کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

شما مادر هستید نه بادی‌گارد!


وقتی به مدرسه می‌رسید، چشم‌های پف‌كرده و چهره بغ‌كرده‌اش را می‌بینید. چند دقیقه‌ای طول می‌كشد تا بفهمید فرزندتان در یك دعوای كودكانه قربانی شده و بی‌آنكه از خودش دفاع كرده باشد، مورد حمله بدنی و كلامی همسالانش قرار گرفته است.


مجله سیب سبز - لی لی اسلامی: وقتی به مدرسه می‌رسید، چشم‌های پف‌كرده و چهره بغ‌كرده‌اش را می‌بینید. چند دقیقه‌ای طول می‌كشد تا بفهمید فرزندتان در یك دعوای كودكانه قربانی شده و بی‌آنكه از خودش دفاع كرده باشد، مورد حمله بدنی و كلامی همسالانش قرار گرفته است.

اگر شما هم از جنس كودك‌تان باشید، احتمالا از او دلجویی می‌كنید و برای فراموش كردن یا سازگار شدن با این واقعیت كه در روزهای دیگر هم به زندگی‌اش سر می‌زند به او كمك می‌كنید و اگر هم از آن دسته مادرهایی باشید كه می‌خواهند با هر ابزاری دنیا را برای كودك‌شان امن كنند، احتمالا راه و رسم حمله كردن به همكلاسی‌های مهاجم را به او یاد می‌دهید و فردای آن روز هم با توپ پر به دفتر مربی‌ها می‌روید و از اینكه مدرسه‌شان به میدان جنگ تبدیل شده شكایت می‌كنید.

می‌دانیم؛ مادر هستید و توان دیدن چشم‌های پر از اشك فرزندتان را ندارید و می‌خواهید به هر قیمتی كه شده دلش را آرام كنید اما اگر راه‌های گفته شده تنها ابزار شما برای آرام كردن اوست، خبر خوبی برای‌تان نداریم. اگر از راه اول می‌روید، احتمالا كودكی را پرورش می‌دهید كه به جای جنگیدن با مشكلات و برطرف كردن‌شان، تحمل و آزار‌دهنده‌ترین شكل مدارا كردن را یاد می‌گیرد و اگر راه دوم را انتخاب می‌كنید، احتمالا فرزندی را می‌پرورانید كه به جای حل مسئله، تكرار مشكل و مقابله به مثل را انتخاب می‌كند.

شما مادر هستید نه بادی‌گارد!

یادتان نرود جنگ‌های كودكانه‌ای كه هر روز در مهدكودك و مدرسه اتفاق می‌افتد، نمونه كوچكی از مواجهه فرزندتان با رفتارها و موقعیت‌های ناخوشایند هستند و نه‌تنها آنچه در مقابل فرزندتان به زبان می‌آورید، بلكه حالات چهره و رنگ رخسارتان هم در مواجهه بعدی فرزندتان با این مشكلات تاثیرگذار خواهد بود.

برای دفاع از فرزندتان، او را كنار نزنید و مثل یك نگهبان، یك‌تنه به جنگ مادران و كودكان دیگر نروید. فرزند شما نه به سكوت در برابر این مشكلات نیاز دارد و نه مقابله به مثل گره‌‌ای از مشكلش باز می‌كند. پس تنها برای تفهیم اینكه تا كجا حق با اوست و از كجا باید در برابر خواسته‌های غیر منطقی دیگران بایستد، تلاش كنید. می‌دانیم طاقت آزردگی‌اش را ندارید اما قرار نیست برای محافظت از او همیشه آماده جنگیدن با دیگران باشید. اگر هنوز نمی‌دانید برای محافظت از فرزندتان چه راهی را باید انتخاب كنید، ستون سمت چپ را بخوانید.

وقت تغییر است

نه بادی‌گارد فرزندتان باشید و نه اجازه دهید رقابت شما با بچه‌های دیگر به ارتباط فرزندتان با آنها صدمه بزند. اگر دعواهای كودكانه در مهد و مدرسه شما را نگران می‌كند، بهتر است به نكات زیر توجه كنید.

دخالت نكنید

تا می‌توانید در دعواهای بین دو كودك مداخله نكنید. اگر هر كدام از آنها برای طرح گله و شكایت پیش‌تان آمدند، حتما با دقت و توجه به حرف‌های‌شان گوش كنید. با كودك آزرده همدردی كنید؛ مثلا بگویید درك می‌كنید كه او از شكستن اسباب‌بازی‌اش چقدر ناراحت است ولی در نهایت بگویید مشكل آن دو به شما مربوط نمی‌شود و خودشان باید مشكلات‌شان را با هم حل كنند.  

خروس جنگی نسازید

تصور می‌كنید اگر به فرزندتان آموزش رزم دهید و از او بخواهید بعد از خوردن هر سیلی یك سیلی بزند، بازی را برده‌اید؟ در اشتباهید! شما با آموزش خشونت بدترین شیوه حل مسئله را به فرزندتان یاد می‌دهید. به جای رفتن از چنین راهی به فرزندتان یاد دهید كه نه‌تنها كتك زدن دوستانش درست نیست بلكه اشتباه و خطرناك هم هست.

همیشه فرزند شما قوی‌ترین كودك جمع نیست. اگر به او یاد دهید كه در واكنش به حمله كودكان دیگر با آنها دست به یقه شود، احتمال اینكه كتك مفصلی بخورد و وضعیتش بدتر از قبل شود كم نخواهد بود. پس به او توضیح دهید ابتدا به كودك مهاجم بگوید: «تو حق نداری به من توهین كنی!» یا اینكه بگوید: «اجازه نداری به من دست بزنی!» و بعد یكی از بزرگ‌ترها را خبر كند.  

شما مادر هستید نه بادی‌گارد!

اگر لازم شد دفاع كنید

گفتیم كه دلیلی برای ورود شما به این بازی وجود ندارد اما اگر ماجرا از كنترل خارج شد، می‌توانید جلو بروید و با كودك خطاكار شخصا صحبت كنید. فرزند شما باید بداند وظیفه حل مشكلاتش را برعهده دارد اما همیشه كسانی هستند كه در لحظه‌های سخت از او حمایت می‌كنند.

رقابت را كنار بگذارید

آخرین و مهم‌ترین نكته این است: «وارد رقابت با كودكان و مادران دیگر نشوید!» گاهی بچه‌ها تنها مشغول كری خواندن كودكانه و نشان دادن رفتارهایی كه اقتضای سن‌شان است، هستند. تصور نكنید اگر كودكی به زور مداد فرزند شما را گرفت، فورا باید با خشم به طرفش بروید و از حق فرزندتان دفاع كنید. اجازه دهید تا جایی كه آسیبی جسم و روان فرزندتان را تهدید نمی‌كند، خودش برای حل مشكلات و سازگاری با دیگران پیش‌قدم شود.


ویدیو مرتبط :
سگ های بادی گارد!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر یك مادر شاغل هستید...



 

 

اگر یك مادر شاغل هستید

 

اگر شما یك مادر شاغل هستید، باید كمی روی زمانبندی‌های روزانه‌تان كار كنید و نگذارید كه كمبود وقت، شما را فراموشكار یا بی‌دقت كند. ما به شما چند راه برای داشتن یك زمانبندی عملی و موفق را پیشنهاد می‌كنیم.

 

زن جامعه مدرن، میلی به خانه‌نشینی ندارد. برای اثبات توانایی‌هایش پابه‌پای مرد خانه كار می‌كند و به دلیل احساس مسئولیتش كارهای خانه را هم یك‌تنه به دوش می‌كشد. آمدن مسئولیت‌های تازه به زندگی زنان مدرن و از طرف دیگر حذف نشدن مسئولیت‌های قبلی، چند سال بعد او را خسته می‌كند، انرژی‌اش را كم می‌كند و باعث می‌شود كه در هیچ‌كدام از2 وظایفش كه می‌خواهد نباشد. در جامعه‌ای كه یك پایش پشت خط مدرنیت است و یك پایش هم در زمین سنت، كار كردن و داشتن یك زمانبندی موفق كار آسانی برای زنان نیست.

 

اگر شما یك مادر شاغل هستید، باید كمی روی زمانبندی‌های روزانه‌تان كار كنید و نگذارید كه كمبود وقت، شما را فراموشكار یا بی‌دقت كند. ما به شما چند راه برای داشتن یك زمانبندی عملی و موفق را پیشنهاد می‌كنیم.

 

روزتان را با خودتان شروع كنید

 

اگر نتوانید روز خوبی را برای خودتان بسازید، در كارتان هم موفق نخواهید شد. زنان شاغل دردسرهای زیادی دارند؛ آماده كردن بچه‌ها برای مدرسه و بسیاری وظایف مادرانه كارشان را دشوار‌تر از دیگر كارمندها می‌كند. اگر شما در گروه زنان خانه‌دار هستید، باید قبل از رسیدن به هر كاری كمی برای خودتان وقت بگذارید؛ یك دوش آب خنك بگیرید، كمی به ظاهرتان برسید؛ یك لیوان قهوه یا چای برای شروع روزتان درست كرده و بعد به دیگر وظایف‌تان رسیدگی كنید. با نیم ساعت زودتر بیدار شدن، شما می‌توانید روزتان را با آماده كردن خودتان شروع كنید و نه رسیدن به كارهای دیگران.

 

فردا را پیش‌بینی كنید

 

نگرانی از كارهای عقب‌مانده به آسانی می‌تواند روز شما را خراب كند. وقتی شما برنامه‌ریزی منظمی برای كار فردای‌تان ندارید، در لحظه لحظه زمانی كه باید به استراحت اختصاص دهید، ذهن‌تان مشغول خواهد بود، درحالی‌كه با این مشغولیت به نتیجه مثبتی برای كارتان هم نخواهید رسید. اگر نمی‌توانید مسائل كاری‌تان را به خانه نیاورید، بهتر است زمان كار خانگی‌تان را محدود كنید. شما باید چند دقیقه‌ای را برای برنامه‌ریزی كار فردای‌تان درنظر بگیرید. روی یك مبل دراز بكشید و چشم‌های‌تان را ببندید و چند دقیقه به فردا فكر كنید تا آنچه را كه می‌خواهید پله‌پله در ذهن‌تان بچینید. اگر این كار هم به شما آرامش نمی‌دهد، وسواس‌تان را با دست گرفتن قلم و كاغذ برطرف كنید. سعی كنید آنچه را كه می‌خواهید انجام دهید در فهرستی بنویسید و در كیف‌تان بگذارید و سعی كنید به محض تمام كردن آن فهرست، دیگر به كارتان فكر نكنید. خانه باید برای شما جای آرامش باشد و نه اضطراب كاری كه 24ساعت خودش را همراه شما می‌كند.

 

یك تنه پیش نروید

 

سعی نكنید همه كارها را به تنهایی بر عهده بگیرید. انجام تمامی كارهای خانه، بزرگ كردن بچه‌ها و انجام كارهای بیرون چیزی نیست كه به تنهایی از پسش بر بیایید. شاید شما بتوانید همه این كارها را انجام دهید اما در چنین شرایطی یا به خودتان آسیب می‌زنید یا كارهای‌تان را نیمه‌كاره پیش می‌برید. مهم نیست كه دیگر اعضای خانواده‌تان به‌خوبی شما آشپزی نمی‌كنند یا این‌كه مثل شما از عهده آماده كردن صبحانه و غذای فردا بر نمی‌آیند. شما باید كارهای خانه را به تناسب توانایی و زمانی كه هر فرد دارد، بین اعضای خانواده‌تان تقسیم كنید. یادتان نرود كه شما هم مثل دیگر افراد خانواده سهمی از این كارها دارید، پس عادل باشید و كمال‌گرایی در این مورد را فراموش كنید.

 

مراقب خودتان باشید

 

خودتان را قربانی كارتان نكنید. شما به صبحانه مختصری كه بدون فشار و عجله صرف شود احتیاج دارید پس تحت هیچ شرایطی از آن صرف‌نظر نكنید. اگر باید صبح زود سركارتان حاضر شوید باید از شب قبل خودتان را برای همه چیز آماده كنید. قبل از خوابیدن چیزی برای صبح آماده كنید و چند میوه یا یك خوراكی ساده را برای خوردن در میان روز آماده كنید. شما برای آماده نگه داشتن ذهن‌تان به بدنی آماده نیاز دارید پس هیچ‌چیز را بی‌اهمیت ندانید.

 

نگاهی به تقویم‌تان بیندازید

 

چك كردن تقویم تنها برای یادآوری روزهای تعطیل و مناسبت‌های عمومی به درد نمی‌خورد. شما باید برنامه‌های‌تان را در تقویم روی میزی و تقویمی كه در كیف‌تان می‌گذارید یادداشت كنید. قرار ملاقات‌هایی كه در روزهای آینده دارید، برنامه‌های پزشكی یا تاریخ جلسه اولیا و مربیان كودكان‌تان و تمام چیزهایی كه انجام‌شان برای‌تان اهمیت دارد را در این تقویم یادداشت كنید. شما باید هر روز بعد از برگشتن به خانه و هر صبح قبل از شروع كردن كارتان تقویم روزهای آینده را چك كرده و برای‌شان برنامه‌ریزی كنید.

 

كمی استراحت كنید

 

چند دقیقه استراحت كنید تا بتوانید در ساعات كاری‌تان بهتر كار كنید. چای كیسه‌ای یا قهوه فوری را روی میزتان داشته باشید و با یك لیوان آب جوش و درست كردن یك نوشیدنی گرم سعی كرده خستگی‌تان را كمتر كنید. هر 10 دقیقه یك‌بار چند ثانیه‌ای نگاه‌تان را از روی مانیتور بردارید. هر نیم ساعت یك‌بار از روی صندلی كارتان بلند شوید و با قدم زدن به كمرتان استراحت دهید. سعی كنید حواس‌تان به دقایق باشد و وقت استراحت‌تان از چیزی كه باید باشد طولانی‌تر نشود.

 

وقت‌تان را تلف نكنید

 

بیشترین اتلاف‌وقت شما در صحبت‌هایی كه هر لحظه با همكار بغل‌دستی‌تان دارید و تلفن‌ها و ایمیل‌های گاه و بی‌گاه می‌گذرد. سعی كنید زمانی مشخص را برای رسیدگی به نیازهای ارتباطی‌تان درنظر بگیرید. مثلا ابتدای روز یا پایان كار ایمیل‌های‌تان را چك كنید. مسنجرتان را راه نیندازید یا این‌كه مقابلش بنویسید كه مشغول كارهستید تا دیگران با درك كردن شرایط شما مزاحم كارتان نشوند. اگر نتوانید تعادلی میان این مناسبات برقرار كنید، در پایان روز با انبوهی از كارهای عقب‌افتاده روبه‌رو می‌شوید و نمی‌توانید در خانه هم از شر كار و فكر كردن به آن‌ها راحت شوید.

 

زندگی را متوقف نكنید


قطعا شما به غیر از كار اداری‌تان نیاز به رسیدگی به اتفاقات دیگری هم دارید. كارهای بانكی یا اداری‌ كه باید به آن‌ها رسیدگی كنید یا دیدن دوستان و خانواده‌تان باید بخشی حذف نشدنی در برنامه شما باشد. برای كسی كه نزدیك به 10 ساعت از روزش را در محیط اداره‌اش حضور دارد، رسیدگی به این كارها آسان نیست اما شما باید هر كدام از كارهای‌تان را در یك بعدازظهر از هفته‌تان انجام دهید. نگذارید كه این موضوع به شما استرس وارد كند بلكه سعی كنید با برنامه‌ریزی آن را مهار و مدیریت كنید.

 

یخچال‌تان را خالی نگذارید

 

زمانه تغییر كرده. دیگر نیازی نیست كه ساعت‌ها برای پاك كردن و شستن سبزی‌ها وقت بگذارید یا همیشه غذای‌تان را با مواد تازه درست كنید. برای یك زن شاغل چنین كارهای ساده‌ای شاید بسیار وقت‌گیر و حتی دست‌نیافتنی باشد. شما باید موقعیت خودتان را درك كنید و با صحبت كردن با همسرتان از او هم بخواهید كه شرایط‌تان را درك كند. اگر شما كسی را ندارید كه برای انجام برخی امور خانه از او كمك بگیرید، می‌توانید آرمان‌گرایی را كنار بگذارید از برخی مواد آماده استفاده كنید كه هم همیشه مواد مورد نیازتان را در یخچال داشته باشید و هم با سرعت بیشتری غذای‌تان را آماده كنید.

 

آماده كار باشید


از شب قبل سعی كنید همه چیز را برای فردا صبح‌تان آماده كنید. لباس‌های‌تان را آماده كرده و به این‌كه فردا قرار است چه چیزهایی را بپوشید فكر كنید. موبایل‌تان را قبل از خواب شارژ كنید. كمی پول نقد برای روز بعد در كیف‌تان گذاشته و مداركی كه برای كارهای فردا به آن احتیاج دارید را در كیف‌تان بگذارید. اگر فكر می‌كنید ممكن است برخی نیازهای‌تان را فراموش كنید، می‌توانید چك لیستی از احتیاجات‌تان را تهیه و نیازهای فردای‌تان را قبل از رسیدن روز قبل آماده كنید.

منبع: مجله اینترنتی برترین ها