کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

راهنمـای بچـه داری در نـوروز


روزهای تعطیل عید، فرصت خوبی است برای این‌كه بچه‌ها یك برنامه منظم و مفرح داشته باشند. بالاخره روزهای تعطیل عید از راه می‌رسند؛ روزهایی كه بچه‌ها از همه بیشتر عاشق‌شان هستند.

در دنیای بچه‌ها هیچ‌چیز لذت‌بخش‌تر از این نیست كه از صبح تا شب تعطیل باشند؛ نه به مدرسه می‌روند نه مهدكودك و تمام روز را خوش می‌گذرانند. تازه در ایام عید كلی خوراكی خوشمزه، مهمانی و دیدوبازدید، بازی و شیطنت با بچه‌های دیگر فامیل و كارتو‌ن‌ها و سریال‌های قشنگ و شاد هم هست كه لذت بچه‌ها را كامل می‌كند؛ خلاصه 2 هفته یا گاهی هم بیشتر فقط خوشی، تفریح و تعطیلی. ولی این تعطیلات طولانی پشت‌سر هم یك عیب كوچك هم دارد و آن این‌كه برنامه زندگی بچه‌ها در این ایام به كل به هم می‌ریزد و همین باعث می‌شود كه آن‌ها نتوانند بهترین استفاده و بیشترین لذت را از این ایام ببرند. برای این‌كه بتوانید ایام عید را به روزهایی بهتر و لذت‌بخش‌تر تبدیل كنید، باید چندكار ساده كوچك انجام دهید.





ببخشید، الان شبه یا روز؟

یكی از عادت‌های نه چندان خوب روزهای تعطیل همه ما این است كه شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانیم و صبح‌ها تا ظهر خواب هستیم! طبیعی است كه بچه‌ها هم تحت‌تاثیر این بی‌نظمی، خواب و بیداری‌شان به هم می‌ریزد. نتیجه این موضوع آن است كه بچه‌ها تقریبا موقعی از خواب بیدار می‌شوند كه دیگر وقت صبحانه نیست و كمی بیشتر به زمان ناهار نمانده. به همین دلیل وعده صبحانه از غذای بچه‌ها حذف می‌شود و آن‌ها شروع به خوردن هله‌هوله می‌كنند.
نتیجه بد دیگر این عادت، كسالت و بی‌حوصلگی بچه‌ها و بداخلاقی آن‌هاست. چه شب‌ها كه دیروقت از مهمانی و دیدوبازدید برمی‌گردید و چه صبح‌ها كه تقریبا نزدیك ظهر آن‌ها را از خواب بیدار می‌كنید. این عادت دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن یك دردسر دیگر هم به‌دنبال دارد و آن این است كه با رسیدن به پایان تعطیلات و نزدیك شدن زمان مدرسه یا مهد كودك، شما به سختی می‌توانید فرزندتان را به همان نظم اولیه برگردانید و او را وادار كنید تا شب‌ها به موقع بخوابد و صبح‌ها زود از خواب بیدار شود. بنابراین همه زحمتی كه برای منظم كردن برنامه فرزندتان و عادت دادن او به زمان مناسب خواب و بیداری كشیده بودید، هدر می‌رود.





و اما عید خوشمزه!

خوردنی‌های خوشمزه عید نوروز یكی از بهترین قسمت‌های این تعطیلات است و این‌كه چطور باید برنامه خورد و خوراك فرزندتان را در عید منظم كنید تا به سلامت هر چه بیشتر آن‌ها كمك كرده باشید، بحثی است كه در صفحه‌های «سلامت كودك» همین شماره از «سیب‌سبز» مفصل به آن پرداخته‌ایم. پس خواندن این چند صفحه را هم به شما توصیه می‌كنیم.





در چند روز پایانی تعطیلات سعی كنید، برنامه خواب و بیداری كودك‌تان را كم‌كم به ساعت معمول نزدیك كنید. مثلا هر شب او را 20 دقیقه زودتر بخوابانید



چگونه خواب كودك را كنترل كنیم؟

  •     شام فرزندتان را در ساعت همیشگی و معین به او دهید.
  •     به فرزندتان اجازه دهید شب‌ها فقط یكی، دو ساعت بیش از معمول بیدار بماند.
  •     زمانی كه احساس می‌كنید، كودك‌تان خسته و بهانه‌گیر شده سعی كنید، محیط آرامی برایش فراهم كنید تا بتواند بخوابد.
  •     در دیدوبازدیدها و منزل اقوام هم از آن‌ها بخواهید تا جای ساكتی را به خواب و استراحت بچه‌ها اختصاص دهند.
  •     صبح‌ها نیز كاری كنید كه بچه‌ها فقط یكی، دو ساعت بیشترازحد معمول بخوابند.
  •     در چند روز پایانی تعطیلات سعی كنید، برنامه خواب و بیداری كودك‌تان را كم‌كم به ساعت معمول نزدیك كنید. مثلا هر شب او را 20 دقیقه زودتر بخوابانید.



یاد پیك شادی به خیر!

شاید شما والدین عزیز كه الان مشغول خواندن این صفحه‌ها هستید،« پیك شادی» را به یاد داشته باشید. یك دفتر مشق بزرگ از پیش چاپ شده كه برای بچه‌ها بیشتر مایه عذاب بود تا شادی! هدف از دادن پیك شادی به بچه‌ها این بود كه در ایام عید درس و مشق را فراموش نكنند. هر چند این روزها پیك شادی به آن شكل وجود ندارد اما هنوز هم بسیاری از معلم‌ها تكالیفی برای بچه‌ها در ایام عید مشخص می‌كنند، چون همیشه این مشكل وجود دارد كه بچه‌ها وقتی 2 هفته یا بیشتر از درس و مدرسه فاصله می‌گیرند، مطالب درسی را فراموش می‌كنند. مهم این است كه كاری كنید تا این تكالیف باعث دردسر بچه‌ها نشود و آن‌ها واقعا از این تكالیف چیزی یاد بگیرند.



توصیه‌های ما به مادران جوان

  •    اجازه ندهید فرزندتان همه تكالیف را یك‌شبه انجام دهد. خیلی از بچه‌ها دوست دارند در روزهای اول تعطیلات همه تكالیف‌شان را حل كنند تا خیال‌شان راحت شود!
  •    در مقابل نباید بگذارید همه این تكالیف به شب آخر تعطیلات موكول شود.
  •    هر روز زمان كوتاهی، مثلا نیم‌ساعت را برای رسیدگی به تكالیف بچه‌ها اختصاص دهید.
  •    سعی كنید با كمك هم این زمان را به نوعی تفریح تبدیل كنید.
  •    به فرزندتان برای حل كردن درست و به موقع تمرین‌ها و نوشتن تكالیف جایزه‌های كوچكی بدهید.



اجازه ندهید كودك پابه‌پای شما و به‌خصوص تا دیروقت جلوی تلویزیون بنشیند. بعضی از برنامه‌های تلویزیون ممكن است مناسب سن او نباشد.



كودك شما كجاست؟

یكی از خاصیت‌های دیگر عید كه برای بچه‌ها خیلی دوست‌داشتنی است این است كه تلویزیون در این ایام از صبح تا شب پر از برنامه‌های شاد و قشنگ است و معمولا هم بچه‌ها دوست دارند همه این برنامه‌ها را ببینند و دنبال كنند، اما در واقع چنین چیزی غیرممكن است. نشستن طولانی‌مدت بچه‌ها پای تلویزیون، اتفاقی است كه اصلا خوب نیست در ایام عید بیفتد، چون باعث كسالت بچه‌ها می‌شود و آن‌ها را از بازی‌ و جنب‌وجوش بازمی‌دارد. بازی‌های كامپیوتری هم دقیقا همین اثر را دارند و حتی تاثیر بازی‌های كامپیوتری در درازمدت از تلویزیون هم بدتر است. برای این‌كه بتوانید بچه‌ها را در روزهای تعطیل از چسبیدن به كامپیوتر و تلویزیون منصرف كنید، باید جایگزین خوبی برای آن‌ها پیدا كنید.



چند راه پیشنهادی ما را ببینید:

  •    سعی كنید، ساعت تماشای تلویزیون و بازی با كامپیوتر را به 4 یا 5 ساعت در روز محدود كنید.
  •    برنامه‌های مخصوص كودكان را بشناسید و ساعت‌های آن‌ها را بدانید.
  •    اجازه ندهید كودك پابه‌پای شما و به‌خصوص تا دیروقت جلوی تلویزیون بنشیند. بعضی از برنامه‌های تلویزیون ممكن است مناسب سن او نباشد.
  •    در برنامه‌ریزی برای تفریحات خانواده، كودكان را هم درنظر بگیرید.
  •   كودكان را برای بازی و جنب‌وجوش در هوای بهاری به فضای آزاد ببرید.
منبع : مجله سیب سبز


ویدیو مرتبط :
کتـک خوردن بچـه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر جرأت داری غدیر را نپذیر



غدیر

شخصی به نام حارث بن نعمان فهری که با امام علی علیه السلام دشمنی می‌ورزید، سوار بر شتر به پیش آمد و گفت:

«ای محمد، ما را به خدا خواندی، پذیرفتیم؛ نبوت خود را مطرح کردی، لااله الّا اللّه و محمد رسول اللّه گفتیم؛ ما را به اسلام دعوت کردی، پذیرفتیم؛ گفتی نماز درپنج وقت بخوانید، خواندیم؛ به زکات و روزه و حج و جهاد سفارش کردی، اطاعت کردیم، حال پسرعموی خود را امیر ساختی، نمی‌دانیم این حکم از طرف خداست یا با اراده شخصی تو پیدا شده است؟

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: به خدایی که جز او خدایی نیست این حکم از طرف اوست و من وظیفه ای جز ابلاغ آن نداشتم. حارث بن نعمان پس از شنیدن این جواب، خشمناک شده، سر به آسمان بلند کرد و گفت: خدایا، اگر آنچه محمد درباره علی می‌گوید، از طرف تو و به امر توست، سنگی از آسمان بر من فرود آید و مرا عذاب کند. هنوز سخنان او به پایان نرسیده بود که از آسمان، سنگی بر او فرود آمد و او را به هلاکت رساند و بدین سان سزای جسارت خود را به مقام ولایت دریافت کرد.