کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

حفاظت از کودکان در فضای مجازی



حفاظت از کودکان در فضای مجازی,مضرات فضای مجازی برای کودکان

حرکت گام به گام و نظارت بر فعالیت‌های کودکان در فضای مجازی می تواند وظیفه‌ای چالش برانگیز محسوب شود. این مساله زمانی که کودکان و نوجوانان دارای رایانه شخصی، تلفن همراه هوشمند، تبلت و یا کنسول‌های بازی‌های ویدئویی هستند، شرایط جدی‌تری نیز به خود می گیرد. با این وجود، استفاده از اینترنت در کنار کودکان می تواند به تجربه‌ای لذت بخش هم برای شما و هم برای آنها مبدل شود.

وب سایت‌های دوست داشتنی بسیاری در اینترنت وجود دارند که ارائه خدمات به افراد نوپایی که برای نخستین بار جستجو و کاوش در دنیای پهناور اینترنت آغاز کرده‌اند را در دستور کار خود قرار داده‌اند. استفاده از این خدمات می تواند فرصت‌های آموزشی مفیدی را برای کودکان فراهم کند. در نظر گرفتن ایمنی کودکان در فضای مجازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و از این طریق والدین می توانند در بهترین موقعیت ممکن هدایت دقیق و مسئولانه فرزندان خود در فضای مجازی را بر عهده بگیرند.

از این رو، آگاهی و شناخت از خطرات موجود در این زمینه و برنامه ریزی مناسب پیش از فراهم کردن دسترسی به اینترنت برای کودکان از اهمیت ویژه‌ای در دنیای امروز که شاهد آهنگ سریع پیشرفت فناوری است، برخوردار می شود. در ادامه این مطلب گزیده‌ای از خطرات و همچنین اقدام‌های لازم برای حضور ایمن کودکان در فضای مجازی را بیان می کنیم.

خطرات
در فضای مجازی، امکان برقراری تماس‌های نامناسب کودکان با افرادی که ممکن است قصد سوء استفاده، بهره برداری و یا تجاوز به حریم خصوصی آنها را داشته باشند، وجود دارد.

در فضای مجازی، امکان بروز رفتارهای نامناسب کودکان به واسطه تاثیرپذیری از شیوه‌های برخورد آنلاین دیگران مانند ارائه اطلاعات شخصی در مکان‌هایی که افراد بسیار زیادی به آنها دسترسی خواهند داشت، وجود دارد. بر همین اساس، امکان تبدیل شدن کودکان و نوجوانان به عامل و یا هدف "زورگیری‌ سایبری*" وجود دارد.

در فضای مجازی، امکان دسترسی به محتوای نامناسب مانند فیلم‌ها، تصاویر، مطالب و نوشته‌های غیر اخلاقی، نژادپرستانه، خشونت آمیز و دیگر موارد مضر و خطرناک یکی دیگر از مواردی است که کودکان و نوجوانان را به شدت در معرض تهدید قرار می دهد.

در فضای مجازی، امکان تجارت گرایی که شامل بازاریابی و تبلیغات گسترده با محوریت کودکان می شود، وجود دارد.

در فضای مجازی، امکان دسترسی کودکان به اطلاعات شخصی والدین و یا افراد دیگر که روی رایانه آنها ذخیره شده‌اند، وجود دارد.

در فضای مجازی، استفاده بی دقت و یا ناآگاهانه کودکان می تواند احتمال آلودگی رایانه و یا دستگاه‌های دیگر به ویروس‌ها و بدافزارها را افزایش دهد.

حفاظت از کودکان در فضای مجازی,مضرات فضای مجازی برای کودکان

  ایمن نگه داشتن کودکان در فضای آنلاین
روش‌های مختلفی برای ایمن نگه داشتن کودکان هنگام حضور آنها در فضای مجازی وجود دارد. بی تردید، یکی از موثرترین روش‌ها در این زمینه آموزش آنها از سنین پایین و آشنایی و افزایش آگاهی کودکان درباره خطراتی است که امکان مواجه شدن با آنها در فضای مجازی وجود دارد.

همچنین، کودکان باید چگونگی شناسایی این تهدیدها و خطرات و اقدام‌های ضروری برای مقابله با آنها را فرا بگیرند. منابع آموزشی مناسبی برای والدین، معلمان و حتی خود کودکان وجود دارند که ابعاد مختلف ایمنی کودکان در فضای آنلاین را پوشش می دهند.

در ادامه برخی از اقدام‌های مثبتی که می توان مورد بهره برداری قرار داد را معرفی می کنیم. به یاد داشته باشید که این عوامل با افزایش سن کودکان تغییر کرده و به طور مرتب باید مورد بازبینی و توجه قرار بگیرند.

- برای آموزش و افزایش آگاهی کودکان درباره فضای مجازی می توانید مجموعه‌ای از قوانین پیرامون استفاده از اینترنت، ایمیل و پیام‌های مختلف را تنظیم کنید. کودکان باید مسئولیت پذیری در قبال اقدام‌هایی که انجام می دهند را فرا گرفته و حس قضاوت و داوری را در خود بهبود ببخشند.

- باید کودکان نسبت به این مساله آگاه کنید که مخاطبان آنلاین آنها در فضای مجازی لزوما همان افرادی نیستند که بیان می کنند. به عنوان مثال فردی که بیکار است می تواند خود را مهندسی با درآمد بالا توصیف کند.

- محرمانه نگه داشتن اطلاعات و جزئیات شخصی در فضای مجازی و عدم دسترسی عمومی به آنها، اقدام دیگری است که باید به کودکان پیش و در زمان استفاده از اینترنت آموزش داده شود.

- هنگامی که کودکان فهرست آنلاینی را تکمیل می کند باید اطمینان حاصل کنید که از آدرس ایمیل خانوادگی که برای آنها در نظر گرفته شده است، استفاده می کنند.

- کودکان هرگز نباید بدون نظارت فردی بالغ با فرد یا افرادی که در دنیای مجازی ارتباط داشته‌اند، در دنیای واقعی نیز ملاقات داشته باشند.

- ارتباط نزدیکی با کودکتان برقرار کرده و با افزایش حس اطمینان در وی، این امکان را فراهم کنید تا درباره نگرانی‌های خود پیرامون مکالمات، پیام‌ها و یا رفتارهایی که در فضای مجازی داشته است، صحبت کند. کودکان را تشویق کنید تا تجربه حضور خود در اینترنت را با شما به اشتراک گذاشته و آن را به یک تجربه خانوادگی مبدل کنند.

- از کودکان بخواهید تا هر گونه زورگویی‌های سایبری را به سرعت و از طریق گفت و گوی حضوری و یا تلفنی به شما اطلاع دهند.

- از تنظیمات کنترل والدین در مرورگرها، موتورهای جستجو و بسته‌های امنیت اینترنتی برای حضور ایمن کودکان در فضای مجازی استفاده کنید.

- در صورت امکان، از نرم افزارهای ویژه کنترل والدین استفاده کنید.

- هرزنامه‌ها و پاپ آپ‌های ناشناس و متفرقه را مسدود کنید.

- امکان دسترسی تنها از طریق یک رایانه خانوادگی که در اتاقی مشترک قرار دارد را برای نظارت هرچه بهتر بر فعالیت‌های اینترنتی کودکان فراهم کنید.

- همواره در نزدیکی کودکانی که در فضای مجازی هستند، حضور داشته باشید.

- در صورت امکان از یک صفحه اصلی اینترنتی کودک‌پسند در تنظیمات مرورگر خود استفاده کنید.

- با زبان رایج در اتاق‌های گفت و گو آشنا شده و برای آگاهی هرچه بیشتر با عملکرد آنها یک حساب کاربری در وب سایت یا نرم افزارهای خدمات دهنده آنها ایجاد کنید.

- یک حساب ایمیل خانوادگی ایجاد کنید تا در صورت نیاز به ثبت نام در برخی وب سایت‌ها و یا رقابت‌های آنلاین، کودکان از آن استفاده کنند.


- اطمینان حاصل کنید که فرزاندان به حساب‌های کاربری شما دسترسی نداشته تا از پیامدهای منفی مانند حذف کردن و یا جابجا شدن غیر منتظره و ناخودآگاه اطلاعاتان توسط کودکان جلوگیری کنید.

- نسبت به محدود کردن دسترسی کودکان به حساب‌های کارت‌های اعتباری یا اطلاعات بانکی اطمینان حاصل کنید. همچنین از عدم دسترسی آنها به فروشگاه‌های آنلاین و یا وب سایت‌های دیگری که جزئیات و اطلاعات شما در آنها ذخیره شده‌اند اطمینان حاصل کنید.

- در مدت زمان استفاده از رایانه برای کودکان و این که چه زمانی در طول روز باید مورد استفاده قرار بگیرد، محدودیت‌هایی را قائل شوید.

* زورگیری سایبری (Cyber Bullying) شامل استفاده از رسانه‌های الکترونیک به ویژه تلفن همراه و اینترنت برای ارعاب، تهدید یا ناراحت کردن فردی دیگر می شود.

 

منبع:asriran.com


ویدیو مرتبط :
حفاظت از کودکان در فضای مجازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کودکان در فضای مجازی در خطر هستند!


همواره نکاتی وجود دارد که والدین هنگام کار فرزندانشان با رایانه و مخصوصاً فضای مجازِی، باید به آن‌ها یادآوری کنند تا میزان آسیب پذیری کودکان در فضای مجازی و استفاده از ابزار دیجیتالی، کاهش یابد. این گفتار، به معرفی 20 مورد از این نکات مهم می‌پردازد.

 
 
 
 
صبح بخیر: سبک زندگی دیجیتالی بزرگ تر، تأثیر زیادی در سبک زندگی دیجیتالی و حتی سبک زندگی واقعی آن ها در دنیای پیرامون دارد. والدینی که صبح تا شب مشغول اینترنت و چت و گوشی هوشمند خود هستند، این رفتار را باید در کودکان و نوجوانانشان نیز، انتظار داشته باشند. چرا که کودکان و نوجوانان، در سنین اولیه رشد، بیش‌ترین سطح تأثیر پذیری را از رفتار بزرگ ترها به خصوص والدین خود کسب می‌کنند.

این سبک زندگی، گویا جز لاینفک زندگی ما شده است و دنیای کودکان را نیز به تسخیر بلامنازع خود درآورده است. باید تلاش کرد تا دنیای کودکان و نوجوانان، آسیب پذیری کم تری را کسب کند تا با آسیب‌های متعدد این شبکه، در گیر نشوند. با بررسی یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های مستهجن غربی، آمارها نشان داد که تعداد دفعات نمایش صفحات مختلف سایت 4.4 میلیارد بار در هر ماه بود و در هر ماه 350 هزار نفر مستقل (با آی‌پی منحصر به فرد) از این سایت بازدید می‌کردند. میانگین زمانی که هر کاربر در این سایت صرف کرده است حدود 15 دقیقه در روز بوده است.

 نکاتی که به کودکان در اینترنت باید یادآوری کرد

آمارها نشان می‌دهد که در ابتدا سایت‌های مستهجن فقط تصاویر عریان زنان و مردان را نشان می‌دادند ولی در دهه اخیر پا را فراتر نهاده و تصاویری از اعمال شنیع و زننده‌ای همچون هم‌جنس‌بازی، تجاوز جنسی، ارتباط جنسی با محارم و حتی مقاربت جنسی انسان با حیوان را به نمایش گذارده‌اند. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی در بین جوانان، والدین و معلمان و اساتید می‌بایست نسبت به تهدیداتی که در فضای مجازی وجود دارد آگاه شوند و راهکارهای مناسب را برای مقابله با این‌گونه تهدیدات فرا گیرند؛ زیرا والدین، معلمان و اساتید نقش بسزایی در آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی جوانان و نوجوانان دارند.

اعتیاد از نظر لغوی به معنای عادت داشتن و در اصطلاح، به تکرار یک عمل به شکل مستمر اطلاق می‌شود. وقتی از اعتیاد سخن به میان می‌آید غالباً اذهان انسان‌ها متوجه اعتیاد به مواد مخدر می‌گردد، اما واقعیت غیر از این است. «امروزه در جهان عدهٔ کثیری هستند که به تماشای تلویزیون و اینترنت و بازی‌های رایانه ای معتادند.

مجلهٔ آمریکایی «بی ارادگی و اعتیاد جنسی» در یکی از شماره‌های خود نوشت: اتصال به سایت‌های اینترنتی هرزه نگاری محدود به کاربران خانگی نشده بلکه به یکی از معضلات جدی در محیط‌های کاری نیز بدل شده است. این مجله می‌افزاید: طی تحقیقات صورت گرفته درمورد تعدادی از شرکت‌ها، مشخص شد که کارمندان مرد، 62% از زمان صرف شدهٔ خود در پشت رایانه را به سایت‌های هرزه نگاری اختصاص داده‌اند.

 نکاتی که به کودکان در اینترنت باید یادآوری کرد

در حال حاضر در بسیاری از کشورها و به ویژه کشورهای پیشرفته، امکان اتصال و دسترسی به اینترنت برای اغلب افراد فراهم شده است. حتی کودکان بسیاری در کشورهای مختلف جهان امروزه به اینترنت متصل هستند. بر اساس گزارش منتشر شده، 90% کودکان بین 5 تا 17 سال در ایالات متحده آمریکا به رایانه دسترسی دارند و 75% نوجوانان 14 تا 17 ساله به طور منظم از آن استفاده می‌کنند.

ارزان بودن هزینه‌های اتصال و ناشناخته ماندن افراد در آن، موجب گسترش هرزه نگاری و استفاده از محصولات آن شده است. در حال حاضر هزاران سایت اینترنتی وجود دارد که حاوی تصاویر مستهجن است. هرزه نگاری در اینترنت و نیز سایر فن آوری های ارتباطی اثرات سوء و مخرب بسیاری در جامعه ایجاد می‌کند.

امروزه رابطه میان جرایمی چون: تجاوز، خودفروشی، سوء استفاده از اطفال و موارد بسیاری از این دست، با گسترش محصولات هرزه نگاری اثبات شده است. بر اساس آمار ادارهٔ تحقیقات فدرال آمریکا، حدود 81% مجرمان خشونت‌های جنسی مرتباً از محصولات هرزه نگاری استفاده کرده‌اند. این مسئله بر روابط زنان و مردان نیز تأثیرات مخربی گذاشته است. خارج شدن روابط بین زن و مرد از یک رابطه انسانی و توأم با احترام به یک رابطهٔ غیر انسانی و همراه با امیال شهوانی از جملهٔ این تأثیرات است.

 در این باره انجمن روان پزشکان آمریکا گزارش می‌دهد که 20% معتادان به محصولات هرزه نگاری به دلیل اعتیادشان طلاق می‌گیرند یا جدا از زوج‌هایشان زندگی می‌کنند. بیشترین اثر مخرب هرزه نگاری بر قشر نوجوان و جوان جامعه است. وجود روابط جنسی خارج از عرف و اخلاق جامعه در محصولات ارائه شدهٔ هرزه نگاران، روابط جنسی نامشروع و خارج از ازدواج را اشاعه می‌دهند و این مسئله موجب کاهش تمایل نوجوانان به امر مقدس ازدواج می‌شود.»

 نکاتی که به کودکان در اینترنت باید یادآوری کرد

در اینترنت و دنیای مجازی آن، همانند دنیای واقعی که در آن افراد گوناگون، با فرهنگ‌ها و سلیقه‌های مختلف زندگی می‌کنند، افراد زیادی وجود دارند که شرور و خطرناک هستند. این گونه افراد از اینترنت برای بهره برداری‌های سوء و متأسفانه بیشتر برای امور جنسی از کودکان و نوجوانان استفاده می‌کنند. در اغلب اتاق‌های چت، انبوهی از جوانان بین 12 تا 25 سال در حال گفت و گو هستند که تبادل اطلاعات شخصی در آن‌ها تشویق می‌شود. زمانی که کودک و نوجوان وارد خانه‌های گفت و گو (چت روم) می‌شود، با شمار کثیری از شکارچی‌هایی رو به رو می‌گردد که در کمین آنان هستند.

ما اصولاً با ماهیت چت زدن و گفت و گو مخالف نیستیم، زیرا که افراد بسیاری هستند که در گفت و گوهای علمی و تخصصی و ارزنده مشارکت می‌کنند، اما روی سخن با آن دسته از کاربران اینترنتی است که عمدتاً نوجوانان و جوانان هستند که در فعالیت‌ها و ارتباط‌هایی شرکت می‌کنند که بیشتر جنبهٔ لذت جویی و دوست یابی دارد و بیشتر نگرانی‌ها نیز در همین زمینه است.

چند پیشنهاد

برای کاهش میزان آسیب پذیری کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، توجه به نکات ذیل الذکر توسط والدین، می‌تواند کارساز باشد. اگر چه همواره مشاوره با پزشک و روانشناس، به خصوص روانشناسان سایبر، توصیه می‌شود.

1-    فاصله کودکان با صفحه رایانه حفظ شود

تشعشات ناشی از امواج صفحات دیجیتالی، بر روی چشم و سیستم عصبی، تأثیر منفی دارد و این تاثیرگذاری در بلند مدت افزایش می‌یابد. تلاش کنید تا به کودکان خود یاد بدهید که همواره در استفاده از ابزار دیجیتالی چه نوت بوک باشد چه گوشی هوشمند، همواره حد خاصی را برای مشاهده آن در نظر بگیرند و خیلی به این صفحات، زل نزنند! حفظ حداقل فاصله ای به میزان طول یک دست دراز شده با صفحه دیجیتالی، می‌تواند فاصله خوبی باشد.

2-    فرزند شما هر سی دقیقه، از جلوی رایانه بلند شود

به کودکان یاد بدهید هر نیم ساعت یک بار، از جلوی رایانه بلند شوند. این کار سبب می‌شود تا ستون فقرات و عضلات کودکان، کمی استراحت بکند و آسیب پذیری آن نسبت به کار زیاد با رایانه کاهش یابد. این موضوع خیلی مهم است. بعضاً کودکان را مشاهده می‌کنیم که چند ساعت پست شر هم، روبروی رایانه نشسته و مشغول بازی اینترنتی یا ویدئویی هستند. این کار سبب آسیب‌هایی به ستون فقرات و عضلات کودکان و حتی نوجوانان می‌شود. این کار را به کودکان یاد بدهید. بر روی رایانه، جمله ای با استکیر بچسبانید که هر نیم ساعت از کودک خواسته شود تا از جلوی رایانه بلند شود.
 
نکاتی که به کودکان در اینترنت باید یادآوری کرد

3-    میز رایانه و صندلی، متناسب با جثه فرزندتان باشد

همان میز و صندلی که خود برای استفاده از رایانه استفاده می‌کنید، در اختیار کودکان قرار ندهید. این کار سبب آسیب‌هایی به عضلات و کمر کودکان می‌شود. تناسبی باید بین میز و صندلی با جثه کودکان باشد.

4-    از فرزندتان بخواهید تا جوی رایانه غوز نکند.

این موضوع مهمی هست. مخصوصاً در انجام بازی‌های ویدئویی پرتنش و هیجان انگیز.

5-    به فرزندتان یادآوری کنید که هنگام کار با رایانه، حتماً پلک بزند

پلک نزدن، باعث خسته شدن چشم و خشک شدن داخل آن می‌شود که در دراز مدت می‌تواند مشکل ساز باشد. وقتی با رایانه کار می‌کنیم، معمولاً کم تر پلک می‌زنیم و این کار، سبب آسیب‌های چشمی می‌شود. از کودکان و نوجوانان بخواهید که در هنگام کار با رایانه، بیش تر پلک بزنند.

6-    به فرزندتان یادآوری کنید که دست خود را بطور ثابت روی موس نگه ندارد

قرار گیری طولانی مدت دست بر روی موس، سبب مشکلات عضلانی برای کودکان می‌شود. این موضوع را به آن ها یادآوری کنید.

7-    صفحه کیبورد کوچک تر و نرم تر برای کار وی انتخاب کنید

صفحه کی بورد کوچک که کلیدهای آن نرم باشد، نیازمند فشار کم تر از سوی بچه‌ها برای فشار دادن دکمه‌ها و استفاده از کیبورد است.

8-    فهرستی از سایت‌های خوب و ارزشمند را در کنار مانیتور نصب کنید

سایت خوب، برای بچه‌های خوب حتماً نیاز هست. میلیون‌ها سایت وب، مناسب کودکان نیست. آن ها را جلوی صفحه جست وجوی گوگل قرار ندهید. مطلوب کودکان و نوجوانان نیست. سایت‌های خوب را شناسایی و به آن ها معرفی کنید تا همواره با این پرتال‌ها سرگرم باشند.

 نکاتی که به کودکان در اینترنت باید یادآوری کرد

9-    از فرزند خود بخواهید که صفحات وب بوک مارک شده شما را بعضاً چک کند

وقتی شما صفحات وب را بوک مارک کنید، کودکان علاقمند می‌شوند از آن صفحات استفاده کنند که قبلاً ثبت شده بر روی مروگر. با بوک مارک کردن صفحات خوب، کودکان و نوجوانان را به استفاده از این پرتال‌ها ترغیب کنید.

10-    نکات مربوط به انتخاب صحیح کد کاربری و رمز عبور را به فرزندتان یادآوری کنید

اگر آن ها وارد صفحات شبکه‌های مجازی و پست الکترونیک می‌شوند، طریقه استفاده صحیح از آن پرتال‌ها و همچنین ثبت کد کاربری و رمز عبور دقیق و ایمن را، در نظر داشته باشید. همه چیز را باید به کودکان آموزش دهید.

11-    از ایشان بخواهید، رمز عبور خود را جایی یادداشت نکند

از کودکان و نوجوانان بخواهید که رمز عبور خود را جایی یادداشت نکنند. این موضوع بین این قشر سنی، زیاد مشاهده می‌شود.

12-    به فرزندتان آموزش دهید که هیچ صفحه ناشناسی را کلیک نکند

عدم کلیک کردن بر روی پاپ آپ ها و صفحات تبلیغی ناشناس، موضوعی است که باید به آن توجه کنید. این موضوع رابه فرزندانتان یاد بدهید و آموزش بدهید.

13-    به فرزندان خود یاد بدهید که مشاهده پرتال‌های مستهجن، چه عواقب منفی در پی دارد.

اینکه فکر کنید عدم صحبت کردن درباره سایت‌های مستهجن، کمکی به کودکان و نوجوانان شما است، اشتباه می‌کنید. آن ها را باید با عواقب استفاده از این پرتال‌ها آشنا کنید و به صورت مالتی مدیا و چند منظوره. سبک زندگی دیجیتالی را باید به کودکان خود مانند دست شویی رفتن و مسواک زدن و لباس پوشیدن، یاد بدهید. خیلی از مهارت‌های اجتماعی را کودکان و نوجوانان می‌توانند در محیط واقعی، از دیگران یاد بگیرند به طور مستقیم یا غیر مستقیم.

اما مسائل هویت مجازی و محیط دیجیتالی را، جز از والدین خود، در این سطح سنی، از کسی نمی‌توانند یاد بگیرند. انتظار نداشته باشید که مادر بزرگ کودک یا نوجوان شما، درباره مسائل ایمنی و اخلاقی و روانی محیط سایبر، با نوه‌های خود صحبت کنند!