کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

فرزندتان را قوی و مستقل بار بیاورید


با در نظر گرفتن این مطلب که اعتماد به نفس از توانایی و مهارت در چیزی می آید، چند راه برای قویتر کردن فرزندانتان معرفی می کنیم که از طریق آنها می توانید حس ناامیدی و ناراحتی کودک از ناتوانی در انجام بعضی کارها را از بین ببرید.

 
 
 

صبح بخیر: کودک بودن گاهی اوقات بسیار ناامیدکننده می شود، به همین دلیل در اینجا از نحوه تقویت اعتماد به نفس صحبت کرده ایم. کودکان و بچه های پیش دبستانی می بینند که خواهر و برادرهای بزرگتر و والدین آنها هر کاری را به راحتی انجام می دهند و این شاید آنها را ناامید کند.

با در نظر گرفتن این مطلب که اعتماد به نفس از توانایی و مهارت در چیزی می آید، چند راه برای قویتر کردن فرزندانتان معرفی می کنیم که از طریق آنها می توانید حس ناامیدی و ناراحتی کودک از ناتوانی در انجام بعضی کارها را از بین ببرید.



1. بگذارید خودش کارهایش را انجام دهد.


گاهی پدر و مادر برایشان راحت نیست که دخالت نکنند و هنگامی که کودک در تلاش است کاری انجام دهد زود به کمک او می شتابند. گاهی از این که فرزندتان در انجام کاری وقت زیادی تلف می کند و نمی تواند فوراً آن را انجام دهد خسته می شوید. ولی باید اجازه دهید او این تجربه ها را پشت سر بگذارد و با کمک کردن به او در واقع به نفع او کاری نکرده اید. باید بگذارید او شانس یادگیری درس هایی در خصوص این کارها را داشته باشد و به او فرصت بدهید تا ببیند خودش چه کار می تواند بکند. این به او قدرت می دهد.

2. بگذارید تقلا کند.


پدر و مادرها دوست دارند موفقیت فرزندانشان را ببینند و اغلب برایشان سخت است که ببینند کودک در حال تقلا است. ولی باید در مقابل این وسوسه مقاومت کنید و به او کمک نکنید و بگذارید تلاشش را بکند. به او فرصت بدهید تا با مشکلات روبرو شود و آنها را خودش حل و فصل کند. به این فکر کنید که وقتی کودک به تلاش و چالش با مشکلات ادامه می دهد درس مهمی می گیرد و یاد می گیرد که نباید تسلیم شود و باید ناامیدی و ناراحتی را تحمل کند تا به هدفش برسد.

البته هیچکس نمی خواهد که فرزندش ناراحتش شود و این ناراحتی به او فشار بیاورد، ولی کمی ناامیدی هم باعث می شود که کودک مقاومت بیشتری داشته باشد. وقتی دیدید که لازم است مداخله کنید و به او کمک کنید، سعی کنید خودتان کاملاً کنترل را در دست نگیرید و فقط کمی راهنمایی اش کنید، مثلاً اگر در حال بازی با پازل است، کمک شما نباید حل کردن کامل پازل باشد، بلکه فقط باید او را راهنمایی کنید. وقتی برای موفقیت در هر کاری به فرزندتان کمک می کنید، در شرایط سخت و دشوار او احساس ناتوانی خواهد کرد.

3. از او کمک بخواهید.


برای بچه های 2 تا 4 ساله هیچ چیز مانند کمک خواستن از آنها، حس خوبی به آنها نمی دهد. به او بگویید: «میای به مامان کمک کنی؟ من نمی تونم این کارو انجام بدم.» به او کاری را بسپارید که واقعاً بتواند انجام دهد، مثلاً بگذارید دستمال سفره ها را روی میز بچیند.

4. برایش نقش بازی کنید.


مثلاً تظاهر کنید که در کاری مهارت ندارید و نمی توانید آن را انجام دهید و از او بخواهید که به شما کمک کند. مثلاً اگر پازل بازی می کنید، به او بگوئید که نمی دانید قطعات پازل باید کجا قرار گیرند و بگذارید که او مداخله کند و به بزرگسالی که ظاهراً پازل بلد نیست کمک کند. این به او کمک می کند که بفهمد می تواند کارهایی را انجام دهد که بزرگترها از انجام آن عاجزند.

بچه ها نه تنها می توانند مسئولیت پذیر باشند، بلکه این برای آنها بسیار مفید است. با این کارها می توانید باعث شوید که کودک حس کند یکی از اعضای مفید خانواده است و توانایی های او مهم هستند. این موجب کاهش ناامیدی کودک و افزایش مهارت و اعتماد به نفس او می شود.


ویدیو مرتبط :
چگونه از سمعک فرزندتان نگهداری کنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرزندتان را اجتماعی بار بیاورید



 کودک اجتماعی,ارتباط اجتماعی کودک

مهارت برقراری ارتباط با دیگران و اجتماعی شدن را به کودکان آموزش دهید

 

یکی از مهم ترین و هیجان انگیزترین تصمیماتی که به عنوان والدین باید بگیرید، هدفمند کردن زندگی فرزندان تان است. به عنوان والدین باید تعریف درستی از موفقیت برای آنها داشته باشید. به این ترتیب که اهداف کوچکی را برای شان مشخص کنید و اجازه بدهید خودشان در رسیدن به آن تلاش کنند. نقش شما به عنوان والدین همراهی فرزندان است اما این نکته را هم لحاظ کنید که تعریف موفقیت، دستیابی به اهداف و خواسته هایی نیست که شما مشخص کرده اید بلکه در این مورد باید به علایق و خواسته های فرزندانتان نیز توجه کنید.

فرزندتان را اجتماعی بار بیاورید
یکی از اهداف کلی که باید برای فرزندتان مشخص کنید، مهارت برقراری ارتباط با دیگران و اجتماعی شدن است. اجتماعی شدن یعنی اینکه فرزندتان بتواند شهروند خوبی باشد، با دیگران سازگاری داشته باشد و یک رابطه صمیمی و مطمئن با دیگران برقرار کند.

در این بین علایق فرزندتان را نیز بررسی کنید. برای مثال او را مجبور به برقراری ارتباط با افرادی که خودتان دوست دارید نکنید. اجازه بدهید فرزندتان خودش دوستانش را انتخاب کند و شما نیز در این زمینه او را همراهی کنید.

بزرگترین هدیه را به او بدهید
وقتی اهداف انتخابی فرزندتان متناسب با علایق، استعداد و سلیقه او است، فرزندتان در مسیر درستی قرار خواهد گرفت و به جایگاهی خواهد رسید که شایستگی اش را دارد. یکی از بزرگترین هدیه هایی که می توانید به فرزندتان دهید فراهم کردن بستری است که فرزندتان در آن بتواند در مسیر استعدادها و موهبت های الهی که به او داده شده، قدم بردارد و زندگی اش را بر اساس مهارت ها و علایقش شکل دهد.

به بچه ها قدرت بدهید
بچه ها برای رشد و رسیدن به بلوغ به ارتباطی موثر با والدین خود نیاز دارند که لازمه آن شنیده شدن آنهاست. متاسفانه اکثر ارتباطات بین والدین و فرزندان حول انتقاد کردن و وضع باید و نبایدها به آنهاست. البته این مهم است که در مورد موضوعات مختلف و بحث برانگیز با فرزندتان به گفتگو بپردازید اما برای به دست آوردن بهترین نتیجه در یک محیط امن محبت آمیز و بدون تنش به گفتگو بپردازید.

فرزندتان دوست دارد کنار تابع بودن به قوانینی که برایش وضع کرده اید، به او در زمینه هایی خاص قدرت و اختیار انجام بعضی از کارهای مورد علاقه اش را نیز بدهید. بچه ها دوست دارند احساسات و خواسته هایشان از نظر شما مهم تلقی شود.

رشد اجتماعی کودکان,کودک اجتماعی

به کودکان در زمینه هایی خاص قدرت و اختیار انجام بعضی از کارهای مورد علاقه اش را بدهید

 
اولویت ها را شناسایی کنید
برای داشتن یک خانواده موفق ابتدا باید اولویت هایتان را شناسایی کنید. یکی از اولویت های شما ایجاد رابطه ای فعالانه بین خودتان و فرزندان تان است. در این بین عواملی که مانع به وجود آمدن چنین ارتباطی می شود را شناسایی کنید و آنها را به حداقل برسانید.

برای مثال تماشای تلویزیون، پیامک دادن، صحبت های طولانی با گوشی همراه، بازی های رایانه ای و هر چیزی که در اولویت نیست به حداقل برسانید. وقتی اولویت های زندگی تان را شناسایی کنید و بر اساس درجه اهمیت به آن بپردازید، ارتباط موثری با فرزندتان خواهید داشت.

محیط را امن کنید
فرزند شما محیط خانه را به عنوان یک فضای امن در ذهنش جای داده است. در این بین نقش شما در برقراری صلح و آرامش در فضای خانه خصوصا در رابطه با همسرتان بسیار تاثیرگذار خواهد بود. اگر مدام با همسرتان به مشاجره بپردازید دیگر فرزندتان احساس امنیت نخواهد کرد. سعی کنید مشاجره های زناشویی را به صورت خصوصی و دور از چشم فرزندتان انجام دهید و از به کار بردن کلمات بی ادبانه و توهین به یکدیگر اجتناب کنید.

 

منبع:هفته نامه سلامت