کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟


در ماه چهارم بارداری بسیاری از نشانه‌های آزار‌دهنده‌ای كه پیش از این تجربه می‌كردید، یكدفعه محو می‌شوند.


مجله سیب سبز - نسرین خسروشاهی: تبریك می‌گوییم شما وارد سه ماهه دوم بارداری شده‌اید. به ماه آرام بارداری خوش آمدید! یك‌سوم ابتدای بارداری یكی از پراسترس‌ترین زمان‌هایی است كه هر مادری ممكن است با آن مواجه شود و شما با رسیدن به ماه چهارم، این دوره پراسترس و ناآرام را پشت سر گذاشته‌اید.

مهم‌ترین تجربه‌ای كه قرار است در این سه ماه لذتش را ببرید، حركات جنین است. بالاخره در این ماه با حس كردن حركت جنین در رحم‌تان به شما ثابت می‌شود كه باردارید. حالا وقت آن است كه نفس راحتی بكشید، هر روز با فرزندتان حرف بزنید و با آرام كردن محیط خانه، به او هم آرامش دهید. نگران نباشید، كارتان در این ماه سخت نیست؛ با توضیحاتی كه در ادامه می‌دهیم می‌فهمید كه شما و فرزندتان در این ماه به چه مراقب‌هایی نیاز دارید.  
 
تغییرات بدنی‌

در این ماه بدون شك به این نتیجه خواهید رسید كه دیگر لباس‌های‌تان اندازه‌تان نمی‌شود. تا هفته 16 خط كمر شما كم‌كم ناپدید می‌شود و تا هفته 17 بالای رحم شما بین استخوان شرمگاهی و ناف قرار می‌گیرد، بنابراین سعی نكنید با لباس‌های تنگ به خودتان فشار بیاورید. حالا كه حال‌تان بهتر است سری به فروشگاه‌های لباس بارداری بزنید و یكسری لباس گشاد بخرید. دیگر تغییراتی كه باید انتظار داشته باشید، شامل موارد زیر است:

به ماه آرامش خوش آمدید

• این ماه هیجان‌انگیز است زیرا برای اولین بار می‌توانید تكان‌های جنین را احساس كنید. انگار پروانه‌ای در معده شما حركت می‌كند. باور كنید یا نه كودك شما تا هفته شانزدهم فرم كلی خود را پیدا كرده است.

• در این ماه، رحم كم‌كم وارد شكم می‌شود و درنتیجه تكرر ادرار كاهش پیدا می‌كند.

• قلب شما در حال حاضر 20 درصد بیشتر از حد معمول خون پمپاژ می‌كند چون جنین برای رشدش به اكسیژن نیاز دارد.

• علائمی كه در این ماه در شما بروز می‌كند ممكن است شبیه ماه قبل بوده و شامل موارد زیر باشد: خستگی، یبوست، سوزش معده، نفخ، خونریزی بینی، خونریزی لثه، افزایش اشتها، تورم مچ پا، رگ‌های واریسی، ترشحات سفید واژن و تنگی نفس.

• در این ماه ممكن است به‌طور متوسط هفته‌ای 453 گرم وزن اضافه كند. در طول این سه ماه باید هر روز 300 كالری بیشتر مصرف كنید. یك لیوان كورن فلكس با شیر و موز حدود 300 كالری است ولی اگر گرسنه‌اید بهتر است خودتان را محدود نكنید.

• سردردهای گاه و بی‌گاه نیز آزاردهنده است. به دلیل قطع مصرف مسكن‌ها در این دوره بهتر است با كمپرس آب سرد در ناحیه پیشانی و گردن، دردها را كاهش دهید.

به فكر سوزش سر دل باشید

سوزش سر دل یك علامت جدید و اذیت‌كننده در این ماه است. این وضعیت احساس سوزشی است كه در قفسه سینه به دلیل رفلاكس اسید‌های معده و برگشت آنها به مری ایجاد می‌شود. در این دوران هورمون‌ها باعث می‌شوند دریچه‌ای كه در بالای معده قرار دارد باز شده و درنتیجه اسیدها به مری بازگردند. سوزش دل زمانی بدتر می‌شود كه دراز بكشید. برای جلوگیری از این حالت بهتر است از غذاهای پرادویه و چرب پرهیز كنید و وعده‌های غذایی كوچك اما مكرر داشته باشید. می‌توانید شب‌ها قبل از خواب یك لیوان شیر بخورید، چون سوزش سر دل را كاهش می‌دهد. از پزشك متخصص بخواهید آنتی‌اسیدهایی كه در دوران بارداری می‌توانید استفاده كنید، برای‌تان تجویز كند.

تغییرات پوست و مو را جدی نگیرید!

هورمون‌ها همچنین می‌توانند رشد مو و وضعیت پوست‌تان را غیرقابل پیش‌بینی كنند. موهای‌تان ممكن است ضخیم‌تر شود یا حتی دچار ریزش مو شوید. اما به‌طور كلی در دوران بارداری موهای خشك، خشك‌تر می‌شود و موهای چرب، ‌چرب‌تر. پوست‌تان هم می‌تواند در رنگ و بافت شفافیت سابق را نداشته باشد و برخی عروق خونی كوچك زیر پوست‌تان قابل مشاهده باشد. نگران نباشید این مشكلات معمولا با استفاده از كانسیلر قابل ترمیم است. اگر پوست‌تان در دوران بارداری حساس‌تر شد حتما از محصولات مراقبت پوستی ضدحساسیت استفاده كنید.

حساسیت روانی‌تان كم می‌شود

نوسانات خلقی كمتری در این سه ماه اتفاق می‌افتد. ممكن است مدام نگران این باشید كه ناخواسته به جنین آسیب بزنید یا حتی از این ناراحت باشید كه ظاهرتان به هم می‌ریزد. حتی این حس‌ ممكن است سراغ‌تان بیاید كه آیا می‌توانید مادر خوبی باشید و نگران توانایی‌های‌تان در اجرای امور خانه باشید. اما نگران نباشید، همه اینها طبیعی است و اتفاقا حالا كه وارد سه‌ماهه دوم شدید كم‌کم این نگرانی‌ها هم كاهش می‌یابد.

جلوی خروپف را نمی‌توانید بگیرید

در دوران بارداری راه‌های هوایی به دهان و بینی باریك می‌شود و هورمون‌هایی كه لیگمان‌های شما را برای تولد به حالت استراحت درمی‌آورد ممكن است درباره عضلات راه‌های هوایی هم همین كار را كرده باشد و گلوی شما را هنگام نفس كشیدن دچار لرزش كند. تورم بینی هم یكی از دلایل ایجاد خروپف است. سطح بالای استروژن و پروژسترون به ضخیم شدن غشای مخاطی پوشاننده بینی كمك می‌كند. بهترین راه این است كه از دستگاه‌های مرطوب‌كننده هوا در اتاق خواب استفاده كنید.

ورزش را تعطیل نكنید

در این ماه لازم نیست ورزش‌هایی مانند كار با وزنه روی نیمكت را كه برای كمرتان انجام می‌دادید، متوقف كنید. در این حالت قلب شما بالاتر از جنین قرار دارد و آسیبی متوجه جنین نمی‌شود. اگر شنیده‌اید كه نباید به پشت بخوابید و ازقضا مدتی به این حالت ورزش كردید نگران نباشید، بدن شما راهی برای اعلام وضعیت ناراحت به شما دارد و شما قبل از اینكه به جنین آسیبی وارد كنید نسبت به این وضعیت آگاه خواهید شد. مثلا اگر همین‌طور كه به پشت خوابیده‌اید حالت تهوع به شما دست داد یك علامت برای تغییر وضعیت شماست. خیلی عالی خواهد بود اگر بتوانید در یكی از كلاس‌های مربوط به آموزش‌های دوران بارداری و تمرینات زایمان ثبت‌نام كنید.

به پروبیوتیك‌ها فكر كنید

استفاده از مواد غذایی پروبیوتیك باعث افزایش سیستم ایمنی بدن شما شده، مشكلات گوارشی مانند اسهال و یبوست را برطرف كرده و با مسمومیت‌های غذایی باكتریایی مانند سالمونلا مقابله می‌كند. این نوع مواد غذایی به جذب كلسیم كمك می‌كند و خطر ایجاد حساسیت در نوزاد را به‌شدت كاهش می‌دهد. خوردن ماست پروبیوتیك هم كمك‌كننده است اما باكتری‌های مفید آن به اندازه مكمل‌های پروبیوتیك نیست. مكمل‌های پروبیوتیك می‌تواند تمام منافعی كه ذكر شد برای‌تان فراهم كند، بنابراین می‌توانید از پزشك‌تان بخواهید اگر لازم است مكمل‌های پروبیوتیك مصرف كنید. اگر در طول دوران بارداری به شما آنتی‌بیوتیك تجویز شد مكمل‌های پروبیوتیك می‌تواند به شما و جنین كمك كند و از عفونت جلوگیری كند.

به ماه آرامش خوش آمدید

یبوست را مهار كنید

اگر شنیده‌اید كه خانم‌های باردار هر پنج دقیقه مجبورند به دستشویی بروند، آن طرف قضیه یبوست مداوم است. افزایش تولید پروژسترون باعث كاهش حركت عضلات شكمی شده، بنابراین یبوست اتفاق می‌افتد. در طول بارداری آب كمی در روده شما جذب می‌شود و این یبوست را تشدید می‌كند. قرص آهنی كه برای كم‌‌خونی مصرف می‌كنید هم در این موضوع دخیل است. برای كاهش علائم یبوست بهتر است آب زیادی مصرف كنید و هر روز ورزش كنید، این غذاها را هم در رژیم غذایی‌تان قرار دهید:

غلات: استفاده از نان و بیسكویت‌های سبوس‌دار

میوه‌های فیبری: سیب با پوست، توت‌فرنگی، گلابی با پوست، انبه و موز

میوه خشك: خرما، قیسی، آلو و انجیر

• سبزی‌های سرشار از فیبر: لوبیا، بروكلی، كاهو، كلم، سیب‌زمینی و گوجه فرنگی

دکتر نسرین زارع‌پور، متخصص زنان و زایمان این توصیه‌‌ها را با شما درمیان می‌گذارد:

آزمایش‌های مهم ماه

بررسی‌هایی كه در این ماه باید انجام دهید مشابه ماه قبل است و پزشك باید مواردی مانند وزن، فشار خون، اندازه و شكل رحم، قند و پروتئین ادرار، ضربان قلب جنین و نشانه‌های تورم مچ پا، تغییرات بینایی یا درد شكمی را بررسی كند. ممكن است آزمایش‌هایی برای این ماه به شما پیشنهاد شود:

• سونوگرافی در هفته 16 تا 20. سونوگرافی امواج صوتی ایجاد می‌كند تا عكسی از جنین در مانیتور به مادر بدهد. سونوگرافی در این ماه می‌تواند حضور دوقلوها و موقعیت دقیق جفت را مشخص كند. بهتر است این سونوگرافی را با مثانه پر انجام دهید.

• آزمایش آلفافتوپروتئین برای مشخص كردن نقایص لوله عصبی در هفته شانزدهم انجام می‌شود. این آزمایش در ادامه آزمایش‌های غربالگری تركیبی است كه در هفته‌های 11 و 13 انجام می‌شود. اگر AFP در خون شما زیاد باشد ممكن است به این معنا باشد كه دوقلو حامله‌اید یا جنین مبتلا به اسپینابیفیدا، نوعی نقص لوله عصبی است. اگر میزان AFP پایین باشد به معنای این است كه شما به‌تازگی باردار شده‌اید و سن بارداری‌تان آن چیزی كه فكر می‌كردید، نیست. اگر AFP غیرطبیعی باشد سونوگرافی مفصل‌تری برای بررسی ستون فقرات جنین لازم است.

• بررسی آمنیوسنتز برای تشخیص آن است ‌كه جنین كروموزوم غیرطبیعی نداشته باشد. این آزمایش برای خانمی تجویز می‌شود كه در آزمایش‌های قبلی او نشانه‌هایی از برخی مشكلات وجود داشته باشد. آمنیوسنتز به زنان بالای 35 سال هم به منظور بررسی سندرم داون توصیه می‌شود. این كار خطر سقط جنین را هم به همراه دارد.


ویدیو مرتبط :
2 ماه پس از حمله داعش؛ در "عین العرب" چه می گذرد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در ماه دوم بارداری چه می‌گذرد؟


با وجود آنكه بعد از گذشت یك ماه از بارداری‌تان ممكن است ندانید كه در حال مادر شدن هستید، اما تغییراتی در همین مدت در شما ایجاد شده است؛ تغییرات بدنی، هورمونی، عاطفی و. . . كه شما را به سمت مادر شدن می‌برد.


مجله سیب سبز - نسرین خسرو شاهی: با وجود آنكه بعد از گذشت یك ماه از بارداری‌تان ممكن است ندانید كه در حال مادر شدن هستید، اما تغییراتی در همین مدت در شما ایجاد شده است؛ تغییرات بدنی، هورمونی، عاطفی و. . . كه شما را به سمت مادر شدن می‌برد. بسیاری از خانم‌های باردار، با گذشت چهار هفته از حاملگی‌شان حالات مختلف جسمی و حتی روانی را تجربه می‌كنند كه انگیزه انجام تست بارداری را در آنها تقویت می‌كند. اگر شما هم با انجام چنین تستی فهمیده‌اید كه هشت ماه دیگر به دنیای مادران وارد می‌شوید، این مطلب را بخوانید.
 ما به شما می‌گوییم در ماه دوم بارداری حواس‌تان به چه چیزهایی باید باشد!
 
در ماه دوم بارداری چه می‌گذرد؟

بدن‌تان چه تغییری كرده؟

برخی تغییراتی كه در ماه دوم در بدن‌تان اتفاق می‌افتد با ماه اول مشابه است. شما همچنان ممكن است احساس خستگی، تهوع، سرگیجه، تكرر ادرار، ویار غذایی یا حتی نوسانات خلقی داشته باشید. خیلی از شما در طول دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی كه تجربه می‌كنید، سایز سینه‌های‌تان بزرگ‌تر می‌شود. بهتر است بدانید كه در ماه دوم هم این اتفاق می‌افتد و حتی ممكن است دور هاله سینه تیره‌تر از قبل شود. بنابراین هروقت احساس كردید با لباس زیر قبلی راحت نیستید، وقت آن است كه سایز بزرگ بخرید. یكی از ویژگی‌های بارداری حساسیت پوست است بنابراین باید در انتخاب لباس زیر دقت كافی داشته باشید تا پوست‌تان آسیب نبیند. علاوه بر تغییراتی كه از ماه قبل همراه خود دارید، ممكن است چند علامت دیگر نیز به آن اضافه شود كه برخی از آنها را با هم مرور می‌كنیم:

-  ترشحات واژن‌ در این شرایط ممكن است به رنگ سفید و رقیق باشد. درست است كه این حالت در اغلب موارد طبیعی است اما اگر مقدار آن زیاد باشد باید حتما با پزشك مشورت كنید چون این احتمال وجود دارد كه دچار عفونت شده باشید.

-   افزایش سطح هورمون‌ها می‌تواند باعث بروز آكنه در شما شود یا برعكس موجب شود پوستی لطیف و نرم داشته باشید. ضمن آنكه موهای‌تان در این ماه شروع به پرپشت شدن كرده و خیلی از مواقع شما را ذوق‌زده می‌كند.

-  ممكن است در این ماه دچار گرفتگی بینی شوید كه برای برطرف شدن آن بهتر است از یك مرطوب‌كننده استفاده كنید.

-  باز به همان دلایل هورمونی لثه‌های شما نرم‌تر از سابق خواهد بود و به همین دلیل باید در حفظ بهداشت دهان و دندان بیشتر تلاش كنید.

-  در ماه دوم  این احتمال وجود دارد كه ترشح بزاق شما بیش از حد باشد. برای این موضوع هیچ راهكار درمانی خاصی وجود ندارد ولی بهتر است مصرف غذاهای‌ نشاسته‌ای را كمتر كنید.

-  در این ماه تخمدان همچنان به تولید پروژسترون ادامه می‌دهد كه برای حفظ بارداری ضروری است، همین باعث می‌شود مقدار گردش خون در بدن افزایش یاید و شما احساس گرمای بیشتری نسبت به قبل داشته باشید.

- رحم شما در حال حاضر به اندازه یك پرتقال است و با اینكه جنین هم در حال حركت است، شما به اندازه كافی احساس راحتی خواهید كرد.

حواس‌تان به شكل خوابیدن‌تان باشد

دومین ماه بارداری ماهی است كه تازه خانم‌های باردار درباره علائم واقعی بارداری شروع به شكایت می‌كنند؛ علائمی مانند حالت تهوع، خستگی و حالاتی مانند این؛ اما این ماه مهم‌ترین زمان برای تمركز روی شكم‌تان است. اگر چه می‌دانید ارمغان بارداری داشتن شكمی بزرگ است اما بیشتر شما اطلاعی از شل شدن عضلات شكم‌تان ندارید. این شرایط باعث جدا شدن عضلات در طول دوران بارداری می‌شود كه نتیجه آن داشتن شكمی رگه‌رگه بعد از زایمان، كمردرد و ضعیف شدن لگن خاصره خواهد بود.

نگران نباشید، چون به راحتی می‌توانید با حركاتی كه انجام می‌دهید از این حالت پیشگیری كرده یا حداقل آن را ضعیف‌تر كنید. وقتی به پشت دراز می‌كشید قبل از بلند شدن حتما به یك طرف بچرخید و بعد بلند شوید. هنگام دراز كشیدن هم اول به پهلو دراز بكشید و بعد طاق‌باز شوید. هرگونه حركت كرانچ كه در باشگاه ورزشی انجام می‌دادید را حالا باید فراموش كنید. به جای آن تمركزتان را روی نشستن، ایستادن و به پهلو خوابیدن بدهید. البته در ماه دوم بارداری خبری از شكم برآمده نخواهد بود، اما اگر از همین ابتدا مراقبت‌های لازم را انجام دهید، مشكلی برای خود و جنین‌تان پیش نخواهد آمد.

بخور نخورهای ماه دوم

برای برخی افراد تهوع بخشی از بارداری محسوب می‌شود. اگر از ویار صبحگاهی رنج می‌برید این مسئله نه تنها صبح‌ها بلكه در طول روز هم ممكن است با شما همراه باشد اما به‌طور معمول بین هفته ششم تا شانزدهم برطرف می‌شود. بهتر است وعده‌های غذایی كم مانند كلوچه، میوه و. . . برای تسكین این حالت استفاده كنید.

-  وقت‌هایی كه قادر به خوردن هستید، تلاش كنید مواد مغذی بیشتری دریافت كنید، هر چند غذای مورد علاقه‌تان نباشد. دریافت پروتئین در هر وعده بیشتر از كربوهیدرات به كاهش تهوع كمك می‌كند.

-  میان وعده قبل از خواب بسیار كمك‌كننده است چون زمان شام تا صبحانه زیاد است و ممكن است قند خون افت پیدا كند برای همین وقتی بیدار می‌شوید احساس بیماری می‌كنید. سعی كنید مقداری وعده غذایی مخلوط از پروتئین و كربوهیدرات مانند كورنفلكس و شیر را قبل از خواب بخورید.

-  مصرف ویتامین 6B و استفاده از نمك كمتر می‌تواند به بهبود تهوع كمك كند. 100 تا 200 میلی‌گرم ویتامین 6B را به شكل پیرودوكسال پنج فسفات مصرف كنید؛ برای این كار كافی است برچسب مكملی را كه می‌خواهید مصرف كنید، بخوانید.

-  در این ماه استخوان‌های جنین شكل می‌گیرد و به همین دلیل می‌توانید روزی دو عدد بادام را كه منبع كلسیم است، پودر كرده و با شربت عسل مخلوط كنید و بخورید زیرا كلسیم‌سازی بالایی دارد.

-  امگا 3 چربی اشباع نشده‌ای است كه بدن قادر به تولید آن نیست اما برای داشتن سلامت جسمی و روانی به آن نیاز دارد. امگا3 در غذاهایی مانند دانه‌ها، ماهی و سبزی‌ها وجود دارد اما اغلب خانم‌ها مقدار كافی از آن را دریافت نمی‌كنند. جنین شما به امگا 3 نیاز دارد تا مغزش ساخته شود، شبكیه چشمش تشكیل شود و سیستم عصبی‌ او رشد كند. امگا 3 برای خودتان هم لازم است چون از زایمان زودرس‌تان جلوگیری می‌كند و خطر پره‌اكلامپسی (شرایطی كه با افزایش فشار خون و پروتئین ادرار همراه است) را كاهش داده و از افسردگی بعد از زایمان نیز پیشگیری می‌كند. اگر درباره میزان جیوه موجود در ماهی نگران هستید، می‌توانید این ماده را از منابع دیگر دریافت كنید. منابع غیر از ماهی، گردو، سبزی‌های با برگ تیره، روغن آفتابگردان و روغن كانولاست. مكمل‌هایی كه در این دوران استفاده می‌كنید هم امگا3 دارد.

-  اگر می‌خواهید قهوه بخورید مقدار آن نباید بیشتر از سه فنجان 150 میلی‌لیتری باشد.

در ماه دوم بارداری چه می‌گذرد؟

از سقط نترسید

بسیاری از خانم‌ها در این ماه ترس از سقط دارند. براساس آمار، 50 درصد از بارداری‌ها در ماه دوم به سقط می‌انجامد. به همین دلیل بسیاری از خانم‌ها از بیان اینكه باردار هستند، اجتناب می‌كنند. دلایل زیادی برای سقط وجود دارد اما اغلب به دلیل مشكلات كرموزومی در ایجاد تخمك بارور این اتفاق می‌افتد كه از رشد طبیعی تخم پیشگیری می‌كند. اولین علامت سقط خونریزی است مثل اینكه عادت ماهانه شده باشید. اگر این اتفاق افتاد یا حتی احساس تب، ضعف یا كمر درد كردید حتما باید با پزشك مشورت كنید اما همه این علائم به این معنا نیست كه شما حتما سقط را تجربه خواهید كرد چون گاهی لكه‌بینی به دلیل لانه‌گزینی بوده و كاملا طبیعی است.

این ماه، ماه آزمایش است

دکتر نسرین زارع‌پور متخصص زنان و زایمان:

در ماه دوم شما اولین آزمایش‌ها را خواهید داشت. آزمایش ادرار و خون برای تایید بارداری، گروه خونی، غربالگری و شرایط خاصی كه می‌تواند حاملگی شما را تحت تاثیر قرار دهد، به پزشك كمك می‌كند درباره دیابت، عفونت ادراری و سایر بیماری‌ها بررسی لازم را انجام دهد. در این ماه حتما باید فشار خون شما اندازه‌گیری شود چون اگر فشار بالا باشد می‌تواند برای ادامه بارداری خطرناك باشد. انجام معاینه لگنی برای تایید بارداری و ارزیابی استخوان لگن و انجام پاپ اسمیر برای رد اختلالات گردن رحم و تشخیص عفونت، یكی دیگر از كارهایی است كه پزشك انجام می‌دهد.

حواس‌تان باشد كه هر نوع مشكل كوچك را باید با پزشك مطرح كنید چون ممكن است نیاز به مداخله داشته باشد یا یك مورد طبیعی باشد كه ذهن‌تان را بیخود مشغول كرده است. یادتان باشد در یك ورقه تمام علائمی كه به نظرتان عجیب می‌رسد، بنویسید كه در ملاقات با پزشك مطرح كنید. اگر احساس كردید در این ماه دوست دارید خاك یا یخ بخورید، حتما با پزشك مشورت كنید چون ممكن است این حالت نشانه كم‌خونی باشد.

سونوگرافی لازم است

از آنجا كه در هفته ششم تا هفتم بارداری قلب تشكیل می‌شود، انجام سونوگرافی الزامی است چون باید مشخص شود که قلب جنین تشكیل شده است. برخی اوقات چون بارداری دیرتر اتفاق می‌افتد ممكن است در سونوگرافی اول قلب تشخیص داده نشده و باعث نگرانی شود. در این حالا بعد از یكی دو هفته دوباره باید سونوگرافی انجام شود تا بارداری سالم تایید شود.