کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

غول آلرژی را در شیشه كنیم


بوی علف تازه را دوست دارید؟ هوا كه بهاری می‌شود دوست دارید دست كودك‌تان را بگیرید و در پارك قدم بزنید؟ كلا بوی بهار را دوست دارید اما با نخستین نفس عمیق در هوای بهاری عطسه‌تان شروع می‌شود؟ آب بینی‌تان راه می‌افتد و تازه باید خارش چشم و بهانه‌گیری كودك‌تان راكه او هم دچار همین علائم شده هم تحمل كنید؟ جای تعجب نیست.




بوی علف تازه را دوست دارید؟ هوا كه بهاری می‌شود دوست دارید دست كودك‌تان را بگیرید و در پارك قدم بزنید؟ كلا بوی بهار را دوست دارید اما با نخستین نفس عمیق در هوای بهاری عطسه‌تان شروع می‌شود؟ آب بینی‌تان راه می‌افتد و تازه باید خارش چشم و بهانه‌گیری كودك‌تان راكه او هم دچار همین علائم شده هم تحمل كنید؟ جای تعجب نیست. حساسیت بهاره بیماری بسیار شایعی است؛ آن‌قدر كه دیگر مردم آن‌ را بیماری نمی‌دانند و مثل آمدن پرستوها، آبریزش بینی هم برای‌شان نشانه آمدن بهار است. آلرژی بهاره و تب یونجه شایع‌ترین مشكلات كودكان و نوزادان در فصل بهار است. شایع‌ترین علائم این مشكلات هم كیپ شدن بینی، افزایش ترشحات آن، عطسه، خارش مخاطات چشم، بینی و دهان، گلو درد و سرفه‌های خشك برای خارش گلو است. این علائم ممكن است در شب و هنگام صبح بیشتر باشند. علت اصلی این آلرژی فصلی همان گرده‌ها و بقیه مواد حساسیت‌زایی هستند كه در این زمان از سال به وفور در محیط یافت می‌شوند.



گرده‌ای مزاحم

از اواخر اسفند و اوایل بهار، بسته به منطقه جغرافیایی و نوع پوشش گیاهی، اغلب گیاهان و به‌خصوص درختان شروع به گرده‌ریزی می‌كنند. در تهران به‌عنوان مثال گرده‌ریزی شدید درختان چنار خیابان ولیعصر از اواسط فروردین شروع شد. گرده گل‌ها و گرده‌های ریز درختان كه توسط باد و برای تولیدمثل آن‌ها جابه‌جا می‌شوند در بعضی ساعات روز تمام فضا را پر می‌كنند. این مسئله اصلی‌ترین علت حساسیت فصلی است. بیماری‌ای كه به خاطر واكنش سیستم ایمنی بدن انسانی به این اجسام خارجی به‌وجود می‌آید. ورود یك گرده بسیار ریز و غیرقابل دید یك درخت به مخاط بینی، ابتدا باعث تحریك مختصر در سیستم ایمنی می‌شود. با ورود بیشتر این گرده‌ها، سیستم ایمنی و سلول‌های آن شروع به ساختن آنتی‌بادی علیه این گرده‌ها می‌كنند. آنتی‌بادی‌ها به ریه، چشم و بینی منتقل می‌شوند و سلول‌هایی به نام ماست‌سل را فعال می‌كنند. در واقع این آنتی‌بادی‌ها، پیامی از طرف سیستم ایمنی برای ماست‌سل‌هاست كه درصورت مواجهه مجدد با گرده‌ها به آنها واكنش نشان دهند. با ورود مجدد این گرده‌ها به بدن، این بار بدن كه كاملا خود را برای این مواجهه آماده كرده است یك واكنش تمام عیار نشان می‌دهد. تمام ماست‌سل‌ها در بینی، چشم و ریه شروع به ترشح یك ماده شیمیایی به نام هیستامین می‌كنند كه باعث تحریك و التهاب این اعضا می‌شود. تحریك و التهاب مخاط این اعضا، همان چیزی است كه ما آن را به‌عنوان علائم آزاردهنده حساسیت فصلی می‌شناسیم. گرده گیاهان و علف‌های تازه، در كنار گرده درختانی مثل چنار، بلوط، نارون، افرا و زیتون، شناخته شده‌ترین عامل این حساسیت‌ها هستند.



اثرات این تركیب

نخستین جایی كه گرده‌ها تحریك می‌كنند مخاط بینی و بعد مخاط چشم است. به همین دلیل نخستین علامت حساسیت، خارش بینی، چشم، سقف دهان و ته حلق است. این خارش ممكن است ناگهانی یا تدریجی باشد اما به‌تدریج علائم دیگری مانند اشك‌ریزی و آبریزش بینی هم به آن اضافه می‌شود. خارش ته حلق ممكن است آنقدر شدید باشد كه خود را به‌صورت خارش گوش هم نشان بدهد. بعد از اشك‌ریزی شدید، پلك‌ها متورم و قرمز می‌شوند. در اثر آبریزش بینی هم پره‌های بینی متورم، ملتهب و قرمز می‌شوند و به خاطر مالیدن زیاد ممكن است قسمت‌های بیرونی‌شان دچار خشكی و پوسته‌ریزی شود. سردرد، سرفه، عطسه، خس‌خس سینه، تحریك‌پذیری، خواب‌آلودگی، افسردگی، كاهش اشتها و گاهی اوقات حتی بی‌خوابی هم می‌توانند از علائم دیگر بیماری باشند. اما به‌طور كلی اغلب بیماران خارش، آبریزش و عطسه را به‌عنوان علائم اصلی ذكر می‌كنند.
به غیراز علائم شایع حساسیت كه گفته شد و در اغلب بزرگسالان هم دیده می‌شود، در كودكان یك علامت دیگر وجود دارد كه به «سلام آلرژی» معروف است. این حالت كه با خاراندن بینی با كف دست و به سمت بالا است، نشان‌دهنده حساسیت و خارش مخاطات ناشی از آن است. در اثر این حركت ممكن است ترك‌هایی در پوست پایین بینی و گوشه لب‌ها هم ایجاد شود. احتقان ناشی از آلرژی در بینی و درصورت همچنین باعث پرخون شدن عروق اطراف چشم می‌شود كه در اثر آن دور چشم حلقه‌های تیره رنگی به‌وجود می‌آیند و زیر چشم همیشه كبود به‌نظر می‌رسد.



مادران آلرژیك، كودكان آلرژیك

آلرژی بهاره یك بیماری ارثی است و زمینه ژنتیك دارد. به همین دلیل مادرانی كه سابقه آلرژی دارند باید بیشتر مراقب فرزندان خود باشند. از طرفی كودكانی كه مبتلا به بیماری‌هایی مانند آسم و اگزما هستند هم بیشتر احتمال ابتلا به آلرژی فصلی را دارند. این رابطه بین بیماری‌ها حالت معكوس هم دارد، یعنی در كودكانی كه آلرژی دارند احتمال این‌كه بعدها دچار آسم شوند بیشتر است. به غیر از زمینه ژنتیك باید عوامل محیطی را هم در ابتلا به آلرژی مؤثر دانست. بررسی‌ها نشان داده‌اند كودكانی كه در معرض دود سیگار یا آلودگی هوا هستند یا در منزل حیوان خانگی مانند گربه یا پرنده دارند بیشتر ممكن است دچار آلرژی شوند چون هركدام از موارد ذكر شده، خود از اصلی‌ترین منابع مواد آلرژی‌زا هستند. خود آلرژی و علائم آن به تنهایی آزاردهنده نیستند بلكه نگرانی كه وجود دارد این است كه این بیماری می‌تواند زمینه‌ساز مشكلات بعدی برای كودكان باشد؛ عفونت‌های سینوس در اثر احتقان همیشگی بینی و سینوس‌ها و گرفته بودن مسیر هوایی، عفونت گوش و همچنین اختلال تمركز در مدرسه به‌علت داروهای ضد‌حساسیت یا خود علائم بیماری و در آخر، بدتر شدن علائم آسم و اگزما همه از عوارض آزارنده آلرژی فصلی هستند.





چطور درمانش كنید؟

بهترین روش درمان این بیماری جلوگیری از مواجهه كودك با عوامل آلرژی زاست. در زمان آلرژی فصلی پنجره‌های خانه را بسته نگه دارید. از بازی كردن كودك در هوای آزاد به‌خصوص زمانی كه باد می‌آید یا هنگام گرده‌ریزی درختان در صبح جلوگیری كنید. برای تهویه خانه فیلتر‌های ضد‌حساسیت تهیه كنید و به هیچ وجه كودك را در معرض دود سیگار یا مواد حساسیت‌زای مشابه، مانند شمع‌های معطر یا شومینه‌های هیزمی قرار ندهید.  داروهای مختلفی برای درمان این بیماری توصیه می‌شوند اما اصلی‌ترین آن‌ها همان ضد‌احتقان‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها و استروئید‌ها هستند. در اغلب كشورها برای تهیه بسیاری از داروهای ضدحساسیت، نیازی به نسخه پزشك نیست. برای اكثر حساسیت‌های فصلی، خط اول درمان، استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها است. آنتی‌هیستامین‌دكونژستان، لوراتارین و سودوافدرین از انواع این دارو هستند.



اگر آلرژی زیاد نیست

 اگر علائم آلرژی در كودك‌تان خفیف است می‌توانید از داروهای بدون نیاز به نسخه استفاده كنید. از ضد‌احتقان‌های موضعی مانند سودوافدرین بیش از 3 تا 5بار در روز استفاده نكنید و در مصرف داروهای آنتی‌هیستامینی هم بهتر است افراط نكنید، چون علاوه بر خواب آلودگی و گیجی كه از عوارض شایع آن‌ها هستند، زیاد مصرف كردن آن‌ها اثر معكوس هم می‌گذارد و ممكن است پس از مدتی دیگر بی‌اثر شوند. شست‌وشوی مرتب بینی با سرم شست‌وشو هم به تمیز شدن سینوس‌ها و خارج شدن مواد حساسیت‌زا از بینی كمك می‌كند و یكی از بهترین روش‌های كمكی در درمان این بیماری است. مصرف استروئید‌ها یا همان كورتون‌ها باید كاملا تحت نظر پزشك باشد چون ممكن است باعث سركوب رشد كودك شود و عوارض ناخواسته‌ای را به‌دنبال داشته باشد.



مراقب عوارض داروها باشید

درصورت پاسخ نگرفتن از آنتی‌هیستامین‌ها باید به سراغ كورتون‌ها رفت. داروهای كورتیكو استروئید اغلب با نسخه پزشك تهیه می‌شوند. استفاده از كورتون خوراكی یا تزریقی، به‌خصوص تزریق آمپول طولانی‌اثر كورتون می‌تواند تا حد زیادی علائم را تخفیف دهد. باز هم باید به‌خاطر داشت مصرف زیاده از حد كورتون عوارض شدیدتری از یك حساسیت فصلی ساده دارد. برای كسانی كه علائم شدید آلرژی آزارشان می‌دهد، پزشكان، آلرژن ایمونوتراپی یا حساسیت‌زدایی را توصیه می‌كنند. استفاده از تزریق‌های مكرر و منظم آمپول‌های خاص باعث حساسیت‌زدایی سیستم ایمنی به گرده‌ها، غبارها و مواد آلرژن مختلف می‌شود. البته این درمان بعد از پایان فصل گرده‌ریزی انجام می‌شود و تاثیر آن برای فصل بعد خواهد بود. تا آن زمان بیمار باید از همان درمان‌های رایج استفاده كند. قطره‌های چشمی برای رفع قرمزی چشم و اسپری‌ها و قطره‌های بینی آنتی‌هیستامین یا كورتونی برای رفع التهاب مسیر تنفسی هم از داروهایی است كه در زمان حساسیت فصلی مصرف می‌شود. درمان‌های پیشگیرانه هم تاثیر كمی در درمان حساسیت‌ها دارند. واكسن‌های ضد‌آلرژی كه یك‌بار قبل از شروع فصل تزریق می‌شوند، فقط تا 30 درصد می‌تواند موثر باشد. این واكسن‌ها مقدار كمی آلرژن دارند كه سعی می‌كند تا حدودی همان اثر درمان طولانی‌مدت آلرژن ایمونوتراپی را انجام دهد.



نكات مهم

برای پیشگیری و كنترل بهتر بیماری در فرزندتان نكات زیر را به خاطر داشته باشید:
  •  در زمان گرده‌ریزی درختان در داخل خانه بمانید. بیشترین مقدار گرده‌ریزی حوالی ساعت 5 تا 10 صبح انجام می‌شود. در فصل بهار ورزش صبحگاهی را كمی دیرتر انجام دهید.
  •  با اینكه هوا هنوز سرد است اما می‌توانید برای تمیز كردن هوای خانه از تهویه كولر استفاده كنید اما قبل از این كار فیلتر كولر را چك كنید.
  •  هنگام بیرون رفتن از خانه، سعی كنید ماسك بزنید یا فقط درون وسایل نقلیه با شیشه‌های بسته حركت كنید.
  •  در مواقعی كه در خانه نیستید، پنجره‌ها را ببندید. یك توفان بهاری می‌تواند دریایی از گرده را وارد فضای اتاق كند. گرده‌هایی كه اصلا دیده نمی‌شوند.
  •  سعی كنید در فصل بهار فرش‌های‌تان را بتكانید یا اصلا آنها را به كناری بگذارید. پرز فرش‌ها تا مدت‌ها گرد گیاهان را در خود نگه می‌دارند.
  •  زودتر از مواقع معمول ملحفه‌ها و روبالشی‌ها را عوض كنید.
  •  به هیچ وجه لباس‌های‌تان را در هوای آزاد خشك نكنید، چون پر از گرده گیاهان خواهند شد.
  •  روزهایی كه هوا خشك است و باد می‌وزد از خانه خارج نشوید. سعی كنید روزهای بارانی و نمناك را برای این كار انتخاب كنید.
  •  سعی كنید از محیط‌هایی كه چمن اصلاح شده دارد دوری كنید. چمن پارك‌ها بیشتر در اول صبح یا اواخر شب اصلاح می‌شوند و فضا را پر از گرده‌های ریز علف می‌كنند.
  •  گلدان‌ها و گیاهانی را كه به آن‌ها حساسیت دارید وارد آپارتمان یا پاگرد پله‌ها نكنید.
  •  حیوانات خانگی می‌توانند یك عامل بسیار مهم در به‌وجود آمدن حساسیت فصلی یا دائم باشند.
  •  گرد و غبار در رختخواب‌ها هم می‌تواند باعث به‌وجود آمدن آلرژی شود. رختخواب‌ها را در خشكشویی بشویید.
توجه داشته باشید كه حتی در كسانی كه آلرژی در آنها زمینه ارثی دارد، رعایت این نكات و مواجه نشدن با مواد آلرژی‌زا می‌تواند تا حد زیادی از به‌وجود آمدن بیماری جلوگیری كند و علائم آن‌ را هم كنترل كند.

منبع : مجله شهرزاد


ویدیو مرتبط :
شکستن شیشه ی ماشین توسط 4تا ساب غول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گل های غول پیکر شیشه ای +عکس



اخبار گوناگون - گل های غول پیکر شیشه ای + عکس

"جیسن گامارث" یک شیشه گر حرفه ای است که بیشتر هنر خود را در ساخت گل های مصنوعی شیشه ای و غول پیکر خرج می کند. هنر او باعث می شود تا در مورد گل های مصنوعی تجدید نظر کنید.

گل ها در حالت طبیعی زیبایی بی نظیری دارند و کسی نمی تواند منکر این موضوع باشد اما عده ای علاقه بیشتری به گل های مصنوعی دارند و تمام خانه مملو از این نوع گل های می کنند. گل های مصنوعی شاید زیبا باشند اما هیچگاه حس اصلی را وارد نمی کنند.

این مطالب را در مورد گل های مصنوعی و تفاوت آن ها با گل های طبیعی گفتیم تا به یک مورد خاص اشاره کنیم. "جیسن گامارث" یک شیشه گر حرفه ای است که بیشتر هنر خود را در ساخت گل های مصنوعی شیشه ای و غول پیکر خرج می کند. هنر او باعث می شود تا در مورد گل های مصنوعی تجدید نظر کنید.

اخبار,اخبار گوناگون,ساخت گل های شیشه ای,تصاویر گل های شیشه ای

 
او بیشتر گل های خود را از میان گونه های مختلف ارکیده انتخاب کرده و با جزئیات دقیقی آن ها را از جنس شیشه و در اندازه های بزرگ ایجاد می کند. اواعتقاد دارد مردم باید با جزئیات این گل های زیبا را تماشا کنند تا بیشتر با آن ها آشنا شوند.

او در برخی از گل ها از 1000 قطعه شیشه کوچک استفاده کرده است تا تمامی جزئیات مشاهده شود. سال گذشته او گل های غول پیکرش را به نمایش گذاشت و توانست تعدادی از آن ها را به فروش برساند. او حالا قصد دارد گونه های مختلف را با شیشه بسازد.

 

اخبار,اخبار گوناگون,ساخت گل های شیشه ای,تصاویر گل های شیشه ای

 

اخبار,اخبار گوناگون,ساخت گل های شیشه ای,تصاویر گل های شیشه ای

 

اخبار,اخبار گوناگون,ساخت گل های شیشه ای,تصاویر گل های شیشه ای

 

اخبار,اخبار گوناگون,ساخت گل های شیشه ای,تصاویر گل های شیشه ای


اخبار گوناگون - باشگاه خبرنگاران