کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

مبارزه با جوش صورت در دوران بارداری


سیاری از خانم‌ها مخصوصا آن دسته که در نوجوانی و جوانی مبتلا به آکنه بوده‌اند، در دوران بارداری به دلیل صاف شدن پوست صورت‌شان خوشحال می‌شوند. برخی دیگر که تا قبل از بارداری به زیبایی پوست صورت‌شان می‌نازیدند ناگهان متوجه جوش‌های ریزی می‌شوند.



 صبح بخیر: بسیاری از خانم‌ها مخصوصا آن دسته که در نوجوانی و جوانی مبتلا به آکنه بوده‌اند، در دوران بارداری به دلیل بهبود آکنه و صاف شدن پوست صورت‌شان خوشحال می‌شوند. برخی دیگر که تا قبل از بارداری به زیبایی پوست صورت‌شان می‌نازیدند ناگهان متوجه جوش‌های ریزی می‌شوند. خانم نرگس.  از جمله افرادی است که می‌گوید در نوجوانی دچار آکنه یا جوش‌های پوستی نبوده است اما در ۳ ماهه سوم بارداری جوش‌های سرسیاه روی صورتش ظاهر شد. او طی تماسی تلفنی با دفتر مجله خواسته در مورد این مشکل پوستی صحبت کنیم و او را راهنمایی کنیم که از چه درمانی استفاده کند. امیدواریم نظرات متخصصان عزیز برای این خانم و شما مفید واقع شود.



بخور نخورهای آکنه‌ای

در مورد ارتباط تغذیه با آکنه و آکنه بارداری تحقیقات ضد و نقیضی وجود دارد. برخی مطالعات این ارتباط را تایید کرده‌اند و برخی دیگر خیر. البته این موضوع تا حد زیادی به نوع تحقیق و نوع موادغذایی به کار رفته نیز بستگی دارد. مثلا در مورد شکلات برخی مطالعات نشان داده که شکلات در بروز یا تشدید آکنه موثر است و برخی دیگر این موضوع را رد کرده‌اند. اما در مجموع مرور تحقیقات ۴۰ ساله نشان داده در جوامعی که رژیم‌ غذایی گیاهی دارند افراد کمتر به آکنه دچار می‌شوند و این‌که ۸۰ درصد خانم‌های مبتلا به آکنه متابولیسم گلوکز غیرطبیعی دارند یعنی رژیم‌ غذایی‌شان پرکربوهیدرات است.  تغییرات هورمونی دوران بارداری و وراثت، قطع مصرف قرص‌های ضدبارداری، استفاده از لوازم آرایشی و مصرف برخی دارو‌ها در کنار نوع تغذیه سرشار از قند و چربی در بروز آکنه موثرند.  به تمامی افرادی که دچار آکنه هستند توصیه می‌شود در برنامه غذایی روزانه ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر بگنجانند. این فیبر در سبزی و میوه‌ها و غلات سبوس‌دار موجود است. داشتن رژیم‌غذایی کم‌چرب و عدم مصرف غذاهای سرخ‌شده، ایجاد محدودیت در دریافت نمک و حذف غذاهای کنسروی که اغلب چرب هستند، حذف نوشابه، آب‌نبات و شیرینی و شکلات می‌تواند در پیشگیری یا بهبود آکنه موثر باشد. افراد مبتلا لازم است زیر نظر پزشک مکمل کروم، امگا۳، کلسیم، ویتامین A و B6   دریافت کنند.



چند توصیه به آن‌ها که استرس دارند

آکنه بارداری مسئله‌ای نیست که تمام خانم‌ها درگیر آن باشند. بنابراین نمی‌توان گفت این بیماری تنها تحت‌تاثیر تغییرات هورمونی طبیعی دوران باردرای قرار دارد. به نظر می‌رسد متهم اصلی استرس مادر و واکنش بدن نسبت به تحریکات بیرونی عصبی و اثری باشد که بر هورمون‌های بدن می‌گذارد.

برای خانم‌های بارداری که استرس بالایی دارند و شاید این استرس سبب مشکلاتی مانند آکنه در آن‌ها شده چند توصیه برای کاهش فشارهای عصبی و روانی داریم:

۱- از سیستم‌های حمایتی عاطفی و عملی استفاده کنید.


همسر خانم باردار باید از نظر عاطفی و اقتصادی همسر خود را حمایت کند. لازم است خانم باردار اگر دچار مشغولیت‌های ذهنی در مورد آینده فرزند شده آن را با همسر خود در میان گذاشته و همسر و نزدیکان او را حمایت کنند.

۲- روابط مناسب را ادامه دهید.


برقراری ارتباط تلفنی یا نزدیک با افرادی که احساس‌های خوشایندی منتقل می‌کنند در کنترل استرس موثر است.

۳- بخندید.


خنده فرد را از فضای استرس‌زا دور می‌کند. گفتن طنز یا حتی دیدن یک فیلم کمدی می‌تواند تا حد زیادی سبب خوشحالی خانم بادار شود. خنده سبب ریلکس شدن عضلات صورت شده و در کنترل استرس موثر است.

۴- ورزش کنید.


۵- هدفتان را بشناسید.


 یک خانم باردار قرار است فرزندی را به دنیا آورد و او را تربیت کند. پس باید سالم بوده و اعتماد‌به‌نفس بالایی داشته باشد.



بارداری، تغییرات هورمونی و آکنه

در دوران بارداری تغییرات عمده هورمونی داریم. در این دوران در بدن جنین، بافت جفت و مادر و هورمون‌های بسیاری ساخته شده و میزان پروژسترون، آندروژن و استروژن به شدت بالا می‌رود. از سوی دیگر غده هیپوفیز مادر،  بزرگ شده و ساخت ترکیبات هورمونی در آن افزایش پیدا می‌کند. حتی NSH که تامین‌کننده ملانوسیت است و عامل سیاه‌شدن دور پستان و خط شکم و... است نیز در بدن بالا می‌رود. غده فوق‌کلیوی مادر نیز تولید آندروژن و کورتیزون را افزایش می‌دهد و همه این مسائل با هم محیط هورمونی بسیار مناسبی برای تغییرات شدید پوست و مو به وجود می‌آورد. یکسری از خانم‌ها وقتی باردار می‌شوند مبتلا به آکنه هستند اما برخی دیگر هرگز مبتلا نبوده‌اند و در دوران بارداری به آن مبتلا می‌شوند. افرادی که قبل از بارداری مبتلا به آکنه بوده‌اند در دوران بارداری آکنه آن‌ها فروکش می‌کند اما گاهی نه‌تنها این اتفاق نمی‌افتد بلکه در برخی افراد که هرگز مبتلا به آکنه نبوده‌اند جوش‌های آکنه بروز می‌کند. دلیل این موضوع افزایش هورمون‌های مردانه یا‌‌ همان آندروژن است. گیرنده‌های این هورمون در پوست بالاست. وجود میزان بالای سموم روی پوست به ویژه در دوران بارداری و ترکیب این دو با هم باعث ایجاد آکنه می‌شود. گاهی خانم‌ها «هرپس» بارداری را با آکنه اشتباه می‌گیرند. هرپس بارداری نوعی ضایعه پوستی است که با خارش همراه است و نه‌تنها در صورت بلکه در بدن هم ظاهر می‌شود. عامل این موضوع ضعیف شدن سیستم ایمنی مادر در دوران بارداری است و بیماری با ختم بارداری بهبود می‌یابد.  آکنه بارداری مانند بسیاری از تغییرات پوستی دیگر در این دوران موقتی است و بعد از خروج جفت از بدن مادر و ایجاد تعادل در هورمون‌ها به حالت اول بازمی‌گردد. مگر آن‌که مادر قبل از بارداری درمانی برای آکنه دریافت می‌کرده که در این شرایط بعد از زایمان نیز ادامه می‌یابد. آنچه مهم است این‌که درمان‌های معمول آکنه به‌خصوص داروهای آنتی‌آندروژن در دوران بارداری نباید مصرف شود. برخی متخصصان پوست از پمادهای موضعی استفاده می‌کنند که البته موثر نیست و توصیه می‌شود خانم‌های باردار این درمان‌ها را انجام ندهند. بهترین توصیه کاهش مصرف موادغذایی پرچرب است.


ویدیو مرتبط :
ورزش بارداری - ورزش دوران بارداری - سی دی ورزش دوران بارداری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راه های مبارزه با بد خوابی در دوران بارداری



دوران بارداری, بد خوابی در دوران بارداری, بی خوابی در دوران بارداری

روزی که به من زنگ زدند و سفارش مطلبی را در مورد خواب در دوران بارداری دادند، خودم در ماه هشتم بارداری بودم و بدخوابی برایم تبدیل به یک بحران در زندگی شده بود. به همین دلیل وقتی دبیر تحریریه گفت که این موضوع سوال خیلی از خواننده‌ها بوده، به طور کامل با آن‌ها هم‌دردی کردم و تمام منابع ممکن را دنبال راه‌حلی برای راحت‌تر کردن خواب در بارداری گشتم. بلکه این گزارش کمی، فقط کمی، از راحتی خواب را به ما برگرداند!

غلت زدن آن قدر سخت و دردناک است که بیدار می‌شوم

چرا رخ می‌دهد؟

عضلات زیر شکم در این دوران به شدت تحت فشار هستند و وقتی برای مدتی بی‌حرکت می‌مانند، سفت و دردناک می‌شوند. بنابراین وجود درد در ناحیه کف لگن طبیعی است.

حالا باید چه کار کنم؟

نرمش‌های لگن را انجام دهید تا عضلات ناحیه کف لگن قوی شوند. با وجود گرما، شب‌ها دور شکم و کمرتان را بپوشانید تا گرفتگی عضلات کمتر شود. روبه‌روی کولر نخوابید. برای غلت زدن، سعی کنید تا جای ممکن به کمر و شکم‌تان فشار نیاید. لازم نیست بلند شوید و بنشینید و جابه‌جا شوید؛ این طوری به کمرتان بیشتر فشار می‌آید. کافی است بدون بلند کردن کمر از تشک، از این پهلو به آن پهلو بغلتید. برای این کار بیشتر از دست‌تان کمک بگیرید. سعی کنید حین غلت زدن پاهای‌تان خیلی از هم باز نشوند، چون ممکن است کشاله‌های ران‌تان دردناک باشند.

وقتی می‌خوابم، ترش می‌کنم

چرا رخ می‌دهد؟

بازگشت محتویات اسیدی معده به مری، به خاطر شل شدن عضله‌ای که روی معده را می‌بندد و همین طور فشاری که رحم از پایین به معده وارد می‌کند، در خانم‌های باردار بسیار شایع است. وقتی می‌خوابید، عامل جاذبه زمین هم از روی این مایع برداشته می‌شود و احتمال بیشتری دارد که برگردد.

حالا باید چه کار کنم؟

بالش‌تان را کمی بالاتر بیاورید. اگر اوضاع خیلی ناجور است، به صورت نیمه نشسته بخوابید. ساعت شام‌تان را تا حد امکان جلو بکشید و اجازه دهید 3 تا 4 ساعت قبل از خواب، چیزی به محتویات معده‌تان اضافه نشود. دور چای، قهوه و نسکافه را کلا خط بکشید و غذاهای ترش و پرادویه را برای شام نگذارید.

در طول شب مجبورم بارها به سمت دستشویی بدوم

چرا رخ می‌دهد؟

در 3 ماهه اول و 3 ماهه دوم، فشار رحم روی مثانه موجب کاهش حجم آن می‌شود، در نتیجه مثانه شما خیلی زودتر از قبل پر می‌شود و مجبورید خودتان را به خاطر چند قطره به سرعت به دستشویی برسانید.

حالا باید چه کار کنم؟

آب خوردن را برای ساعات آخر شب نگذارید. 2 ساعت قبل از خواب حسابی آب بخورید و بعد دیگر مایعات مصرف نکنید تا مثانه‌تان تا قبل از خواب تخلیه شده باشد. اگر عادت دارید آخر شب قرص پریناتال را با یک لیوان آب یا آب‌میوه بخورید، آن را به 2 ساعت قبل از خواب یا صبح منتقل کنید.

نیمه‌شب گرسنه‌ام می‌شود

چرا رخ می‌دهد؟

در 3 ماهه سوم و به خصوص ماه آخر ممکن است گرسنگی واقعا شما را مجبور کند از خواب بیدار شوید. در این ماه‌ها نیاز بدن شما و جنین به کالری بیشتر از همیشه است، پس نباید گرسنه بمانید.

حالا باید چه کار کنم؟

شام مقوی بخورید. آخر شب، چند عدد خرما، کمی بیسکویت یا حلوا یا چند قاشق هلیم بخورید. برای این کار یک خوراکی نسبتا خشک و پرکالری را انتخاب کنید که نیمه‌شب ترش نکنید یا مجبور به رفتن به دستشویی نشوید. چند عدد بیسکویت هم کنار تخت‌تان بگذارید که اگر شب خیلی گرسنه بودید، مجبور نشوید از تخت بلند شوید.

دچار تنگی‌نفس یا تپش قلب می‌شوم

چرا رخ می‌دهد؟

سریع‌تر شدن تپش قلب در دوران بارداری هم به خاطر تغییرات هورمونی و هم برای خون‌رسانی بیشتر به جنین ایجاد می‌شود و طبیعی است. تنگی نفس هم ممکن است به خاطر اکسیژن رسانی باشد یا فشار رحم و شکم به قلب و دیافراگم.

حالا باید چه کار کنم؟

شام سنگین نخورید تا حجم معده به بزرگی شکم‌تان اضافه نشود و به قلب و ریه‌هایتان فشار نیاورد. طاقباز نخوابید، چون با این کار سنگینی رحم روی رگ‌های خون‌رسان می‌افتد و ممکن است دچار تپش قلب غیرعادی شوید.

نمی‌توانم به پهلو بخوابم

چرا رخ می‌دهد؟

بهترین وضعیت خواب برای مادران باردار، خوابیدن به پهلوی چپ و راست است. دمر خوابیدن که عملا ممکن نیست و خوابیدن طاقباز هم از 3 ماهه دوم می‌تواند خطرناک باشد. با این حال عادت نداشتن به این وضعیت خواب، ممکن است موجب نگرانی و بیدار شدن پیاپی مادر شود.

حالا باید چه کار کنم؟

از بالش کمک بگیرید. اگر می‌توانید، یک بالش بارداری تهیه کنید. بغل کردن این بالش‌ها و گذاشتن دنباله آن لای پاها، هم باعث کاهش درد در ناحیه کف لگن می‌شود و هم خوابیدن به پهلو را راحت‌تر می‌کند. بدون این بالش‌ها و با گذاشتن یکی دو بالش در اطراف (لای زانوها، جلوی شکم و پشت کمر) هم می‌توانید تعادل‌تان را حفظ کنید.

در نیمه‌های خواب عضله ساق پایم می‌گیرد و از درد می‌پرم

چرا رخ می‌دهد؟

گرفتگی عضلات در دوران بارداری بسیار شایع است. ممکن است این اتفاق به دلیل کمبود کلسیم یا کم‌تحرکی یا فشار زیاد به یک عضله باشد. مثلا بسیاری از خانم‌هایی که در طول بارداری زیاد و در ترافیک رانندگی می‌کنند با گرفتگی عضله ساق پای چپ (پای کلاچ) مواجهند.

حالا باید چه کار کنم؟

اول مطمئن شوید که مشکل پزشکی ندارید. این جواب را می‌توانید از آزمایش کلسیم دریافت کنید. اگر مقدار مصرف لبنیات‌تان خوب است و مشکلی ندارید، باید نرمش منظم را به برنامه‌تان اضافه کنید. حرکت پدالی پنجه‌های پا (خم کردن پا از پاشنه به عقب و جلو) به صورت منظم عضلات ساق پا را قوی می‌کند. گرم کردن پا در صورت فشار زیاد روی عضلات هم ممکن است موثر باشد.

کابوس‌های عجیب دست از سرم برنمی‌دارند

چرا رخ می‌دهد؟

نگرانی با بارداری گره خورده است و کابوس‌هایی در مورد کودک آینده، برای همه پیش می‌آید. خواب جا گذاشتن بچه، بچه نارس، ناتوانی در نگهداری یا شیردهی به نوزاد، تولد نوزاد غیرعادی و این جور چیزها در اغلب بارداری‌ها رخ می‌دهد. پس بدانید که تنها نیستید!

حالا باید چه کار کنم؟

به چیزهای خوب فکر کنید. قبل از خواب عکس‌هایی از مناظر زیبا یا بچه‌های خوشگل ببینید و با همسرتان در مورد شیرینی‌های بچه‌داری (و نه سختی‌هایش!) حرف بزنید. اگر خواب بد دیدید، صدقه بدهید و برای کودک‌تان دعا کنید.

بچه‌ام در خواب خیلی لگد می‌زند

چرا رخ می‌دهد؟

بعضی بچه‌ها اصولا پرتحرک هستند و به خصوص شب، وقتی که مادر در حال استراحت است، حرکات‌شان بیشتر می‌شود و مادر هم آن را بیشتر حس می‌کند. در 3 ماهه سوم این حرکات می‌تواند واقعا دردناک باشد.

حالا باید چه کار کنم؟

روی شکم‌تان را بپوشانید تا گرم و تاریک شود. یادتان باشد که جنین در 3 ماهه سوم متوجه تغییر نور محیط می‌شود. مواد محرک نخورید. شکلات، قهوه، توت‌فرنگی، غذاهایی با طبع خیلی سرد یا خیلی گرم و مواد غذایی شیرین و پرقند می‌توانند موجب تحرک بیشتر جنین شوند.

چند توصیه برای این که خواب‌تان راحت‌تر شود

به خودتان تکان بدهید!

بی‌تحرکی می‌تواند خواب شما را به هم بریزد. داشتن یک فعالیت بدنی آرام در طول روز، مثل پیاده‌روی یا شنا، موجب خستگی عضلات شما و در نتیجه خواب راحت‌ترتان می‌شود. با این حال قبل از خواب فعالیت بدنی سنگین نکنید و حتی کارهای خانه را برای فردا بگذارید و اجازه بدهید بدن‌تان کمی ریلکس شود.

شیر گرم و عسل بخورید

اگر بدخواب شده‌اید، کمی شیر گرم با عسل به شما آرامش می‌دهد. دم‌کرده بابونه هم همین تاثیر را دارد. دوش آب ولرم هم ممکن است شما را خواب‌آلود کند، هرچند برای بعضی‌ها اثر معکوس دارد!

چای را از برنامه‌تان حذف کنید

حتی اگر مشکل خواب هم ندارید، باز هم این کار را بکنید. چای (و قهوه و نسکافه) هم باعث پریشانی خواب‌تان می‌شوند، هم مانع جذب آهن می‌شوند و هم مدر (ادرارآور) هستند و مجبورتان می‌کنند در طول شب برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار شوید.

آرامش داشته باشید

هرچند در بعضی مواقع غیرقابل اجراست، اما با استفاده از تکنیک‌های تنفس عمیق و شکمی، ریلکسیشن و یوگا می‌توانید قبل از خواب آرامش را به روان و جسم‌تان برگردانید.

دست از نگرانی بردارید

لازم نیست دیوانه‌وار نگران وضعیت خواب‌تان باشید! اگر خواب‌تان نمی‌برد، بلند شوید و کتاب بخوانید و راه بروید. فردا زمانی برای خواب پیدا می‌کنید. اگر نیمه‌شب از خواب بیدار شدید و دیدید طاقباز خوابیده‌اید، وحشت نکنید. اتفاق بدی نمی‌افتد. نگران پیچیدن بند ناف دور گردن جنین به خاطر بالا بردن دست‌ها یا خوابیدن به راست و این چیزها هم نباشید. بند ناف کودک و اصولا وضعیت او در شکم هیچ ربطی به نوع خوابیدن و وضعیت دست‌های شما ندارد!

 

منبع:bartarinha.ir