کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

كدام غذاها بچه‌ها را حساس می كند؟


كودك شما مرتب دل درد و اسهال دارد؟ گاهی كهیر می‌زند؟ زیاد سرما می‌خورد و مرتب سرفه و عطسه دارد؟ اگر اینطور است، شما حتما باید این مطلب را بخوانید


ویدیو مرتبط :
خدا كدام گناهكار را می بخشد - كدام گناهكار را نمی بخشند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر بچه می‌خواهید با این غذاها دوست شوید



 

بچه دار شدن,بارداری,قبل از بارداری

 

 

 

داشتن قدرت باروری مناسب برای همه یا حداقل اكثریت انسان‌ها مهم است اما هرازگاهی اخباری نگران‌كننده درباره تاثیرات مخرب مسائل مختلف بر قدرت باروری و بارداری می‌شنویم. به راستی كدام این هشدارها  واقعیت دارند و راه‌های مناسب برای اینكه قدرت باروری خود را حفظ كنیم، چیست؟

 

اهمیت سن خانم‌ها

خوردن غذاهای ناسالم بر بسیاری از جنبه‌های سلامت از‌جمله قدرت باروری تاثیر منفی می‌گذارد. اگر غذاهای ناسالم باعث كاهش قدرت باروری می‌شوند، پس به‌طور حتم داشتن یك رژیم غذایی سالم و متعادل عكس آن عمل خواهد كرد یا به عبارت دیگر باعث تقویت قدرت باروری خواهد شد. برای مثال، همان‌طور كه می‌دانیم اضافه‌وزن باعث كاهش قدرت باروری می‌شود؛ بنابراین باید در مصرف غذاهای پركالری و چرب حد تعادل را رعایت كنید. البته همه چربی‌ها مضر نیستند، مثلا برخی چربی‌ها در تخمك‌گذاری زنان تاثیر بسزایی دارند، بنابراین اگر شما هم مانند بسیاری از خانم‌های دیگر می‌خواهید بچه‌دار شوید، باید بدانید كه داشتن یك رژیم غذایی سالم برای حفظ قدرت باروری امری ضروری محسوب می‌شود. یكی از تحقیقات  نشان داده است قدرت باروری در زنان خیلی سریع‌تر از آنچه فكر می‌كردیم كاهش پیدا می‌كند. به گفته دانشمندان، قدرت باروری از 27 سالگی به بعد به تدریج كاهش پیدا می‌كند. براساس این تحقیقات، قدرت باروری زنان در 27 سالگی 10 درصد كمتر از زمانی است كه 19 تا 26 سال دارند. به‌طور حتم داشتن یك رژیم غذایی سالم به تنهایی برای باروری كافی نیست اما برخلاف آنچه بیشتر زنان فكر می‌كنند، نقش بسیار مهمی را در باروری ایفا می‌كند. با در نظر گرفتن این نكات می‌توانید قدرت باروری خود را افزایش دهید.

 

هفته‌ای چقدر ماهی بخوریم؟

وقتی صحبت از غذاهایی می‌شود كه برای سلامت مفید هستند، كمتر كسی به فكر پنیر، شیر و ماست پرچرب می‌افتد اما زمانی كه صحبت از باروری به میان می‌آید، لبنیات پرچرب نقش پررنگی پیدا می‌كنند. براساس تحقیقات اخیر در دانشگاه هاروارد، زنانی كه كمتر از یك بار در هفته از این لبنیات استفاده می‌كنند، نسبت به زنانی كه روزانه بیشتر از 2 وعده لبنیات كم‌چرب مصرف می‌كنند، 85درصد بیشتر در خطر ناباروری بر اثر اختلالات تخمك‌گذاری هستند. این موضوع خیلی پیچیده نیست. چربی‌های غیراشباع و اسیدهای چرب امگا3 برخلاف چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع‌شده برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند. آووكادو، آجیل، تخمه و ماهی‌های روغنی از جمله سالمون و ماهی تن، منابع خوبی برای چربی‌های مفید به حساب می‌آیند. البته اگر باردار هستید یا تصمیم به بارداری گرفته‌اید، نباید بیشتر از 2 وعده در هفته از ماهی‌های روغنی استفاده كنید. علاوه بر این چربی‌ها سطح انسولین خون را نیز تنظیم می‌كنند.  دیابت یكی از معمول‌ترین بیماری‌هایی است كه باعث ایجاد مشكلات در بارداری می‌شود. براساس تحقیقات انجام شده، 2 تا 5درصد از زنان باردار مبتلا به دیابت بارداری می‌شوند، متعادل نگه داشتن سطح انسولین خون كه قندخون را تنظیم می‌كند، برای حفظ قدرت باروری شما اهمیت بالایی دارد.

 

قهوه‌ای، بهتر از سفید

همه كربوهیدرات‌ها از نوع بد نیستند. اما برخی از آنها در فرایند تصفیه، خواص خود را از دست می‌دهند. نان‌هایی كه از غلات كامل تهیه می‌شوند و نیز برنج و پاستای قهوه‌ای برخلاف نان، پاستا و برنج سفید تصفیه‌شده، منبعی غنی از فیبر محسوب می‌شوند و از همه مهم‌تر اینكه سطح انسولین و قند خون را ثابت نگه می‌دارند، بنابراین با خوردن آنها بدنتان را به مكانی سالم و باثبات برای رشد جنین تبدیل كنید.

 

خانم‌ها! فعلاً قهوه را بی‌خیال شوید

اگر از آن دسته از افرادی هستید كه صبح‌ها قبل از رفتن به سركار حتما باید یك فنجان قهوه بخورید، باید بدانید كه مصرف بیش از حد قهوه می‌تواند قدرت باروری را كاهش دهد. تحقیقات انجام شده در دانشگاه نوادا نشان داده است، كافئین با كاهش فعالیت ماهیچه‌ای در لوله‌های رحم (لوله‌هایی كه تخمك را از تخمدان به رحم منتقل می‌كنند) می‌تواند باعث كاهش باروری در زنان شود. علاوه بر این احتمال حاملگی خارج از رحم را نیز بالا می‌برد. حاملگی خارج رحمی وقتی است كه جنین در منطقه‌ای جدا از منطقه مناسب برای رشدش جایگزین شود. برخی از تحقیقات نیز مصرف كافئین را با ناباروری مرتبط دانسته‌اند، بنابراین با كاهش مصرف قهوه به روزی یك فنجان (یا حتی حذف كامل آن از برنامه غذایی‌تان) و جایگزین كردن آن با چای‌هایی مانند چای سبز، بابونه و نعناع این خطر را از خود دور كنید.

 

روی را از یاد نبرید

زینك یا روی یكی از مهم‌ترین موادمعدنی لازم برای باروری انسان به شمار می‌آید. اگرچه روی در ناباروری مردان نقش بیشتری دارد اما زنان هم باید برای بالا بردن قدرت باروری خود از منابع غنی زینك استفاده كنند. به گفته متخصصان، كمبود روی می‌تواند باعث ایجاد تغییرات در كروموزوم‌ها و در نتیجه كاهش قدرت باروری شود. علاوه بر این كمبود روی، كارایی هورمون‌های استروژن و پروژسترون را نیز دچار اختلال می‌كند. روی همچنین باعث منظم شدن سیكل قاعدگی می‌شود. جوانه گندم، دانه كنجد، تخم كدو، بادام‌زمینی و گوشت بره از جمله منابع غنی زینك به شمار می‌آیند.

 

ویتامین B، دوست هورمون‌ها

ویتامین B علاوه بر بالابردن سطح انرژی بدن، نقش عمده‌ای در باروری زنان دارد. ویتامین‌های B6 و B12 ساخت‌وساز و عملكرد هورمون‌های زنانه را افزایش می‌دهد. علاوه بر این ویتامین B12 میزان جذب اسید فولیك را بالا می‌برد (اسید فولیك از ایجاد اسپینا بیفیدا یا بیرون‌زدگی نخاع در جنین جلوگیری می‌كند). بهترین منابع ویتامین B عبارتند: از گوشت قرمز، گوشت مرغ، عصاره مخمر، مارچوبه، كلم بروكلی، اسفناج، موز، زردآلو خشك، انجیر، لبنیات، تخم‌مرغ، آجیل و جوانه گندم.

 

میوه‌ها و سبزی‌ها، مهم‌تر از همه

در میان توصیه‌های مربوط به تغذیه، مصرف میوه و سبزی به مقدار كافی كلیشه‌ای به‌نظر می‌رسد اما همیشه این توصیه را جدی بگیرید. برای حفظ قدرت باروری باید از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده كرد. بهترین راه این است كه مطمئن شوید رژیم غذایی‌تان سرشار از میوه و سبزی‌هاست به‌خصوص آنهایی كه رنگی هستند. زیرا هرچه میوه و سبزی خوشرنگ‌تر باشد، خواص آن نیز بیشتر است و این، همان چیزی است كه شما نیاز دارید.

 

منبع:مجله اینترنتی برترین ها