کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

محدودیت های غذایی در کودکان نوپا



تغذیه کودکان نوپا,غذای  کودکان نوپا,تغذیه کودک,غذا دادن به کودک

بهترین غذاها برای کودکان
سیب زمینی طعم و مزه ملایمی دارد و بهترین غذا برای شروع غذا خوردن بچه است. از سبزیجات نیز می توانید در کنار پوره سیب زمینی استفاده کنید. موز، سیب و یا گلابی له شده نیز دسر خوبی برای کودک هستند. کم کم می توان گوشت، سبزیجات، ماهی و مرغ را نیز به صورت قطعات بسیار کوچک به پوره او اضافه کرد. در این زمان پاستا و برنج هم می توان به کودک داد.

 

به طور کلی پزشکان توصیه می کنند تا یک سالگی به کودک عسل، شیر پاستوریزه، پنیر، سفیده تخم مرغ، شکلات، بادام زمینی، میگو، فلفل، ادویه جات، ترشی ها، نمک، نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی، کیوی، انواع توت ها، آلبالو، گیلاس، نخود، لپه، اسفناج و کلم داده نشود. برای تنوع در پوره می توانید از سیب زمینی، کدو حلوایی و هویج استفاده کنید. مواد غذایی باید از نظر مقدار و نوع به تدریج، به غذای شیرخوار اضافه شوند. شروع غذاها باید با غذاهای بسیار ساده و کم حجم باشد.

 

به خاطر ناتوانی کودک در جویدن غذاها بهتر است آنها را کمی رقیق کنید. در واقع باید غذای کودک زیر یک سال نرم و سهل الهضم باشد و مغذی و مقوی باشد؛ یعنی انرژی، پروتئین، املاح و ویتامین های ضروری را تأمین کند. مصرف نمک، شکر و چربی ها را در غذاهای کودکان بسیار محدود کنید.


عادات غذا خوردن خیلی زود در کودکان شکل می گیرد؛ بنابراین استفاده از غذاهای سالم و متنوع برای کودکان اهمیت زیادی دارد. غذاهایی که کودک می خورد، باید متناسب با وزن، سن و نیازهای فیزیکی اش باشد. برخی غذاها، برای کودکان غذاهای سالمی نیستند و خوردن آنها می تواند خطراتی به همراه داشته باشد. این غذاها عبارتند از:


مرکبات
از دادن مرکبات به نوزاد خودداری کنید. اسید موجود در مرکبات موجب سوختگی پوست کشاله ران کودک (در قسمتی که پوشک او را می بندید.) می شود. علاوه بر آن، روی سیستم گوارش او نیز اثر می گذارد. مرکبات مثل پرتقال، لیمو، لیموترش و گریپ فروت حتی نباید به شکل آب میوه نیز به کودک زیر یک سال داده شود.


غذاهای سفت و سخت
نوزاد شما تا شش ماهگی فقط باید شیر بخورد؛ زیرا دستگاه گوارش او هنوز رشد نکرده است و توانایی هضم غذاهای جامد و سفت را ندارد و این نوع غذاها باعث بیماری اش می شود. با افزایش سن (حدود 10-12 ماهگی) کم کم دادن غذاهای سبک را می توان شروع کرد.


نمک، شکر و ادویه جات
با اینکه نمک، شکر و ادویه جات باعث می شوند غذاها طعم بهتری داشته باشند، اما نوزادان و کودکان به طعم طبیعی غذاها نیاز دارند؛ پس اجازه دهید با طعم طبیعی آنها آشنا شوند.


تکه های درشت میوه جات و سبزیجات
این تکه های بزرگ ممکن است باعث خفگی شوند. در هشت ماهگی بهتر است از میوه ها به شکل پوره استفاده کرد. پوست میوه ها را حتماً جدا کنید و هسته آنها را درآورید. میوه هایی مثل انگور را به همان اندازه طبیعی شان به کودک ندهید و آن ها را به تکه های کوچک تر تقسیم کنید.


گوشت
به هنگام دادن گوشت به کودک بسیار دقت کنید. هرگز به یک کودک هشت ماهه، هات داگ یا سوسیس و غذاهایی از این قبیل ندهید. اگر می خواهید به کودک خود گوشت پخته بدهید، حتماً آن را به صورت پوره و کاملاً له درآورید. رشته های گوشت با دندان های اندک و کوچک کودک خردسال شما آسیاب نمی شوند و ایجاد خفگی می کنند.


تخم مرغ و شیر گاوی
معمولاً گفته می شود که دادن تخم مرغ به کودک هشت ماهه هیچ ضرری ندارد و هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی کند. پزشکان توصیه می کنند که تخم مرغ باید کاملاً پخته باشد و هیچ قسمت خامی نداشته باشد؛ زیرا تخم مرغ نیم پز حاوی ارگانیسم هایی است که ایجاد عفونت می کند. دادن شیر گاوی نیز به کودک هشت ماهه ایجاد آلرژی شیر نمی کند؛ ولی از آنجا که شیر مادر با تمام مواد مغذی اش برای کودک بسیار مفیدتر است، پزشکان توصیه می کنند کودکان دست کم تا یک سالگی از شیر مادر تغذیه شوند.


غذاهایی که موجب خفگی کودک می شوند
استفاده از مقادیر زیاد کره بادام زمینی باعث می شود به سقف دهان بچسبند و بلعیدن آن برای کودک دشوار است. شیرینی های خمیری، مثل مارش مالو نیز هنگام بلع ایجاد مشکل می کنند. برای دادن انگور و هندوانه به کودک حتماً آن را به بخش های بسیار کوچک تقسیم کنید تا جویدن و بلعیدن آنها آسان تر شود. مواد غذایی غیر لغزنده و خشک مثل گردو، ذرت و کشمش نیز به صورت عادی برای کودکان مناسب نیستند و شکل آسیاب شده آنها باید مصرف شود. در هشت ماهگی می توان پوره غذاها را تهیه کرد و به کودک داد.

 

در این ماه ها او احتمالاً چند دندان کوچک دارد و می تواند از انگشتانش برای برداشتن غذاها کمک بگیرید. اما نمی توان از غذاهایی که سایر افراد خانواده می خورند، به او داد. غذای کودک باید کاملاً پخته شود. از دادن آجیل ها و روغن های آجیل در این سن به کودک خودداری کنید؛ زیرا موجب خفگی او می شود. قبلاً گفته می شد که می توان به کودک زیر یک سال کره بادام زمینی داد، ولی اخیراً پزشکان اعلام کرده اند که می تواند در سنین بسیار کم (چندماهگی) ایجاد آلرژی بادام زمینی کند.


چه غذاهایی به کودکانمان ندهیم؟
غذاهای فرآوری شده: اغلب غذاهای فرآوری شده که از سوپرمارکت ها خریداری می کنید، حاوی نمک، چربی و شکر زیاد بوده و جزء غذاهای ضعیف هستند. این نوع غذاها، طعم طبیعی ندارند و حتی گاهی اوقات حاوی ترکیباتی هستند که روی برچسب شان عنوان نمی شود.
صبحانه های بسیار شیرین: بیشتر صبحانه هایی که به کودکان داده می شود، بسیار شیرین است، بنابراین باید به اجزای تشکیل دهنده مواد غذایی توجه کنید.


فست فودها:طی سال های اخیر تعداد رستوران های فست فود در سطح دنیا چند برابر شده و به همین ترتیب تعداد کودکانی که فست فود می خورند نیز بسیار افزایش یافته است. فست فودها از نظر مواد مغذی بسیار ضعیف هستند و فقط کالری بالایی دارند. در ضمن زیاده روی در مصرف آنها به کبد آسیب می رساند.


کافئین: کافئین نوعی محرک موجود در قهوه، چای و نوشیدنی های کولا است که سبب تحرک بیش از اندازه کودکان می شود و مصرف آنها باید برای کودکان محدود شود. می توان نوشیدنی هایی سالم تر مثل آب و شیر را جایگزین کرد.


منبع: magiran.com


ویدیو مرتبط :
مسیر پیشرفت کودکان نوپا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کودکان و چرخه ی بد غذایی




متخصصان تغذیه عقیده دارند کودکان باید مواد معدنی و ویتامین های موردنیاز خود را با تغذیه ای که از موادطبیعی دارند به دست بیاورند و از آن جمله می توان به موادغذایی چون شیر و سایر لبنیات,میوه و سبزیجات سبز, مواد پروتینی مانند مرغ ماهی گوشت و تخم مرغ و نان و غلات اشاره کرد.

سؤال اساسی این است که چه کودکانی به مکمل های ویتامینی نیاز دارند؟


کودکانی که به صورت معمول غذاهای سالم و تازه مصرف نمی کنند،کودکان ایرادگیری که به اندازه کافی غذا نمی خورند،کودکانی که به بیماری های مزمن از قبیل آسم یا بیماری های گوارشی مبتلا هستند به ویژه اگر در حال درمان باشند.

کودکان فعالی که به ورزش های فیزیکی سخت مشغول هستند،باید از مکمل های غذایی استفاده کنند. همچنین مصرف این مکمل ها برای کودکانی که به میزان زیاد Fast Food می خورند، کودکانی که گیاهخوار هستند و رژیم های بدون لبنیات یا رژیم های غذایی دیگر دارند و کودکانی که از نوشیدنی های کربوناتی استفاده می کنند که موجب کاهش ویتامین و دفع مواد معدنی بدن می شود، توصیه می کنند.

fast food

ویتامین و مواد معدنی مفید برای کودکان


* ویتامین A، موجب رشد و ساختن بافت ها،استخوان،پوست سالم،چشم و سیستم ایمنی می شود.بهترین منابع ویتامین A شامل شیر،پنیر،تخم مرغ و سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج، کدو و سیب زمینی شیرین است.

* ویتامین های خانواده B نیز به سوخت و ساز،تولید انرژی و سلامت سیستم عصبی و چرخشی کمک می کنند. منابع خوب این ویتامین ها گوشت،مرغ،ماهی،تخم مرغ،شیر، آجیل، پنیر، لوبیا و سویا است.

* ویتامین C، سلامت ماهیچه ها،بافت های متصل و پوست را تقویت می کند.مرکبات، توت فرنگی، کیوی، گوجه فرنگی و سبزیجات سبز مانند کلم بروکلی از جمله منابع سرشار از ویتامین C هستند.

* ویتامین D نیز به رشد استخوانها و دندانها و همچنین جذب کلسیم کمک می کند.منابع این ویتامین شیر، پنیر و ماست، زرده تخم مرغ و روغن ماهی است.

* کلسیم به رشد کودکان و ساخت استخوان های قوی کمک می کند.منابع آن شیر،پنیر، ماست،سویا و آب پرتقال های غنی شده است.

* آهن ماهیچه را می سازد و برای سلول های خونی بسیار ضروری است.کمبود آهن در دوران بزرگسالی به ویژه در دختران بسیار زیاد است.منابع سرشار آهن،گوشت قرمز، بوقلمون،اسفناج،حبوبات و آلو بخارا هستند.

گوشت قرمز

نکات مهم در ویتامین دادن به کودک


ویتامین ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید تا آنها را مثل شکلات نخورند.همچنین از مصرف بیش از اندازه مکمل ها خودداری کنید،چرا که موجب مسمومیت می شود.

اگر فرزند شما از داروی خاصی استفاده می کند،ابتدا از پزشک درباره تداخل داروها با ویتامین ها و مواد معدنی بپرسید تا با مشکل روبه رو نشوید.در ضمن توجه کنید که حتماً مکمل ها را از داروخانه تهیه کرده و از مکمل هایی استفاده کنید که دارای برچسب تأییدیه وزارت بهداشت است.

نقش تغذیه در رشد قدی کودکان


کوتاهی قد کودکان ممکن است در دو مرحله قبل از تولد (مرحله جنینی) و پس از تولد یا در هر دو مقطع اتفاق بیفتد.

در دوران بارداری،مادر نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند،به نحوی که مصرف ناکافی ریز مغذی ها به همراه استعمال دخانیات در دوران بارداری به رشد ناکافی و کم وزنی کودک در هنگام تولد می انجامد،بنابراین،مکمل یاری غذایی و اجتناب از سیگار برای چنین مادرانی ضروری خواهد بود.علاوه بر انرژی،وجود چندین اسید چرب ضروری به همراه اسید آمینه ضروری (که در ساختمان پروتئین ها وجود دارند) برای رشد و نمو کافی کودکان لازم است.

مصرف طولانی مدت غذاهایی که پروتئین آنها کیفیت پائینی داشته و درنتیجه همه اسیدهای آمینه ضروری را به حد کافی برای بدن کودک تأمین نمی کند، به کندی یا توقف رشد کودک می انجامد.

البته مصرف غذاهایی که چربی زیادی داشته باشند نیز موجب میشود که پروتئین ها در حد نیاز،به بدن کودکان نرسند و همین برای رشد مشکل ساز خواهد بود.علاوه بر انرژی و چربی و پروتئین دریافت کافی ریز مغذی های مختلف یعنی ویتامین ها و املاح نیز برای رشد کافی و مناسب کودکان ضروری است.

نقش چند ریز مغذی در تأمین رشد کافی کودکان شناخته شده است.اما این که کدام یک از آنها بیشترین تأثیر را در تأخیر و کندی رشد کودکان دارد،هنوز مشخص نیست.کمبود روی در کاهش رشد قدی کودکان نقش دارد. کمبود متوسط تا شدید ویتامین A، آهن، کلسیم و ید نیز در تأخیر رشد کودکان نقش مهمی دارند.

کمبود روی تا حدود زیادی به ناکافی بودن آن در رژیم غذایی، جذب ناکافی آن از رژیم غذایی با اختلال جذب و ازدست دادن روی با فعل و انفعالات، بدن (مثلاً در هنگام اسهال) بستگی دارد.

تحقیقات نشان داده است خوردن غذاهای حیوانی به همراه مکمل های غذایی دیگر در مقابله با کاهش رشد کودکان مؤثر است.در بعضی شرایط مصرف شیر (بهترین منبع کلسیم) میزان رشد کودکان را بهبود می بخشد.

کمبودهای غذایی در دوران کودکی،حتی در صورتی که مکمل های ویتامینی و غذایی در ابتدای خردسالی کودک به او داده شود بازهم نمی تواند از کوتاهی قد کودک جلوگیری کند. در کودکان «از رشد مانده»، دادن یکی یا برخی از مکمل ها تأثیر چندانی نخواهد داشت، بلکه توصیه می شود از مخلوط مکمل ها استفاده شود.

براین اساس مصرف غذا درحد متعادل، مناسب و از تمام گروه های غذایی همراه با مکملهای غذایی توصیه شده از سوی پزشک، بسیار مهم است. باید توجه داشت استفاده از مکمل های غذایی حاوی ریزمغذی ها به خصوص در کودکان باید با نظر پزشک متخصص انجام شود.

مطالب پیشنهادی:

آیا کودک نوپای شما بد غذاست؟

آنچه مادران در تغذيه کودکشان باید بدانند

رابطه بین مواد غذایي و شب ادراي كودكان

اگر نگران تغذیه کودک سرما خورده هستید!

تغذیه کودک در شش ماه اول زندگی

اشتهاي كودكان يك تا 2 ساله چگونه است؟