کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

كودكان را از مواد شیمیایی ایمن نگه دارید!


این مطلب به مادرانی كه به سلامت كودك‌شان اهمیت می‌دهند یاد می‌دهد چطور او را در كمترین حد با مواد شیمیایی و خطرناك روبه‌رو كنند البته لازم نیست خودتان را بیش از حد عذاب بدهید و كل زندگی‌تان را زیر و رو كنید؛ فقط به این چند توصیه كاربردی و ریز دقت كنید:




 لباس‌ها را بیرون خشك كنید

خشك كردن لباس‌ها در هوای آزاد و به‌خصوص زیر نور آفتاب موجب از بین رفتن میكروب‌های لباس‌ها می‌شود و از رشد قارچ‌ها و كپك‌ها جلوگیری می‌كند. اگر امكان خشك كردن لباس‌ها را زیر نور آفتاب ندارید، می‌توانید آنها را بعد از خشك شدن اتو بكشید.





 هوای تازه را به درون راه دهید

خانه‌های ما پر از مواد آلاینده هستند! هوای بسیاری از منازل حتی از هوای بیرون هم آلوده‌تر است. در حقیقت در داخل منازل 3 آلاینده اساسی وجود دارد:
  •   دود سیگار
شاید فكر كنید همین كه موقع حضور بچه‌ها در اطراف‌تان سیگار نمی‌كشید، برای سلامت آن‌ها كافی است اما بد نیست بدانید مواد موجود در دود سیگار تا چندین ساعت بعد از سیگار كشیدن شما روی مبل‌ها، فرش‌ها و پرده‌ها باقی می‌مانند و همین مواد برای سلامت كودك شما زیانبارند و ممكن است باعث ابتلای او به آلرژی شوند.
  •   شوینده‌ها
شما وایتكس را روی زمین می‌ریزید ولی بوی آن در هوا پخش می‌شود. استفاده از مواد شوینده و سفید‌كننده مانند وایتكس، جوهر نمك و جرم‌گیر می‌تواند هوای خانه را برای تنفس كودكان بسیارآلوده كند. به جای این مواد می‌توانید برای تمیز كردن سطوح و كف از تركیبات خانگی استفاده كنید مثلا با استفاده از سركه می‌توانید به آسانی شیرآلات را تمیز كنید.
  •   سرب
این عنصر آلاینده بیشتر در خانه‌های قدیمی یافت می‌شود. همچنین اسباب بازی‌های غیراستاندارد بچه‌ها هم می‌توانند حاوی سرب باشند.





  خوشبوكننده‌های هوا

تا جایی كه می‌توانید از اسپری‌ها و بوگیرهای مصنوعی استفاده نكنید. برای خوشبو كردن هوای داخل منزل از مواد طبیعی و گیاهی بیشتر كمك بگیرید. پوست پرتقال، نعنا، اسطوخدوس، گل سرخ بهار نارنج و... همه می‌توانند به جای اسپری‌های خوش‌بو‌كننده مصنوعی به كار گرفته شوند.



نکته : خشك كردن لباس‌ها در هوای آزاد و به‌خصوص زیر نور آفتاب موجب از بین رفتن میكروب‌های لباس‌ها می‌شود





 در غدای كودك چه نكاتی را رعایت كنیم؟

شما می‌توانید كاری كنید كه غذای كودك‌تان بهترین و البته سبزترین غذای ممكن باشد.
  • شیر مادر
خب در بین شیر مادر و شیر خشك كدام طبیعی‌تر است؟ واضح است كه شیر مادر! بدون هیچ ماده افزودنی یا نگهدارنده‌ای.
  • غذاهای كمكی
شما از كدام دسته مادرها هستید؟ از آنها كه تا اسم غذای كمكی می‌آید یاد سرلاك می‌افتند یا آنها كه حریره بادام را ترجیح می‌دهند؟ برای بچه‌ها غذای كمكی پختن، كار بسیار ساده و راحتی است بنابراین نیازی ندارید تا برای فسقلی دلبندتان كنسرو بخرید. معلوم نیست كه كنسروها چقدر ماده نگهدارنده دارند، معلوم نیست در چه شرایطی نگهداری و حمل شده‌اند تا به دست شما رسیده‌اند و خلاصه یكی از 100 خاصیت غذای طبیعی مامان پز را هم ندارند.  به جای استفاده از كنسروها و غذاهای آماده برای كودك خودتان دست به كار شوید و برای كوچولوی‌تان فرنی، سوپ حریره بادام، آش دندانی و... درست كنید.





 برای مراقبت از ظروف كوچولوها

قرار نیست بچه بی‌گناه از همان نخستین روزهای عمرش در ظرف‌هایی غذا بخورد كه پر از مواد شیمیایی و سرطان‌زا هستند بنابراین فقط به دلیل خوشگلی سراغ شیشه‌شیرهای پلاستیكی و ارزان قیمت غیراستاندارد نروید. شیشه شیر كودك‌تان را از یك مارك معتبر و ترجیحا شیشه‌ای خریداری كنید. از طرفی ظروف غذای كودك را هم بهتر است از جنس بلور یا سرامیك و چینی انتخاب كنید. ظروف پلاستیك و ملامین به‌خصوص اگر غذای داغ در آنها ریخته شود از خود مواد زیانباری آزاد می‌كنند كه با غذا خورده می‌شوند.


ویدیو مرتبط :
مواد غذایی مختلف را چه مدت می توانید نگه دارید؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رابطه بین مواد غذایي و شب ادراي كودكان




مواد غذايي تحريك كننده شب ادراي كودكان را تشديد مي كند مواد خوراكي تشديد كننده شامل:




1-كافئين



کافئین



2-نوشيدني‌هاي گاز دار

نوشدنی

3- مركبات شب ادراري كودكان را تشديد مي‌كند.

مرکبات

هر كودكي به دلايل مختلف ممكن است شب ادراري داشته باشد اما والدين با رعايت نكاتي مي توانند به كودكشان كمك كنند تا بسترشان خشك باقي بماند.

كافئين باعث توليد ادرار مي شود و نوشيدني هاي كافئين دار مانند چاي، قهوه يا کوکا كولا قبل از خواب به كودك ندهيد.

والدين نبايد اجازه دهند شبها كودك مايعات زيادي مصرف كنند، اگر با رعایت این نکات شب ادراري كودك باز هم ادامه داشت است بايد با متخصص اطفال مشورت شود.

شب ادراری کودکان