کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

راه حل هایی برای مادران بی خواب


شاید هفته‌ های اول تولد فرزندتان، او را بیشتر در حال خواب ببینید اما چند هفته كه بگذرد، احتمالا می‌ بینید فرزند بی‌ قرارتان میانه‌ای با خواب شبانه ندارد.


مجله سیب سبز: شاید هفته‌های اول تولد فرزندتان، او را بیشتر در حال خواب ببینید اما چند هفته كه بگذرد، احتمالا می‌بینید فرزند بی‌قرارتان میانه‌ای با خواب شبانه ندارد.

قبل از خواب بشور و بساب نكنید

لااقل در ماه‌های اول بچه‌ داری، باید مدام در حال لباس شستن و پاك كردن لكه‌های شیر از روی لباس نوزادتان باشید. اما اگر نمی‌خواهید كار 24 ساعته مادری با چنین اضافه‌كاری‌هایی توان‌تان را به صفر برساند، باید خواب آرامی به خود هدیه كنید. مهم نیست چقدر كار دارید؛ شما نباید قبل از به تختخواب رفتن، این كارها را انجام دهید. سعی كنید یك‌ساعت قبل از خواب برای شما و همسرتان ساعت آرامش باشد. تماشای تلویزیون را در این زمان فراموش كنید و اجازه ندهید كه ذهن‌تان با درگیر خبرها و داستان‌ها شدن خسته‌تر شود. در عوض یك موسیقی آرامش‌بخش بگذارید، كمی بی‌صدا در كنار هم بنشینید یا چند صفحه داستان بخوانید تا با آرامش كامل به اتاق خواب‌تان وارد شوید.

موسیقی خواب را روشن كنید

هم برای اینكه خودتان خواب عمیق‌تری داشته باشید و هم برای آرام كردن و خواباندن نوزادی كه از كولیت رنج می‌برد، از موسیقی سفید كمك بگیرید. صداهایی مثل صدای ممتد قطار، امواج دریا و. . . در گروه این موسیقی‌های سفید قرار می‌گیرند كه می‌توانند نوزادتان را در ساعات زیادی از شب بخوابانند. اگر هنوز وقت نكرده‌اید سی‌دی این صداها را تهیه كنید، می‌توانید از سشوار كمك بگیرید و در طول روز هم وقتی نوزادتان در ساعت خاصی گریه را سر می‌دهد، با بردنش كنار هود روشن آشپزخانه، آرامش كنید.

لالایی برای‌مادران بی‌خواب

آبغوره نگیرید

اگر مضطرب و افسرده باشید، طبیعی است كه نوزادتان هم خوب نخوابد. محققان می‌گویند، مادران مضطرب و افسرده، خواب آرام را ناخواسته از نوزاد‌شان می‌گیرند. این مادرها اغلب در موقعی نامناسب –مثلا زمان خواب نوزاد- او را بلند می‌كنند یا به نوزادشان شیر می‌دهند و با آشفته كردنش در جریان ناآرامی خودشان، آرامش او را به هم می‌زنند. این مادرها وقتی كودك‌شان به آرامش نیاز دارد، برای كم كردن تنش‌های خودشان او را به تخت خود می‌برند و برای اینكه همیشه نگران حوادثی كه می‌تواند برای كودك‌شان اتفاق بیفتد هستند، به او هم استرس وارد می‌كنند و نظم خوابش را از بین می‌برند. اگر شما به افسردگی پس از زایمان دچار شده‌اید یا احساس می‌كنید اضطراب زندگی‌تان را پر كرده، فكری به حال سلامت روان‌تان بكنید تا نوزادتان بیش از این بی‌خوابی نكشد.

تبلت را به اتاق خواب نبرید

برای شمایی كه هفته‌هاست در خانه حبس شده‌اید، ارتباط برقرار كردن با دوستان‌تان در فضای مجازی می‌تواند راهی دیگر برای رسیدن به آرامش باشد. اما به شما توصیه می‌كنیم این راه را در ساعات قبل از خواب امتحان نكنید. خیره شدن به صفحه‌های نمایش، آن هم یك ساعت قبل از خواب می‌تواند كیفیت خواب‌تان را پایین بیاورد و حتی بعد از چند ساعت خوابیدن، شما را خسته‌تر از قبل از تختخواب بیرون بكشد.

موزدرمانی كنید

برای اینكه بهتر و آرام‌تر بخوابید، باید از منیزیم كمك بگیرید. اگر هر روز 500 میلی‌گرم موز میل كنید، نیاز بدن‌تان به منیزیم تكمیل می‌شود، اما خوردن این میوه تنها راه بهره‌مند شدن بدن‌تان از این ماده معدنی نیست؛ شما می‌توانید به سادگی در خانه دمنوش موز تهیه كنید .كار سختی نیست؛ كافی است چند تكه موز را در آب جوش بیندازید و چند دقیقه روی كتری بگذارید و بعد این نوشیدنی خوش‌عطر را میل كنید.

گوسفندها را بشمارید

برای اینكه خواب آرامی داشته باشید، باید ذهن‌تان را منحرف و از فكر و خیال خالی كنید. برای شمایی كه استرس و خستگی تمام روز را با خود به تختخواب می‌آورید، رسیدن به چنین خواسته‌ای آسان نیست. اما باید با كمك هر راهی كه شده، قبل از خواب اجازه ورود هیچ فكر وسواس‌گونه‌ای را به ذهن‌تان ندهید.

در لحظه خوابیدن‌تان مهم نیست كه این ماه‌های بیكاری شما چقدر از نظر مالی به خانواده فشار آورده و مهم نیست تنها یك بسته شیر در كمد فرزندتان باقی مانده؛ در چنین لحظاتی به خود بگویید فردا به همه چیز فكر می‌كنم و برای منحرف كردن ذهن‌تان از تكنیك شمردن اعداد كمك بگیرید. كافی است یك ابر خیالی در سرتان تجسم كنید و گوسفندان خیالی را كه در آن به چرا رفته‌اند بشمارید تا آرام به خواب بروید.

از تختخواب بیرون بیایید

اگر بیشتر از 20 دقیقه در تخت غلت زدید اما به خواب نرفتید، بیشتر از این خودتان را آزار ندهید. از اتاق‌خواب بیرون بروید، نور ملایمی روشن كنید، كمی كتاب بخوانید یا سریال ببینید تا ذهن‌تان خالی شود و به آرامش برسید.  طبیعی است كه چند هفته یا چند ماه بی‌خوابی شبانه به‌خاطر ناآرامی‌های نوزادتان، عادت به‌موقع خوابیدن در شب را از شما گرفته باشد؛ پس به بدن‌تان برای برگشتن به شرایط عادی فرصت دهید.

چراغ  روشن نكنید

برای اینكه نیمه شب به نوزادتان شیر دهید، چراغ روشن نكنید. وقتی بعد از مدتی قرار گرفتن در تاریكی، یك‌دفعه چراغ روشن می‌كنید، به مغزتان فرمان می‌دهید كه ترشح ملاتونین را متوقف كند. در چنین شرایطی، پس از شیر دادن به نوزادتان نمی‌توانید دوباره به خواب بروید. به جای این كار می‌توانید یك چراغ‌خواب كم‌نور را كمی با فاصله از تخت خود و نوزادتان قرار دهید. شب‌ها زیر نور خوابیدن، ترشح هورمون‌ها را با اختلال روبه‌رو می‌كند و گذشته از بیشتر كردن خطر چاقی، سلامت روان شما و فرزندتان را هم با مشكل روبه‌رو می‌كند.

خواب روز را از دست ندهید

می‌دانیم كه هیچ چیز جای خواب به‌موقع شب را نمی‌گیرد اما اگر در طول روز هم یك عالمه كار برای خودتان جور كنید و خوب نخوابید، چیزی از شما باقی نمی‌ماند. برای كمی انرژی ذخیره كردن، باید از راهی كه اغلب تازه‌مادران از آن استفاده می‌كنند كمك بگیرید. شما چاره‌ای جز خوابیدن در طول روز ندارید و اگر وقتی كودك‌تان در شروع صبح یا بعدازظهرها می‌خوابد، خودتان را از استراحت و خواب محروم كنید، چیزی از شما باقی نمی‌ماند. پس این قانون را جدی بگیرید «تا اطلاع بعدی، هر وقت كه او می‌خوابد من هم باید خواب باشم»!

شیفت‌تان را تحویل دهید

اگر در طول هفته، نه همسرتان و نه هیچ كس دیگری نمی‌تواند در مراقبت از نوزاد به شما كمك كند، باید آخر هفته‌ها شیفت‌تان را به همسرتان تحویل دهید تا كمی انرژی و آرامش ذخیره كنید. اغلب تازه‌مادران از آنجا كه به توانایی همسرشان در مراقبت از نوزاد اعتماد ندارند، نمی‌توانند با آرامش بخوابند و مسوولیت را به همسرشان واگذار كنند. اما این كار تنها شما را ناتوان و خسته نمی‌كند؛ روانشناسان معتقدند، چنین زنانی با بی‌اعتمادی كه به همسرشان دارند، توانایی پدر خوب بودن را از او می‌گیرند.

زود شام بخورید

درحالی‌كه شما تمام روز را با فرزندتان  گذرانده‌اید، حاضر شدن شام در ساعات اولیه شب، انتظار زیادی است. شما احتمالا باید منتظر آمدن همسرتان بمانید تا از فرزندتان مراقبت كند و به شما فرصت رسیدگی به دیگر كارهای خانه را بدهد. اما پیشنهاد دیگری برای‌تان داریم؛ می‌توانید آخر هر هفته كمی خورش و غذاهای دیگر را برای فریز كردن تهیه كنید یا یك روز در میان، به اندازه دو شب شام بپزید. مهم نیست از چه راهی برای زود شام خوردن استفاده می‌كنید؛ مهم این است كه به این قانون پایبند باشید و چند ساعت قبل از خوابیدن، شامی سبك میل كنید.

چای و قهوه ننوشید

خوردن نوشیدنی‌های كافئین‌دار تنها شما را بی‌خواب نمی‌كند، بلكه اگر نوزادتان از شیر شما تغذیه كند، با مصرف این نوشیدنی‌ها خواب را از چشم او هم فراری می‌دهید. اگر غذاهای نفاخ بخورید، دل‌درد به نوزادتان اجازه خوابیدن نمی‌دهد و اگر نوشیدنی‌های كافئین‌دار بخورید، هیجان و هوشیاری‌اش را بیشتر می‌كنید و نمی‌گذارید خوب بخوابد. اگر حواس‌تان به ادویه و لبنیاتی كه نوزاد مبتلا به آلرژی را آزار می‌دهد نباشد، در صورت دچار بودن فرزندتان به حساسیت، با تشدید ریفلاكس مری‌اش به او و البته به خودتان اجازه خوب خوابیدن نمی‌دهید. بچه‌هایی كه ریفلاكس شدید دارند، اغلب بی‌قرار‌ند و خوب نمی‌خوابند.


ویدیو مرتبط :
خواب نوزادان;نكاتی برای مادران جوان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راه حل های آسان برای تغییر رنگ اتاق خواب



اتاق خواب یکی از فضاهای مهمی است که وجود رنگ در آن می تواند به آن زنده تر شدن و پویایی آن کمک کند. اما اضافه کردن رنگ به فضاهایی مانند اتاق خواب اصول و قواعدی دارد، لازم نیست که برای این که وسیله های داخل اتاق خواب را با هم ست و هماهنگ کنید و همه وسیله ها به یک رنگ در بیاورید. کافی است تا از اجزا و عناصر داخلی اتاق خواب تان برای این کار استفاده کنید.

 

تغییر رنگ اتاق خواب, نحوه تغییر رنگ اتاق خواب

با استفاده از کوسن با طرح شلوغ و رنگی و یک تابلو هماهنگ با رنگ کوسن ها اتاق خواب را تغییر دهید


۱- اتاق خواب های کوچک، تغییرات بزرگ
اگر می خواهید اتاق خواب کوچک خود را دست خوش تغییرات بزرگ کنید، به کوسن ها اعتماد کنید. وجود دو یا سه کوسن با طرحهای شلوغ و رنگی رنگی می تواند کلی حال اتاق خواب شما را خوب کند و به آن چهره ای نو ببخشد، حتی در کنار آن ها می توانید از یک تابلوی زیبا که رنگ های روی آن با رنگ های کوسن ها هماهنگ است هم استفاده کنید.

 

تغییر رنگ اتاق خواب,راه حل های تغییر رنگ اتاق خواب

تغییر دادن پرده و روتختی فضای اتاق خواب تان را از یکنواختی و کسل کنندگی خارج می کند


۲- هماهنگی رنگ پرده ها و رو تختی ها در اتاق خواب
پرده ها نیز یکی دیگر از عناصر تاثیر گذار بر دکوراسیون داخلی هستند که می توانید روی آن ها حساب باز کنید. اگر احساس کردید که فضای اتاق خواب تان یکنواخت و کسل کننده شده است، فقط کافی است تا لبه های پرده ها و روتختی های خود را از نوار های رنگی دوردوزی کنید. آن وقت می توانید شاهد تغییرات چشمگیر فضای اتاق خوابتان باشید.  

 

تکنیک های تغییر رنگ اتاق خواب, اصول رنگ آمیزی اتاق خواب

سقف اتاق خواب با رنگ های جذاب و گرم رنگ کنید و از شلف هایی همرنگ با سقف استفاده کنید


۳- سقف هایی جذاب با رنگ های گرم در اتاق خواب
گاهی هم باید برای حضور رنگ در اتاق خواب از اجزای فضاهای داخلی مثل سقف ها کمک بگیرید. سقف اتاق خواب خود را با رنگی جذاب و گرم مثل نارنجی مایل به قرمز رنگ کنید تا شاهد تغییرات چشمگیر اتاق خواب خود باشید.  اگر احساس کردید که رنگ کردن سقف ها نمی تواند شما را به خواسته هایتان برساند، می توانید از یک عنصر تزیینی دیگر مثل شلف هایی همرنگ با سقف هم استفاده کنید.

 

نحوه تغییر رنگ اتاق خواب, دکوراسیون تغییر رنگ اتاق خواب

اگر می خواهید به اتاق تان رنگ اضافه کنید دیوار پشت تخت خواب بهترین گزینه است


۴- اتاق خوابی متفاوت با کاغذ دیواری های متفاوت
از دیوار پشت تخت خواب تان نیز غافل نشوید، این دیوارها چون جزو تاثیر گذارترین دیوار اتاق خواب محسوب می شوند پس قدرت زیادی برای ایجاد تغییر تحول در اتاق خواب تان دارند، پس اگر می خواهید به اتاق تان رنگ اضافه کنید این دیوار بهترین گزینه است. کاغذ دیواری مورد علاقه تان را خریداری و روی این دیوار نصب کنید و از زیبایی اتاق خواب تان لذت ببرید.

رنگ آمیزی سقف اتاق خواب,تکنیک های تغییر رنگ اتاق خواب

رنگ بنفش در اتاق خواب های شاهانه به کار می رود ولی زیاد بودن این رنگ چشمان را آزار می دهد

 
۵- رنگ آمیزی اتاق های خواب با رنگ های شاهانه
بنفش، رنگی پر قدرت در دکوراسیون است و اگر می خواهید اتاق خوابی شاهانه داشته باشید، استفاده از این رنگ را در اتاق خواب هایتان فراموش نکنید. البته زیاد بودن این رنگ هم می تواند چشمان شما را آزار دهد. پس بهترین راه برای اضافه کردن این رنگ آن است که از عناصر تاثیر گذار اتاق خواب تان را مانند کوسن ها یا یکی از صندلی های  فضا را به این در آورید با این کار تاثیر گذاری کارتان بیشتر خواهد شد.

 

راه حل های تغییر رنگ اتاق خواب,تغییر رنگ اتاق خواب

استفاده از عناصر تزیینی رنگی در اتاق خواب، طراوت و سرزندگی را به اتاق خواب می بخشید


۶- با رنگ ها به اتاق خواب ها طراوت و سر زندگی ببخشید
اگر می خواهید اتاق خواب های با طراوت داشته باشید باید حتما در آنها از عناصر تزیینی رنگی استفاده کنید، مثلا می توانید پارچه رو تختی و پرده های خود را از یک نوع و یک رنگ انتخاب کنید تا هم هماهنگی میان لوازم و سایل اتاق تان به وجود بیاید، هم اتاق خواب تان جانی دوباره بگیرد و طراوت و سرزندگی مهمان آن شود.

 

تغییر رنگ اتاق خواب, نحوه تغییر رنگ اتاق خواب

استفاده از رنگ هایی که ایجاد هیجان می کند زیرا عنصر لازم برای یک زندگی سالم است


۷- رنگ ها به اتاق خواب شما هیجان می بخشند
هیجان عنصر لازم برای داشتن یک زندگی سالم است. اما این عنصر به روش های مختلف می تواند در زندگی ما حضور داشته باشد، یکی از این راه ها استفاده از رنگ هایی است که دیدنش باعث ایجاد هیجان می شود، مانند تنالیته رنگ های قرمز. رنگ قرمز یکی از رنگ هایی است که می تواند اتاق خواب شما را کاملا از این رو به آن رو کند، پس از آن غافل نشوید و همین حالا با استفاده از یک رو تختی قرمز و تعدادی کوسن به همین رنگ اتاق خواب تان را دست خوش تغییرات چشمگیر کنید.

 

منبع : chidaneh.com