالیفش داشت تلویزیون را خاموش کرده و او را از دیدن آن محروم می کنیم و روشن کردنش را موکول به انجام تکالیف می کنیم. هر زمان که کودک تکالیفش را به موقع انجام داد، او را تشویق می کنیم و هر زمان که تکالیف را به تعویق انداخت از آنچه دوست دارد محروم می کنیم. به این ترتیب کودک به مرور یاد می گیرد که رفتار مطلوب، بیش از رفتار نامطلوب ارضاکننده است و فراوانی رفتار نامطلوب کاهش می یابد.


ویدیو مرتبط :
مشقت های شکارِ جوجه تیغی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشقِ «رییس جمهور» شدن مشایی در دفتر محمود احمدی‌نژاد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

مشقِ «رییس جمهور» شدن مشایی در دفتر محمود احمدی‌نژاد/ نقش‌آفرینی انتخاباتی مشایی در «دیپلماسی» این روزهای کشور

مکان؛ دفتر رییس جمهوری. میزبان؛ اسفندیار رحیم مشایی. موضوع؛ دیدارهای دیپلماتیک با سفرای خارجی! این روزهای اسفندیارِ دولت حول این سه محور می‌چرخد، او به رسم عرف دیپلماتیک یک رییس جمهور رفتار می کند، در دفتر یک رییس جمهور. تا شاید خود زمانی از جایگاه رییس جمهور به استقبال مهمانان خارجی‌اش برود.

به گزارش نامه، مشق ریاست جمهوری می‌کند، نه فقط در سفرهای استانی، که در سفرهای دیپلماتیک خارجی، در جلسات هیات دولت و در دیدارهای دیلماتیک از جایگاه رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد. اسفندیار رحیم مشایی در 5 ماه مانده به پایان عمر دولت محمود احمدی نژاد به شدت رسانه‌ای شده، سکوت دیگر مشی آقای پرحاشیه نیست، کمتر روزی است که خبری از او در رسانه ها منتشر نشود، و البته اصرار دارد که این حضور فعال و پررنگ خود را به سمت جدیدش در دبیرخانه عدم تعهد مرتبط کند نه تلاش هایی انتخاباتی.

تصمیم یکباره و پرحاشیه محمود احمدی نژاد در شامگاهی پاییزی در فرستادن رحیم مشایی به دبیرخانه جنبش عدم تعهد و دور کردن او از دفتر ریاست جمهوری، گرچه در ساده‌ترین تحلیل تلاش محمد احمدی‌نژاد برای آرام کردن فضاهای انتقادی شکل گرفته علیه دولتش به نظر می‌آمد اما این اقدام، اقدامی نبود که اصولگرایان و سیاسیون از آن تعبیر به مثبت کنند چه آنکه بسیاری این تصمیم رییس دولت را استارتی انتخاباتی از سوی طیف دولتی‌ها می دانستند استارتی که آغاز آن ساختن وجهه‌ای بین‌المللی برای اسفندیار دولت بود تا اگر مردِ خاص دولت در داخل با حواشی و واکنش‌های منفی روبرو است در بعد خارجی برای او وجهه‌ای متفاوت بسازند.

مشایی گرچه چندماهی را در این دبیرخانه در سکوت گذراند اما به یکباره تصویر او در کنار رییس جمهور و در روز عزیمت به مصر دیده شد، با احمدی نژاد به مصر رفت و در همه دیدارهای خصوصی و دیپلماتیک رییس جمهور در کنار وی نشست، سخنگوی رسمی دولت در این سفر شده بود و در نهایت در روز بازگشت از سفر مصر در فرودگاه مهرآباد شعار انتخاباتی خود را علنی ساخت تا باردیگر در سیبل توجهات قرار گیرد.

همراه همیشگی احمدی نژاد این روزها را اما شلوغ تر از همیشه و به تنهایی می‌گذراند، عضو رسمی کابینه نیست اما درجلسات هیات دولت کنار رییس جمهور می‌نشیند، دیدارهای دیپلماتیک با سفرا و مقامات خارجی دارد آنهم نه در دفتر دبیرخانه جنبش عدم تعهد که در دفتر ملاقات های رسمی محمود احمدی نژاد. نامه نگاری می‌کند و ...

اولین دیدار دیپلماتیک مشایی بعد از بازگشت از مصر با فرانک بلفراگ قائم مقام وزیر امور خارجه سوئد، بود که درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران در مساله هسته‌ای سخن گفت. وی مانند یک مقام رسمی از جانب جمهوری اسلامی اظهارنظر کرد و گفت «برای اعتماد‌سازی حتی حاضریم با دیگر کشورها به طور مشترک در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم ولی در واقع بهانه مخالفان اعتمادسازی نیست بلکه آنها به دنبال ممانعت از استفاده ایران از انرژی و دانش هسته‌ای و جلوگیری از پیشرفت ملت ایران هستند». نکته جالب توجه در ملاقات مشایی و بلومبرگ اما این بود که این دیدار با حضور نمایندگان وزارت امورخارجه در نهاد ریاست‌جمهوری و در دفتر رییس‌جمهور انجام شد، مساله‌ای که به معنای تایید این دیدار دیپلماتیک از سوی وزارت امورخارجه و در عین حال استفاده مشایی از دفتر ریاست‌جمهوری به عنوان محل برگزاری این دیدار بود.

این دیدار دیپلماتیک او و اظهارنظرهای مشایی اما به مذاق اصولگرایان خوش نیامد و وی را فاقد وجاهت قانونی برای چنین ملاقات های رسمی دانستند. و از از احضار مسوولان وزارت امورخارجه به کمیسیون امنیت ملی برای ارائه توضیح درباره نقش مشایی در دیپلماسی کشور خبر دادند.

محمد اسماعیل کوثری از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و از حامیان پیشین احمدی نژاد درباره انجام ملاقات مشایی و هیات دیپلماتیک سوئدی گفت: «آنچه مشخص است این است که مشایی سمت و جایگاهی در دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ندارد که وجاهت شرکت در چنین ملاقات‌هایی را داشته باشد یا بخواهد از جانب جمهوری اسلامی، در مساله هسته‌ای یا سایر مسائل دیپلماتیک اظهارنظر کند.»

کوثری با بیان اینکه ایشان حتی به عنوان رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد هم حق اظهارنظر از سوی جمهوری اسلامی ایران را ندارد، تصریح کرد: «ما حتما این مساله و استفاده آقای مشایی از پست خود در جنبش عدم تعهد را به دقت بررسی می‌کنیم تا شائبه‌های استفاده انتخاباتی از دیدارهای بین‌المللی بر طرف شود.» وی با اشاره به عزم اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای روشن شدن دلایل برگزاری این جلسه، از دعوت مسوولان وزارت امورخارجه به این کمیسیون خبر داد و تاکید کرد: «مسوولان وزارت امورخارجه باید در کمیسیون امنیت ملی مجلس حاضر شوند و در این باره به نمایندگان توضیح دهند تا ما بدانیم که مسوول دیپلماسی کشور وزارت امور خارجه است یا آقای مشایی.»

این انتقادات نه تنها تاثیری در برنامه‌های خارجی رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد نداشت که طی چند روز گذشته دو دیدار خارجی نیزبا سفرای بلاروس و اتریش نیز برگزار کرد. محل دیدار اینبار هم اتاق رییس دفتر رییس جمهور بود.  مشایی که ملاقاتش با مقام سوئدی را در نتیجه درخواست وی برای ملاقات عنوان کرده بود اینبار معلوم نکرد که این دیدارها باز هم در پی درخواست‌ها برای ملاقات با وی بوده یا در راستای تلاش های دیلماتیک انتخاباتی‌اش!

اما شاید آنچه بیش از همه در دیدارها و رایزنی های مشایی مبهم باقیمانده است جایگاه و نقش دستگاه دیپلماسی است و مشایی در چه جایگاهی با مقامات خارجی دیدار می‌کند و مسئولان وزارت امورخارجه تنها در جوار او می نشینند، وظایف تعریف‌شده برای وی چیست؟

فارغ از اینکه این همه ماجرای این روزهای یارغار احمدی نژاد نیست، این روزها حتی دستورالعمل‌های اداری و پیام‌های تسلیت مشایی هم خبری می‌شود. چند روز قبل خبرگزاری‌ها اعلام کردند اسفندیار رحیم‌‌مشایی جانشین رییس‌جمهوری در شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور در نامه‌ای از سرپرست وزارت بهداشت، وزیر علوم و رییس دانشگاه آزاد خواسته است تا با توجه به نوسانات قیمت ارز و بروز مشکل برای دانشجویان ایرانی در خارج از کشور، حداکثر تسهیلات لازم، بیش از گذشته برای انتقال این دانشجویان به دانشگاه‌های داخلی در نظر گرفته شود.

وقتی هم که بزرگان فوت مادر «شهید شیرودی» را تسلیت می‌گفتند، خبرگزاری‌ها اعلام کردند که مشایی هم پیام تسلیت داده است. این در حالی است که جز رحیمی، معاون اول رییس دولت، خبر تسلیت‌گویی دیگری منتسب به هیچ‌یک از دولتی‌ها در این سطح رسانه‌ای نشد. هرآنچه هست چهره جنجالی دولت این روزها به سوژه‌ای جذاب برای خبرنگاران است، حضور او در عرصه عمومی حتما خبرنگاران را به سمتش می‌کشاند و همه اینها در حالی است که او خبر داده به‌زودی قصد دارد یک نشست خبری درباره برنامه‌ها و عملکرد دبیرخانه جنبش عدم‌تعهد برگزار کند و این یعنی یک حضور رسانه‌ای دیگر برای اسفندیار رحیم‌مشایی./نامه نیوز