کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

راهنمای انتخاب اسم


یکی از بزرگترین دغدغه‌ها برای كسانی كه دارند بچه‌دار می‌شوند، انتخاب اسم مناسب است. در کنار همه خریدها، یک کتاب انتخاب اسم هم می‌خرند و به دوست و آشناها می‌سپارند تا اگر اسم خوبی به گوششان خورد، به آن‌ها معرفی کنند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، در کنار همه فکرها برای تصمیم‌گیری، می‌توانید به اسم‌های پیشنهادی ما هم فکر کنید.تو رو چی صدا كنم؟

وقتی مریلا آیلا می‌شود

من و همسرم در زمان بارداری اسم «مریلا» به معنی شاد و مسرور را برای دخترمان انتخاب کردیم. دلیل انتخاب این اسم علاقه من به خانم مریلا زارعی بود. اما گویا اسم مریلا جزو اسامی مورد تایید ثبت احوال نیست. به‌این‌ترتیب اسمی را که ماه ها قبل آن را انتخاب و به دیگران اعلام کرده بودیم کنار گذاشتیم و در عرض یک ساعت از سایت اینترنتی ثبت احوال نام «آیلا» به معنی «هلال ماه» را برای فرشته خوشگل و کلوچه خوشمزه‌مان برگزیدیم.



خوانندگان معنا و فراوانی این اسامی را پرسیده‌اند

معنی و فراوانی

آترین:
آتر یعنی آتش و ین پسوند نسبت است. آترین یعنی منسوب به آتش یا آتشین. به مجاز زیبارو هم معنی می‌دهد. در دوره هخامنشی آترین بانویی نامدار از بازماندگان كمبوجیه پسر كوروش شاه بود كه بر داریوش بزرگ شورش كرد. 

فراوانی: 318



آروین:

یعنی امتحان، آزمایش و تجربه. آزموده و آزمایش شده هم معنی می‌دهد.

فراوانی: 7980



آویسا:

آو همان آب است و ی و سا پسوند نسبت و شباهت هستند. آویسا یعنی مانند آب پاك، روشن و با صفا.

 فراوانی: 14



آرنوش:

آر یعنی آریایی یا ایرانی و نوش یعنی جاوید. آرنوش روی هم به معنی ایرانی یا آریایی جاویدان است.

فراوانی: 170



رادین:

یعنی آزادوار و آزاده. 

فراوانی: 2082



صفورا:

نام زوجه حضرت موسی(ع) و دختر حضرت شعیب(ع) صفورا بوده.

 فراوانی: 35702



رایا:

رای یعنی فكر، اندیشه و تأمل. الف هم پسوند اسم ساز است. رایا به مجاز یعنی فكر و اندیشه.

فراوانی: 600



پسر

شنتیا

با این‌كه به‌نظر نمی‌رسد اما شنتیا یك اسم مذهبی است. اسم حضرت علی (ع) در زبور داوود شنتیاست؛ درست مثل ایلیا كه اسم حضرت علی (ع) در تورات است.

فراوانی: 615




شاوران

شاور یعنی شاپور و آن پسوند نسبت است. شاوران یعنی منسوب به شاپور و به مجاز بزرگ و بلند مرتبه معنی می‌دهد. نام پدر زنگه پهلوان ایرانی در دوره كیكاووس پادشاه كیانی هم شاوران بوده است.

فراوانی: 18



سپنتا

اگر دنبال اسمی می‌گردید كه كاملا فارسی باشد می‌توانید سپنتا را انتخاب كنید. سپنتا در زبان اوستایی یعنی پاك، مقدس و قابل ستایش. این اسم به‌صورت اسپنتا هم آمده.

فراوانی:656



نیوان

در كردی یعنی مرد شجاع، پهلوان و دلیر. پسر شما حتما از این‌كه اسمش اینقدر معنای زیبایی دارد خوشش می‌آید.
فراوانی: 28



سیحون

سیحون اسم رودی است در قرقیزستان و قزاقستان به طول حدود 2100 كیلومتر كه از دره فرغانه می‌گذرد و به دریای آرال می‌ریزد.

فراوانی: 7


دختر

نونا

نونا هم از اسم‌های مذهبی است كه آهنگ آن امروزی‌تر است. نام مادر ابراهیم پیامبر(ع) نونا بوده و معنای لغوی آن پروراننده و رشد‌دهنده است.

فراوانی: 189



شادان

این اسم در تاریخ نام پسر بوده اما حالا برای دخترها رایج است. پسر برزین از شخصیت‌های شاهنامه كه از مردم توس و یكی از راویان شاهنامه بود شادان نام داشت. شادان در حالت قیدی یعنی شاد و شادمانه.

فراوانی:907



ساوین

ساوین معنی خیلی لطیف و زیبایی دارد. یعنی سبدی كه در آن پنبه می‌گذارند. آسوده و آرام هم معنی می‌دهد. به‌صورت ساوینا هم استفاده می‌شود كه كمتر رایج است.

فراوانی: 63



ناریا

ناریا یكی از زیباترین اسامی كردی است. هم‌آهنگ زیبا و لطیفی دارد و هم معنی زیبایی. ناریا یعنی قاصدك.

فراوانی: 15



سانیا

سانیا در اصل یك اسم مازندرانی است. معنی بسیار زیبایی هم دارد. سانیا یعنی سایه روشن جنگل. این اسم خیلی راحت در دهان می‌چرخد و آهنگ زیبایی دارد.

فراوانی:3562



برای تهیه این فهرست، از كتاب «آوای نام‌ها از سرزمین ایران‌زمین»، پژوهش و نگارش «پری زنگنه»، از انتشارات كتابسرا و از اطلاعات سایت رسمی سازمان ثبت احوال كشور استفاده شده است.

منبع : مجله شهرزاد


ویدیو مرتبط :
انتخاب نام های الف با معنی انتخاب اسم پسران اسم دخترانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راهنمای انتخاب اسم برای نی نی


اسم گذاری روی فرزند می تواند روندی استرس زا، دوست داشتنی، طولانی، یا لحظه ای باشد. اسم مناسب را ممکن است ماه ها قبل از بارداری پیدا کرده باشید یا تا لحظه امضای اسناد منتظر بمانید.





مجله سپیده دانایی - روح الله نخعی: اسم گذاری روی فرزند می تواند روندی استرس زا، دوست داشتنی، طولانی، یا لحظه ای باشد. اسم مناسب را ممکن است ماه ها قبل از بارداری پیدا کرده باشید یا تا لحظه امضای اسناد منتظر بمانید. فرآیند انتخاب اسم و اسم انتخابی ممکن است رابطه شما را با همسرتان، خانواده اش یا دوستان محکم تر کند یا به آن صدمه بزند. با نگاهی به تجربیات سالیان گذشته والدین و دیدگاه های متخصصین، نکات زیر کاربردی به نظر می رسد.

توافق با همسر


شاید مهم ترین نکته، توافق با همسرتان است. درباه همه چیز. بدانید که او در این نام گذاری شریک است و اسم نهایی باید مورد علاقه هر دو باشد. مگر اینکه بخواهید با اسمی دیگر او را صدا بزنید. از زمانی که شروع به فکر کردن درباره اسامی می کنید راجع به جزییات با هم حرف بزنید. آیا اسمی سنتی می خواهید؟ آیا می خواهید اسم فرزندتان اسمی مرسوم باشد یا ترجیح می دهید اسمی تک داشته باشد؟ آیا می خواهید نظرات سایرین را دخالت دهید؟

با هم تصمیم بگیریم

آیا اسم انتخابی تان را به اطرافیان خواهید گفت یا تا لحظه معرفی کودک به دنیا آمده صبر خواهید کرد؟ اولویت های هرکدام برای اسامی چیست و کدام حساس تر است؟ آیا نظر و سلیقه فرزندان قبلی را درنظر خواهیدگرفت؟ بدانید که در نهایت این انتخاب وظیفه و حق هر دو نفر شماست و در عین حال نظر شما دو نفر از همه چیز مهم تر است.

ذهن بازی داشته باشید و در رد ییشنهادهای همسر عجول نباشید و در صورتی که اختلاف عقیده دارید به دنبال مصالحه باشید. اجازه ندهید موضوع انتخاب همسر به درگیری بین شما تبدیل شود. اگر آقا می خواهد نام فرزند نامی مذهبی باشد و خانم نام ورزشکاران و بازیگران مورد علاقه اش را در نظر دارد، «علی دایی» و «رضا کیانیان» می توانند اختلاف شما را حل کنند.

یا اگر می خواهید به احترام یکی از بستگان اسمی انتخاب کنید که همسرتان آن را دوست ندارد یا خاطره بدی از آن اسم دارد، اسامی ترکیبی، اسامی مشابه و هم خانواده به کمک شما می آیند یا حتی می توانید به جای اسم فرد موردنظر، اسم مورد علاقه اش، اسم شخصیت مورد علاقه اش یا حتی اسم گل مورد علاقه اش را استفاده کنید.

متحد باشید

هر تصمیمی که گرفتید، در مقابل سایرین متحد باشید و آن را به عنوان تصمیم مشترک اعلام کنید. یا اینکه منتظر باشید مادر یا برادرتان به بهانه نارضایتی شما «نازنین» تان را «مریم» صدا بزند.

با هم تصمیم بگیریم

مشورت بگیرید

ایرادی ندارد اگر از کسی مشورت بگیرید اما لزومی ندارد نظر آنها را تمام و کمال بپذیرید. گاهی افراد دلایل و خاطرات شخصی در مورد اسامی دارند که لزوما برای شما صدق نمی کند. اگر درپی مخفی کردن تصمیم تان نیستید گاهی اعلام آن برای دیدن واکنش اولیه سایرین فکر خوبی است. گاهی نیز، برای حل اختلاف، مثلا بین چند اسم، نظر یک دوست یا همکار به خاطر عدم وابستگی خانوادگی به کودک می تواند کمک بهتری نسبت به نزدیکان کند.

فرهنگ تان را هم در نظر بگیرید

به میراث قومیتی خود توجه داشته باشید. زبان ها و گویش های مختلف در جای جای کشورمان اسامی زیبای مخصوص خود را نیز دارند. البته متوجه باشید که اسمی ک انتخاب می کنید چندان نامانوس نباشد و تلفظ سختی برای کسانی که هم زبان شما نیستند نداشته باشد. مخصوصا اگر همسرتان هم زبان شما نیست. اما در هنگام انتخاب اسم، مجموعه اسامی که ریشه در زبان و گویش اجدادی تان دارند را هم در نظر داشته باشید.

نوآوری فراموش نشود


از خلاقیت نترسید، اما مواظب باشید که اسمی که انتخاب می کنید بیش از حد مهجور و ناشناخته یا نامرسوم نباشد. اگر اولین واکنش هرکس با شنیدن اسم انتخابی تان، علامت سوال بود، شاید بهتر است کمی در نظر خود تعدیل کنید.

به ترکیب نام و نام خانوادگی دقت کنید

نام خانوادگی فرزندتان را درنظر بگیرید؛ از لحاظ آوایی و معنایی، توجه داشته باشید که بعضی اسامی که به تنهایی زیبا هستند ممکن است در کنار نام خانوادگی نامانوس به نظر بیایند یا حتی باعث تمسخر فرزندتان شوند. یا در ترکیب حروف باعث مشکل شوند. پیشینه خانوادگی شما هیچ عیب و ایرادی ندارد اما آقا و خانم بازرگانی احتمالا برای پسرشان اسامی دیگری به جز پیام هم می توانند پیدا کنند.

به اسامی اطرافیان گوشه چشمی داشته باشید

در مورد تکراری شدن اسامی در بستگان نزدیک فکر کنید. اگر اسم منتخبتان نام فرزند یکی از بستگان یا دوستان است، بهتر است با او در این باره صحبت کنید. همین طور اگر کسی اسم فرزند شما را انتخاب کرده. تقلید از اسم انتخابی زوج دیگری که منتظر فرزند هستند خصوصا می تواند ایجاد مشکل کند، پس در این مورد مراقب باشید. می توانید مثلا توافق کنید که شما «امیرمحمد» تان را امیر و آنها «محمد» صدا کنند. البته بیش از حد حساس نباشید. هم اسم بودن با فرزند هم کلاسی سابقتان که شاید 5 سال یک بار با او تماس دارید، اهمیت چندانی ندارد.

لقب نام فرزندتان را درنظر داشته باشید

اینکه آیا می خواهید او را با نام مخفف صدا بزنید یا نام کامل. و تصمیمتان را قاطعانه اما محترمانه به اطلاع بستگان برسانید. البته این تصیمیم فقط مربوط به سال های ابتدایی زندگی فرزندتان و شکل گیری مفهوم نامش برای او خواهدبود. وگرنه مطمئن باشید به محض اینکه فرزندتان به مدرسه رفت، «گلناز»تان «گلی» خواهدشد.

با هم تصمیم بگیریم

به مفهوم اسم دقت کنید

به معنای اسامی توجه داشته باشید. می توانید به  این فکر کنید که دوست دارید نام فرزندتان چه مفهوم را القا می کند و براساس آن به انتخاب اسامی بپردازید. لااقل در برخورد اول، ابهت مقام «امیر» یا زیبایی گل «نیلوفر» تاثیر ذهنی خود را خواهدگذاشت.

به زمان و مکان زندگی خود فکر کنید

توجه داشته باشید که آیا اسم موردنظرتان منسوخ شده یا اصلا شنیده نشده؛ به این فکر کنید که اسم فرزندتان تا چه حد عمومیت دارد و تا چه حد خاص بودن خود را حفظ می کند. و اینکه ترجیح شما کدام است. در انتخاب اسامی از روی شخصیت های معروف یا داستانی احتیاط کنید. کاراکتر محبوبتان در سریال تلویزیونی ممکن است شش ماه بعد از تولد فرزندتان به عنوان قاتل اصلی معرفی شود.

اسم هویت فرزندتان خواهدشد

و در نهایت، بدانید که اسمی که انتخاب می کنید به هویت فرزندتان تبدیل خواهدشد و تا پایان زندگی اش با او خواهدرفت. خودخواه نباشید و در تصمیم گیری تان به زندگی او با این نام فکر کنید. شما ممکن است در مقابل دوستان تان در دفاع از نام فرزندتان سینه سپر کنید، اما کودک هفت ساله ساکت و آرام شما در مورد همکلاسی هایی که دنبال سوژه می گردند شاید نتواند از خودش دفاع کند.