کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

دیابت در کودکان


اگر فرزند مبتلا به دیابتی دارید احتمالا مراقبت برای‌تان سخت و طاقت فرساست؛ بخش اعظم مراقبت‌هایی كه این بیماری احتیاج دارد به تغذیه و سبك زندگی كودك بر می‌گردد كه مسلما كنترل آن برای بچه‌های كم سن و سال واقعا مشكل است؛ این راهنما از كشمكش‌های شما و فرزندتان برای مقابله با دیابت می‌كاهد.



دیابت نوع 1


این بیماری در كودكان زیر 11 سال بروز می‌كند و تا پایان عمر با كودك همراه است و زمانی ظاهر می‌شود كه پانكراس (لوزالمعده) تولید و ترشح انسولین را متوقف می‌كند.
هورمون انسولین به سلول‌های بدن كمك می‌كند تا قند را برای تولید انرژی مصرف كنند. انسولین همچنین باعث ذخیره قند در بافت عضله‌ای، ماهیچه‌ای و سلول‌های كبدی می‌شود. بدن برای انتقال قند از خون به سلول‌ها به هورمون انسولین احتیاج دارد، اگر بدن با كمبود انسولین مواجه شود قند نمی‌تواند به سلول‌ها برسد و درنتیجه سلول‌ها منبع انرژی نخواهند داشت، بنابراین قند در جریان خون باقی می‌ماند و سطح قند خون به‌تدریج بالا می‌رود و فرد به دیابت مبتلا می‌شود.



قند خون فرزندتان را به‌طور منظم چك كنید

  •  لازم است در طول روز چندبار قند خون فرزندتان را اندازه بگیرید: ناشتا، هنگام هر وعده غذایی و قبل از خواب. در این صورت نوسانات قند خون فرزندتان را به‌طور دقیق در اختیار دارید.
  •  اگر فرزندتان بیمار شود باید قندخونش را با فواصل كوتاه‌تری چك كنید.
  •  اگر فرزند دیابتی شما بیمار شده بدون مشورت با پزشك به او دارویی ندهید.



علایم دیابت نوع 1 در كودكان

هرچقدر هم مراقب تغذیه فرزندتان باشید ممكن است علایم افزایش یا كاهش قند خون در او بروز كند.  بنابراین بهتر است تمام نشانه‌های نوسان قند خون را به فرزندتان آموزش دهید.

  • نشانه‌های كاهش قند خون:

كودك عرق می‌كند، می‌لرزد، گرسنه می‌شود. افت قند خون بسیار سریع اتفاق می‌افتد و ممكن است چند دقیقه بعد از ورزش یا دریافت انسولین بدون خوردن غذای كافی، رخ دهد.

  • نشانه‌های افزایش قند خون:

كودك گرسنه یا تشنه می‌شود، تكرر ادرار پیدا می‌كند، دیدش تار می‌شود. قند خون در طول روز به‌تدریج بالا می‌رود.



مراقب وعده‌های غذایی فرزندتان باشید

هنگامی كه شما سر مقدار كربوهیدراتی كه فرزندتان اجازه دارد بخورد، جدیت به خرج می‌دهید، ممكن است سفره غذا تبدیل به میدان جنگ شود:
  •  بهتر است به‌طور مرتب و منظم با یك متخصص تغذیه ماهر و باتجربه ملاقات داشته باشید تا برنامه غذایی مناسب و اشتها آوری را برای فرزندتان تنظیم
كند.
  •  یادتان باشد كه فرزندتان همیشه كنار شما نیست؛ جشن تولد‌ها، مهد كودك، كلاس‌های مدرسه و... بنابراین باید با صبر و حوصله و كمك گرفتن از دو متخصص تغذیه و غدد دل سوز نحوه تغذیه صحیح را به او بیاموزید.
  •  مقدار كربوهیدرات مصرفی او را دقیقا محاسبه كنید.
 از انسولین‌های سریع‌الاثر كمك بگیرید و دوز آن را بنا به آنچه فرزندتان در وعده غذایی‌اش خورده تنظیم كنید.



تزریق انسولین به فرزندتان را راحت‌تر كنید

ممكن است لازم باشد فرزندتان در طول روز چندین بار انسولین دریافت كند؛ می‌توانید از راه كار‌های زیر استفاده كنید.
  •  انسولین را باید به بافت چربی زیر پوست تزریق كرد.
  •  تا زمانی كه فرزندتان خودش بتواند انسولین را برای خودش تزریق كند، شما باید این كار را برای او انجام دهید.
  •  تزریق انسولین یكی از كار‌های روزمره شما و فرزندتان است
  •  آماده كردن سرنگ انسولین را خیلی زود یاد می‌گیرید.
  •  ممكن است ابتدا دل‌تان نیاید سرنگ را وارد پوست فرزندتان كنید.
  •  از صحیح بودن دوز انسولین اطمینان یابید؛ به‌خصوص اگر در یك سرنگ دو نوع انسولین را با هم تركیب می‌كنید.
  •  تزریق انسولین را تمرین كنید.





دیابت نوع 2 در كودكان

اگر پانكراس فرد نتواند انسولین كافی بسازد یا بافت‌های بدن او نتوانند انسولین را به درستی دریافت كنند، بدنش با كمبود انسولین مواجه شده و در نتیجه قند در جریان خون باقی مانده و فرد دچار دیابت می‌شود.
دیابت نوع 2 به مرور زمان سبب صدمه‌رسانی به چشم‌ها، قلب، عروق خونی، اعصاب و كلیه‌ها می‌شود و همچنین فرد را در برابر بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف آسیب پذیر می‌كند.
در گذشته پزشكان اعتقاد داشتند كه دیابت نوع 2 تنها بزرگسالان را مبتلا می‌كند اما امروزه تعداد كودكان مبتلا به دیابت نوع 2 رو به افزایش است.
عواملی كه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در كودكان افزایش می‌دهد:
  •  چاقی
  •  فعال نبودن
  •  سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت



علایم دیابت نوع 2 در كودكان

 این بیماری ابتدای پیدایش علایم خاصی از خود بروز نمی‌دهد اما كودك می‌تواند نشانه‌های خفیفی داشته باشد:
  •  تكرر ادرار
  •  احساس تشنگی بیش از حد طبیعی
  •  كاهش وزن بدون دلیل مشخص



دیابت نوع 2 چگونه تشخیص داده می‌شود؟

 یك آزمایش قند خون ساده می‌تواند نشان دهد كه فرزندتان دیابت دارد یا خیر. اگر این آزمایش مشخص نكند كه فرزندتان دیابت نوع یك دارد یا 2،  پزشك تعدادی آزمایش خون دیگر هم برای او تجویز می‌كند.



درمان دیابت نوع 2

  • قند خون فرزندتان را در زمان‌های مختلف هر روز ثبت كنید. این جدول به شما كمك می‌كند تا بدانید هر غذا یا فعالیتی چه تاثیری بر قند خون فرزندتان می‌گذارد.
  • به فرزندتان یاد دهید تا غذاهای مناسب با بیماری اش را برای خوردن انتخاب كند.
  • باید مقدار كربوهیدرات تمام وعده‌های غذایی فرزندتان برابر باشد. این روش به ثبات سطح قند خون فرزندتان كمك می‌كند.
  • در میان انواع گروه‌های غذایی كربوهیدرات‌ها بیشترین تاثیر را بر سطح قند خون می‌گذارند. قند، شكر، غلات، سبزی‌های نشاسته‌ای، شیر و ماست كربوهیدرات دارند.
  • از مشاور تغذیه ماهر و با تجربه برای فرزندتان رژیم مخصوص بیماری‌اش را بگیرید .
  • به فرزندتان كمك كنید فعال‌تر باشد و زیرنظر متخصص غدد، تغذیه و ورزش برای او تمرینات منظم ورزشی تدوین كنید.
  •   پیاده روی بهترین فعالیتی است كه می‌تواند داشته باشد.
  • مراقب باشید فرزندتان داروهایش را در زمان مشخص وبه مقدار تعیین شده توسط پزشك مصرف كند.



پیشگیری از دیابت نوع2:

حتی اگر فرزندتان سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت را داشته باشد از سنین ابتدای زندگی می‌توانید با كنترل وزن و فعالیت او جلوی ابتلایش را به این بیماری بگیرید

منبع : مجله شهرزاد


ویدیو مرتبط :
دیابت(کودکان)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کودکان و دیابت



 

کودکان و دیابت

 

سن ابتلا به دیابت نوع یک در کودکان بیشتر بین ۸ تا ۱۵ سالگی است. با توجه به اینکه کودک در پی کشف توانایی ها و استقلال است، این مساله که باید وابسته به انسولین باشد مشکل است و به یک تیم هماهنگ همدردی و توجه نیازمند است که کودک را با وضعیت جدید خود تطبیق دهد.

 

تزریق انسولین یکی از مشکلات کودکان است. بیشتر کودکان به ۲ تا ۳ بار تزریق روزانه انسولین نیاز دارند که در زمان های معین در هر روز انجام می شود. همچنین اغلب به بیش از یک نوع انسولین نیاز دارند.

 

برای کاهش مشکلات این کار والدین باید با محبت و ملایمت برای کودک توضیح دهند که اگر چه تزریق انسولین دردناک است، برای سلامت او ضروری است. همچنین باید سعی شود تزریق با حداقل مقاومت کودک انجام شود؛ از این رو بهتر است مقدار انسولین لازم را دور از دید کودک در سرنگ کشیده ای و سپس با حداقل سر و صدا و بدون ترساندن او، آن را تزریق نمود. از وعده و وعید دادن یا ترساندن کودک برای تزریق انسولین باید اجتناب نمود. وقتی کودک بزرگ تر شد باید خود مسوولیت تزریق انسولین را به عهده بگیرد. لازم است والدین در این مورد به کودک آموزش بدهند.

 

شاید بزرگ ترین دغدغه برای والدین کودکان دیابتی آغاز مدرسه باشد. برای اغلب کودکان و نوجوانان دیابتی، شرکت در زنگ ورزش یا ممنوع یا با مشکلات همراه است! اکثر معلمان و مربیان مسوولیت مراقبت از یک دیابتی را حین گردش های علمی نمی پذیرند و در نتیجه امکان حضور در گردش های علمی برای دیابتی فراهم نمی شود!

 

اکثر کودکان و نوجوانان دیابتی به دلیل ضرورت کنترل دائمی قند خون، خوردن مواد غذایی یا تزریق انسولین، مورد توجه قرار دارند و همین امر سبب می شود از سوی سایرین مورد ریشخند، تحقیر یا طعنه قرار گیرند! ثبت نام افراد دیابتی در مدارس، بخصوص در مهد کودک ها، با مشکلات متعدد روبه روست و اکثر خانواده ها نمی توانند فرزند دیابتی خود را در مدارسی که می خواهند ثبت نام کنند.

 

برای فرار از این مسائل اکثر افراد دیابتی و والدین ایشان، دیابتی بودن را از اولیای مدارس پنهان می کنند به خصوص درمهد کودک ها.

 

در حالی که لازم است وقتی کودک وارد مدرسه می شود، با اولیای مدرسه و معلم او، در مورد بیماری کودک صحبت شود تا آنها بدانند که کودک در ساعات خاصی نیاز به تغذیه و تزریق انسولین دارد و اگر دچار افت قند شد، چگونه به او کمک کنند.

 

گاهی مسائل پیچیده ای در این بین رخ می دهد، به عنوان مثال کودک دیابتی که در درس حساب قوی بوده، ناگهان در این درس افت شدید پیدا می کند. با بررسی دقیق معلوم می شود که زمان درس حساب قبل از ناهار، یا پس از ساعت ورزش بوده است. در این زمان ها قند کودک در حد پایین است و تمرکز و دقت و درک او هم کاهش می یابد.

 

از اکثر مشکلاتی که ذکر شد می توان پیشگیری کرد، به شرط آن که بین خانواده های دیابتی، معلمان و پزشک معالج فرد دیابتی، ارتباط و همکاری مناسبی وجود داشته باشد که متاسفانه این همکاری وجود ندارد!

 

ابتلا به دیابت باعث می شود فرد دیابتی به دلیل شیوه تغذیه، کنترل قند خون، تزریق انسولین یا مسائل دیگر، ملزم به رعایت مواردی باشد که دانش آموزان غیردیابتی ملزم نیستند. همین تفاوت اگر به گونه ای صحیح توجیه شود، سبب روابط دوستانه متقابل بین دانش آموزان می شود.


منبع:روزنامه جام جم