کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

خواب‎های گرم و نرم و کوچولو


شما كودك‎تان را كجا می‎خوابانید، یا كجا می‎خواهید بخوابانید؟ كنار خودتان؟ در اتاق خودش؟ روی یك تخت كوچك؟ یا تشك بزرگی وسط اتاق؟ جواب این سوال‎ها راهنمایی بزرگی است برای این‌كه بتوانید یك تخت مناسب برای كودك‎تان تهیه كنید.







شما كودك‎تان را كجا می‎خوابانید، یا كجا می‎خواهید بخوابانید؟ كنار خودتان؟ در اتاق خودش؟ روی یك تخت كوچك؟ یا تشك بزرگی وسط اتاق؟ جواب این سوال‎ها راهنمایی بزرگی است برای این‌كه بتوانید یك تخت مناسب برای كودك‎تان تهیه كنید. مطلب زیر هم راهنمایی‎تان می‎كند كه بدانید چه نوع تخت‎هایی در بازار موجود است و هر كدام به چه دردی می‎خورند.



گهواره بین والدین

گهواره‎های كوچكی كه برای این كار طراحی شده‎اند، اغلب گهواره‎های سبك سفری هستند. اصلی‎ترین كاركرد این گهواره‎ها این است كه ضمن این‌كه به شما این امكان را می‎دهد كه نوزادتان را كنار خودتان بخوابانید، اما یك وقت خدای نكرده بین خودتان له‎اش نكنید! نخندید! این یكی از جدی‎ترین خطراتی است كه كودكانی را كه روی تخت والدین‎شان می‎خوابند، تهدید می‎كند.

مزیت: كودك‎تان درست كنار خودتان است و برای شیر دادن به او لازم نیست از جای‌تان بلند شوید.

ایراد: خیلی كوچك هستند. اغلب فقط یك یا دو ماه می‎شود نوزاد را در آن خواباند چون نوزادها خیلی سریع قد می‎كشند.

اگر خواستید بخرید: حواس‎تان هم به طولش باشد و هم به عرضش. اگر خیلی تنگ باشد، بچه اذیت می‎شود. به تخت‎تان هم فكر كنید. اگر تختی با عرض كمتر از 160 دارید، با گذاشتن یك گهواره دیگر جایی برای خودتان نمی‎ماند.



جدا كردن محل خواب نوزاد از محل خواب مادر در چند ماه اول تقریبا غیرممكن است. نوزاد در طول شب چندین بار برای خوردن شیر یا مشكلات دیگر از خواب بیدار می‎شود و گریه می‎كند. بنابراین هرچه فاصله‎تان تا نوزاد كمتر باشد، كمتر لازم است از جا بلند شوید. گهواره‎های كنار تخت مادر ضمن این‌كه كاملا نزدیك به مادر هستند، نوزاد را تا حدی از مادر جدا می‎كنند



تخت و پارك

در واقع نوعی تخت سفری است. از پلاستیك و پارچه ساخته شده و بسیار سبك است. سازندگانش مدعی هستند كه از این فضا می‎شود برای بازی بچه هم استفاده كرد و به همین خاطر اسمش را تخت و پارك گذاشته‎اند. در واقع یك جور اتاق بازی بچه است كه البته بیشتر شبیه زندان بچه از كار درآمده! به درد خانواده‎هایی می‎خورد كه جا برای تخت بزرگ ندارند اما می‎خواهند تا مدت زیادتری كودك را پیش خودشان بخوابانند. برای سفر هم سبك است اما با این تفاوت كه جای زیاد اشغال می‌كند.

مزیت: جمع‌وجور و سبك است و هر وقت نخواستیدش، می‎توانید جمعش كنید و بگذارید ته كمد. نسبت به تخت‎های چوبی بسیار كم‎جاتر است.

ایراد: كمتر كودكی را می‎شود پیدا كرد كه بعد از 9-8 ماهگی حاضر باشد در یك فضای بسته كه امكان بیرون آمدن از آن را ندارد، بازی كند. اغلب كسانی كه تخت و پارك خریده‎اند، بعد از این سن آن را به جعبه بزرگی برای اسباب‎بازی‎های كودك تبدیل كرده‎اند. تخت روی زمین قرار می‎گیرد و كودك در عمق آن می‎خوابد، بنابراین هر بار باید برای برداشتن و گذاشتن كودك حسابی خم شوید كه به كمرتان فشار می‎آورد. راه دیگر این است كه تعداد بیشتری تشك در تخت بیندازید تا سطح آن بالا بیاید اما با بزرگ شدن كودك و توانایی او برای ایستادن، باید سطح تشك را تا جایی كه كودك نتواند خودش را پرت كند، پایین ببرید.

اگر می‎خواهید بخرید: داشتن یك تشك تعویض همراه تخت بسیار كمك‌كننده است. نمونه‎های موزیكال آن هم هست. به حجم تخت هنگامی كه جمع می‎شود هم توجه كنید تا برای جا دادن آن در انباری یا صندوق عقب ماشین به مشكل برنخورید.



گهواره كنار تخت

انواع مختلفی از آن وجود دارد. از گهواره‎های سبك پلاستیكی كوچك كه شكل سبدی پر از لحاف و بالش هستند، تا تخت‎های چوبی كوچكی كه می‎شود كنار تخت مادر آن‎ها را گذاشت. از انواع این تخت‎های چوبی، نمونه‎هایی وجود دارد كه با برداشتن میله‎های یك سمت، می‎توان آن را به لبه تخت مادر چسباند و فیكس كرد تا كاملا به تخت كنار مادر متصل باشد.

مزیت: جدا كردن محل خواب نوزاد از محل خواب مادر در چند ماه اول تقریبا غیرممكن است. نوزاد در طول شب چندین بار برای خوردن شیر یا مشكلات دیگر از خواب بیدار می‎شود و گریه می‎كند. بنابراین هرچه فاصله‎تان تا نوزاد كمتر باشد، كمتر لازم است از جا بلند شوید. گهواره‎های كنار تخت مادر ضمن این‌كه كاملا نزدیك به مادر هستند، نوزاد را تا حدی از مادر جدا می‎كنند. این جدایی 2 مزیت دارد كه یكی كم كردن خطر احتمالی له شدن كودك و دومی كمتر بیدار شدن نوزاد در طول شب است. نوزادانی كه كاملا چسبیده به مادر می‎خوابند، بیشتر از نوزادانی كه فاصله كمی با مادر دارند، در طول شب از خواب بیدار می‎شوند.

ایراد: لازم است در كنار تخت‎تان مساحت حداقل نیم در یك متر را برای گهواره داشته باشید. ضمنا این گهواره‎ها هم معمولا كوچك هستند و تا چند ماه (بین 5 تا 8 ماه، بسته به رشد نوزادتان) بیشتر استفاده نمی‎شوند. به این ماجرا این را هم اضافه كنید كه برای همین چند ماه باید سرویس خواب (تشك و بالش) هم تهیه كنید.

اگر می‎خواهید بخرید: بعضی از این مدل‎ها امكانات خوبی دارند. حالت گهواره‎ای (طوری كه بشود تكانش داد) یكی از امكانات بسیار خوب این گهواره‎‎هاست كه البته برای استفاده از آن نیاز به فضای باز بیشتری دارید. بعضی از مدل‎ها چرخ دارند كه امكان جابه‌جایی‎اش را مهیا می‎كند و امكان چسبیدن به تخت و فیكس شدن را هم كه ذكر كردیم. داشتن پشه‎بند برای فصل‎های گرم و بزرگ‌تر بودن (حداقل طولش 80 باشد) هم امكانات دیگری است كه به دردتان می‎خورد.



تخت نوزاد

تخت كوچكی است كه معمولا از چوب یا ام‎دی‎اف ساخته می‎شود. اغلب كودكان تا 6 یا 7 سالگی در همین تخت می‎خوابند. میله‎های چوبی یا فلزی دارد و اغلب زیر آن چند كشو ایجاد می‎كنند. از این كشوها می‎توانید برای قرار دادن لباس‎ها و دیگر وسایل كودك استفاده كنید. گاهی این تخت‎ها را به‌صورت 2 لایه می‎سازند، به‌طوری كه تخت درون یك چهارچوب قرار گرفته و امكان تكان خوردن به‌صورت گهواره‎ای را دارد. اگرچه تكان خوردن گهواره‎ای همیشه برای كودك مطلوب است اما هر گونه بی‌دقتی در ساخت اتصالات این نوع تخت می‎تواند منجر به سقوط آن شود كه با توجه به عمر مطلوب این تخت‎ها چندان مطمئن نیست.

مزیت: با داشتن یك تخت نوزادی در اتاق كودك می‎توانید چند ماه بعد از تولد او را از تخت خودتان جدا كنید و به اتاقش عادت بدهید.

ایراد: جاگیر است.

اگر می‎خواهید بخرید: قبل از این‌كه تخت را بخرید، مطمئن شوید كه اندازه‎اش استاندارد است و برای آن اندازه تشك در بازار وجود دارد. اندازه استاندارد اغلب تشك‎ها 13070 یا 13570 است. تشك‎های خاصی هم در اندازه‎های 12060 و 10060 وجود دارد اما به سختی‌گیر می‎آید.
 برای خرید سرویس خواب، حتما به‌وجود تعداد مناسبی «دورسری» توجه كنید. دورسری‎ها دور تا دور تخت وصل می‎شوند و مانع از ایجاد ضربه محكم به لبه‎های تخت و میله‎های آن می‎شوند.

 به امكان بالا و پایین شدن میله‎های كنار تخت توجه كنید. میله‎های ثابت، این مشكل را دارند كه شما باید كودك را از عمق تخت بلند كنید و به كمرتان فشار می‎آورند.

 ارتفاع میله‎ها باید طوری باشد كه كودك‌تان تا قبل از یادگیری ایمن بالا و پایین رفتن از تخت (یك تا یك و نیم سالگی) نتواند خودش را از لبه تخت بالا بكشد. ارتفاع 65 تا 75 سانتی (از بالای تشك تا لبه میله‎ها) مناسب است. فاصله بین میله‎های تخت نباید كمتر از 5 سانت یا بیشتر از 10 سانت باشد تا نه دست و پای كودك بین آن‎های‌گیر كند و نه كله‎اش از لای آن رد شود.



تخت نوزاد-نوجوان

ایده تركیبی خوبی است برای كسانی كه ترجیح می‎دهند یك تخت را مدت بیشتری استفاده كنند. این تخت‎ها از یك تخت بزرگ نوجوان در ابعاد 100180 درست شده‎اند كه بخشی از آن با تعدادی كمد یا كشو اشغال شده است. بخش نوزادی این تخت معمولا تا 7 سالگی قابل استفاده است و پس از آن با برداشتن كمدها (كه اغلب به شكل پاتختی یا دراور قابل استفاده هستند) و میله‎های مجاور تبدیل به تخت نوجوان می‎شوند.

مزیت: هزینه را كمتر می‎كند، ضمن این‌كه بعد از چند سال با مشكل «حالا با این تخت گنده نوزادی چه كار كنم؟» مواجه نمی‎شوید. تخت نوزادی‎اش عرض بیشتری نسبت‌به تخت‎های نوزادی تك داشته و كودك‎تان جای بیشتری برای غلت زدن دارد!

ایراد: خیلی بزرگ است و جای زیادی در اتاق اشغال می‎كند. ممكن است بعد از مدتی مدلش دل‎تان را بزند اما تا پایان دوره نوجوانی فرزندتان مجبور به تحملش هستید!

اگر می‎خواهید بخرید: دقت كنید كه با برداشته شدن میله‎ها و كمدها جای پیچ و مهره‎ها به شكل ناجوری باقی نماند. دنبال مدل‎هایی باشید، كه كمدی كه رویش سوار شده، بعدا هم به كارتان بیاید. بعضی از مدل‎ها روی این كمد را به شكل جای تعویض درآورده‎اند كه خیلی به دردتان می‎خورد.

 بسته به این‌كه كمد چطور روی تخت قرار گرفته، ممكن است لازم باشد ابتدا یك تشك نوزادی بگیرید و در تخت بیندازید و بعدها تشك را بردارید و یك تشك نوجوان بیندازید یا این‌كه از ابتدا فقط یك تشك نوجوان نیاز داشته باشید. مدل دوم به صرفه‌تر است.
 برای انتخاب مدل بهتر است تا می‎توانید مدل كم‎رنگ، معمولی و ساده‎ای انتخاب كنید. نگران نباشید، می‎توانید با انتخاب عروسك‎های آویز رنگی و سرویس خواب رنگ وارنگ سادگی‎اش را جبران كنید، اما مدل‎های پر از رنگ و طرح خیلی زود ممكن است دل‎تان را بزند. یادتان كه نرفته، این تخت قرار است تا نوجوانی فرزندتان همراه‎تان باشد.



ام‎دی‎اف یا چوب؟

بیشتر تخت‎های در بازار ام‎دی‎اف هستند. ام‎دی‎اف امكانات بیشتری برای طرح و رنگ دارد و ارزان‎تر هم تمام می‎شود، اما ظرافت كارهای چوبی را ندارد. ام‎دی‎اف دوام بیشتری دارد، پس برای كارهایی مثل تخت نوزاد-نوجوان یا نوزاد بهتر است سراغ آن بروید، اما چوبی‎ها برای گهواره‎های كوچك مناسب‎ترند.



بعضی از تخت‎ها، به‌خصوص در میان برندهای معروف داخلی، لبه‎های زائد دارند. مثلا رویه بیرونی تخت را به شكل یك نیم‎دایره درآورده‎اند. این طوری موقعی كه بخواهید تخت را كنار دیوار بگذارید، زائده مدور تخت مانع از این می‎شود كه بتوانید تخت را كاملا به دیوار بچسبانید، در نتیجه بین تخت و دیوار یك فاصله كوچك خواهد بود. غیراز این‌كه این‌طوری جای بیشتری از تصور شما در اتاق اشغال می‎شود، آن فاصله كوچك هم جای مناسبی خواهد بود برای گم شدن پستانك، كفش، جوراب، موبایل، كلید و وسایل دیگر خودتان و فرزندتان!



وقت خرید تخت باید به چه نكته‎هایی توجه كنید؟

  • تخت كوچك برای كودك كوچك
این چند نكته را موقع خرید هرگونه تخت و گهواره به خاطر بسپارید.
  •  یادتان باشد، قرار است مدت زیادی از یك تخت استفاده كنید. پس هر اشكال جزئی می‎تواند مدت زیادی روی اعصاب شما پیاده‎روی كند. یكی از این اشكالات كه خیلی‎ها اول آن را دست‌كم می‎گیرند، نرده‎های آسانسوری (با قابلیت بالا و پایین رفتن) است كه اگر نباشد، مجبورید كلی خم شوید و بچه را بگذارید و بردارید. به این موضوع وزن بچه را هم اضافه كنید كه به سرعت زیاد می‎شود، تا حساب كار دست‎تان بیاید.
  •  بعضی از تخت‎ها، به‌خصوص در میان برندهای معروف داخلی، لبه‎های زائد دارند. مثلا رویه بیرونی تخت را به شكل یك نیم‎دایره درآورده‎اند. این طوری موقعی كه بخواهید تخت را كنار دیوار بگذارید، زائده مدور تخت مانع از این می‎شود كه بتوانید تخت را كاملا به دیوار بچسبانید، در نتیجه بین تخت و دیوار یك فاصله كوچك خواهد بود. غیراز این‌كه این‌طوری جای بیشتری از تصور شما در اتاق اشغال می‎شود، آن فاصله كوچك هم جای مناسبی خواهد بود برای گم شدن پستانك، كفش، جوراب، موبایل، كلید و وسایل دیگر خودتان و فرزندتان!
  •  همه كشوها و كمدهای تخت را یك‌بار حتما امتحان كنید. درهای آن‎ها نباید با شدت بسته شود چون كودك‎تان خیلی زود یاد می‎گیرد كشوها و كمدها را باز كند، بنابراین حتما باید درهای آن‎ها ترمز داشته باشد. ریل آن‎ها هم باید طوری باشد كه كشو به‌طور كامل درنیاید.



تخت نوزاد- نوجوان بهتر است تا می‎توانید مدل كم‎رنگ، معمولی و ساده‎ای انتخاب كنید. نگران نباشید، می‎توانید با انتخاب عروسك‎های آویز رنگی و سرویس خواب رنگ وارنگ سادگی‎اش را جبران كنید، اما مدل‎های پر از رنگ و طرح خیلی زود ممكن است دل‎تان را بزند. یادتان كه نرفته، این تخت قرار است تا نوجوانی فرزندتان همراه‎تان باشد


ویدیو مرتبط :
مستر بین - هوای گرم وقت خواب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمستان گرم و نرم و خزدار من!


تنوع لازمه زندگی است و این را چه كسی بهتر از طراحان لباس می‏دانند؟ دنیای آنها دنیای تنوع است و هیچ دو سال پشت‌سر همی شبیه هم نخواهد بود!