کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

راهنمای انتخاب اسم برای نی نی


اسم گذاری روی فرزند می تواند روندی استرس زا، دوست داشتنی، طولانی، یا لحظه ای باشد. اسم مناسب را ممکن است ماه ها قبل از بارداری پیدا کرده باشید یا تا لحظه امضای اسناد منتظر بمانید.





مجله سپیده دانایی - روح الله نخعی: اسم گذاری روی فرزند می تواند روندی استرس زا، دوست داشتنی، طولانی، یا لحظه ای باشد. اسم مناسب را ممکن است ماه ها قبل از بارداری پیدا کرده باشید یا تا لحظه امضای اسناد منتظر بمانید. فرآیند انتخاب اسم و اسم انتخابی ممکن است رابطه شما را با همسرتان، خانواده اش یا دوستان محکم تر کند یا به آن صدمه بزند. با نگاهی به تجربیات سالیان گذشته والدین و دیدگاه های متخصصین، نکات زیر کاربردی به نظر می رسد.

توافق با همسر


شاید مهم ترین نکته، توافق با همسرتان است. درباه همه چیز. بدانید که او در این نام گذاری شریک است و اسم نهایی باید مورد علاقه هر دو باشد. مگر اینکه بخواهید با اسمی دیگر او را صدا بزنید. از زمانی که شروع به فکر کردن درباره اسامی می کنید راجع به جزییات با هم حرف بزنید. آیا اسمی سنتی می خواهید؟ آیا می خواهید اسم فرزندتان اسمی مرسوم باشد یا ترجیح می دهید اسمی تک داشته باشد؟ آیا می خواهید نظرات سایرین را دخالت دهید؟

با هم تصمیم بگیریم

آیا اسم انتخابی تان را به اطرافیان خواهید گفت یا تا لحظه معرفی کودک به دنیا آمده صبر خواهید کرد؟ اولویت های هرکدام برای اسامی چیست و کدام حساس تر است؟ آیا نظر و سلیقه فرزندان قبلی را درنظر خواهیدگرفت؟ بدانید که در نهایت این انتخاب وظیفه و حق هر دو نفر شماست و در عین حال نظر شما دو نفر از همه چیز مهم تر است.

ذهن بازی داشته باشید و در رد ییشنهادهای همسر عجول نباشید و در صورتی که اختلاف عقیده دارید به دنبال مصالحه باشید. اجازه ندهید موضوع انتخاب همسر به درگیری بین شما تبدیل شود. اگر آقا می خواهد نام فرزند نامی مذهبی باشد و خانم نام ورزشکاران و بازیگران مورد علاقه اش را در نظر دارد، «علی دایی» و «رضا کیانیان» می توانند اختلاف شما را حل کنند.

یا اگر می خواهید به احترام یکی از بستگان اسمی انتخاب کنید که همسرتان آن را دوست ندارد یا خاطره بدی از آن اسم دارد، اسامی ترکیبی، اسامی مشابه و هم خانواده به کمک شما می آیند یا حتی می توانید به جای اسم فرد موردنظر، اسم مورد علاقه اش، اسم شخصیت مورد علاقه اش یا حتی اسم گل مورد علاقه اش را استفاده کنید.

متحد باشید

هر تصمیمی که گرفتید، در مقابل سایرین متحد باشید و آن را به عنوان تصمیم مشترک اعلام کنید. یا اینکه منتظر باشید مادر یا برادرتان به بهانه نارضایتی شما «نازنین» تان را «مریم» صدا بزند.

با هم تصمیم بگیریم

مشورت بگیرید

ایرادی ندارد اگر از کسی مشورت بگیرید اما لزومی ندارد نظر آنها را تمام و کمال بپذیرید. گاهی افراد دلایل و خاطرات شخصی در مورد اسامی دارند که لزوما برای شما صدق نمی کند. اگر درپی مخفی کردن تصمیم تان نیستید گاهی اعلام آن برای دیدن واکنش اولیه سایرین فکر خوبی است. گاهی نیز، برای حل اختلاف، مثلا بین چند اسم، نظر یک دوست یا همکار به خاطر عدم وابستگی خانوادگی به کودک می تواند کمک بهتری نسبت به نزدیکان کند.

فرهنگ تان را هم در نظر بگیرید

به میراث قومیتی خود توجه داشته باشید. زبان ها و گویش های مختلف در جای جای کشورمان اسامی زیبای مخصوص خود را نیز دارند. البته متوجه باشید که اسمی ک انتخاب می کنید چندان نامانوس نباشد و تلفظ سختی برای کسانی که هم زبان شما نیستند نداشته باشد. مخصوصا اگر همسرتان هم زبان شما نیست. اما در هنگام انتخاب اسم، مجموعه اسامی که ریشه در زبان و گویش اجدادی تان دارند را هم در نظر داشته باشید.

نوآوری فراموش نشود


از خلاقیت نترسید، اما مواظب باشید که اسمی که انتخاب می کنید بیش از حد مهجور و ناشناخته یا نامرسوم نباشد. اگر اولین واکنش هرکس با شنیدن اسم انتخابی تان، علامت سوال بود، شاید بهتر است کمی در نظر خود تعدیل کنید.

به ترکیب نام و نام خانوادگی دقت کنید

نام خانوادگی فرزندتان را درنظر بگیرید؛ از لحاظ آوایی و معنایی، توجه داشته باشید که بعضی اسامی که به تنهایی زیبا هستند ممکن است در کنار نام خانوادگی نامانوس به نظر بیایند یا حتی باعث تمسخر فرزندتان شوند. یا در ترکیب حروف باعث مشکل شوند. پیشینه خانوادگی شما هیچ عیب و ایرادی ندارد اما آقا و خانم بازرگانی احتمالا برای پسرشان اسامی دیگری به جز پیام هم می توانند پیدا کنند.

به اسامی اطرافیان گوشه چشمی داشته باشید

در مورد تکراری شدن اسامی در بستگان نزدیک فکر کنید. اگر اسم منتخبتان نام فرزند یکی از بستگان یا دوستان است، بهتر است با او در این باره صحبت کنید. همین طور اگر کسی اسم فرزند شما را انتخاب کرده. تقلید از اسم انتخابی زوج دیگری که منتظر فرزند هستند خصوصا می تواند ایجاد مشکل کند، پس در این مورد مراقب باشید. می توانید مثلا توافق کنید که شما «امیرمحمد» تان را امیر و آنها «محمد» صدا کنند. البته بیش از حد حساس نباشید. هم اسم بودن با فرزند هم کلاسی سابقتان که شاید 5 سال یک بار با او تماس دارید، اهمیت چندانی ندارد.

لقب نام فرزندتان را درنظر داشته باشید

اینکه آیا می خواهید او را با نام مخفف صدا بزنید یا نام کامل. و تصمیمتان را قاطعانه اما محترمانه به اطلاع بستگان برسانید. البته این تصیمیم فقط مربوط به سال های ابتدایی زندگی فرزندتان و شکل گیری مفهوم نامش برای او خواهدبود. وگرنه مطمئن باشید به محض اینکه فرزندتان به مدرسه رفت، «گلناز»تان «گلی» خواهدشد.

با هم تصمیم بگیریم

به مفهوم اسم دقت کنید

به معنای اسامی توجه داشته باشید. می توانید به  این فکر کنید که دوست دارید نام فرزندتان چه مفهوم را القا می کند و براساس آن به انتخاب اسامی بپردازید. لااقل در برخورد اول، ابهت مقام «امیر» یا زیبایی گل «نیلوفر» تاثیر ذهنی خود را خواهدگذاشت.

به زمان و مکان زندگی خود فکر کنید

توجه داشته باشید که آیا اسم موردنظرتان منسوخ شده یا اصلا شنیده نشده؛ به این فکر کنید که اسم فرزندتان تا چه حد عمومیت دارد و تا چه حد خاص بودن خود را حفظ می کند. و اینکه ترجیح شما کدام است. در انتخاب اسامی از روی شخصیت های معروف یا داستانی احتیاط کنید. کاراکتر محبوبتان در سریال تلویزیونی ممکن است شش ماه بعد از تولد فرزندتان به عنوان قاتل اصلی معرفی شود.

اسم هویت فرزندتان خواهدشد

و در نهایت، بدانید که اسمی که انتخاب می کنید به هویت فرزندتان تبدیل خواهدشد و تا پایان زندگی اش با او خواهدرفت. خودخواه نباشید و در تصمیم گیری تان به زندگی او با این نام فکر کنید. شما ممکن است در مقابل دوستان تان در دفاع از نام فرزندتان سینه سپر کنید، اما کودک هفت ساله ساکت و آرام شما در مورد همکلاسی هایی که دنبال سوژه می گردند شاید نتواند از خودش دفاع کند.


ویدیو مرتبط :
راهنمای کالسکه مادرکر Xpedior در فروشگاه مای نی نی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتخاب اسم نی نی و 6 نکته مهم


مسلما در زندگی شرایط و لحاظ سخت تری از نامگذاری کودک وجود دارند. اما باید به یاد داشته باشید که نامگذاری کودک نیز کار ساده ای نیست و هر گونه اشتباه می تواند زندگی کودک و یا خود شما را تحت تاثیر قرار دهد.

نی نی سایت: مسلما در زندگی شرایط و لحاظ سخت تری از نامگذاری کودک وجود دارند. اما باید به یاد داشته باشید که نامگذاری کودک نیز کار ساده ای نیست و هر گونه اشتباه می تواند زندگی کودک و یا خود شما را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل بهتر است همیشه به داستان های  افرادی که در این زمینه تجربه داشته اند گوش کنید و از داستان های آن درس بگیرید.

نامگذاری کودک نیز کار ساده ای نیست

اگر شما جز والدینی هستید که برای اولین بار فرزند دار شدید و نامگذاری را برای اولین بار است که قصد دارید انجام دهید بهتر است این مقاله را بخوانید تا از اشتباهات رایج بپرهیزیزد.

 اولین نکته: این است که بسیاری از والدین از دوران کودکی خود نامی را دوست داشتند و برای فرزند خود در رویاهایشان این نام را انتخاب کرده اند. شاید این نام در زمان شما بسیار رایج و محبوب بوده، آیا این اسم همچنان محبوب و دوستداشتنی هست و آیا در نسلی که کودک شما بزرگ می شود، این اسم قابل قبول است. باید حتما به این مساله فکر کنید. اگر همچنان نامی که انتخاب کرده اید برگزیده و محبوب است، سختی های کار برای شما راحت شده، اما اگر نه لطفا برای انتخاب نام جدید دست به کار شوید.

دومین نکته: اگر اسمی را انتخاب کرده اید که بسیار ناآشنا است و خودتان به سختی آن را تلفظ می کنید یا نوشتن آن دشوار است، بهتر است تجدید نظر کنید. زیرا کودک شما با این نام رشد می کند، بزرگ می شود و تنها با این نام شناخته شده خواهد بود. تصور این را بکنید که هر بار خودش را به دیگران معرفی می کند باید برای بار دیگر آن را تلفظ کند، زیرا اسم سخت و نا آشنایی را برای او انتخاب کرده اید که حتی می تواند همین موضوع باعث شود دوستانش و اطرافیانش او را مسخره کنند.

 سومین نکته : پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها اهمیت زیادی در خانواده ها دارند و بنا به نقش و اهمیتی که در خانواده دارند، خیلی ها بر این باورند که نقش نامگذاری نوازد تازه متولد شده را نیز باید به آن ها سپرد. بله بزرگ تر ها در هر خانواده ای عزیز، ارزشمند و نعمت هستند اما آن ها در زندگی خود تلاش ها و کارهای ارزشمند زیادی انجام داده اند و باید گود را به جوانان و فرزندانشان بدهند. یادتان باشد این مادر یا پدر نوزاد است که ساعت سه بامداد برای تعویض پوشک بیدار می شود و این فرزند آن ها است و باید انتخاب نام هم به عهده آن ها گذاشت.

نامگذاری کودک نیز کار ساده ای نیست

چهارمین نکته : شما اسمی را برای فرزند خود از قبل انتخاب کرده اید و همیشه آرزویتان بوده که این اسم را برای فرزند خود برگزینید و این اسم از همه لحاظ مناسب و شایسته فرزند شما است. اسمی محبوب و زیبا است، اما با نام خانوادگی فرزند شما همخوانی ندارد. در این مورد به شما توصیه می کنیم که از این اسم هر چند که زیبا و ستودنی است، صرف نظر کنید زیرا فرزند شما در طول زندگی خود باید نام و نام خانوادگی خود را همواره حفظ کند و این دو نام باید در کنار هم زیبا باشند.
 
پنجمین نکته : اگر شما برای اولین بار قرار است پدر و مادر شوید و برای نخستین فرزند خود نامی را انتخاب می کنید، یادتان نرود که نامی انتخاب کنید که انتخاب نام برای فرزند های بعدی شما سخت نشود. یعنی به این فکر کنید که اسم فرزند اول نوعی هماهنگ با فرزندان دیگر هم باشد.

نامگذاری کودک نیز کار ساده ای نیست

 آخرین نکته : این است که یادتان نرود که فرزند شما همیشه نوزاد و کودک باقی نمی ماند و قرار است با این نام بزرگ شود به مدرسه برود، دانشگاه برود و مشغول به کار حرفه ای شود پس نامی را انتخاب کنید که همیشه چه در زمان کودکی و چه در زمان نوجوانی و جوانی و بزرگسالی برازنده او باشد.