کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

دنیا از چشم نی‌نی چه شكلی است؟


تا به حال به این فكر كرده‌اید كه دنیای نوزادان چه شكل و شمایلی دارد؟ شاید برای شما هم جالب باشد بدانید كه نوزاد شما چه چیزهایی می‌بیند و دنیا را آن‌طور كه شما می‌بینید تماشا می‌كند یا نه...



تا به حال به این فكر كرده‌اید كه دنیای نوزادان چه شكل و شمایلی دارد؟ آنها ما را چطور می‌بینند؟ آیا بقیه اشیا را همان‌طور كه ما می‌بینیم می‌بینند و تشخیص می‌دهند؟. شما می‌توانید س اعت‌ها به نوزادتان خیره شوید اما او چه می‌بیند؟ حقیقت این است كه اگر تازه به دنیا آمده باشد خیلی چیزی نمی‌بیند! دید نوزاد در 12 ماه اول عمرش بیشتر از هر زمان دیگری تكامل پیدا می‌كند.






صفر تا 3 ماهگی

تا چه فاصله‌ای را می‌بیند؟

احتمالا شما چند هفته اول زندگی نوزادتان را در بهت و ابهام هستید. خب، او هم همین‌طور است! همه چیزهای اطراف درنظر او مه‌آلود و تار هستند؛ این موضوع به‌دلیل آن است كه عصب بینایی، كه تصاویر را از چشم به مغز می‌برد، هنوز تكامل كافی را پیدا نكرده و مانند بزرگسالان كار نمی‌كند. همچنین قدرت تشخیص رنگ‌ها برای نوزاد در این سن خیلی كم است. او رنگ‌های مشابه مانند قرمز و نارنجی را یكی می‌بیند ولی می‌تواند سیاه را از سفید تشخیص دهد.

برای جلب نظر نوزادتان در این سن می‌توانید از تصاویری كه الگوهای متضاد سیاه و سفید دارند استفاده كنید.  در این زمان نوزاد نمی‌تواند روی اشیایی كه خیلی نزدیك یا خیلی دور هستند تمركز كند. در نهایت به‌دلیل آنكه نی‌نی كوچولوی شما هنوز كاملا یاد نگرفته كه عضلات 2 چشمش را برای تمركز بر یك شی هماهنگ كند، ممكن است گاهی‌اوقات یكی از چشم‌هایش با دیگری مطابقت نداشته باشد. نترسید! هول هم نكنید! فكر نكنید چشم نوزادتان مشكلی دارد!

 این موضوع تا 4 ماهگی خودبه‌خود برطرف می‌شود. خوشبختانه یك منطقه وجود دارد كه كودك در این سن، اشیای واقع در آن منطقه را واضح می‌بیند: فاصله بین 20 تا 40 سانتی از خودش. یعنی تقریبا همان فاصله‌ای كه وقتی نوزادتان را در آغوش می‌گیرید یا به او شیر می‌دهید با صورت شما دارد. وقتی شما او را در آغوش می‌گیرید می‌تواند اجزای صورت شما را به وضوح ببیند. بهتر است یك آینه در تخت كوچك او آویزان كنید تا بتواند صورت خودش را هم ببیند!



4 تا 6 ماهگی

حالا می‌تواند جغجغه را بردارد

در این زمان دید نوزاد شما به‌طور شگفت‌آوری دچار تحول می‌شود. چشم‌های او تكامل می‌یابند و به او كمك می‌كنند تا دنیا را رنگی ببیند. همچنین عصب بینایی او به حدی تكامل یافته كه می‌تواند تصاویر را با تمام جزئیات به مغز برساند.

 یك كار هیجان‌انگیز دیگر كه كودك در این دوره یاد می‌گیرد آن است كه تصاویر به دست آمده از هر چشم را كنار چشم دیگر می‌گذارد و به اصطلاح آن‌ها را با هم جوش می‌دهد. این كار باعث می‌شود تا او بتواند مفهوم عمق را بفهمد و دنیا را 3بعدی تماشا كند.

حواس‌‌تان باشد اگر هنوز یكی از چشم‌های او با دیگری تطابق ندارد، حتما به پزشك مراجعه كنید. این موضوع ممكن است نشانه مشكلاتی در دید كودك باشد.همچنان كه توان كودك برای تمركز بر اشیا بیشتر می‌شود، میدان دید او هم گسترش می‌یابد.

حالا او می‌تواند جغجغه را بردارد و با دقت به آن خیره شود. او همچنین می‌تواند عروسك خرسی را كه برادرش در دست دارد، از آن طرف اتاق رصد كند و برای به دست آوردن عروسك گریه و زاری راه بیندازد! همه توانایی‌های كوچولوی شما همین نیست! اگر انگشت‌تان را نزدیك صورت او ببرید و به آرامی تكان دهید، او مسیر آن را دنبال می‌كند. این به آن دلیل است كه نوزاد شما توان «دنبال كردن اشیا» را هم كسب كرده است.





    نكاتی كه نمی‌دانستید

  •   در یكی، دو ماه اول سفیدی چشم نوزادان به حدی نازك است كه ممكن است آبی روشن یا حتی توسی به‌نظر ‌رسد.
  •   تا زمانی كه كودك به 3ماهگی برسد، مردمك‌های چشم او توانایی تنگ شدن در نور زیاد و گشاد شدن در نور اندك را ندارند.
  •  چشم كودكان در 5 تا 7 سالگی به اندازه و مدلی كه در بزرگسالی باید باشد می‌رسد، یعنی خیلی زودتر از سایر قسمت‌های صورت بالغ می‌شود.
  •   نوزادان در مقایسه با بزرگسالان نور ماورای بنفش بیشتری را در چشم‌های خود جذب می‌كنند و این نور به چشم آنها آسیب می‌رساند. بنابراین موقع بیرون بردن نی‌نی حتما آفتابگیر كالسكه او را باز كنید یا كلاه لبه‌دار بزرگی روی سر او بگذارید تا مانع از ورود نور ماورا‌ی بنفش به چشم‌های او بشود. همچنین می‌توانید از عینك آفتابی ضد‌نور ماورا‌ی بنفش برای این كار استفاده كنید.



7 تا 21ماهگی

وقتی كه اشك واقعی تولید می‌شود!

در این سن دیگر دید نوزاد شما به‌خوبی دید یك بزرگسال است. با وجود این، یكی از تغییراتی كه در 7 تا 12 ماهگی اتفاق می‌افتد، آن است كه كودك بالاخره می‌تواند اشك‌های واقعی تولید كند! تا قبل از این، چشم‌های او به جای اشك نوعی ترشح غلیظ به نام (موسین) تولید می‌كردند كه به سطح چشم‌های كودك می‌چسبید و آن‌ها را مرطوب نگاه می‌داشت به همین دلیل هم بعضی وقت‌ها ممكن بود ببینید كودك‌تان با چشم‌های باز به راحتی خوابیده است.  شاید دقت كرده باشید كه در بدو تولد نمی‌توان رنگ چشم نوزادان را با قاطعیت اعلام كرد. اغلب موارد رنگ چشم چیزی بین 2 یا حتی 3 رنگ است اما در این زمان، رنگ چشم كودك‌تان كه تا حالا به نوعی مبهم بود، اكنون دیگر كاملا شكل گرفته است البته این را هم بدانید، هم در طول سال‌هایی كه فرزندتان تاتی‌تاتی می‌كند و هم در موقع بلوغ، رنگ چشم او تحت‌تاثیر هورمون‌ها تغییراتی جزئی پیدا می‌كند.

اكنون بهترین زمان است كه شما با تكامل یافتن كودك‌تان به او برای یادگیری بهتر زبان كمك كنید. بهتر است چیزهایی كه او می‌بیند یا برمی‌دارد را با اسم به او یاد بدهید مثلا وقتی عروسك یا فنجان را به او می‌دهید، بگویید: «عروسك»، یا «فنجان». دانستن نام اشیا در این سن كودكان را بیشتر به آن‌ها علاقه‌مند می‌كند و نیز راهی است برای آن‌كه این اشیا را به خاطر بسپارند.


ویدیو مرتبط :
نی نی های بااامززززه... منم نی نی میخوام،فااطمههه :'(

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک هفته مانده به آمدن نی‌نی چکار کنم؟


در هفته آخر بارداری چه کارهایی را باید انجام دهید و چه چیزهایی را باید در ساک‌تان بگذارید؟