کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

غذاهای حاوی آهن برای کودکان



مقدار مصرف قرص آهن برای کودکان

سطح پایین آهن در کودکان می تواند باعث بیماری کم خونی در آن ها شود

 

آهن برای تشکیل سلول های قرمز خون، بهبود گردش خون، افزایش سطح اکسیژن و استقامت در کودک شما ضروری است.


در این مطلب ابتدا چشم انداز دقیقی در مورد اینکه چرا آهن برای کودکان ضروری است، آورده شده است.

پدر یا مادر بودن، نگرانی های بزرگی مانند اطمینان از رژیم غذایی پر از مواد مغذی برای کودک را به همراه دارد. رژیم غذایی ایده آل برای یک کودک شامل سطوح مناسبی از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، فیبر، آهن و غیره است که کمبود حتی یک ماده غذایی ضروری می تواند موجب کاهش سرعت رشد در کودک شما و یا حتی مانع رشد مناسب او شود.


آهن یکی از این مواد مغذی ضروری است که در اغلب موارد در رژیم های غذایی هندی (به خصوص برای کودکان) فقدان این ماده ی حیاتی دیده می شود. سطح پایین آهن در کودکان می تواند باعث بیماری کم خونی در آن ها شود، که بیشتر با علائمی همچون استرس، خستگی، رنگ پریدگی و ضعف معلوم می شود،کمبود آهن کافی در رژیم غذای کودک شما می تواند مانع رشد جسمی و ذهنی او شود.

اهمیت وجود آهن در غذای کودک:
آهن برای تشکیل سلول های قرمز خون، بهبود گردش خون، افزایش سطح اکسیژن و استقامت در کودک شما ضروری است. مهم تر از آن، وجود آهن در رژیم غذای کودکان، به تقویت عملکرد مغز آن ها کمک خواهد کرد. از این رو برای پدران و مادران توجه به نیازهای آهن کودکان با توجه به سن آن ها و ایجاد یک رژیم غذایی غنی از آهن برای کودکان بسیار ضروری است.
دو نوع آهن وجود دارد:

۱. Heme: این نوع آهن، به طور طبیعی از هموگلوبین به دست می آید و در نتیجه، در منابع حیوانی مانند گوشت، ماهی و مرغ قابل دسترس است.


۲. Non-Heme:  از ۶۰ درصد از آهن موجود در بافت های حیوانی و آهن موجود در گیاهان (میوه ها، سبزیجات، حبوبات و آجیل) را تشکیل می دهد،که کمتر جذب می شوند.

برخی از رژیم های غذایی سالم برای افزایش آهن در وعده های روزانه ی کودکان عبارتند از:

۱. آجیل غنی از آهن برای کودک:
دانه های آجیل، مملو از آهن، پروتئین ها، چربی های سالم و اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ ضروری برای بدن کودکان هستند. یک رژیم غذایی شامل انواع مختلف آجیل، مانند پسته، بادام زمینی، گردو، بادام، و غیره، یک روش مناسب برای تامین مواد مغذی مورد نیاز کودکان است. بنابراین، پزشکان توصیه می کنند که قرار دادن آجیل به طور روزمره در رژیم غذای کودک، آهن مورد نیاز بدن او را به صورت کامل تامین می کند.

۲. تخم مرغ سرشار از آهن برای کودکان:
تخم مرغ سرشار از تمام مواد مغذی ضروری و از جمله منابع غنی از آهن برای کودکان است. تفاوت اساسی که تخم مرغ با سایر مواد غذایی دارد، این است که می توان آن را از همان ۴ ماهگی کودکان، در رژیم غذایی آن ها گنجاند. یک وعده غذایی با تخم مرغ به حفظ سطح هموگلوبین در بدن کودکان و بالا رفتن استقامت بدن او کمک می کند. قرار دادن یک عدد تخم مرغ در رژیم روزانه کودکان، تمامی نیازهای بدن او به آهن را تامین می کند. بنابراین، شما باید تخم مرغ را به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی تامین آهن برای کودکان خود در نظر بگیرید. با استفاده از ۱۰ دستور غذاهای تخم مرغی مخصوص کودکان می توانید رغبت کودکانتان را به خوردن تخم مرغ افزایش دهید.

۳. گوشت قرمز و جذب سریع آهن:
گوشت قرمز یک منبع غنی از آهن است، آهن موجود در گوشت قرمز به راحتی توسط خون جذب شده و توزیع بیشتری در بدن شما دارد. گوشت بره، گوشت گاو و غیره، حاوی سطح بسیار بالایی از آهن هستند و از این رو، باید در رژیم غذای کودکان گنجانده شوند. نتیجه تحقیقات پزشکان تغذیه بیان می کند که مصرف دو وعده گوشت قرمز، با حتی یک وعده، حاوی حدود ۵/۳ میلی گرم آهن بوده و این مقدار آهن برای کودکان، ایده آل است.

۴. کلم بروکلی منبع آهن برای کودک:
علاوه بر اینکه، کلم بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان های ضروری، الیاف، ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن کودکان است، این سبزی مفید، یک منبع غنی از آهن نیز می باشد. مصرف کلم بروکلی در حفظ جریان خون مناسب و تامین سطح اکسیژن لازم در بدن مفید است، همچنین مصرف آن به رشد سالم مغز و عملکرد مناسب آن در کودکان کمک می کند. نتیجه تلاش محققان نشان می دهد که مصرف نیم کاسه کلم بروکلی در روز آهن مورد نیاز در رژیم غذای کودک شما را تامین خواهد کرد.

۵. میوه ها و دانه های خشک شده:
میوه ها و دانه های خشک شده یک منبع غذایی بسیار مغذی بوده و همچنین بسیاری از کودکان میل و علاقه ی فراوانی به میوه ها و دانه های خشک شده دارند و از خوردن آن ها در هر سنی لذت می برند. میوه ها و دانه هایی مانند زردآلو، دانه کدو تنبل، آلو، و غیره به صورت خشک شده منابع غنی از آهن برای کودکان هستند. مصرف روزانه نصف فنجان از میوه های خشک شده یا دانه ها، سالم بودن رژیم غذای کودک شما را تضمین خواهد کرد.

مقدار مصرف قرص آهن برای کودکان

آهن برای تشکیل سلول های قرمز خون، بهبود گردش خون و استقامت در کودک ضروری است

 
۶. ضرورت استفاده از غلات در غذای کودک:
غلات یک گروه از مواد غذایی است که حامل مواد مغذی ضروری مورد نیاز در رژیم غذایی هر کودکی می-باشد. غلاتی مانند جو دو سر، جو، گندم، و غیره برای رشد تمامی اعضای بدن و عملکرد مناسب بدن کودک شما مهم هستند. غلات غنی شده با دوز معمولی، آهن مورد نیاز بدن کودک شما را برای اطمینان از جریان مناسب خون، رشد مغز و پیشگیری از کم خونی ارائه خواهد داد. مصرف یک کاسه از غلات و حبوبات روزانه، برای تامین آهن مورد نیاز کودک شما کافی است.

۷. سبزیجات دارای برگ های سبز مغذی ترین غذای کودک:
سبزیجات دارای برگ های سبز یکی از مغذی ترین مواد غذایی در رژیم غذای کودک، به ویژه برای گیاه خواران است. این سبزیجات حاوی تمام ویتامین های ضروری، کلسیم، مواد معدنی، فیبر بوده و یک منبع غنی از آهن هم هستند. اسفناج و کلم پیچ قطعا باید در رژیم غذای کودک گنجانده شود. به توصیه متخصصان تغذیه، مصرف یک فنجان سبزیجات برگ سبز در روز می تواند تمام آهن مورد نیاز کودک شما را تامین کند.

۸.حبوبات تامین کننده آهن کودک:
حبوبات به همان اندازه غلات در رفع نیازهای روزانه بدن کودک شما به آهن مفید است. برای این منظور، لوبیا قرمز، لوبیا، لوبیا سیاه و سفید، سویا، نخود، و غیره باید در رژیم غذایی روزانه کودکان قرار داده شوند. مصرف یک فنجان از حبوبات در هر روز، ۴ میلی گرم از آهن مورد نیاز برای بدن کودک شما را فراهم خواهد کرد.

۹. مرکبات افزایش دهنده جذب آهن:
این خانواده میوه ها، یک منبع مستقیم از آهن نیست، اما به بهبود ظرفیت جذب آهن در کودک شما کمک خواهد کرد. خوردن میوه های خانواده مرکبات مانند پرتقال، نارنج، لیمو شیرین، نارنگی، و غیره، ویتامین C موردنیاز برای بدن کودکان را تامین کرده و به طور فزاینده ای به جذب آهن مواد غذایی توسط بدن آن ها کمک می کند. پزشکان توصیه می کنند که برای حفظ سطح مناسب هموگلوبین سالم در کودکان، حداقل ۱ میوه از خانواده مرکبات را روزانه در رژیم غذای کودکان قرار دهید.

۱۰. ماهی ،ضروری برای تامین آهن کودک:
این یک واقعیت شناخته شده ی جهانی است که ماهی غنی از آهن و اسیدهای چرب امگا ۳ است. اسیدهای چرب امگا ۳ به جلوگیری از لخته شدن خون، در نتیجه، سکته مغزی و ترویج جریان خون در بدن به طور منظم کمک می کند. ماهی هایی مانند سالمون، ماهی روغنی کوچک، ماهی قزل آلا، و غیره دارای ارزش غذایی بالایی بوده و از منابع بزرگ آهن هستند. شما می توانید در رژیم غذای کودک خود ۲ وعده ماهی در هر هفته قرار دهید تا نیازهای بدن او به آهن و سایر مواد مغذی را تامین کنند.

امیدواریم که لیست دقیق غذاهای غنی از آهن به داشتن یک رژیم غذایی سالم برای خانواده و کودک شما کمک کند، به یاد داشته باشید که غذاهای معرفی شده برای جلوگیری از کمبود آهن در کودکان مفید هستند. اگر کودک شما دچار فقر آهن است، ممکن است با خوردن کامل مواد غذایی بالا درمان نشود. در مورد چنین کودکانی برای بهترین نتایج، توصیه می شود که به دنبال توصیه های پزشکی باشید.

 

منبع: niniban.com


ویدیو مرتبط :
غذاهای حاوی ویتامین D

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

به کودکان غذاهای رژیمی ندهید



 

به کودکان غذا های رژیمی ندهید

 

 

بررسی ها حاکی از آن است که مصرف غذاها و نوشیدنی های رژیمی در کودکان می تواند منجر به چاقی آنها در دوران بزرگسالی شود. بدن از طریق طعم غذاها تشخیص می دهد که پرکالری هستند یا کم کالری.

 

اما اگر فقط به کودکان غذاهای رژیمی داده شود این ارتباط مغزی و تشخیص از میان می رود و آنها تبدیل به بزرگسالانی پر خور و چاق می شوند. بهتر است کودکان غذاهایی سالم و مقوی و دارای کالریهای کافی را مصرف کنند و در عین حال ورزش کنند تا دچار چاقی نشوند نه اینکه غذاهای رژیمی بخورند اما شیوه زندگی سالمی نداشته باشند.

 

جالب اینجاست که مصرف غذاهای رژیمی در بزرگسالان موجب پرخوری و چاقی نمی شود و علت آن نیز این است که تا سنین بلوغ بدن یاد می گیرد که کالریها را تشخیص دهد و مصرف غذاهای رژیمی اختلالی در این میان ایجاد نمی کند.

 

با توجه به اینکه اضافه وزن و چاقی می تواند در بزرگسالان منجر به بروز دیابت و بیماریهای قلبی شود کارشناسان به والدین توصیه می کنند که به منظور جلوگیری از این امر در کودکی به فرزندانشان غذاهای رژیمی ندهند.