کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

لطفا مرا گاز نگیرید!


رها كردن كودك به حال خود و به‌كار بردن روش‌های من درآوردی عجیب‌و‌غریب در برخورد با رفتارهای غلط كودكان هر دو به یك اندازه مخرب هستند.


مجله سیب سبز - عذرا جوانمردی: حافظ می‌گوید: «مكن در این چمنم سرزنش به خودرویی/ چنان كه پرورشم می‌دهند، می‌رویم!» این بیت زبان حال كودكانی است كه هر روز به دلیل رفتارهای ناخوشایندی كه انجام می‌دهند مورد ملامت والدین و دیگران قرار می‌گیرند. رها كردن كودك به حال خود و به‌كار بردن روش‌های من درآوردی عجیب‌و‌غریب در برخورد با رفتارهای غلط كودكان هر دو به یك اندازه مخرب هستند. اگر می‌خواهید كودك سالمی داشته باشید، نیازمند یك برنامه برای تربیت صحیح فرزند هستید. عاطفه كیانی‌نژاد، روانشناس مهم‌ترین و شایع‌ترین عادت‌های بد كودكان را تحلیل می‌كند و به شما می‌آموزد چگونه عادت‌های نابهنجار را از سر كودك‌تان بیرون كنید.

چرا دیگران را گاز می‌گیرد؟

شاید دیده باشید كه اگر كسی به پناهگاه حیوان نزدیك شود، حالت تهاجمی به خود می‌گیرد. این حالت در مورد انسان هم صدق می‌كند؛ در موقعیت‌های ترسناک یادر هر‌شرایطی که فرد باهرنوع تهدید روبه‌رو می‌َشود ناخودآگاه رفتار پرخاشگرانه در پیش می‌گیرد. با این تفاوت كه انسان به دلیل توانایی‌های روحی می‌تواند خشم را كنترل كند و هر فرد بنا به تاریخچه تربیتی‌اش رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهد؛ مثلا یكی وقتی می‌ترسد، بغض می‌كند و منفعل می‌شود یا دیگری داد و فریاد می‌كند. كودكان هم همین‌طور هستند اما كودكی كه با گاز گرفتن واكنش نشان می‌دهد، الگوی غلطی داشته است؛ ممكن است دیده باشد كه پدر یا مادر وقت خشم یا ترس فرد دیگری را گاز گرفته‌اند یا اینكه اصلا وقتی پدر و مادرش از مسئله‌ای ناراحت یا عصبانی بوده‌اند، كودك را گاز گرفته‌اند.

لطفا مرا گاز نگیرید!

از سر محبت هم كودك را نباید گاز گرفت؟

عده‌‌ای به‌خاطر محبتی كه به كودك دارند و از فرط دوست داشتن كودك را گاز می‌گیرند. این رفتار‌ها معمولا غریزی هستند و در چنین شرایطی راهی برای ابراز علاقه به‌شمار می‌آیند و الزاما منجر به الگوبرداری غلط كودك نمی‌شوند چون در میان كودكانی كه گاز گرفتن واكنش رفتاری‌شان نیست، كودكانی هستند كه پدر و مادر یا نزدیكان آنها را گاز می‌گیرند، ضمن اینكه نباید فراموش كنیم وقتی یك بزرگسال كودك را گاز می‌گیرد به قصد آسیب‌زدن به او این كار را نمی‌كند و حتما مراقب است كودك را آرام گاز بگیرد؛ طوری كه باعث بروز درد و ناراحتی‌اش نشود.

اقتضای پسر بودن است؟

طبق یك باور غلط و رایج در جامعه وقتی پسرها دعوا می‌كنند و رفتارهای پرخاشگرانه نشان می‌دهند، گفته می‌شود كه عیبی ندارد، پسر هستند! یعنی به اقتضای جنسیت‌شان اشكالی ندارد اگر با هم دعوا كنند و طی دعوا به هم آسیب برسانند. این تصور اشتباهی است و پسر‌ها هم مثل دخترها نباید دوستان‌شان را كتك بزنند یا گازشان بگیرند. چنین طرز تفكری باعث می‌شود در تربیت پسر سهل‌انگاری شود و كسی مانع پرخاش كردن آنها نشود. پسر بچه به همین منوال بزرگ می‌شود و در محیط خارج از منزل به محض اینكه احساس خطر كند، با دیگران دعوا راه می‌اندازد و كتك‌كاری می‌كند.

آن وقت والدین از خودشان می‌پرسند چرا فرزندشان این‌طوری شده و چرا دعوا را راه‌حل مسائل مختلف می‌داند. بد نیست بدانید برخی قتل‌هایی كه در نزاع‌های خیابانی اتفاق می‌افتد، به همین نكته برمی‌گردد بنابراین اگر والدین نمی‌خواهند درآینده فرزند نابهنجاری داشته باشند و او را پشت میله‌های زندان ببینند بهتر است از حالا به فكر مقابله با رفتارهای خشونت‌آمیز به ظاهر ساده پسرشان باشند.

چطور مانع شویم؟

وقتی كودك كسی را گاز می‌گیرد، والدین بلافاصله وارد عمل می‌شوند و او را با تكان‌های شدید جدا می‌كنند، سرش فریاد می‌كشند و گاهی یك سیلی هم به‌گوشش می‌خوابانند؛ اینها همه رفتارهای غلط هستند و نه‌تنها مشكلی را حل نمی‌كنند بلكه قوزبالای‌قوز می‌سازند چون علاوه بر رفتار نادرست قبلی، شیوه‌های برخورد غلط دیگری را هم به كودك آموزش می‌دهند. بهترین كار این است كه جلو بروید و بدون توسل به خشونت سعی كنید دهان كودك را از دست كودك دیگر جدا كنید. می‌توانید لپش را بكشید. زودتر جواب می‌دهد ولی این كار را به آرامی انجام دهید كه آسیبی نبیند و خیال نكند می‌خواهید به او آسیب بزنید.

باید محرومش كرد؟

برای تنبیه كردن كودك دو راه وجود دارد؛ راه اول این است كه والدین كودك را از آنچه دوست دارد، برای مدت زمان مشخصی محروم كنند. باید در انتخاب نوع محرومیت بسیار دقت كنید؛ والدین حق ندارند كودك را از نیازهای اولیه‌اش محروم كنند مثل نیاز به خوراك، پوشاک و امنیت؛ اینكه كودك را از شام خوردن یا پوشاندن لباس خاصی در فصل زمستان محروم كنید  به هیچ وجه درست نیست. بهتر است سراغ چیزهایی بروید كه كودك به‌طور مستمر با آن مشغول است و دوستش دارد مثلا اسباب‌بازی محبوب یا كلا محرومیت از بازی كردن. بچه‌ها به تلویزیون هم علاقه خاصی دارند و می‌شود با محروم كردن‌شان از تماشای تلویزیون حسابی تنبیه‌شان كرد.

یادتان باشد قبلا با كودك صحبت كنید و بگویید در صورت مشاهده رفتار خشونت‌آمیزی مثل گاز گرفتن یا پرت كردن اشیا حتما تنبیه خواهد شد. نوع تنبیه و مدت‌زمانش را هم به‌طور مشخص به او بگویید. بعد اگر كسی را گاز گرفت یا وقت عصبانیت چیزی را پرت كرد، با لحنی آرام و خونسرد بگویید مثلا امروز از تماشای تلویزیون محروم می‌شوی. البته باتوجه به عاطفه مادرانه ذكر این نكته ضروری است كه اگر گفته‌اید تنبیه می‌كنید، تحت هیچ شرایطی كوتاه نیایید و تا آخر پای حرف‌تان بایستید. حواس‌تان باشد زمان محرومیت بیش از حد طولانی نشود چون ممكن است كودك یادش برود كه چرا داشته تنبیه می‌شده و اصلا آن چیزی كه دوست داشت را فراموش می‌كند.

با «گوشه‌ تنهایی» تنبیه كنید

در این روش والدین با لحنی آرام و خونسرد از كودك می‌خواهند برای مدت زمان مشخصی یك گوشه از منزل بایستد، اما باید نكاتی را رعایت كنید؛ گوشه‌ای كه انتخاب می‌كنید باید ثابت باشد و هر بار نباید عوض شود.

هدف از این نوع تنبیه این است كه كودك هر بار با قرار گرفتن در یك نقطه خاص، تنبیه‌های قبلی را هم به یاد بیاورد و برای پرهیز از گرفتار شدن در این نقطه دیگر كسی را نزند یا گاز نگیرد. گوشه تنهایی به هیچ وجه نباید اتاق خود كودك باشد؛ آنجا نه‌تنها برای او آزاردهنده نیست، بلكه دنیای مطلوبش است و حتما چیزی برای سرگرمی پیدا خواهد كرد، ضمن اینكه اتاق شخصی كودك محل خواب و بازی اوست و نباید با خاطرات تلخ یا حس بدی همراه باشد. نقطه‌ای از منزل را انتخاب كنید كه كودك در آن هیچ راهی برای سرگرم شدن نداشته باشد، نتواند از پنجره بیرون را تماشا كند و رو به تلویزیون نباشد.

به هیچ وجه گوشه تنهایی نباید یك اتاق دربسته و تاریك باشد. قرار است كاری كنیم كودك حوصله‌اش سر برود؛ نه اینكه شكنجه‌اش كنیم. مدت زمانی كه برای گوشه تنهایی در نظر می‌گیرد، باید با سن كودك متناسب باشد یعنی برای كودك پنج ساله، پنج دقیقه و برای كودك هفت ساله، هفت دقیقه كافی است. در پایان می‌توانید كودك را در آغوش بگیرید و به او بگویید دوستش دارید و چون دوستش دارید او را تنبیه می‌كنید؛ زیرا نمی‌خواهید رفتار بدی داشته باشد.

هرگز تسلیم نشوید

اگر بدانید عاطفه مادری آینده فرزندتان را خراب می‌كند آیا باز حاضرید از اشتباه‌هایش آسان بگذرید؟

تكنیك بی‌اعتنایی را یاد بگیرید

در برخورد با همه رفتارهای آزاردهنده باید از تكنیك بی‌اعتنایی استفاده كنید؛ به این شكل كه انگار چیزی ندیده و نشنیده‌اید. برای كودك هیچ چیزی به اندازه توجه والدین مهم و باارزش نیست. به همین دلیل است كه برای به دست آوردن توجه آنها به هر كاری دست می‌زند. در اغلب موارد كودك رفتارهای آزاردهنده انجام می‌دهد تا صرفا توجه پدر و مادر را به خود جلب كند. حتی ناراحتی، عصبانیت یا تذكرهای پی‌درپی شان برای كودك توجه معنی می‌شود و راضی‌اش می‌كند.

حتی دلیل غذا نخوردن بعضی بچه‌ها، فقط به خاطر این است كه كودك دلش می‌خواهد مادر مدام با او كلنجار برود و بگوید غذایت را بخور بنابراین وقتی كودك هر كدام از این رفتارها را انجام می‌دهد، حتی یك بار نگاهش نكنید. انگار اصلا نمی‌شنوید. كاملا بی‌تفاوت باشید و صبر داشته باشید. از كوره در نروید و تلاشی برای آرام شدنش نكنید. با تكرار این حالت، كودك پی می‌برد كه به این وسیله نمی‌تواند توجهی از مادر بگیرد.

در امر تربیت فرزند، قاطعیت یك فاكتور بسیار مهم است. كودك را دست‌كم نگیرید. او كاملا تحت‌تاثیر رفتار شما، رفتار می‌كند. اگر مادری باشید كه تهدید به تنبیه می‌كند و تنبیه نمی‌كنید، مطمئن باشید كودك هیچ وقت شما را جدی نخواهد گرفت.


ویدیو مرتبط :
از سپهر گاز کاویان|گاز لیزر| گاز ترکیبی|گاز میکس و پیتن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیکه: به سوارز گفتم که مرا گاز نگیرد!


مدافع اسپانیایی تیم فوتبال بارسلونا اعتراف کرد که در تمرینات این تیم ازهم‌تیمی اروگوئه‌ای جدید خود خواهش کرده است که او را گاز نگیرد.

خبرگزاری تسنیم: جرارد پیکه فاش کرد که لوئیز سوارز برای او و هم‌تیمی‌هایش در بارسلونا سوژه‌ای برای تفریح و خنده شده است، وقتی آنها در کنار هم و در تمرینات کاتالان‌ها حضور پیدا می‌کنند.

گاز گرفته شدن جورجو کیه لینی، مدافع تیم ملی ایتالیا توسط لوئیز سوارز در جام جهانی 2014 که البته حرکتی بی‌سابقه از سوی مهاجم وقت تیم فوتبال لیورپول نبود، او را تا مدت‌ها به سوژه‌ای برای تمسخر رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های انگلیسی تبدیل کرد و حالا نیز هم‌تیمی‌های او این روند را در پیش گرفته‌اند.

جرارد پیکه درباره هم‌تیمی 27 ساله خود که تابستان امسال با قراردادی 95 میلیونی از لیورپول به بارسلونا پیوست، به شبکه ESPN گفت: زمانی که برای تصاحب توپ خیر برمی‌داریم، مثل همین تمرینات روز گذشته که برای دفاع به هنگام یک سانتر باید سوارز را مهار می‌کردم، به او می گویم: هی! مرا گاز نگیری! او فقط می‌خندد. لوئیز می‌داند که گاز کردن در فوتبال کار درستی نیست.

پیکه افزود: این اتفاق افتاده و او بابت آن عذرخواهی کرده است. پیکه باید این مسئله را بپذیرد و به کارش ادامه دهد. در تمرینات او بسیار جنگنده و سرسخت است. حتی ضربه‌ای هم که به او می‌زنیم باز هم هرگز خودش را به زمین نمی‌اندازد. او به بازی‌اش ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند گل بزند، حتی اگر او را بزنید یا پیراهنش را بکشید.

مدافع پیشین منچستریونایتد در ادامه این موضوع را که ورود سوارز به ترکیب بارسلونا هم بازیکنان این تیم را نگران بر هم خوردن هارمونی رختکن تیم کرده بود، تکذیب کرد.

وی تصریح کرد: زمانی که او به ما ملحق شد، به اندازه کافی تمرین نکرده بود و به همین دلیل وقتی 10 دقیقه تمرین می‌کرد نفسش می‌برید و من که از این وضعیت تعجب کرده بودم از او پرسیدم «چه بلایی بر سرت آمده است مرد؟» اما دو یا سه هفته بعد او آماده بود و حالا واقعاً روی فرم است و این را با گل‌هایی که در بازی دوستانه اروگوئه - عمان زد، ثابت کرد. سوارز در تمرینات بارسلونا باورنکردنی است. بعضی وقت‌ها می‌بینی که او توپ را گرفته است و شروع به دریبل زدن می‌کند. سه چهار بازیکن را در محوطه جریمه پشت سر می‌گذارد و آنقدر سماجت به خرج می‌دهد تا توپ را سرانجام به تور دروازه بچسباند. او تقریباً از هیچ گل می‌سازد.

پیکه در پایان خاطرنشان کرد: سبکی که لوئیز با آن بازی می‌کند،‌ او را به بازیکن متمایز از آنچه ما در اینجا داریم تبدیل کرده است. کسانی مانند آندرس اینیستا و ژاوی هم واقعاً هنگام کار با توپ روان و با آرامش کار می‌کنند و شما از تماشای بازی‌‌های‌شان لذت می‌برید. شیوه بازی لوئیز اما برعکس است. او جنگنده است،‌ می‌دود و در نهایت همیشه گل می‌زند.