کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

روند یادگیری نوزادان چطوری است؟



یادگیری در نوزادان,یادگیری بهتر

حواس نوزاد قبل از متولد شدن فعال می شود

 

در سال های اول کودکی همه چیز در جهان برای بچه ها جدید است. یادگیری کودکان یک فرآیند 24 مرحله ای است. آنها طی این مراحل یاد می گیرند که چگونه بدنشان را حرکت دهند، چگونه اشیاء را لمس کنند و ... . در این مطلب قرار است شما را با چند روش یادگیری کودکان آشنا کنیم.


بچه ها در رحم مادر شروع به یادگیری می کنند
بخشی از مغز کودکان، صداها را در سه ماهه ی اول بارداری پردازش می کند و آنها می توانند آنچه را در رحم مادر می شنوند به خاطر بسپارند.

یک بررسی نشان می دهد که کودکان واژه ها و کلمات موسیقی هایی که مادرشان در طول بارداری به آن ها گوش داده را می شناسند و برایشان آشناست.


در دو روزگی مغزشان شروع به پردازش واژه ها می کند
تنها چند روز پس از تولد، کودکان قادر به پردازش کلمات خواهند بود، درست مانند بزرگترها! زمان افعال ،هجاها، شروع و پایان یک کلمه و ... همه ی چیزهایی است که مغز کودک آنها را درک می کند.

آنها حتی قادر خواهند بود یک وقفه ی 25 میلی ثانیه ای در ادای کلمات را نیز تشخیص دهند و جدا بودن کلمات در یک عبارت را تشخیص دهند.


حرکات دهان به آنها در گوش دادن کمک می کند
کودکان نیاز به حرکت دادن زبانشان دارند تا بتوانند اصوات را تشخیص دهند. پستانک مانع حرکت درست زبان شده و کودک نمی تواند به راحتی فرق بین دو حرف مشابه را متوجه شود.


تقلید، کار کلیدی بچه هاست
وقتی کودک به تماشای حرکات خاص یک فرد بزرگسال می نشیند، بخشی از مغزش جهت تطابق و درک آنها روشن می شود.


تماشای بزرگ ترها در حالی که یک اسباب بازی در دست دارند یا حرکات خاصی را انجام می دهند، می تواند به کودک کمک کند تا کمی بدنش را تکان دهد.


لمس کردن به آن ها کمک می کند تا واژه ها را بیاموزند
لمس کلمات همراه با گفتن، در یادگیری بچه تأثیر بسزایی دارد. در یک بررسی، همزمان با گفتن واژه ای آن را روی دست بچه به طور لمسی نوشتند، در حالی که آن واژه یک واژه ی بی معنی بود، اما کودک توانست به راحتی آن را بیاموزد.


موسیقی را سریع می آموزند و برای برقراری ارتباط به کار می گیرند
قبل از اینکه کودک یاد بگیرد که زبان را درک کند، به طور ریتمیک شبیه یک آهنگ صحبت می کند. درک موسیقی به کودک در یادگیری زبان نیز کمک خواهد کرد.

یادگیری در نوزادان,یادگیری بهتر

کودکان نیاز به حرکت دادن زبانشان دارند تا بتوانند اصوات را تشخیص دهند

 
یادگیری موسیقی نیز در نهایت به کودک کمک خواهد کرد تا به بهترین نحو به برقراری ارتباط با دیگران بپردازد.


خندیدن کمک کننده است
بچه ها در حدود سن 18 ماهگی، حس شوخ طبعی پیدا می کنند. خندیدن می تواند به بچه ها کمک کند تا کارهای جدید را بیاموزند. اگر کاری را با لبخند و خنده به آن ها یاد بدهیم، سریع تر می آموزند.


شگفت زده کردن بچه ها
وقتی کودکان از کاری تعجب کنند آن را بهتر یاد می گیرند، مثلا یک شی متحرک مانند توپ خیلی برایشان عجیب و جالب است. معمولا در آزمایشات یادگیری نیز از توپ استفاده می شود. این گونه اشیا آنقدر برایشان جالب است که تمام حواس شان را روی آن متمرکز می کنند.


اندر فواید چرت کودکان
چرت زدن در طول شبانه روز باعث می شود مغز کودک تمام آنچه را در بیداری آموخته است، در خود تثبیت کند و این خود بخشی از فرایند یادگیری محسوب می شود.


آن ها حتی قبل از تولد یاد می گیرند از بوها و طعم های خوش لذت ببرند
حواس نوزاد قبل از متولد شدن فعال می شود و همانطور که از بوها و طعم های خوش در رحم مادر لذت می برند، مثلا در صورت مصرف موادی مانند آب هویچ توسط مادر در دوران بارداری، به راحتی می تواند طعم و عطر خوش آن را پس از تولد بشناسد.

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
روند یادگیری در ذهن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا کودک شما در یادگیری مشکل دارد؟



بسیارند کودکانی که ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی و قد و وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است. هوششان کمابیش عادی است، به خوبی صحبت می‌کنند، مانند سایر کودکان بازی می‌کنند و مثل همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار می‌کنند، در خانه نیز خود یاریهای لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنان واگذار می‌کنند به خوبی انجام می‌دهند و از رفتار و اخلاق عادی برخوردارند.

لیکن وقتی به مدرسه می‌روند و می‌خواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند دچار مشکلات جدی می‌شوند.

بیش از یک قرن است که متخصان علوم تربیتی و روانشناسی و گفتار درمانی در پی تشخیص و درمان مشکلات این قبیل کودکان بوده‌اند.

 

 

یاد گیری

 

 

بیش از شصت تعریف برای اختلالات یادگیری وجود دارد که معروفترین آنها عبارتست از:


اختلال در یک یا چند فرآیند روانی پایه به درک یا استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می‌شود و می‌تواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن ، فکر کردن ، صحبت کردن ، خواندن ، نوشتن ، حجمی کردن یا انجام محاسبه‌های ریاضی ظاهر شود.

 

این اصطلاح شرایطی چون معلولیتهای ادراکی ، آسیب دیدگیهای مغزی ، نقص جزئی در کار مغز ، ریس ‌لکسی یا نارسا خوانی و آفازیای رشدی را در بر می‌گیرد. از سوی دیگر ، اصطلاح یاد شده آن عده را که اصولا بواسطه معلولیتهای دیداری ، شنیداری یا حرکتی همچنین عقب ماندگی ذهنی یا محرومیتهای محیطی ، فرهنگی یا اقتصادی به مشکلات یادگیری دچار شده‌اند را شامل نمی‌شود.

 

 

علل بروز اختلالات یادگیری


ثابت شده است که علل بروزی اختلالت یادگیری نسبتا مهم است. با این حال در پژوهشهای مختلف تاثیر عوامل زیر در بروز این اختلالات مورد تائید بوده‌اند. هر چند همواره تاثیر متقابل عوامل مورد نظر بوده است.

 


عوامل فیزیولوژیک موثر در بروز اختلالات یادگیری


بسیاری از متخصصان بر این باورند که علل اساسی و عمده ی اختلالات یادگیری آسیب دیدگی مغزی شدید یا جزئی و صدمه وارده به دستگاه عصبی مرکزی است.

 


عوامل موثر در بروز اختلالات یادگیری


شواهدی در دست است که نشان می‌دهد اختلالات یادگیری احتمالا در برخی خانواده‌ها بیش از دیگران دیده می‌شود. مطالعات انجام شده بر روی دوقلوها به گونه‌ای حاکی از نشانه‌های عمل ژنتیکی است. واکر ، "کول" و "ولف" به الگوهای خانوادگی پی برده‌اند که با اختلالات یادگیری پیوند دارند.

 


عوامل بیوشیمیایی موثر در بروز اختلالات یادگیری


گفته شده است که اختلالات گوناگون متابولیکی در حکم عواملی هستند که موجب اختلالات یادگیری می‌شوند. برخی از عوامل بیوشیمیایی که در ارتباط با اختلالات یادگیری از آنها نام برده شده است عبارتند از: هایپوگلیسمی ، عدم توازن استیل کولی نستروز و کم کاری تیروئید.

 

 

یادگیری

 


عوامل پیش هنگام و قبل از تولد در بروز اختلالات یادگیری


اختلالات یادگیری برخی کودکان می‌تواند بواسطه مشکلاتی باشد که پیش از تولد ، هنگام تولد و بلافاصله بعد از تولد وجود داشته است.

 


از جمله عوامل پیش از تولد عبارتند از:

 

* عدم تناسب نوع خون مادر با جنین

 

* اختلالات در ترشحات داخلی مادر

 

* قرار گرفتن در برابر اشعه

 

* استفاده از دارو

 

 

از عوامل هنگام تولد می‌تواند به مواردی چون:

 

* کم وزنی هنگام تولد

 

* آسیب وارده بر سر

 

* آمدن جفت پیش از نوزاد

 

* تولد با پا ، اشاره کرد.

 

 

از عوامل بعد از تولد عبارتند از:

 

* مسمومیت سرب

 

* نارساییهای تغذیه‌ای

 

* محرومیتهای محیطی و ...

 

 

عوامل آموزشی موثر در بروز اختلالات یادگیری


به عقیده برخی متخصصان تدریس ناکافی و ناصحیح می‌تواند در بسیاری از اختلالات یادگیری عامل به حساب بیاید. به نظر می‌رسد که شماری از کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری مرکز تحت آموزش کافی و مناسب قرار نگرفته‌اند.

 

 

یادگیری کودکان

 

 

انواع اختلالات یادگیری


کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ممکن است در یکی یا چند مورد از زمینه‌های زیر دچار مشکل باشند: اختلال در زبان گفتاری ، اختلال در زبان نوشتاری ، اختلال خواندن و اختلال در حساب. به عبارتی ممکن است کودکی در همه زمینه‌های فوق به جز یک زمینه عملکرد خوب و مناسبی داشته باشد، ولی در یک زمینه دچار مشکل شود و به این ترتیب همپوشیهای مختلفی در زمینه‌های یاد شده ممکن است اتفاق بیافتد.

 

 

درمان اختلالات یادگیری


هر چند اختلالات یادگیری اصولا مساله‌ای آموزشی است، اما از چندین جنبه مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. بسیاری تلاشها در این زمینه آشکار از فرضیه نقص جزئی در مغز سود می‌جویند و بدین ترتیب می‌کوشند تا با ارزیابی مسائل فرض شده مربوط به این نقص زیستی مشکل را برطرف کنند. از جمله شیوه‌های درمانی رایج بر این اساس می‌توان به درمان رایج بر نگرشهای "ادراکی" - "حرکتی" اشاره کرد.

 

 

در این شیوه تلاش می‌شود تا موقعیتهایی برای کودک فراهم شود تا بتواند اطلاعاتی را از محیط دریافت دارد، به یکدیگر ارتباط دهد و آنها را دریابد. استفاده از روروک ، بازیهایی برای آموزش حرکت ، تمرینات روی تخته سیاه برای رشد هماهنگی حرکت و ادراک دیداری ، حل معما در این شیوه کاربرد دارد.

 

 

از روشهای درمانی دیگر می‌توان به روش "دیداری" - "حرکتی فراستیگ" و شیوه‌های رفتاری اشاره کرد. برخی از متخصصان حرفه پزشکی نیز معتقدند باید به این دسته کودکان دست کم به طور آزمایشی دارو تجویز کرد. با این حال درباره تاثیرات دارو درمانی روی دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری مطالعات انجام شده بسیار اندک است. "مگا ویتامین درمانی" اولین بار توسط کوت برای درمان این اختلالات پیشنهاد شد که به استفاده از ویتامینها تا حداکثر یک هزار برابر میزان مورد نیاز بدن گفته می‌شود.

 

 

از سوی دیگر در نظر گرفتن امکانات آموزشی ویژه برای کودکان مورد توجه قرار گفته است مثلا استفاده از اتاق مرجع یا کلاسهای ویژه. با این حال مساله جای دهی مبتلایان به اختلالات یادگیری در کلاسهای مختلف هنوز مورد بحث بسیاری از متخصصان آموزش و پرورش است.

 

رشد