کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

مامان منو ببین!


با میل مهارناپذیر دختر كوچولوی‌تان به استفاده از لوازم آرایشی چه باید بكنید؟


مجله سیب سبز - بهاره اسلامی: روی‌تان را كه برگردانید، سراغ كیف لوازم آرایشی شما می‌رود و تمام صورتش را با رژ سرخ می‌كند و با لبخندی به سمت‌تان برمی‌گردد و می‌گوید: «مامان قشنگ شدم؟» درست در همین لحظه كه كودك‌تان خودش را مثل یك عروس تاج بر سر زیبا و نیازمند ستایش می‌بیند، رفتار شما می‌تواند تكلیف خیلی چیز‌ها را در آینده‌اش روشن كند.

می‌توانید با عصبانیت یك دستمال زبر ‌بردارید و به جان صورتش بیفتید یا اینکه می‌توانید در آغوشش بگیرید و با هم سلفی بیندازید یا اینکه می‌توانید با بی‌تفاوتی از كنارش بگذرید یا ندیده‌اش بگیرید. از نظر شما كدام‌یك از این رفتارها می‌تواند به آینده كوچولوی شما خدمت بیشتری كند؟ دكتر جمشید بیگدلی، روانشناس در ادامه مطلب به این پرسش پاسخ می‌دهد.

منو ببین

آرایش كردن و جلوی آینه ایستادن از میل به زیباتر شدن نشات می‌گیرد. حتی اجتماع هم آدم‌های زیبا را راحت‌تر به خود می‌پذیرد. نگاهی به رفتارهایی كه از صبح تا شب در خانه دارید، بیندازید. شما چقدر جلوی آینه می‌ایستید؟ حتی جلوی آینه هم مسواك می‌زنید و موهای‌تان را درست می‌كنید.

وقتی موهای‌تان را درست می‌كنید، نظر شوهرتان را می‌پرسید و وقتی او لباس‌های خوبی می‌پوشد، نظر شما را برای ظاهرش می‌پرسد. در چنین شرایطی انتظار دارید كودك 3،2 ساله شما در برابر میل به جلب‌توجه مقاومت كند و از این الگوهای رفتاری كه هر روز شما به نمایش می‌گذارید، پیروی نكند؟

مامان قشنگ شدم؟

دختر هستم خوشحال هستم

دخترتان میلی به استفاده از لوازم آرایشی ندارد؟ اهل دامن پوشیدن نیست و از گلسر هم استفاده نمی‌كند؟ دوست دارد موهایش كوتاه باشد و رفتارهای شما را تقلید نمی‌كند؟ این علائم به ظاهر بی‌اهمیت، می‌توانند زنگ خطرهای بزرگی برای آینده جنسی او باشند.

این رفتارها در درجه اول می‌گویند كه دختر شما از جنسیتش راضی نیست و اگر مراقب نباشید، ممكن است در آینده دچار مشكلات جدی شود اما در نهان، این رفتارها یك پیغام مهم به شما می‌دهند. آنها می‌گویند دختر شما رابطه خوبی با مادرش ندارد، از والد همجنسش الگو نمی‌گیرد و رابطه عاطفی قوی با او ندارد. حالا باید چه كنید؟ به زور آرایشش كرده و مجبورش كنید كه زنانه‌تر رفتار كند؟ نه! باید به فكر ترمیم رابطه خودتان و او باشید. تا زمانی كه ارتباط عاطفی مادر و دختر ترمیم و تقویت نشود، نمی‌توانید او را نسبت به جنسیتش راضی كنید.

اگر كودك دو ساله شما سر كشوی لوازم آرایشی‌تان می‌رود و رژلب‌های‌تان را روی صورتش می‌كشد به جای اینكه برای مهار شدنش تلاش كنید، از این اتفاق خوشحال باشید. كودك شما با تقلید كردن رفتارهای زنانه‌ای كه در طول روز نشان می‌دهید، می‌گوید از جنسیتش راضی است و ارتباط خوبی با مادر كه والد همجنس اوست دارد. رابطه خوب مادر و دختر، میل دختر به نشان دادن رفتارهای زنانه را تشدید می‌كند. پس دست و پای‌تان را گم نكنید و به فكر تنبیه كردنش هم نیفتید. شواهد نشان می‌دهد تا اینجای كار مادر خوبی بوده‌اید.

الان وقتشه

آرایش‌های غلیظ و اغراق‌شده در خیابان را می‌بینید؟ دخترانی كه برای آرایش كردن در محل كار و خیابان هم حسابی وقت می‌گذارند و با آرایشی سنگین همه جا ظاهر می‌شوند. می‌دانید میل به انجام این آرایش‌های سنگین از كجا آمده؟ از منع كردن والدین در دوره كودكی. از زمانی كه او به اقتضای سنش می‌خواست سراغ لوازم آرایشی برود و با تنبیه و واكنش‌های منفی والدینش روبه‌رو شد. اگر نمی‌خواهید كودك شما سراغ این رفتارهای اغراق‌شده برود، مراقب برخوردهای امروزتان باشید.

برای تشویق كردن رفتارهای زنانه دختر كوچولوی‌تان، حتما نیازی نیست كه برایش كف بزنید. لبخند زدن، گفتن یك جمله محبت‌آمیز مثل «چقدر خوشگل شدی» و... همه می‌توانند رفتار دخترتان را تقویت كنند اما اگر پسر كوچولوی شما سراغ لوازم آرایشی‌تان رفت چه؟ در چنین شرایطی هرگز نباید رفتار او را حتی با یك لبخند ساده تقویت كرده و با دعوا و ایجاد تنش، كنجكاوی‌اش را بیشتر كنید. می‌توانید پسرتان را در این شرایط نادیده بگیرید یا اینكه با مداد چشم‌تان برایش سبیل بكشید تا با جنسیتش ارتباط بهتری برقرار كند.

من تو‌ام!

برای تقلید كردن رفتارهای مادر، هیچ‌وقت زود نیست.  اغلب كودكان از حدود دو سال و نیمگی تا سه سالگی رفتارهای زنانه‌ای مثل آرایش كردن را تقلید می‌كند اما اگر دیدید كه كودك یك ساله شما هم هنگام باز بودن كشوی لوازم آرایشی‌تان سراغ‌شان رفت، تعجب نكنید، وحشت‌زده نشوید و با قضاوت‌های عجولانه فرزندتان را به بحران وارد نكنید. او كودك است و شما هستید كه باید سن و موقعیتش را درك كنید.

خوشحال و شاد و خندانم

در فرهنگ پر از رودربایستی ما برای خیلی از آدم‌ها، آرایش كردن راهی برای فرار از كمبودهای عاطفی و استرس‌هاست. فرد با این رفتار می‌گوید نمی‌خواهم از حال بدم باخبر شوید؛ من ناخوشم اما می‌خواهم این بدحالی را زیر زیبایی‌ام پنهان كنم. او ساعت‌ها برای رسیدگی به ظاهر خودش وقت می‌گذارد تا در مقابل، از احترام دیگران هم بهره‌مند شود؛ با چهره‌ای آراسته با دیگران ملاقات می‌کند، تا هیچ کس از آشفتگی‌های درونی‌اش باخبر نشود.

بذار راحت باشم

یادتان نرود رفتارهای شما، الگوی كودك‌تان می‌شود و واكنش‌های شما به تقویت یا سركوب شدن یك رفتار كمك می‌كند. اگر دختر‌دار شده‌اید، دلیلی ندارد با منع اغراق‌گونه او از آرایش كردن، گلسر زدن و رسیدن به سر و وضعش، ولع او برای این رفتارها را بیشتر كنید. تلاش شما برای سرپوش گذاشتن روی این رفتارهای طبیعی، حاصلی جز پنهانی شدن‌شان نخواهد داشت. گذشته از این، كودكی كه در زمان مناسب این تمایلات را نشان نداده است یا به شكلی اغراق‌گونه و غیرمنطقی از زیبا شدن فراری می‌شود و آراسته نبودن را به عنوان معیاری برای درست رفتار كردن انتخاب می‌كند یا اینكه در سال‌های بعد و دور از چشم شما، بیش از اندازه تمایل به استفاده از لوازم آرایشی و رسیدگی به سر و وضعش را در رفتارهایش به نمایش می‌گذارد.

كودكی كه در زمان و مكان مناسب این هیجانات را تخلیه نكرده، ممكن است در آینده با وسواس زیادی برای زیباتر شدن تلاش كند و برای رسیدن به این هدف، حاضر به دادن هزینه‌های فراوان شود پس اگر دوست دارد در خانه گردنبند مروارید شما را به گردنش بیندازد، مانعش نشوید و اگر گاهی می‌خواهد گونه‌هایش را كمی سرخ‌تر كند، سرزنشش نكنید.

اشكالی ندارد!

چه اشكالی دارد دختری كه تا این اندازه به آرایش كردن تمایل دارد با هماهنگی و مدیریت شما در خانه و ‌مهمانی‌های خودمانی و خانوادگی آرایش كند؟ شما می‌توانید از داروخانه لوازم آرایشی مخصوص بچه‌ها و سالم بخرید و با دادن چنین اجازه‌ای در كودكی به او، از بروز مشكلات بعدی جلوگیری‌كنید.

می‌ترسید دیگران به‌خاطر رنگ‌های روی چهره‌اش شما را قضاوت كنند؟ رژلب‌های مخصوص كودكان نه برای سلامت مضر هستند و نه رنگ چندانی دارند. پس با خیال راحت در صورتی كه كودك‌تان تقاضا می‌كند، یكی از آنها را در كیفش بگذارید. گاهی می‌توانید سر کودک‌تان را شیره بمالید و با یک ضد آفتاب مخصوص کودکان، میلش به داشتن لوازم آرایشی مخصوص را  ارضا کنید.


ویدیو مرتبط :
منو یادت رفته مامان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مامان ،موبایل دار می شود!



یک روز یکی از دوستان مامانم(خاله زهره من)منزل ما بود .ایشان به اتفاق مامانجزوه هایی را میخواندند که در یک همایش به آنها داده بودند.ناگهان کنجکاوی مامان گل کرد و با موبایلش شماره خاله ام را گرفت صدایی ظریف و زنانه گفت:«مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد»مامانم خندید و گفت مشترک مورد نظر ور دل من نشسته،اونوقت اینا میگن ...خاله زهره گفت:این که چیزی نیس،من شماره دوستمو گرفتم همین صدا گفت:«این شماره در شبکه موجود نمیباشد»در صورتی که من خودم با همین دو تا چشام،سند موبایلشو دیدم!من ساکت نشسته بودم و چیزی نمیگفتم.

آخه ما خیلی اصرار کرده بودیم که مامان موبایل بگیرد،او همیشه می گفت:شما ها جوون هستید و ما نگرانتون میشیم،شما داشته باشید بهتره.به او گفتیم:شما هم هیچ وقت خونه نیستید!یا همایش هستین یا سمینار یا کنگره!خوب بعضی وقت ها شما هم دیر میکنید و ما نگرانتون می شیم.بعد هم براش خوندیم:«جایی نمیروی که دل بیقرار من تا بازگشتن تو به صد جا نمیرود!»

در اثر همین اصرارهای متمادی!بالاخره دو سال پیش،مامان برای موبایل ثبت نام کرد.وقتی که مامان برای تحویل سیم کارت مراجعه کردةمسوول دفتر تلفن همراه گفت:«خانم مژدگانی بدین،شمارتون خیلی رنده.»مامان هم که ماشاالله در بخشش،دست حاتم طایی را از پشت بسته،200تومان به او داده بود!خودش گفت که آقاهه!چپ چپ نگاهش کرده لابد آقاهه فکر کرده مامان از پشت کوه دماوند آمده!به همین دلیل به معاملات ارزی و جاری مملکت وارد نیست!

مامان خوشحال به خانه آمد و جریان را تعریف کرد.بعد گفت:چه خوب شد آقاهه متوجه دو رقم آخر شماره نشد.پرسیدم:چطور؟گفت:چون دو رقم آخرش میشه عدد بیست!خوب،مخابراط هم که میدونه که«من خودم نمره بیستم،من مثه هیچ کسی نیستم»فریادمان در آمد و گفتیم:«وای...مامان تو رو خدا بس کن!چقدر از خودت متشکری.فردا برو یه دسته گل بگیر بذار جلوی آیینه!»مامان گفت:مرسی که یادم آوردین،اتفاقا برای خودم یک نوشابه باز میکنم!میبینید تو رو خد،مامانای این دور و زمونه رو!ظرفیت داشتن یک گوشی موبلیل را هم ندارند،آن وقت میخواهند پاجرو و ماکسیما هم بخرند.بگو یک دفعه دانشگاه آزاد هم بروند!

از روزی که موبایل به مامان داده اند،دائم آن را با خود این طرف و آن طرف می برد.وقتی به مهمانی می رود سفارش میکند«حتما به من زنگ بزنید هان»طفلک،هیچ کس به او زنگ نمی زند!حالا تازه شروع کرده که شماره اش را به دوستانش بدهد.راستی یادم رفت بگویم،قبل از این که سیم کارت را بدهند،بابای من که میخواست خیلی مدرن و روشنفکرانه عمل کند،از همه دوستانش پرس و جو کرد تا بتواند آخرین مدل گوشی را برای مامان بخرد.

مامان دلش میخواست گوشی مدل تعظیمی یا به قول خودش از آنهاییکه درش باز میشود،داشته باشد،دوربین دار که نمیخواست،چون میگفت:«هم گرونه و هم هر چیزی مال یه چیزیه!موبایل که دوربین عکاسی نیست!بعد مثل آدم های باکلاس!نشست و کاتالوگ گوشی را خواند.از نوشته انگلیسی که سر در نیاورد،ولی از ترجمه فارسی اصلا چیزی نفهمید ولی بالاخره ما به او یاد دادیم که در همایش ها!آن را روی ویبره بگذارد.مامان دوست ندارد موبایل را از گردنش آویزان کند و میگوید:این دیگه خیلی تیر آجری(تین ایجری)میشه(بابا کاریکلماتور).بنابراین چون موبایل توی کیفش است متوجه ویبره نمیشود و همه اش miss callدارد !smsهم که الحمدالله ندارد!خدا پدر و مادر خواهرم را بیامرزد که به مامان یاد داد چطئری smsهایش را بخواند.چند وقت بعد خواهرم براش smsفرستاد«وقتی بارون مییاد تو منو به اندازه قطره های بارون که میگیری دوست داری ولی من تو رو اندازه اون قطره هایی که نمیتونم بگیرم دوست دارم»باید بودید و اشک های مامانم را می دیدید و قربان صدقه هایش را میشنیدید!ای خواهر زبل